LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dreigend ontslag, vast contract, wat moet ik nu doen?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Anoniemerd

Dreigend ontslag, vast contract, wat moet ik nu doen?

Ongelezen bericht door Anoniemerd »

Heel recent heeft mijn werkgever mij tijdens een voortgangsgesprek aangegeven dat:
- hij geen perspectief ziet in de verdere samenwerking
- hij zich afvraagt of ik bij een ander bedrijf niet beter op mijn plek ben

Dit was een grote schok voor mij en het is me ook nog niet helemaal duidelijk. Daarom zal ik binnenkort een vervolggesprek hebben met mijn werkgevers om e.e.a. te bespreken. Geen idee wat er tijdens dat gesprek besproken zal worden. Vooraf zal ik een verslag krijgen van mijn voortgangsoverleg.

Allemaal erg spannend, omdat ik het gevoel heb dat mijn werkgever afscheid van mij wil nemen. Tijdens het eerste gesprek is hij ook al even ingegaan op financiële problemen die het bedrijf heeft. Maar ook dat hij ontevreden is over mijn functioneren. Niet met die woorden overigens.

Ik heb een vast contract en werk al jaren met veel plezier bij het bedrijf. Eens per jaar vind een voortgangsoverleg plaats met een informeel karakter. Werkgever schrijft een verslagje, dat ik ontvang. Ik teken hier niet voor.

Wat nu?

Mijn eerste gedachtes zijn:
- afwachten en lekker doorwerken.
- me alvast verdiepen in 'ontslag-materie'
- mijn rechtsbijstandverzekering opduiken
- een plan bedenken als het vervolggesprek heeft plaatsgevonden

Ik twijfel erg over dingen als:
- moet ik dat vervolgoverleg wel inplannen? Geef ik daarmee niet een soort instemmend signaal?
- is het verstandig om alvast schriftelijk te reageren op het verslag van het 1e gesprek als ik dat ontvang? Of juist niet?

Voel me er erg ongelukkig onder. Wie wil met mij meedenken?

Miepje1

Re: Dreigend ontslag, vast contract, wat moet ik nu doen?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Beste Anoniemerd, dat is een hele zorg ineens. Belangrijk is: blijf kalm. Je werkt er al jaren met plezier zeg je, en er zijn geen verslagen waaruit blijkt dat je je werk niet goed zou doen.
Dus:
- verzamelen alle oude verslagen.
- Plan het vervolggesprek gewoon in. Neem iemand mee! Je mag bij zulke gesprekken bijgestaan worden. Iemand van de Medezeggenschapsraad of OR of een vertrouwenspersoon of iemand van de vakbond waar je lid van bent.
- Zet van te voren voor jezelf op papier wat je wilt vragen.
- Maak veel notities tijdens het gesprek; zeg niets toe, zeg geen ja of nee, zeg dat je alles meeneemt en er over na gaat denken. Dit hangt natuurlijk ook een beetje af van wat er in het verslag van het eerste gesprek staat.

Mij is hetzelfde nog maar 2 jaar geleden overkomen... Mijn toenmalige leidinggevende wilde gewoon van mij af. Hij begon ook over 'begeleiding naar werk buiten de organisatie' en meer van dat soort zaken. Ik heb gewoon gezegd: ik heb niets gedaan om dat te verdienen. Ik blijf.
En ik bleef, sterker nog, hij moest bakzeil halen en ik heb een veel leukere baan gekregen binnen de organisatie.

Na het tweede gesprek moet je alles goed laten bezinken en eventueel professionele hulp zoeken (vakbond, Jurofoon, rechtsbijstand) want ik ben ook maar een amateur :wink: .

Ik wens je veel sterkte en wijsheid.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Anoniemerd schreef:Mijn eerste gedachtes zijn:
- afwachten en lekker doorwerken.
- me alvast verdiepen in 'ontslag-materie'
- mijn rechtsbijstandverzekering opduiken
- een plan bedenken als het vervolggesprek heeft plaatsgevonden
Helemaal geen gek begin, overigens verdiepen in de ontslagmaterie eventueel met de rechtsbijstand voordat het vervolggesprek heeft plaatsgevonden kan geen kwaad en ik zou eigenlijk zeggen begin daar zo snel mogelijk mee. Dan weet u ook een beetje wat u wel en niet kunt doen, zeggen of wel en niet zou moeten tekenen enzo. Zoals miepje zei iemand meenemen is geen gek idee.

Overigens u zou het vervolggesprek ook mogen opnemen zonder dat de andere betrokkenen het weten.

Als u alvast schriftelijk wilt gaan reageren, ga dan al in overleg met de rechtsbijstand. Voor het geval u er nu iets inzet wat niet deugt, kan dat de zaak ook schaden.

Zorg dat uw eigen dossier van goed functioneren op orde is, aangezien dit blijkbaar als donderslag bij heldere hemel komt, moeten daar ook stukken van zijn.

