LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Oxxio: Nog steeds geen eindafrekening ontvangen
Oxxio: Nog steeds geen eindafrekening ontvangen
Ik ben op 1 januari 2012 na ruim twee jaar klant te zijn geweest bij Oxxio, overgestapt naar een andere energie leverancier. De overstap is zonder problemen verlopen. Alleen heb ik tot nu toe nog steeds geen eindafrekening van Oxxio ontvangen voor het electriciteitsgedeelte.
Toen ik in augustus 2009 klant werd van Oxxio kreeg ik als onderdeel van de actievoorwaarden een Oxxio Stroom Voucher die me recht gaf op 2.000 kWh gratis groene stroom. Deze voucher zou automatisch worden geactiveerd en zou in mindering worden gebracht op de leveringskosten van groene stroom.
Bij de jaarafrekening 2009/2010 was deze voucher nog niet verrekend, maar in de voorwaarden stond dat in de meeste gevallen dit pas bij de tweede jaarafrekening het geval zou zijn. Dus ik wachtte rustig af.
Toen ik de jaarafrekening van 2010/2011 in oktober 2011 in de bus kreeg, zag ik dat de voucher nog steeds niet verrekend was. Ik heb toen contact gezocht met Oxxio en de medewerker van Oxxio erkende de fout en verzekerde me dat alles binnen 4 weken geregeld zou worden.
Eind november heb ik mijn contract met Oxxio per 31 december 2011 opgezegd.
In januari 2012 heeft Oxxio de jaarafrekening van 2010/2011 teruggedraaid (het bedrag dat ik van Oxxio ontvangen had is weer afgeschreven van mijn bankrekening). Ik was in die tijd in het buitenland en was niet in de mogelijkheid om met Oxxio contact op te nemen. Na mijn terugkomst in Nederland (eind februari 2012) heb ik nogmaals met Oxxio contact gezocht. De medewerkster vertelde me dat de jaarafrekening van 2010/2011 niet correct was en dat Oxxio daarom deze had teruggedraaid, maar dat ik snel (maxmaal binnen 4 weken) een nieuwe eindafrekening 2010/2011 en de eindafrekening bij het beeindigen van mijn contract zou ontvangen. De voucher zou verrekend worden met beide eindafrekeningen.
Toen ik in begin april nog steeds niets van Oxxio had ontvangen heb ik nogmaals contact met hen gezocht. Een medewerker van Oxxio verontschuldigde zich voor de gang van zaken, maar beloofde me dat alles nu snel geregeld zou zijn. Nu zijn we weer enkele weken verder, en ik heb nog steeds niets van Oxxio ontvangen.
Er is dus geen conflict met Oxxio over de interpretatie van het contract of de validiteit van de voucher alleen het duurt wel erg lang voordat e.e.a. geregeld is.
Mijn vraag is daarom: staat er een wettelijke termijn waarbinnen een energieleverancier verplicht is een eindafrekening op te maken en te overleggen met de klant? En welke acties kan ik nu nog ondernemen om een snelle afhandeling te verzekeren?
Toen ik in augustus 2009 klant werd van Oxxio kreeg ik als onderdeel van de actievoorwaarden een Oxxio Stroom Voucher die me recht gaf op 2.000 kWh gratis groene stroom. Deze voucher zou automatisch worden geactiveerd en zou in mindering worden gebracht op de leveringskosten van groene stroom.
Bij de jaarafrekening 2009/2010 was deze voucher nog niet verrekend, maar in de voorwaarden stond dat in de meeste gevallen dit pas bij de tweede jaarafrekening het geval zou zijn. Dus ik wachtte rustig af.
Toen ik de jaarafrekening van 2010/2011 in oktober 2011 in de bus kreeg, zag ik dat de voucher nog steeds niet verrekend was. Ik heb toen contact gezocht met Oxxio en de medewerker van Oxxio erkende de fout en verzekerde me dat alles binnen 4 weken geregeld zou worden.
Eind november heb ik mijn contract met Oxxio per 31 december 2011 opgezegd.
