LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geweldige boekingen

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
michielwijnbergh
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2009 10:56

Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door michielwijnbergh »

Hallo,

Graag wil ik even iets voorleggen om te checken of iets vaker voorkomt.
Wij hebben een Bed&Breakfast met 1 kamer, geschikt voor 2 personen. De laatste dagen heb ik 2 keer van buitenlanders het verzoek gehad om prijsopgave te doen voor verblijf van wel 15 en 21 dagen, voor 4 personen.
Leuk, zou je zeggen. Goede klanten, kan je een hoop aan verdienen.
Merkwaardig is echter dat ze niet weten dat we maar 2 personen kunnen herbergen. Ze schrijven me aan in het engels, maar onze B&B is nergens in het engels op internet te vinden.
Ik vermoed dat het er alleen om gaat dat ik zometeen mijn bankrekeningnummer ga noemen en dat dan het gedonder gaat beginnen. Het lijkt op die lui die iets dat je op Marktplaats wilt verkopen voor een onwaarschijnlijk hoog bedrag van je willen kopen. Moet je je dure spul echter wel eerst naar Nigeria ofzo opsturen.

Anderen soortgelijke ervaringen? Wat moet je met dit soort mail?

Groet, Michiel Wijnbergh

Milady
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 aug 2010 00:13

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door Milady »

Wat moet je met dit soort mail?
Niet op reageren en weggooien :!:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door crazyme »

Vraag gewoon hoe ze aan jouw adres zijn gekomen. Misschien is de verklaring plausibel?

dezwartekat
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2012 23:02
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door dezwartekat »

Dit was de mail die ik van Dr. Donald ontving:


Greeting,
I am Dr Donald Sinclair from British institute technology in England. I want to make inquiry of availability of for 2/double room for 4 guests or apartment for 4 guests if still available for rent? Kindly inform me the rates and the the total amount for 4 delegates for 3 weeks with the booking details

Checking date: 10th July 2012
Check out date: 31th July 2012.
Payment Type:Cheque

kindly get back to be if you have availability.

Kindly regards
Dr Donald
+44-774-111-5591
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
groet,
Ik ben Dr Donald Sinclair van de Britse technologie instituut in Engeland. Ik wil onderzoek van de beschikbaarheid maken voor 2/double ruimte voor 4 personen of appartement voor 4 personen, indien nog beschikbaar voor verhuur? Gelieve mij op de hoogte van de tarieven en het totale bedrag voor de 4 afgevaardigde toegang gedurende 3 weken van de reservering details

Controle datum: 10 juli 2012
Vertrek datum: 31 juli 2012.
Betaling Type: Cheque

vriendelijk terug naar zijn als je beschikbaarheid.

Gelieve te kijken
Dr Donald
+44-774-111-5591

kooskoekedoos
Berichten: 135
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:21

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

Het verschrikkelijk slechte Engels laat het al voor zich spreken dat het hier om fraude gaat. Daarnaast is het ook al vreemd dat men nu al begint over betalen met cheque, terwijl er alleen wordt geïnformeerd naar beschikbaarheid. Lekker deleten en niet op reageren

michielwijnbergh
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2009 10:56

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door michielwijnbergh »

Inderdaad, ik reageer er niet op. Maar het leek me nuttig zoiets hier even te melden.
Het blijft opletten.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door ruud_a »

dezwartekat schreef:Dit was de mail die ik van Dr. Donald ontving:


Greeting,
I am Dr Donald Sinclair from British institute technology in England. I want to make inquiry of availability of for 2/double room for 4 guests or apartment for 4 guests if still available for rent? Kindly inform me the rates and the the total amount for 4 delegates for 3 weeks with the booking details

Checking date: 10th July 2012
Check out date: 31th July 2012.
Payment Type:Cheque

kindly get back to be if you have availability.

Kindly regards
Dr Donald
+44-774-111-5591
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
groet,
Ik ben Dr Donald Sinclair van de Britse technologie instituut in Engeland. Ik wil onderzoek van de beschikbaarheid maken voor 2/double ruimte voor 4 personen of appartement voor 4 personen, indien nog beschikbaar voor verhuur? Gelieve mij op de hoogte van de tarieven en het totale bedrag voor de 4 afgevaardigde toegang gedurende 3 weken van de reservering details

Controle datum: 10 juli 2012
Vertrek datum: 31 juli 2012.
Betaling Type: Cheque

vriendelijk terug naar zijn als je beschikbaarheid.

Gelieve te kijken
Dr Donald
+44-774-111-5591
gelieve te kijken?
een computervertaling misschien?

dezwartekat
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2012 23:02
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door dezwartekat »

Nog een zelfde soort mail gericht aan Bed and Breakfast eigenaren:


Hello,

I write to inquire for accommodation in your facility. Can you accommodate us for a 2 weeks’ vacation period?
Arrival Date: Saturday 8th September 2012.
Departure Date: Saturday 22nd September 2012.
14 Nights.
We need 2 double rooms or an apartment that can sleep 4 guests. Total number of guests is 4. (2 couples). Let me know if you have availability. Kindly send the total cost. We will make advance payment before we come with secured certified Cheque issued from European Bank. Do you accept Advance payment with cheque?

