LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Actys hanteert altijd de regels

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Onka54
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2012 11:49

Actys hanteert altijd de regels

Ongelezen bericht door Onka54 »

Het bericht van vorig jaar ‘Zo behandelt de verhuurder (Actys) zijn huurder' en van dit jaar 'Actys bijzonder onvriendelijk' heb ik gelezen en het is echt heel ernstig bij deze verhuurder.
Het betreft hier een huis waar mijn ouders (toen al op leeftijd) sinds 2000 wonen. In 2008 is mijn vader overleden en bleef mijn moeder (zij is dement), met mijn zus (zij is autistisch en woonde nog steeds bij mijn ouders) in de woning achter. Sindsdien neem ik de zaken waar. Mijn ervaringen met Actys zijn sindsdien rond uit slecht.
Hieronder geef ik mijn ervaringen in drie delen weer:
- de periode tot mijn moeder werd opgenomen in een verzorgingshuis en mijn autistische zus alleen achterblleef (december 2008 tot januari 2012)
- de periode dat mijn zus alleen woonde (januari 2012 – mei 2012)
- het opzeggen van de huur en het opleveren van de woning (mei 2012-heden)

December 2008 – januari 2012
Het viel mij op dat een aantal zaken in de woning niet goed functioneerden. Het meest in het oogspringend was de keukenkraan die los zat en die ik niet kon vastzetten. Ook de dorpel van de voordeur was kapot en zowel bij de voordeur als de achterdeur was de grond zodanig verzakt dat je een flinke stap moest maken om de woning in of uit te komen. Voor mijn moeder die toen al slecht te been was, was dit lastig. In het voorjaar van 2009 heb ik hierover contact gehad met Actys. Zij zouden iemand sturen die de zaak zou komen bekijken. Er kwam niemand en er werd geen contact opgenomen. Doordat in de keuken water begon te lekken in het ondergelegen kastje ben ik vanaf begin 2010 actiever gaan bellen en uiteindelijk kwam er iemand langs die een nieuwe kraan heeft geplaatst. Naar de andere gebreken is niet gekeken. Doordat ondertussen het aanrechtblad water had opgenomen en de plaats waar de kraan zat zacht was geworden was het alleen vernieuwen van de kraan niet de oplossing. Binnen twee weken zat deze weer net zo los als de vorige. Bij bellen wordt eerst gezegd dat men langs is geweest en dat er een nieuwe kraan zit dus dat het probleem is opgelost. Het duurde tot 2011 voor ze genegen waren iemand te sturen die de zaak op kwam nemen. Deze concludeerde dat het aanrechtblad moest worden vervangen en inderdaad niet veel later kwam er iemand om dit in te meten. Het duurde echter tot begin januari 2012 voor het nieuwe aanrechtblad geplaatst werd. Hierbij is een scharnier van een keukenkast beschadigd. Deze scharnieren zijn niet in een doe het zelf zaak te koop. Mijn melding hierover heeft nog geen reactie bij Actys opgeleverd. Aan de andere gebreken is nog steeds niets gedaan. Dit is de service van Actys indien er iets in de woning niet functioneert.
Bij ieder contact moest ik overigens opnieuw duidelijk maken waarom ik, en niet de bewoner zelf contact opnam. In hun administratie is ondanks het overlijdensbericht de naam van de huurder niet gewijzigd en gaat alle post nog steeds op de naam van mijn vader. Men weigert ook categorisch om contact met mij op te nemen en belde indien nodig met mijn moeder die ondertussen ernstig dementeerde.

