LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geld op je werk ook het gewoonterecht.

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Robinbmwpower

geld op je werk ook het gewoonterecht.

Ongelezen bericht door Robinbmwpower »

hallo

ik heb een probleem met m`n baas
wij leveren altijd het oude ijzer in wat weg gegooit is.
en het is altijd al zo geweest dat de monteurs (me collega en ik)
dat in de onze zak stopte.
nou hebben we sinds 4 jaar een andere derectie en die willen nu ineens dat het nu naar de baas gaat.
aangezien m`n collega er al 26 jaar werkt en ook niet beter weet denk ik moetten ze dat dan niet duidelijk maken aan ons eerst niet achteraf geld terugvragen?
ik las dat gewoonterecht na 20 jaar helemaal van kracht is dus is dat nu ook zo?
dan moetten ze nu toch aangeven vanaf nu gaat het naar ons en daarvoor was het anders dus blijft het van me collega en mij.?

alfatrion

Re: geld op je werk ook het gewoonterecht.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bewijzen dat er gewoonterecht bestaat is erg lastig. Naast dat je moet aantonen dat er een gewoonte bestaat, moet je ook aantonen dat dit door partijen als een juridisch plicht wordt ervaren. Ik ga er van uit dat de de oude directie dit niet als plicht maar als gemak zag. De nieuwe directie denk daar anders over.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

alfatrion schreef:Bewijzen dat er gewoonterecht bestaat is erg lastig. Naast dat je moet aantonen dat er een gewoonte bestaat, moet je ook aantonen dat dit door partijen als een juridisch plicht wordt ervaren. Ik ga er van uit dat de de oude directie dit niet als plicht maar als gemak zag. De nieuwe directie denk daar anders over.
Eens.

Persoonlijk vind ik wel dat de nieuwe directie dan moet zeggen dat het vanaf een bepaald moment niet meer zo gaat en niet moet gaan eisen dat er terugbetaald wordt oid. Verder zullen er dan nieuwe afspraken moeten komen mbt het afvoeren van dit oud ijzer. Kan me voorstellen dat werknemers er geen privetijd meer aan vuil gaan maken dan.

jermen2

Ongelezen bericht door jermen2 »

Ik denk wel dat de directie het vanaf heden kan wijzigen hun betalen de materialen dus ook de restanten, maar niet met terugwerkende kracht.

Robinbmwpower

Ongelezen bericht door Robinbmwpower »

Ja daar hoop ik ook op. Heb er maar werk van gemaakt.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Robinbmwpower schreef:Ja daar hoop ik ook op. Heb er maar werk van gemaakt.
Hoe wil je baas weten wat jullie al die tijd aan euro's gekregen hebben voor
het oude ijzer ?

Meer bazen willen niet meer hebben dat werknemers dat in hun eigen zak steken want het gaat vaak toch om heel wat eurootjes.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Even een knuppel in het hoenderhok.
Ik hoop dat je in het verleden (schriftelijk) toestemming gehad hebt om dit zo te doen. Voor het zelfde geld gooit de werkgever het op "diefstal".

alfatrion

Een strafrechtelijke vervolging acht ik onaannemelijk. Voor het OM gelden strenge bewijseisen.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Chocomelk schreef:
Robinbmwpower schreef:Ja daar hoop ik ook op. Heb er maar werk van gemaakt.
Hoe wil je baas weten wat jullie al die tijd aan euro's gekregen hebben voor
het oude ijzer ?

Meer bazen willen niet meer hebben dat werknemers dat in hun eigen zak steken want het gaat vaak toch om heel wat eurootjes.
wees blij met het geld dat je vele jaren [waarschijnlijk zonder daar belasting over te betalen] cadeau hebt gekregen
nieuwe directie nieuwe regels
en met er werk van maken, maak je beslist geen vrienden en dat kan je werkomstandigheden wel eens minder prettig maken
misschien heb je in de loop van de jaren wel meer "rechten" opgebouwd, waar de directie dan ook wel eens kritisch naar zou kunnen gaan kijken

bprosman

Een strafrechtelijke vervolging acht ik onaannemelijk. Voor het OM gelden strenge bewijseisen.
@Alfatrion,

Ik bedoelde niet zozeer strafrechtelijke vervolging, meer in de arbeidsrecht sfeer... ontslag staande voet wegens diefstal bedrijfseigendommen.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

bprosman schreef:
@Alfatrion,

Ik bedoelde niet zozeer strafrechtelijke vervolging, meer in de arbeidsrecht sfeer... ontslag staande voet wegens diefstal bedrijfseigendommen.
dit lijkt me niet waarschijnlijk
ze hebben aangegeven dat dit in het vervolg naar het bedrijf moet gaan
dan zijn ze nu wel wat laat om maatregelen te treffen als ontslag, dan zou de oude directie moeten verklaren dat ze hiervan nooit op de hoogte zijn geweest
waarschijnlijk zou het dan op ontbinding met vergoeding via de kantonrechter uitdraaien
hier zou het mogelijk wel op uit kunnen draaien als er moeilijk wordt gedaan over dit oude ijzer