In januari 2012 heeft Oxxio de jaarafrekening van 2010/2011 teruggedraaid (het bedrag dat ik van Oxxio ontvangen had is weer afgeschreven van mijn bankrekening). Ik was in die tijd in het buitenland en was niet in de mogelijkheid om met Oxxio contact op te nemen. Na mijn terugkomst in Nederland (eind februari 2012) heb ik nogmaals met Oxxio contact gezocht. De medewerkster vertelde me dat de jaarafrekening van 2010/2011 niet correct was en dat Oxxio daarom deze had teruggedraaid, maar dat ik snel (maxmaal binnen 4 weken) een nieuwe eindafrekening 2010/2011 en de eindafrekening bij het beeindigen van mijn contract zou ontvangen. De voucher zou verrekend worden met beide eindafrekeningen.
Toen ik in begin april nog steeds niets van Oxxio had ontvangen heb ik nogmaals contact met hen gezocht. Een medewerker van Oxxio verontschuldigde zich voor de gang van zaken, maar beloofde me dat alles nu snel geregeld zou zijn. Nu zijn we weer enkele weken verder, en ik heb nog steeds niets van Oxxio ontvangen.
Er is dus geen conflict met Oxxio over de interpretatie van het contract of de validiteit van de voucher alleen het duurt wel erg lang voordat e.e.a. geregeld is.
Mijn vraag is daarom: staat er een wettelijke termijn waarbinnen een energieleverancier verplicht is een eindafrekening op te maken en te overleggen met de klant? En welke acties kan ik nu nog ondernemen om een snelle afhandeling te verzekeren?
Re: Oxxio: Nog steeds geen eindafrekening ontvangen
Doortje23
Zie:
Eindafrekening:
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... te_stellen
Jaarrekening:
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... et_ik_doen
Werkt Oxxio niet mee, dan kun je bij de GeschillenCommissie in Den Haag een klacht indienen.
Maxiem
Zie:
Eindafrekening:
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... te_stellen
Jaarrekening:
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... et_ik_doen
Werkt Oxxio niet mee, dan kun je bij de GeschillenCommissie in Den Haag een klacht indienen.
Maxiem
-
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
- Contacteer:
Re: Oxxio: Nog steeds geen eindafrekening ontvangen
Beste Doortje23,
Uw bericht maakt duidelijk dat u nog geen eindafrekening heeft ontvangen. U stelt de vraag wat de wettelijke termijn is voor het versturen van een eindafrekening. Verder geeft u aan dat uw voucher van 2.000 kWh nog niet is verwerkt. Graag informeer ik u hierover.
Voor het opmaken van een eindafrekening zijn er 'richtsnoeren' opgesteld door de Energiekamer (een onderdeel van de NMa). Hierin wordt gesteld dat er binnen twee maanden, nadat de eindstanden zijn opgenomen, er een eindafrekening moet zijn opgemaakt.
Twee maanden is ook het maximale termijn die Oxxio hanteert. Het kan voorkomen dat het langer duurt om een jaar- of eindafrekening op te maken. In dit soort gevallen zijn er bijzondere omstandigheden waardoor de eindafrekening niet kan worden opgemaakt en in uitzonderlijke gevallen wordt er een fout gemaakt.
We zouden graag voor u willen uitzoeken hoe het komt dat u nog geen eindafrekening heeft ontvangen. Daarnaast willen we ook graag uitzoeken hoe het komt dat uw voucher van 2.000 kWh nog niet (was) is verwerkt.
Wilt u daarom zo vriendelijk zijn om contact met ons op te nemen via [email protected]? We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
Met vriendelijke groet,
Michaël
De Oxxiomedewerker
Uw bericht maakt duidelijk dat u nog geen eindafrekening heeft ontvangen. U stelt de vraag wat de wettelijke termijn is voor het versturen van een eindafrekening. Verder geeft u aan dat uw voucher van 2.000 kWh nog niet is verwerkt. Graag informeer ik u hierover.
Voor het opmaken van een eindafrekening zijn er 'richtsnoeren' opgesteld door de Energiekamer (een onderdeel van de NMa). Hierin wordt gesteld dat er binnen twee maanden, nadat de eindstanden zijn opgenomen, er een eindafrekening moet zijn opgemaakt.