Januari 2012 – mei 2012
Eind december 2011 werd mijn moeder opgenomen. Mijn zusje bleef vervolgens alleen achter in de woning. Wel hadden wij haar ondertussen ingeschreven voor een appartement en begeleiding aangevraagd. De aandoening van mijn zusje is complex, maar zij kan wel zelfstandig functioneren en een huishouding voeren. Zij kan niet met anderen praten en lezen en rekenen gaan moeizaam. Een brief kan zij niet goed lezen en zeker de strekking ervan begrijpt zij niet. Haar inkomen uit haar werk op een sociale werkplek is onvoldoende om de huur te kunnen betalen dus hebben wij huursubsidie aangevraagd. Het bleek echter dat zij niet als huurster geregistreerd staat. Vervolgens heb ik contact opgenomen met Actys om haar als huurster te laten registreren. Actys zei vervolgens dat haar inkomen te laag was om huurster te worden en wilden haar niet als huurster registreren. Hierdoor kan zij ook geen huursubsidie aanvragen, hoewel de huurprijs onder de huursubsidiegrens ligt. Actys verwees naar de eigenaar van de woning (in dit geval Delta Loyd, maar daar kwam ik pas veel later achter). Hierover heb ik telefonisch met de directrice contact gehad en zij zeid dat er echt geen uitzondering gemaakt kon worden, omdat dit niet mocht van de eigenaar. Vervolgens heb ik gevraagd om persoonlijk contact te mogen opnemen. Dit mocht niet want de eigenaar wenste geen contact te hebben met huurders. Mij werd niet verteld wie de eigenaar was, noch hoe ik met hen in contact kon komen. Er was een totaal gebrek aan medewerking.

Mei 2012
Op 2 mei hoorden wij dat mijn zus per 1 juni een appartement had toegewezen gekregen via de woningstichting van de gemeente. Wij blij en meteen Actys hiervan op de hoogte gesteld. Meteen een domper: de huur moet voor de 1e van de maand opgezegd worden en anders blijf je een maand langer huurder. De huur kon pas opgezegd worden per 1 juli, dus nog een maand langer dan nodig huur betalen. De huur heb ik schriftelijk opgezegd met de uitdrukkelijke aanwijzing om hierover uitsluitend met mij contact op te nemen. Enkele dagen later, naar aanleiding van een brief die ik had gestuurd en waarin ik had aangegeven dat ik niet echt blij was met de gang van zaken, kreeg ik bericht dat Actys toekomstige huurders met ons in contact zou brengen zodat deze al eerder dan 1 juli in de woning konden en dan zouden we dat met de huur kunnen verrekenen. Als reactie heb ik nogmaals duidelijk aangegeven dat voor inspectie contact me mij moest worden opgenomen.
Niet veel later kwam er een telefoontje van iemand die de woning wel wilde gaan huren. Met deze mensen heb ik een afspraak gemaakt en ben daarvoor extra naar Rhenen gereden vanuit Nieuwegein. Het bleek dat de mensen helemaal niet op de hoogte waren dat ze eventueel er eerder in zouden kunnen, laat staan dat de huur over die periode dan gemiddeld zou worden. Bij een tweede kijker was het hetzelfde.
Afgelopen zondag kwam ik tot de ontdekking dat een inspecteur van Actys was langs geweest. Deze heeft een waslijst van herstel punten gemaakt en vervolgens mijn zusje de lijst laten ondertekenen, ondanks dat zij gezegd heeft dat hij met mij contact moest opnemen. Hij heeft een formuliertje achtergelaten waarmee mijn vader mijn zusje als tekengerechtigde kan benoemen. Heel even heb ik er over nagedacht om naar de begraafplaats te rijden en het hem te vragen. Op het formulier staat ook dat mijn vader gaat wonen op het nieuwe adres van mijn zus. Ik denk toch echt dat de gemeente het er niet mee eens zal zijn als we hem weer laten inschrijven op dit nieuwe adres.
Vandaag heb ik even gebeld met Actys en gevraagd waarom er geen contact met mij is opgenomen. Ik kreeg, na door verbonden te zijn, een vrij agressieve man aan de telefoon. Gaande weg het gesprek werd deze persoon steeds onvriendelijk. Uiteindelijk bleek dat hij zelf de inspecteur was die de inspectie gedaan had. Op mijn opmerking dat de inspectie overgedaan moest worden in mijn bijzijn antwoordde hij dat er dan toch hetzelfde lijstje uitkwam. Dus wij moeten de schutting die de buren geplaatst hebben verwijderen en de coniferenhaag van de andere buren? Waarom ik dan niet gebeld ben en waarom hij mijn zusje heeft laten tekenen daar kwam geen antwoord op. Hij had zich aan de richtlijnen gehouden van Actys en niets fout gedaan. Kennelijk is het bij Actys voor medewerkers verboden zelf na te denken en moeten er allerhande richtlijnen gevolgd worden, waar onder geen beding van afgeweken mag worden.
Dit soort verhuurbedrijven zouden gecontroleerd moeten worden, zeker in hun omgang met hun klanten.

