Inderdaad, we maken het hier wel eens anders mee, netjes zo!Jolijn schreef:Ik vind dat je goed met de 'kritiek' omgaat, leuk en attent reageert op de berichten.JespervR schreef:Daar hebben we zelfs een boek voor Alleen blijkt het in de realiteit toch wat lastiger dan beschreven. Vandaar ook dat er proef enquetes worden gehouden. Helaas hebben die toch niet alle problemen aan het licht gebracht.Jolijn schreef: Ik geloof dat de meeste studenten hier inzicht krijgen hoe een goede enquête op te stellen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Online orientatie en zoekgedrag
-
- Berichten: 32506
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Online orientatie en zoekgedrag
-
- Berichten: 32506
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Online orientatie en zoekgedrag
We hebben er al eentje op het forum...rozemarijntje schreef:troostprijs?stofzuiger ??
Re: Online orientatie en zoekgedrag
Bedankt voor alle reacties!
De enquete is inderdaad door een docent gecontroleerd. Deze had kleine aanwijzingen betreffende de volgorde van de vragen maar niet zoals hier voorgesteld werd om de persoonlijke vragen aan het einde te doen.
De enquete is inderdaad door een docent gecontroleerd. Deze had kleine aanwijzingen betreffende de volgorde van de vragen maar niet zoals hier voorgesteld werd om de persoonlijke vragen aan het einde te doen.
-
- Berichten: 32506
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Online orientatie en zoekgedrag
Zelfs de docent leert hier nog enquêtes te maken.
Maar verder: ik heb de vragen inmiddels ingevuld, het was goed te doen allemaal.
Wat ik me in alle eerlijkheid afvraag: heb je eerst een doel voor de enquête gesteld, en daar de vragen bij bedacht die stapsgewijs naar dat doel gaan, of heb je geprobeerd zoveel mogelijk vragen te stellen die op zich wel logisch zijn, maar zonder dat je precies weet waar je heen wilt? In dat laatste geval is het een stuk lastiger om tot een eindresultaat te komen.
De vragen zijn namelijk erg algemeen, terwijl je onderzoek zich op één bepaald merk richt.
Maar verder: ik heb de vragen inmiddels ingevuld, het was goed te doen allemaal.
Wat ik me in alle eerlijkheid afvraag: heb je eerst een doel voor de enquête gesteld, en daar de vragen bij bedacht die stapsgewijs naar dat doel gaan, of heb je geprobeerd zoveel mogelijk vragen te stellen die op zich wel logisch zijn, maar zonder dat je precies weet waar je heen wilt? In dat laatste geval is het een stuk lastiger om tot een eindresultaat te komen.
De vragen zijn namelijk erg algemeen, terwijl je onderzoek zich op één bepaald merk richt.
Re: Online orientatie en zoekgedrag
Bedankt voor het invullen Er is vooraf wel een doel gesteld. En dan voornamelijk om een duidelijk beeld te krijgen van:witte angora schreef:Zelfs de docent leert hier nog enquêtes te maken.
Maar verder: ik heb de vragen inmiddels ingevuld, het was goed te doen allemaal.
Wat ik me in alle eerlijkheid afvraag: heb je eerst een doel voor de enquête gesteld, en daar de vragen bij bedacht die stapsgewijs naar dat doel gaan, of heb je geprobeerd zoveel mogelijk vragen te stellen die op zich wel logisch zijn, maar zonder dat je precies weet waar je heen wilt? In dat laatste geval is het een stuk lastiger om tot een eindresultaat te komen.
De vragen zijn namelijk erg algemeen, terwijl je onderzoek zich op één bepaald merk richt.
de kennis van het merk
het gebruik van internet per doelgroep
Middelen die gebruikt worden per doelgroep
Door de informatie uit de enquete wordt er een algemeen beeld geschetst waarbij het aan mij is om de gegevens te gaan koppelen aan middelen en uitingen zodat het bedrijf in beeld komt bij de consument. De enquete hoeft mij dus niet direct een oplossing te bieden.
Re: Online orientatie en zoekgedrag
Dan zou ik je als tip willen meegeven om voor de enquête heel duidelijk te vermelden dat jij de respondenten wil indelen in doelgroepen en daarom bepaalde gegevens vraagt. Na afloop kan je zelf nog een extra blad toevoegen waarin je de doelgroepen uitlegt.JespervR schreef:de kennis van het merk
het gebruik van internet per doelgroep
Middelen die gebruikt worden per doelgroep
Ondanks dat sommige mensen meer weerstand zullen hebben tegen extra tijd spenderen zal het zeker helpen om weerstand tegen bepaalde vragen weg te nemen.
Re: Online orientatie en zoekgedrag
Dat kan inderdaad een hoop weerstand wegnemen.kuklos schreef:Dan zou ik je als tip willen meegeven om voor de enquête heel duidelijk te vermelden dat jij de respondenten wil indelen in doelgroepen en daarom bepaalde gegevens vraagt. Na afloop kan je zelf nog een extra blad toevoegen waarin je de doelgroepen uitlegt.JespervR schreef:de kennis van het merk
het gebruik van internet per doelgroep
Middelen die gebruikt worden per doelgroep
Ondanks dat sommige mensen meer weerstand zullen hebben tegen extra tijd spenderen zal het zeker helpen om weerstand tegen bepaalde vragen weg te nemen.
Voor mij was het eigenlijk vrij logisch, omdat men ook wil kijken of er significante verschillen tussen bepaalde antwoorden zijn bijvoorbeeld bij mensen van een andere leeftijdscategorie, inkomen of opleidingsniveau. Met kruistabellen kan men nagaan of er wel of juist geen relatie is tussen bijvoorbeeld informeren via internet en leeftijd.