Twee maanden is ook het maximale termijn die Oxxio hanteert. Het kan voorkomen dat het langer duurt om een jaar- of eindafrekening op te maken. In dit soort gevallen zijn er bijzondere omstandigheden waardoor de eindafrekening niet kan worden opgemaakt en in uitzonderlijke gevallen wordt er een fout gemaakt.
We zouden graag voor u willen uitzoeken hoe het komt dat u nog geen eindafrekening heeft ontvangen. Daarnaast willen we ook graag uitzoeken hoe het komt dat uw voucher van 2.000 kWh nog niet (was) is verwerkt.
Wilt u daarom zo vriendelijk zijn om contact met ons op te nemen via [email protected]? We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
Met vriendelijke groet,
Michaël
De Oxxiomedewerker
Re: Oxxio: Nog steeds geen eindafrekening ontvangen
Ik heb naar aanleiding van de reactie van de Oxxiomedewerker weer contact gezocht met Oxxio en ik heb vandaag uiteindelijk de jaarafrekening 2011 en de eindafrekening van Oxxio ontvangen. Op het eerste gezicht lijkt alles OK. Ook de 2.000 gratis kWh zijn verrekend. Jammer dat het zo lang heeft geduurd, maar eind goed al goed!
Re: Oxxio: Nog steeds geen eindafrekening ontvangen
Fijn dat er een Oxxio medewerker meeleest op dit forum, ik heb nog wel een extremer voorbeeld van fouten die worden gemaakt met (eind)afrekeningen!
Recent is er door Oxxio zomaar een bedrag van mijn rekening afgeschreven, terwijl ik geen klant van ze ben. Het zou gaan om een (zeer) verlate eindafrekening zijn van de elektra die is geleverd in 2008! Ik heb mijn oude bankafschriften er op nagekeken en er waren destijds weldegelijk twee eindafrekeningen (gas + elektra) betaald. Oxxio kon echter één van deze eindafrekeningen niet terugzien in hun systeem.
In de enkele maanden dat ik in 2008 klant ben geweest bij Oxxio, zijn er veel fouten gemaakt. Het is begonnen toen ik akkoord gaf op een telefonische wervingsactie (een fout die ik niet nog eens zal maken), waarna de overstap onterecht per direct in gang is gezet. Ik had aangegeven dat de overstap pas na enkele maanden in zou mogen gaan, omdat ik destijds nog was verbonden aan een andere leverancier. Nadat de fout van Oxxio aan het licht was gekomen - en ik boetes opgelegd kreeg door de andere leverancier wegens contractbreuk - heb ik mijn overstap direct teruggedraaid. Na mijn zogehete 'terug-switch verzoek', heb ik maar liefst drie eindafrekeningen van Oxxio ontvangen. Eén daarvan is, na veel communicatie over en weer, uiteindelijk door Oxxio teruggeboekt, omdat het hier, aldus Oxxio, zou gaan om een onterecht afgeschreven voorschotbedrag (á €166,- voor een éénpersoons huishouden met een oppervlak van 40m2, maar dat terzijde).
Over de telefoon heb ik begrepen dat Oxxio maar liefst vier maal een foutieve eindafrekeningen heeft weten te maken en dat het nu, vier jaar na dato, is gelukt om een 'correcte' eindafrekening op te maken. Welnu, dit is wederom een blunder aan de kant van Oxxio.
Ik heb Oxxio zowel schriftelijk als telefonisch laten weten dat ik alle kosten voor de enkele maanden dat ik klant bij ze ben, keurig heb voldaan en ik heb ze als bewijs mijn bankafschrift toegestuurd. Ik zou binnen 5 werkdagen een reactie krijgen. Twee weken later had ik nog niets vernomen en ben ik maar weer gaan bellen. Volgens de telefoniste heeft Oxxio momenteel een achterstand in het beantwoorden van de post/emails en kan het nog best twee weken langer duren.
Ondertussen heb ik de onterechte afschrijving laten storneren door de bank en de machtiging voor Oxxio om geld van mijn rekening te incasseren, ingetrokken. Daar was Oxxio niet blij mee; ik ben al één email én een brief met betalingsverzoeken rijker.
Wat ik me afvraag: kan Oxxio, langs mijn bezwaar heen en ook gezien hun eigen achterstand in de administratie, gewoon doorgaan met geld eisen voor een levering uit 2008?