Als u dit vervolggesprek zal gaan inplannen zal dit niet worden gezien als instemmen met. Ik denk dat het voor uw eigen gemoedsrust ook beter is als u weet wat er te gebeuren staat en waar u aan toe bent. Dit al te lang laten zweven zal de situatie niet bevorderen en uw werk kan eronder lijden, wat de werkgever weer een stok in handen geeft om mee te slaan.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Nog een tip: blijf rustig en ga geen ruzie maken, ook als het ontslag eenmaal een feit is. Je weet nooit in wat voor hoedanigheid je je huidige werkgever nog eens tegenkomt in de toekomst. Misschien hebben ze over een paar jaar als de situatie is veranderd wel een droomvacature, of kom je in een volgende baan terecht bij een leverancier van je huidige werkgever.

Anoniemerd

Beste 'reageerders',

Hartelijk dank voor het meedenken! Het doet me zeker goed!

@ Miepje1: Dank voor je woorden. Nee, er zijn geen verslagen waaruit dit blijkt. Wel wat korte memo's na mijn voorgaande gesprekken waarin verbeterpunten staan genoemd en hoe we deze gaan aanpakken. Naar mijn mening niets schokkends.
Ik werk op een klein kantoor, we hebben geen Medezeggenschapsraad, noch een OR. Een andere functie binnen het bedrijf lijkt me geen optie. Heel stellig en dapper reageren met 'ik blijf', vind ik nu nog wat moeilijk ;) Dank voor je tips.

@ Emmy75: Dank voor je advies! Toch maar zo snel mogelijk een gesprek aangaan is inderdaad wellicht wel een goed idee. Iemand meenemen vind ik gevoelsmatig nog wat te vroeg. Het signaal wordt dan denk ik een beetje te zwaar. Zelf voel ik er meer voor om het allemaal maar even aan te horen en in de gesprekken daarna extern hulp mee te nemen bijvoorbeeld. Omdat ik niet 'nu al' de 'sfeer wil verpesten'. Of ben ik dan te naïef?

Documenten van goed functioneren: vanuit mijn werkgever zijn die er eigenlijk net zo min als documenten van slecht functioneren. Dat zal dan met name uit interne en externe mails moeten blijken, complimentjes die ik heb gehad, en dergelijk.

Zou het zin hebben om nu bij een paar goede relaties een soort beoordeling te vragen? Bijvoorbeeld in het kader van de 'recommendation' van Linked In?

@ GJvdZ: Goed punt, dat probeer ik ook. Op dit moment doe ik mijn werk zoveel mogelijk 'normaal', alsof er niks gebeurt is. Mijn collega's weten ook (nog) van niets.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Anoniemerd schreef: @ GJvdZ: Goed punt, dat probeer ik ook. Op dit moment doe ik mijn werk zoveel mogelijk 'normaal', alsof er niks gebeurt is. Mijn collega's weten ook (nog) van niets.
Gewoon doorwerken moet je zeker doen. Als je dat niet doet heeft dat alleen maar negatieve gevolgen voor jou. Ik weet niet of er sprake is van een ontslagvergoeding, maar meestal hangen daar bepaalde verplichtingen aan zoals gewoon doorwerken tot een afgesproken datum. Doe je dat niet, dan vervalt het recht op de ontslagvergoeding.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Anoniemerd schreef:
Heel recent heeft mijn werkgever mij tijdens een voortgangsgesprek aangegeven dat:
- hij geen perspectief ziet in de verdere samenwerking
- hij zich afvraagt of ik bij een ander bedrijf niet beter op mijn plek ben
Nee, er zijn geen verslagen waaruit dit blijkt. Wel wat korte memo's na mijn voorgaande gesprekken waarin verbeterpunten staan genoemd en hoe we deze gaan aanpakken. Naar mijn mening niets schokkends.
Deze verbeterpunten kwamen die elk overleg weer terug,of waren die intussen verbeterd,en waren het steeds nieuwe verbeterpunten.
Als dezelfde fouten/verbeter afspraken ieder gesprek weer terug komen heeft de baas een punt dat er weinig perspectief in de samenwerking is.

gr Henk

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het is best mogelijk dat er in de optiek van de werkgever al jarenlang punten zijn die je niet naar tevredenheid uitvoert.

Waar het echter om gaat in dit soort gevallen is dat er een formeel verbetertraject is afgesproken met tijdslijnen en doelstellingen, en dat dit verbetertraject wordt gemonitored door je directe Chef/Personeelszaken. Hier horen dus ook extra gesrpekken en (schriftelijke) voortgangsrapportages bij.