Best Regards,
Dr. Manas David Kumar.
(Consultant Gastrointestinal Surgeon)
Tata Medical Center
19 MAR, New Town,
Rajarhat,
Kolkata 700 186
[email protected]

dezwartekat
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2012 23:02
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door dezwartekat »

Ik had nog een reactie gestuurd aan de verzender van de eerste mail maar hier is nooit een antwoord opgekomen.

brook
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2012 23:13

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door brook »

Waarom zou dit fraude zijn dan? Het lijkt op een serieuze vraag. Als ie betaalt is er toch niets aan de hand?

Groeten,

Brook.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik zou niet zo snel mijn rekening nummer willen doorgeven om de betaling te ontvangen.

dezwartekat
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2012 23:02
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door dezwartekat »

brook schreef:Waarom zou dit fraude zijn dan? Het lijkt op een serieuze vraag. Als ie betaalt is er toch niets aan de hand?

Groeten,

Brook.
Het is nep omdat het als volgt werkt:
Je stuurt een reactie dat je een kamer of twee kamers vrij hebt.
Vervolgens krijg je een cheque die veel hoger is dan het bedrag wat ze moeten betalen.
Het verschil moet je eerst terug storten voordat de cheque te innen is, want de cheque is nog niet definitief ofzo. Omdat je goed van vertrouwen bent en graag een boeking voor twee weken wilt hebben stem je er mee in om eerst het verschil tussen reservering en cheque te vergoeden.
En wat denk je? De cheque is niet te innen...

Dan nog het e-mail adres, welk bedrijf gebruikt een yahoo extensie?

brook
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2012 23:13

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door brook »

Ok. Thanks. Dus de beste check is om te kijken of ie ook via pay pal wilt betalen. Dat zal in dit geval dan niet zo zijn lijkt me.

ettesmal
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2012 07:28

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door ettesmal »

Ook wij kregen pas, juni 2012, precies dezelfde mail van Manas David Kumar. De tekst luidt als volgt:
Hello,

Thank you for your immediate response. I am glad for your efforts in making this booking a success. I kindly request you to reserve the vacancy for us. I beg for your assistance as it regards payment, we are getting a direct sponsorship abroad. Our sponsor in the United Kingdom will pay for all our expenses so we want everything regarding payment to be settled before we come over for the vacation. The money will be paid into your bank account through a secured certified bank check, you will receive the check in your address, when you receive it take it to your bank for cash money to be credited into your bank account. Our sponsor will include money for all the local tax and bank expenses in the check. You will receive the cheque payment immediately.

However, we made arrangement with a prepaid logistics agent. Therefore the check you will receive will cover the cost of our booking and the charges for the logistics agent. When you receive the check and deposit in your bank, once your bank confirms the cash money in your bank account, then deduct the cost of your services and send the balance to our logistics agent. You will get invoice from our logistics agent. I hope you are clear with my information. Kindly reply this email that I will give you the total amount in the check and other information. Hope our stay in your facility will be made comfortable and enjoyable. I expect a cordial assistance from you.

Best Regards,

Dr. Manas David Kumar.
(Consultant Gastrointestinal Surgeon)
Tata Medical Center
19 MAR (E-W), New Town,
Rajarhat,
Kolkata 700 186



Gelukkig troffen bij checken van de naam (we waren argwanend) de tros radar site die ons vermoeden bevestigde. Wees gewaarschuwd!

Mira42
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2012 10:20

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door Mira42 »

Het gaat hier inderdaad om fraude! Ik heb deze mail vanmorgen ook ontvangen en heb hier al veel varianten op gezien. Het lijkt een serieuze aanvraag maar helaas wordt hiermee nog steeds mensen geld afhandig gemaakt. Een aantal zaken waar je nep aanvragen kunt herkennen:

- Het gaat altijd om lange periodes, ca. 9 - 14 nachten
- Mailadres is altijd yahoo, g-mail etc. De afzender doet zich vaak voor als internationaal bedrijf, deze hebben nimmer een yahoo of gmail e-mail adres
- Het gaat vaak in de eerst mail direct over betalingen via cheque
- Het niveau van de Engelse woorden en grammatica is matig tot slecht

Trap er niet in!! Als je twijfelt check dan de organisatie op internet en bel het nummer aangegeven op de site om navraag te doen

hzjmg11062012
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jun 2012 22:53

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door hzjmg11062012 »

