Ik heb een hypotheek met variabele rente bij Aegon gebaseerd op de 3-maands Euribor. Wat mij opviel is dat toen vorig jaar de 3 maands rente ging stijgen de hypotheek rente gelijk mee omhoog ging. Nu de 3 maands Euribor al maanden aan het zakken is, is dit nauwelijks te zien in de te betalen hypotheekrente.
Aegon gevraagd waarom dit zo is, dit is het Aegon onbegrijpelijke antwoord:
Voor mijn lening wordt een risico opslag gerekend van 0,3%, naast de rente, de Euribor en de genoemde risicoklasse opslag voegt Aegon ook nog de volgende risico opslagen toe aan de rente (is in offerte NOOIT over gerept!):
opslag kredietrisico
opslag illiquiditeit
opslag voor prepaymentrisico
opslag voor offerterisico
opslag voor economic capital costs
opslag voor cost of fundopslag
opslag voor serving costs
Met name als gevolg van de huidige crisis zijn de kredietrisico's,illiquiditeit en cost of fund opslagen flink gestegen. Wat ze voor die tijd waren en wat ze nu zijn blijft duister. Ik roep alle Aegon hypotheekbezitters met variabele rente op om uitleg te vragen bij Aegon en te klagen over het niet teruggeven van een lagere rente als de Euribor zakt. Blijkbaar is nu het devies bij Aegon: ZODRA EURIBOR ZAKT, VERHOGEN WE DE OPSLAGEN!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Variabele rente bij Aegon hoger dan gebruikelijk
Re: Variabele rente bij Aegon hoger dan gebruikelijk
De banken moeten binnenkort een shitload een extra belastingen gaan betalen, dus er zullen nog wel meer van dit soort dingen gaan gebeuren. Het geld moet ergens vandaan komen.