bprosman

Het lijkt mij ook niet waarschijnlijk dat de directie meteen deze route op gaat, maar het lijkt me wel iets om rekening mee te houden als je als werknemer hier 'rechten' aan gaat ontlenen, dat dit wel eens terug zou kunnen kaatsen.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

ruud_a schreef:
bprosman schreef:
@Alfatrion,

dit lijkt me niet waarschijnlijk
ze hebben aangegeven dat dit in het vervolg naar het bedrijf moet gaan
dan zijn ze nu wel wat laat om maatregelen te treffen als ontslag, dan zou de oude directie moeten verklaren dat ze hiervan nooit op de hoogte zijn geweest
waarschijnlijk zou het dan op ontbinding met vergoeding via de kantonrechter uitdraaien
hier zou het mogelijk wel op uit kunnen draaien als er moeilijk wordt gedaan over dit oude ijzer
Zo ik TS lees moet het geld niet alleen in het vervolg naar het bedrijf gaan, maar moet ook terug betaald worden.
De 'nieuwe' directie heeft deze regel niet meteen ingesteld.

bprosman

nou hebben we sinds 4 jaar een andere derectie en die willen nu ineens dat het nu naar de baas gaat.
aangezien m`n collega er al 26 jaar werkt en ook niet beter weet denk ik moetten ze dat dan niet duidelijk maken aan ons eerst niet achteraf geld terugvragen?
Het is een beetje dubbel, kan er niet uithalen of het nu wel of niet met terugwerkende kracht moet.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Robinbmwpower schreef:hallo

ik heb een probleem met m`n baas
ik las dat gewoonterecht na 20 jaar helemaal van kracht is dus is dat nu ook zo?
dan moetten ze nu toch aangeven vanaf nu gaat het naar ons en daarvoor was het anders dus blijft het van me collega en mij.?
Er mag ook wel wat gezond verstand worden gebruikt.

Waarom zou het bedrijf je toestaan om dit geld in je eigen zak te steken?
Als je dit dan al aan de werknemers ten goede wilt laten komen, dan beter in de personeelsvereniging storten of voor een personeelsfeest gebruiken, maar niet alleen deze twee monteurs laten profiteren.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er een document bestaat, waarop is aangegeven dat dit wordt geaccepteerd.

Het lijkt me sterk dat aan deze vorm van diefstal gewoonte-recht kan worden ontleend. Dat zou een ongehoord perspectief voor inbrekers bieden

Emmy75

@ Leo,

Een aantal jaren geleden was er een ander economisch klimaat. Het is heel goed denkbaar dat personeelsleden het oud ijzer mochten inleveren en het geld ervan mochten houden voor de genomen moeite. Mogelijk was de oude directie allang blij dat het zo opgeruimd werd op deze manier.

Dan komt er een nieuwe directie met nieuwe inzichten en nieuwe regels. Inmiddels is het crisistijd dus ook veel bedrijven zijn op de kleintjes aan het letten. Daarbij is oud ijzer door de jaren heen best wat duurder geworden dus tikt het ook iets harder aan voor een bedrijf.

Logisch nadenkend is het verhaal van TS helemaal niet vreemd.

Maar nu zijn er 2 richtingen:
1 de nieuwe directie eist dat het vanaf nu niet meer gebeurd of het geld naar het bedrijf gaat. Ik denk dat het verstandig is dat TS daar niet al teveel stamppij over gaat maken en dit moet accepteren. Redenen hiervoor zijn reeds gegeven.
2. De nieuwe directie vordert achteraf met terugwerkende kracht dit geld terug (zoals ik het lees lijkt dat er te staan). Dat vind ik persoonlijk een brug te ver en ben ik van mening dat dit onredelijk is.

alfatrion

Emmy75 schreef:Een aantal jaren geleden was er een ander economisch klimaat. Het is heel goed denkbaar dat personeelsleden het oud ijzer mochten inleveren en het geld ervan mochten houden voor de genomen moeite. Mogelijk was de oude directie allang blij dat het zo opgeruimd werd op deze manier.
Op die gedachte zat ik ook.