Pas als op basis van dit formele verbetertraject kan worden geconcludeerd dat de prestaties niet voldoende verbeteren, kan een werkgever met een redelijke kans op succes hiervoor ontslag aanvragen.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Houd een lijstje bij van kritiek en complimenten (persoonlijk gezegd of via -interne-mail) over je werkzaamheden.

Anoniemerd

@ Henk: om er niet al te diep op in te gaan: Van beiden een beetje. Afspraken die we hebben gemaakt 'ter verbetering' waren erg beperkt. Ook zijn er afspraken vervallen, omdat ze in de praktijk niet meer van toepassing waren. Het klopt dat het best kan zijn dat mijn werkgever 1 van de punten aanhaalt als reden voor ontslag, dit weet ik nog niet. Stel dat het zo zou zijn, dan is er naar mijn idee lang niet genoeg gedaan om e.e.a. te verbeteren. Het betreft hier niet iets wat zich jarenlang voortsleept.

Excuus als het wat vaag klinkt, ik wil er liever nog niet teveel inhoudelijk op ingaan.

@ Leo the Emperor: Pfoe, het is nooit zo formeel vastgelegd. Extra gesprekken zijn er niet geweest, schriftelijke voortgangsrapportages (buiten de hierboven genoemde memo's) ook niet. Laat staan dat ik ergens voor het moeten tekenen, al weet ik niet of dat belangrijk is.

@ Jolijn: dank je wel voor de tip

Havikje

Ongelezen bericht door Havikje »

L.B.
Beste Anoniemerd,

Heb ook het idee naar aanleiding van uw schrijven dat u binnenkort op straat gezet zal worden. Ik zal echter afwachten tot dit daadwerkelijk gebeurd, als u zich op die plek nog thuis voelt na dit gehoord te hebben. Afwachten zal in deze situatie over het algemeen het meeste opleveren zolang u zich normaal blijft gedragen en zoals tevoren blijft werken op de werkvloer. Een ontslagverzoek inwilligen is in deze situatie over het algemeen geen goed idee, nu dit vaak wordt opgevat om vrijwillig te verlaten (dan krijgt u niets) en de werkgever moeilijk zal gaan doen over het in financiele problemen zijnde bedrijf (zelfs dan komt er over het algemeen een ontslagvergoeding).
Wanneer het echter gaat spelen dat u ontslagen gaat worden, zal eerst worden bepaald bij wie de verwijtbaarheid van het ontslag ligt. Als het erop aankomt zal het waarschijnlijk draaien op een rechtzaak omdat u er waarschijnlijk met de werkgever niet uit zal komen.
U dient in deze rechtzaak hard te maken dat het ontslag niet aan uw functioneren ligt, er geen sprake is van een in slecht weer verkerend bedrijf en eventueel duidelijk maken dat het ontslag berust op financiele gronden. Deze 3 hoofdvoorwaarden zijn weergegeven naar mate van belangrijkheid. De eerste zal u een ontslagvergoeding toekennen als het niet geheel of helemaal niet uw schuld is, de tweede heeft betrekking op de hoogte van de ontslagvergoeding en de derde is onderdeel van 2 (moet daar onder andere bij genoemd worden voor makkelijker bewijs over het algemeen, hangt wel van de situatie af).
De hoogte zal afhangen van een eventueel sociaal plan of de kantonrechtersformule (over het algemeen). Het sociaal plan gaat voor als deze er is zolang deze niet kennelijk onredelijk is, schriftelijk is vastgesteld en overleg is geweest tussen werkgever en vakorganisaties. Wanneer hier niet aan wordt voldaan of er is geen sociaal plan zal de rechter de hoogte bepalen d.m.v. de kantonrechtersformule (over het algemeen).

met vriendelijke groeten,

Fiscaal ontslagadviseur.

P.s. het ondertekenen van formulieren betreffende het misschien aankomende ontslag kunt u beter niet doen zolang hier geen advocaat / adviseur bij is / naar laat kijken. Dit zal in de meeste gevallen niet voordelig uitpakken.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Niet best als iemand reageert op en ondertekent met Fiscaal Ontslagadviseur op topics die maanden oud zijn.

(Overigens heb je hier pas wat aan nadat je ontslagen bent en niet in het voortraject, en natuurlijk adviseert een adviseur om er een adviseur bij te halen. Wij van WC-Eend...)

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Zoekt klanten... :D

Anoniemerd

Het topic ligt stil, maar ik kijk er af en toe toch nog in.
In ieder geval dank voor de reacties.
Er is nog steeds geen duidelijkheid voor mij, dus ik blijf met verstand op 0 doorwerken.

Miepje1

Veel sterkte en hou ons op de hoogte.

Anoniemerd

Een korte update: waarschijnlijk binnen een paar weken duidelijkheid over hoe nu verder.

Miepje1

Dankjewel Anoniemerd. We blijven duimen...

syndikaat

Ongelezen bericht door syndikaat »

en, al iets wijzer geworden???

Gesloten