Inderdaad malafide praktijken. OPPASSEN dus! Ook wij hebben een mailtje ontvangen van Dr Manas David Kumar. Wij hadden al lichte argwaan toen we direct lazen over een betaling met een cheque. Ook bij ons betrof het een aanvraag voor 2 weken voor 4 personen en ook wij hebben onze site nog niet in het Engels vertaald. Wij hebben een reactie gestuurd waarin wij hebben aangegeven dat we contact op zouden nemen met onze bank ivm dekking en van de cheque en werkwijze. Toen wij de bank belden kregen we naast de veilige wijze van werken met cheques ook direct te horen over malafide organisaties die zich richten op bed and breakfast ondernemers. En dat blijkt dus ook in dit geval.
Inderdaad gebruiken ze een internationaal bedrijf. Wel heel triest dat ze daarvoor tatamedicalcenter Kolkata gebruiken, waar ze goed werk verrichten mbt kankerpatienten en onderzoek. Ook bij ons werd doorgelinkt naar een yahoo mailadres. Fijn dat op deze wijze, met het delen van ervaringen, veel financieel leed voorkomen kan worden. Dus mensen, trap er niet in!!!!!!

K.Engelen
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2012 09:53

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door K.Engelen »

Wat ben ik blij dat ik op de naam Dr.Manas David Kumar ging zoeken. De boeking was al te mooi om waar te zijn! En het verhaal van betalen per cheque...raar.
Heb ook contact met de bank opgenomen. Die vertelde mij het "foefje"dat ze vragen het overige bedrag over te storten naar een, prepaid logistics agent zoals ze 'm noemen. En als je dat gedaan hebt zal de cheque uiteindelijk vals zijn en ben je dus je eigen geld kwijt! Dat is waarschijnlijk het idee erachter.


Dit was de mail die ik ontving: Sorry for my delayed response and Thank you for your immediate response. I am glad for your efforts in making this booking a success. I kindly request you to reserve the vacancy for us. I beg for your assistance as it regards payment, we are getting a direct sponsorship abroad. Our sponsor in the United Kingdom will pay for all our expenses so we want everything regarding payment to be settled before we come over for the vacation. The money will be paid into your bank account through a secured certified bank check, you will receive the check in your address, when you receive it take it to your bank for cash money to be credited into your bank account. Our sponsor will include money for all the local tax and bank expenses in the check. You will receive the cheque payment immediately.

However, we made arrangement with a prepaid logistics agent. Therefore the check you will receive will cover the cost of our booking and the charges for the logistics agent. When you receive the check and deposit in your bank, once your bank confirms the cash money in your bank account, then deduct the cost of your services and send the balance to our logistics agent. You will get invoice from our logistics agent. I hope you are clear with my information. Kindly reply this email that I will give you the total amount in the check and other information. Hope our stay in your facility will be made comfortable and enjoyable. I expect a cordial assistance from you.

Wat me ook opviel dat mensen uit groningen hierover schrijven en wij wonen in Brabant...... ze gaan dus het hele land door.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Dat ze niet even vragen hoe de omgeving is , en of je er goed kan fietsen of wandelen.... :mrgreen:

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ze gaan niet alleen het hele land door , maar heel Europa, niet letterlijk natuurlijk want ze zitten gewoon in een internetcafe in Negira

Dit is gewoon weer een variatie op de 419 scam, ze moeten ook wel nieuwe dingen verzinnen , want er trappen hopelijk steeds minder mensen in, ze begonnen met auto's boten en caravans, daarna de pups/kittens, niet vergeten de love scams op all relatie sites en dan zijn nu de pension /hotels aan de beurt...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Geweldige boekingen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ceesvanhalderen schreef:Wat ik me afvraag is waarom iemand hier aan mee zou doen.
Dat is niet zo moeilijk. Mensen vergeten alles om zich heen en alle gezond verstand gaat op -5 als ze een "vette worst" als geld voorgehouden wordt. Lees maar eens de diverse fora over allerlei acties waarbij iets gratis is of te winnen is. In dat laatste geval is men vaak verbolgen over het feit dat er een actie van bv de vriendenloterij aan gekoppeld is om benaderd te mogen worden. En in het eerste geval rekent men vaak niet. Iets dat gratis weggegeven wordt, wordt ergens anders wel terugverdiend, zoals met de iPad actie van oxxio.
ceesvanhalderen schreef: Om het even heel materialistisch uit te drukken: je wordt er zelf niets beter van.
Eerder slechter van deze scams, maarja eerst denkt met ervan beter te worden. Net zoals mensen nog steeds geloven heel veel geld te krijgen als ze even op het kapitaal van een ander passen.
ceesvanhalderen schreef: Mijn enige zorg op dit moment is dat de betreffende scammer mijn blogs en deze thread kan vinden door te googlen. Maar of hij zover gaat, en dan ook de inhoud moet Babel fishen is natuurlijk zeer de vraag.
Verwacht het niet, zij sturen tig mailtjes uit in de hoop iemand aan de haak te slaan en zijn vervolgens te druk met degene die ze aan de haak hebben geslagen.

Gesloten