electomonteur

Ongelezen bericht door electomonteur »

personeel wat vroeger bij ander bedrijf werkte net als ik deed dat ook

ik heb bij mijn mensen gelijk gemeld we komen toch op de zaak aan het eind van de dag dus alle het koper ijzer en dergelijke word hier in div bakken gedeponeerd en als de bak vol is door mijn schoon pa weg gebracht
de munten die dat oplevert gaan op de rekening van de personeels- vereniging
en daar gaan we van bbq-en en een kerst diner (ek jaar mag een ander bepalen waar naar toe
ook de vrijdag middag drankjes en nootjes worden daar van betaald (alcoholvrij)

nu heeft iedereen er wat aan
de 2 jongens die in de nieuwbouw zitten hebben soms veel spul mee
de 2 die de onderhoud en renovatie doen hebben minder
en de storingsmonteur heeft practies nooit wat

nu ie het eerlijk verdeel en eerlijk zullen we alles delen toch

kijk de 2 jongens uit de nieuwbouw nemen ook de kids mee naar de bbq maar dat is geen enkel probleem bij de andere

die jongens namen verleden keer bijna voor 2 rooien koper mee aan het eind van de klus dat was een heel gezellig avond je uit met mannen en vrouwen en kids
werd gezellig steengrillen en bowlen
en het was een zeer geslaagde avond en niemand heeft geklaagd van wij hebben dit toch gestort en niet die storing monteur

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Een aantal jaren geleden was er een ander economisch klimaat. Het is heel goed denkbaar dat personeelsleden het oud ijzer mochten inleveren en het geld ervan mochten houden voor de genomen moeite. Mogelijk was de oude directie allang blij dat het zo opgeruimd werd op deze manier.
Ook een aantal jaren geleden kwamen schroot opkopers het materiaal gewoon ophalen na een telefoontje.

Wat mij betreft heeft het helemaal niks met het economisch klimaat te maken maar alles met mentaliteit. Iedereen weet toch dat het in eigen zak steken van dit geld niet okee is. Stop het dan in een afdelingspot of iets voor een gezamenlijk evenement.

De stap tussen de schrootprijs zelf incasseren, en tweede keus materiaal, of afgedankte onderdelen (zonder papierwerk) meenemen is maar een hele kleine.

Overigens denk ik wel dat dit soort zaken in de afdeling vaak oogluikend zijn toegestaan, maar het is mede een taak van de afdelingsleiding om zoiets in goede banen te leiden, ook ter bescherming van de individuele medewerkers zelf. Het lijkt me dat in de meeste gevallen de directie hier niks van af weet .

(Er zijn gerechtelijk uitspraken te vinden waar de medewerkers in dergelijke gevallen er goed vanaf komen en gewoon hun werk kunnen voortzetten, maar er zijn ook uitspraken te vinden waarbij een ontslag op staande voet wordt geaccordeerd. De specifieke omstandheden van het geval zijn dan vaak van doorslaggevend belang )

Emmy75

@ Leo,

Zoiets is per bedrijf verschillend en ook het economisch klimaat speelt daar terdege een rol mee in, net zoals de grootte van een bedrijf bijvoorbeeld. Natuurlijk kan schroot ook opgehaald worden, maar desalniettemin is het best mogelijk dat de oude directie het allang goed vond zo, het zeker wist en wel eens heeft gezegd oh dat is goed. Dan hoeven ze er geen tijd aan te beteden en oog op te houden, hoeven niet te controleren wanneer het weer opgehaald wordt of moet worden, hoeven geen tijd te besteden aan telefoontjes, afspraken en opvangen van de ophalers, afspreken van prijzen enz. Als de oude directie er afstand van doet dat het gratis opgehaald wordt door de ijzerman kunnen de medewerkers er net zo goed iets aan bijverdienen met toestemming uiteraard.

Economisch klimaat speelt een rol in de zin dat als het goed gaat in goede tijden boeit het een bedrijf niet zo, al dat werk voor relatief weinig opbrengsten. Zoiets is ook een leuke secondaire ongeschreven arbeidsvoorwaarde en houdt het personeel tevreden dat is ook veel waard. Nu in de crisistijd wordt op elk dubbeltje gelet, dat kan ervoor zorgen dat dit soort regels veranderen.

Ik heb bij verschillende bedrijven wel vaker van dit soort dingen gehoord, het is niet zo ongebruikelijk als het misschien overkomt. Hetzelfde gebeurt ook vaak als een personeelslid bij een vereniging zit die iets met oud papier kan of bijvoorbeeld lege tonercartridges. Bij een groot bedrijf waar ik in het verleden werkte, werd dit door directie gewoon toegestaan. Zij waren allang blij goedkoop van de rotzooi af te zijn. Bedrijfsmatig afval produceren is ook duur.

Natuurlijk als de directie er geen weet van heeft, kan het inderdaad vervelend uitpakken voor de medewerkers. Het zou dan bestempeld kunnen worden als diefstal. Daar heeft u zeker een punt. Echter als het werd toegestaan is er niets aan de hand. Aan de andere kant als de directie er geen weet van heeft, heeft zij zelf ook boter op het hoofd omdat ze niet weet wat in het bedrijf speelt. Bij een directiewissel zoals in dit topic denk ik dat de werknemers niet veel kwalijk te nemen is als het in het verleden wel werd toegestaan. Dat wil niet zeggen dat dit dan maar zo moet blijven. Dit opeisen als werknemer vind ik buitengewoon onverstandig zoals ik eerder schreef.

Gesloten