Recent is er door Oxxio zomaar een bedrag van mijn rekening afgeschreven, terwijl ik geen klant van ze ben. Het zou gaan om een (zeer) verlate eindafrekening zijn van de elektra die is geleverd in 2008! Ik heb mijn oude bankafschriften er op nagekeken en er waren destijds weldegelijk twee eindafrekeningen (gas + elektra) betaald. Oxxio kon echter één van deze eindafrekeningen niet terugzien in hun systeem.
In de enkele maanden dat ik in 2008 klant ben geweest bij Oxxio, zijn er veel fouten gemaakt. Het is begonnen toen ik akkoord gaf op een telefonische wervingsactie (een fout die ik niet nog eens zal maken), waarna de overstap onterecht per direct in gang is gezet. Ik had aangegeven dat de overstap pas na enkele maanden in zou mogen gaan, omdat ik destijds nog was verbonden aan een andere leverancier. Nadat de fout van Oxxio aan het licht was gekomen - en ik boetes opgelegd kreeg door de andere leverancier wegens contractbreuk - heb ik mijn overstap direct teruggedraaid. Na mijn zogehete 'terug-switch verzoek', heb ik maar liefst drie eindafrekeningen van Oxxio ontvangen. Eén daarvan is, na veel communicatie over en weer, uiteindelijk door Oxxio teruggeboekt, omdat het hier, aldus Oxxio, zou gaan om een onterecht afgeschreven voorschotbedrag (á €166,- voor een éénpersoons huishouden met een oppervlak van 40m2, maar dat terzijde).
Over de telefoon heb ik begrepen dat Oxxio maar liefst vier maal een foutieve eindafrekeningen heeft weten te maken en dat het nu, vier jaar na dato, is gelukt om een 'correcte' eindafrekening op te maken. Welnu, dit is wederom een blunder aan de kant van Oxxio.
Ik heb Oxxio zowel schriftelijk als telefonisch laten weten dat ik alle kosten voor de enkele maanden dat ik klant bij ze ben, keurig heb voldaan en ik heb ze als bewijs mijn bankafschrift toegestuurd. Ik zou binnen 5 werkdagen een reactie krijgen. Twee weken later had ik nog niets vernomen en ben ik maar weer gaan bellen. Volgens de telefoniste heeft Oxxio momenteel een achterstand in het beantwoorden van de post/emails en kan het nog best twee weken langer duren.
Ondertussen heb ik de onterechte afschrijving laten storneren door de bank en de machtiging voor Oxxio om geld van mijn rekening te incasseren, ingetrokken. Daar was Oxxio niet blij mee; ik ben al één email én een brief met betalingsverzoeken rijker.
Wat ik me afvraag: kan Oxxio, langs mijn bezwaar heen en ook gezien hun eigen achterstand in de administratie, gewoon doorgaan met geld eisen voor een levering uit 2008?
Re: Oxxio: Nog steeds geen eindafrekening ontvangen
ncevdp
De verjaringstermijn voor een Consumentenkoop is 2 jaar. Is er sprake van een consumentenkoop, dat wil zeggen een overeenkomst waarbij de koper een particulier is en de verkoper handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, dan geldt er een verjaringstermijn van twee jaren (BW7:28). Na twee jaren kan de verkoper dan ook geen betaling meer afdwingen.
Note: hieronder valt óók de levering van electriciteit en gas.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=6286
Note: als er geen sprake is van stuiting, dan valt er voor dit ******** bedrijf niks meer te halen in jouw geval.
Maxiem.
De verjaringstermijn voor een Consumentenkoop is 2 jaar. Is er sprake van een consumentenkoop, dat wil zeggen een overeenkomst waarbij de koper een particulier is en de verkoper handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, dan geldt er een verjaringstermijn van twee jaren (BW7:28). Na twee jaren kan de verkoper dan ook geen betaling meer afdwingen.
Note: hieronder valt óók de levering van electriciteit en gas.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=6286
Note: als er geen sprake is van stuiting, dan valt er voor dit ******** bedrijf niks meer te halen in jouw geval.
Maxiem.