Het lijkt mij goed als meer mensen hun ervaringen doorgeven en dat dit soort verhuurbedrijven beter gecontroleerd worden en gewezen wordt op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

MVG Onno

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Actys hanteert altijd de regels

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Onka54 schreef:
Afgelopen zondag kwam ik tot de ontdekking dat een inspecteur van Actys was langs geweest. Deze heeft een waslijst van herstel punten gemaakt en vervolgens mijn zusje de lijst laten ondertekenen, ondanks dat zij gezegd heeft dat hij met mij contact moest opnemen. Hij heeft een formuliertje achtergelaten waarmee mijn vader mijn zusje als tekengerechtigde kan benoemen.
Dat Actys dat formuliertje heeft achtergelaten is natuurlijk niet handig, maar eigenlijk wel mooi voor u. Ze geven daarmee zelf al te kennen dat uw zusje niet tekengerechtigde is. De handtekening van uw zusje onder de waslijst van herstelpunten heeft dus eigenlijk niet zoveel waarde als zij toch niet tekengerechtigde is.

Even een vraag is zij überhaupt wel handelingsbevoegd of staat zij onder curatele ? In dat geval is elke handtekening sowieso niet zo veel waard.

Lijkt mij niet dat zij kunnen eisen dat u de schutting geplaatst door de buren en coniferenhaag van de andere buren moet verwijderen. Nu weet ik niet hoe de relatie met die buren is, maar misschien kunt u hen erbij betrekken en hen een verklaring laten opstellen dat de schutting en coniferenhaag van hen zijn.

U kunt eens advies inwinnen bij een juridisch loket of iets dergelijks en anders naar de huurcommissie stappen. Ik weet niet in hoeverre de rest van de lijst met deze punten redelijk is.

Onka54
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2012 11:49

Re: Actys hanteert altijd de regels

Ongelezen bericht door Onka54 »

Even een vraag is zij überhaupt wel handelingsbevoegd of staat zij onder curatele ? In dat geval is elke handtekening sowieso niet zo veel waard
Bedankt voor je reactie. Op dit moment ligt het verzoek voor bewindvoering en mentorschap nog bij het gerechtshof. Al in een eerdere situatie, waarbij het ging om een vorm van colportage, ben ik in het gelijkgesteld dat haar handtekening niet rechtsgeldig is.

Over de haag, schutting en nog een paar punten maak ik mij niet zo druk, dat komt wel goed. Het gaat mij vooral om de manier waarop Actys met mensen omgaat, hun dienstverlening en hun manier van werken. Waarschijnlijk gaat alles goed, zolang je maar geen bijzonder geval bent waar geen regels voor zijn.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Actys hanteert altijd de regels

Ongelezen bericht door Jolijn »

Zet je verhaal eens op papier (mail) en stuur ze dat toe. Doe dat met name van de laatste telefoongesprekken, zodat je iets zwart op wit hebt. Als het er op aan komt, heeft Jantje iets nooit gezegd, Pietje had het niet mogen zeggen en Klaasje zei het net even anders.

ActysWonen
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2012 16:10

Re: Actys hanteert altijd de regels

Ongelezen bericht door ActysWonen »

Beste Onno,

Wij vinden het zeer spijtig om te horen dat u het contact met en de dienstverlening van Actys Wonen negatief heeft ervaren.
Uw verhaal is bij ons bekend en inmiddels hebben wij een afspraak met u gemaakt, waarin wij hopen samen tot een oplossing te komen.

Gesloten