Een bevriend echtpaar heeft mij benaderd met het gegeven dat zij achteraf gezien denken een aftrekpost in 2005 te hebben gehad voor ziektekosten maar er niets mee hebben gedaan.
Afgezien of de belastingdienst dit uberhaupt nog zou accepteren, is mijn vraag het volgende:
in 2005 waren de ziekenfondspremies en particuliere verzekeringpremies ook aftrekbaar, maar mijn herinnering hoe het allemaal in elkaar zat is mij ontgaan.
Je was of verplicht of particulier verzekerd.
Zij verdiende euros 31.949 en hij euros 12.727
wie was nu verplicht en wie particulier verzekerd gezien de inkomens,
of waren beiden verplicht verzekerd ?
Moest men toendertijd ook andere premies betalen ?
Op de jaaropgaven staan de inhoudingen van de werkgever voor ZFW
maar moesten ze ook nog een aparte verzekering betalen ?
Ik kan me echt niet meer herinneren hoe het allemaal in elkaar zat.
Kan iemand mijn geheugen opfrissen !
Dank
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] AANGIFTEN VAN VOOR 2006
-
Re: AANGIFTEN VAN VOOR 2006
Zeker wel. Even contact opnemen met de belastingdienst, daar kunnen ze het je exact vertellen.Kan iemand mijn geheugen opfrissen !
Gezien de inkomens waren ze beiden ziekenfonds verzekerd.clark schreef:Een bevriend echtpaar heeft mij benaderd met het gegeven dat zij achteraf gezien denken een aftrekpost in 2005 te hebben gehad voor ziektekosten maar er niets mee hebben gedaan.
Afgezien of de belastingdienst dit uberhaupt nog zou accepteren, is mijn vraag het volgende:
in 2005 waren de ziekenfondspremies en particuliere verzekeringpremies ook aftrekbaar, maar mijn herinnering hoe het allemaal in elkaar zat is mij ontgaan.
Je was of verplicht of particulier verzekerd.
Zij verdiende euros 31.949 en hij euros 12.727
wie was nu verplicht en wie particulier verzekerd gezien de inkomens,
of waren beiden verplicht verzekerd ?
Moest men toendertijd ook andere premies betalen ?
Op de jaaropgaven staan de inhoudingen van de werkgever voor ZFW
maar moesten ze ook nog een aparte verzekering betalen ?
Ik kan me echt niet meer herinneren hoe het allemaal in elkaar zat.
Kan iemand mijn geheugen opfrissen !
Dank
De ziekenfondsgrens bedroeg in 2005 33.000,- volgens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekenfonds_(Nederland)
Voor geheugenopfrissing is google ook een handig hulpmiddel.
Buiten de inhouding ZFW op de jaaropgave, betaalden zij (als het goed is) premie aan een ziekenfondsverzekering, mogelijk betaalden ze ook premie voor een aanvullende verzekering. Maar daarvoor zouden ze de oude polissen en bankafschriften moeten opgraven.
Maar alvorens dit allemaal uit te zoeken, zou ik eerst eens met de belastingdienst in conclaaf gaan of er überhaupt nog iets gedaan kan worden over de aangifte van 2005, het is immers al 7 jaar geleden. Normaliter gaat de belastingdienst maar hooguit tot 5 jaar terug.
Als de belastingdienst meegaat met dit soort dingen na meer dan 5 jaar, vind ik het eerlijk gezegd tijd worden dat hier eens flinke administratiekosten op geheven zou worden.
http://financieel.infonu.nl/belasting/3 ... gifte.html
je kan maximaal 5 jaar terug. vind ik ook logisch, alles heeft een grens. Waar het denk ik met name om gaat (nee heb je ja kan je krijgen is eigenlijk ook de kern van de link) is of het bedrag in relatie tot inkomen substantieel is.
Maar de kans dat het gehonoreerd wordt is minimaal. De fiscus kampt met forse achterstand geloof ik, dus het kan ook nog best wel even duren voordat een verzoekschrift gehonoreerd wordt.
naast het verzoek en de onderbouwing met nota`s en afschriften zal ook de rest van de aangifte aantoonbaar moeten zijn, dus ook bewijsstukken van andere zaken nog aanwezig.
je kan maximaal 5 jaar terug. vind ik ook logisch, alles heeft een grens. Waar het denk ik met name om gaat (nee heb je ja kan je krijgen is eigenlijk ook de kern van de link) is of het bedrag in relatie tot inkomen substantieel is.
Maar de kans dat het gehonoreerd wordt is minimaal. De fiscus kampt met forse achterstand geloof ik, dus het kan ook nog best wel even duren voordat een verzoekschrift gehonoreerd wordt.
naast het verzoek en de onderbouwing met nota`s en afschriften zal ook de rest van de aangifte aantoonbaar moeten zijn, dus ook bewijsstukken van andere zaken nog aanwezig.
Je kunt gewoon niet meer dan 5 jaar terug. Die tijd is voorbij, dus heeft het geen nut om hier nog mee bezig te zijn.
-
Gebaseerd op het Besluit van 16 december 2010, waarin de ambtshalve aanslagen worden geregeld is de termijn voor het indienen van een verzoek op vijf jaar na afloop van het belastingjaar gezet i.c. voor 2005 tot maximaal 1 januari 2011.