Re: Oxxio: Nog steeds geen eindafrekening ontvangen
Top!! Hartelijk dank voor het antwoord!
-
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
- Contacteer:
Re: Oxxio: Nog steeds geen eindafrekening ontvangen
Beste ncevdp,
Uw bericht maakt duidelijk dat u een eindafrekening van Oxxio heeft ontvangen over een periode van ongeveer vier jaar geleden.
Graag zou ik voor u willen uitzoeken hoe de betreffende afrekening tot stand is gekomen. Als u wilt kan ik contact met u opnemen om deze situatie met u te bespreken. Wilt u daarom zo vriendelijk zijn om uw gegevens te e-mailen naar [email protected]? We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
Met vriendelijke groet,
Michaël
De Oxxiomedewerker
Ps: een kopie van dit bericht plaatsen we onder uw bericht op het forum van Kassa Vara
Uw bericht maakt duidelijk dat u een eindafrekening van Oxxio heeft ontvangen over een periode van ongeveer vier jaar geleden.
Graag zou ik voor u willen uitzoeken hoe de betreffende afrekening tot stand is gekomen. Als u wilt kan ik contact met u opnemen om deze situatie met u te bespreken. Wilt u daarom zo vriendelijk zijn om uw gegevens te e-mailen naar [email protected]? We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
Met vriendelijke groet,
Michaël
De Oxxiomedewerker
Ps: een kopie van dit bericht plaatsen we onder uw bericht op het forum van Kassa Vara
Re: Oxxio: Nog steeds geen eindafrekening ontvangen
Ik ben vanochtend al gebeld met de mededeling dat het was uitgezocht; ik ben in het gelijk gesteld.
Dank aan Michaël van [email protected] voor de snelle aanpak!
Case closed
Dank aan Michaël van [email protected] voor de snelle aanpak!
Case closed
Re: Oxxio: Nog steeds geen eindafrekening ontvangen
ncevdp
Kijk, zo kan het dus ook, maar......................eigenlijk had dit zaakje gewoon via de normale weg geregeld moeten worden en dat is: een professionele klantenservice, die laagdrempelig gewoon telefonisch bereikbaar is. Nu is er sprake van damage control en dat geeft een slecht bedrijfsbeleid aan, dat deze energieleverancier voert. Edoch, het is niet anders.
Maxiem.
Kijk, zo kan het dus ook, maar......................eigenlijk had dit zaakje gewoon via de normale weg geregeld moeten worden en dat is: een professionele klantenservice, die laagdrempelig gewoon telefonisch bereikbaar is. Nu is er sprake van damage control en dat geeft een slecht bedrijfsbeleid aan, dat deze energieleverancier voert. Edoch, het is niet anders.
Maxiem.
Re: Oxxio: Nog steeds geen eindafrekening ontvangen
Maxiem, jij ook hartelijk dank voor de tips!
Het kan allemaal wel idd, alleen heeft Michaël het er maar druk mee als de klantenservice zelf er een potje van maakt. Ik ben in ieder geval erg blij dat het is opgelost!
Het kan allemaal wel idd, alleen heeft Michaël het er maar druk mee als de klantenservice zelf er een potje van maakt. Ik ben in ieder geval erg blij dat het is opgelost!
Re: Oxxio: Nog steeds geen eindafrekening ontvangen
Als je dat zwart op wit hebt, is de case closed.ncevdp schreef:Ik ben vanochtend al gebeld met de mededeling dat het was uitgezocht; ik ben in het gelijk gesteld.
Dank aan Michaël van [email protected] voor de snelle aanpak!
Case closed
Anders moet je niet verbaasd opkijken als over enige tijd een schimmig incassobureau zich bij je meldt met de 'vordering'.
Re: Oxxio: Nog steeds geen eindafrekening ontvangen
Ik heb het zwart op witJolijn schreef:Als je dat zwart op wit hebt, is de case closed.ncevdp schreef:Ik ben vanochtend al gebeld met de mededeling dat het was uitgezocht; ik ben in het gelijk gesteld.
Dank aan Michaël van [email protected] voor de snelle aanpak!
Case closed
Anders moet je niet verbaasd opkijken als over enige tijd een schimmig incassobureau zich bij je meldt met de 'vordering'.