LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalingsregeling niet voldaan - advies nodig

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
PeterG
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2012 21:07

Betalingsregeling niet voldaan - advies nodig

Ongelezen bericht door PeterG »

Beste allemaal, twee maanden geleden kreeg ik het bericht van een gerechtsdeurwaarder dat ik een schuld had van zo'n vierhonderd euro.

Dat bedrag had ik niet en ben dus tot een regeling gekomen, betaalde toen 50 euro en zou voor 1 Juni het bedrag van 115 euro overmaken, nu is mij dat niet gelukt en heb alles wat ik had a 100 euro overgemaakt.

Nu kreeg ik vandaag de brief dat ze nu het gehele bedrag a zo'n 250 euro binnen vijf dagen willen hebben.

Mijn rekening is leeg en bezit eigenlijk helemaal niks, geld komt er pas weer aan het einde van de maand.

Heeft iemand advies voor mij? hoe dit toch te kunnen regelen met die mensen?

Natuurlijk begrijp ik dat 115 euro niet hetzelfde is als 100 euro maar ik probeer het echt en zou volgende maand wel het afgesproken bedrag kunnen overmaken.
Om nou voor 15 euro zo onaardig te zijn, ik verbaasde mij echt, maar ben wellicht wat naief.


Uitziende naar Uw advies!

Peter.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Betalingsregeling niet voldaan - advies nodig

Ongelezen bericht door berndv »

U komt de afspraak zonder contact niet na, dus ja, het bedrag wordt dan volledig opeisbaar. Misschien was het handig geweest om afgelopen week, dus voor het verstrijken van de termijn, even contact op te nemen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Betalingsregeling niet voldaan - advies nodig

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Om nou voor 15 euro zo onaardig te zijn, ik verbaasde mij echt, maar ben wellicht wat naief.
Ze zijn niet onaardig voor 15 euro, maar ze zijn onaardig omdat u uw afspraken niet nakomt.
Wie zegt hun immers dat de volgende termijn wel volledig betaald zal worden ?

Enfin, rechten heeft u in deze situatie niet meer , maar u kunt altijd verzoeken om een nieuwe betalingsregeling.

Frau
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2012 22:27

Re: Betalingsregeling niet voldaan - advies nodig

Ongelezen bericht door Frau »

Ik zou inderdaad even bellen. Uitleggen waarom je €100 heb overgemaakt in plaats van het afgesproken bedrag. Desnoods kun je hun bewijs overleggen dat je rekening leeg is en je echt niet meer kon ondanks dat je wel wilt. Duidelijkheid en eerlijkheid heb je veel meer aan!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Betalingsregeling niet voldaan - advies nodig

Ongelezen bericht door kweenie »

'Naief' is misschien inderdaad wel een mooie omschrijving.

Je hebt blijkbaar al een tijd een schuld van 400 euro. Het is al zo ver gekomen dat de deurwaarder is ingeschakeld. Vervolgens komen ze je nog een keer tegemoed door een betalingsregeling af te spreken. Dan moet je er toch alles aan doen om in elk geval het afgesproken bedrag te voldoen? En als dat, om wat voor reden dan ook, een keer niet zou lukken, dan moet je daarover vooraf contact met ze opnemen.

Misschien dat ze in dat geval wel uit coulance hadden gezegd dat voor deze maand die 100 euro ook wel voldoende zou zijn. Als ze al in een goede bui zijn. Maar als je zomaar, zonder iets aan te geven, een te laag bedrag overmaakt, dat is vragen om moeilijkheden. Dan hoef je niet meer op enige coulance te rekenen. Dan is het: je hebt eerst die schuld van 400 niet betaald, vervolgens kom je ook je afspraak over de betaalregeling niet na, dus daarmee is voor ons de kous af. We hebben het nu lang genoeg op de vriendelijke manier geprobeerd, dat werkt blijkbaar niet. Dus betaal nú de rest van de schuld, of we zorgen er op een andere manier voor dat we aan het geld komen.

Het klinkt misschien hard en onvriendelijk, maar je had denk ik zelf ook wel kunnen nagaan dat als je zo ver in de problemen zit, je er niet vanuit kunt gaan dat het wel met een sisser zou aflopen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Betalingsregeling niet voldaan - advies nodig

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Dat heeft kweenie keurig omschreven.
Het belangrijkste in dit soort situaties vooraf contact op te nemen. Zij ontvangen ineens een bedrag dat lager is dan afgesproken en kunnen ook niet ruiken waarom dit is. Als er vooraf contact opgenomen wordt, zijn ze soms - niet altijd - een stuk begripvoller. U toont daarmee ook aan dat u waarde hecht aan de regeling en u het serieus neemt en welwillend bent. Soms is het zelfs beter om eventjes die 15 euro in het rood te gaan om de regeling na te komen dan dit soort gedoe.

Het is misschien maar 15 euro, maar deurwaarders en incassobureaus kennen alle verhaaltjes wel uit het grote smoezenboek en dit is niet vervelend bedoeld. Ik bedoel daarmee dat voor vele schuldenaren het terugbetalen van dit soort schulden vaak op de laatste plaats komt. Velen proberen ook wel net te weinig te betalen in de hoop dat ze het wel opgeven voor dat laatste beetje.

Draai het eens om.. Uw werkgever betaald zomaar ineens deze maand 100 minder aan u uit. Dan zou u het ook op prijs stellen dat u wist hoe wie wat waar en waarom en vooral wanneer u de rest dan mag verwachten. U zou er ook niet vrolijk van worden als deze zegt dat krijgt u wel eens als het even uitkomt.

Gesloten