LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN abonnement, toestel meer dan 2 jaar afbetalen

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
alian_dus
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:01
Locatie: Harderwijk

KPN abonnement, toestel meer dan 2 jaar afbetalen

Ongelezen bericht door alian_dus »

Hallo allemaal,

ik wil graag iets voorleggen, ben even benieuwd hoe jullie hierover denken.

Twee jaar geleden heb ik mijn KPN abonnement verlengd met daarbij een nieuw toestel. Dat was begin september. Dat toestel betaal je dus eigenlijk af gedurende de twee jaar van je abonnement.
Een paar maand later was toen dat hele gedoe over afronden per minuut in plaats van afronden per seconde na de eerste minuut. Daarom heb ik toen eind december een aanbieding van KPN ontvangen om mijn abonnement terug te zetten naar afronden per seconde, waar ik op in ben gegaan.

Nu bijna twee jaar later kijk ik wanneer ik precies kan verlengen en blijkt eind december een heel nieuw abonnement ingegaan te zijn. Daarmee is de datum van verlengen dus ook op eind december gezet, waardoor ik nu ruim drie maand langer met mijn telefoon moet doen. Toesteltechnisch kan dat prima, maar betaal ik dan eigenlijk niet ruim drie maanden aan afbetaling te veel voor het toestel?

Is dat niet een beetje raar of kan ik daar verder niet zo veel mee? Ik wil er verder geen wereldprobleem van maken, maar ergens klopt het niet helemaal.

Dirkie
Berichten: 2943
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: KPN abonnement, toestel meer dan 2 jaar afbetalen

Ongelezen bericht door Dirkie »

Toesteltechnisch kan dat prima, maar betaal ik dan eigenlijk niet ruim drie maanden aan afbetaling te veel voor het toestel?
Nee, want U betaald voor het abonnement en niet voor het toestel. Dit toestel heeft U er destijds gratis of tegen een geringe prijs bijgekregen.
En U bent door het veranderen van uw contract weer een contract voor 2 jaar aangegaan. Als de KPN (of wie dan ook) U gaat bellen, dat zij iets voor U goedkoper/aantrekkelijker kunnen maken, dan moeten er alarmbellen afgaan.
Uw provider zal er namelijk altijd beter van worden, anders zouden ze het niet doen. En in dit geval zit U dus langer aan uw abonnement en toestel.
Vraag bij zo'n aanbieding altijd of U vooraf de voorwaarden kunt lezen.

alian_dus
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:01
Locatie: Harderwijk

Re: KPN abonnement, toestel meer dan 2 jaar afbetalen

Ongelezen bericht door alian_dus »

Bedankt voor uw reactie. Dat eerste klopt niet helemaal denk ik. Je betaalt bij een abonnement met toestel wel degelijk voor het toestel zelf. Deze prijs zit gewoon ingebakken bij je maandelijkse kosten. Waarom denkt u dat een sim-only abonnement zoveel goedkoper is? Daar betaal je alleen voor een dienst, niet voor een toestel. Met die weerlegging ben ik het dus niet eens.

Overigens ging het hier niet om een telefonische aanbieding zoals je die wel eens krijgt, zo van 'nu 1000 sms'jes voor maar 1 euro extra' of iets dergelijks. Twee jaar geleden is door KPN stilletjes het afronden per minuut ingevoerd, wat later onder druk van de politiek is teruggedraaid naar afronden per seconde (na de eerste minuut). De abonnementshouders die rond die tijd hadden verlengd kregen toen een eenmalig aanbod van KPN om het abonnement weer terug te zetten naar afronden per seconde. Maar dat terzijde.

witte angora
Berichten: 31235
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: KPN abonnement, toestel meer dan 2 jaar afbetalen

Ongelezen bericht door witte angora »

vogels schreef:
De abonnementshouders die rond die tijd hadden verlengd kregen toen een eenmalig aanbod van KPN om het abonnement weer terug te zetten naar afronden per seconde.
Ik neem aan dat door KPN er op gewezen is dat je abonnement opnieuw zou in gaan.
Zou kunnen, maar ik denk eerder dat de KPN het standpunt in nam dat de klant dit zelf maar moest bedenken. Waardoor een grote groep dus in het schip ging, want die gingen er van uit dat hun huidige abonnement nog een lange tijd geldig was, waardoor er dus geen sprake van verlengen kon zijn.

alfatrion
Berichten: 21966
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: KPN abonnement, toestel meer dan 2 jaar afbetalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is niet vanzelfsprekend dat de looptijd van het abonnement opnieuw in gaat. Als KPN dat niet heeft gecommuniceerd dan kun je er wat mee. Anders niet.

Dirkie
Berichten: 2943
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: KPN abonnement, toestel meer dan 2 jaar afbetalen

Ongelezen bericht door Dirkie »

alian_dus schreef:Bedankt voor uw reactie. Dat eerste klopt niet helemaal denk ik. Je betaalt bij een abonnement met toestel wel degelijk voor het toestel zelf. Deze prijs zit gewoon ingebakken bij je maandelijkse kosten. Waarom denkt u dat een sim-only abonnement zoveel goedkoper is? Daar betaal je alleen voor een dienst, niet voor een toestel. Met die weerlegging ben ik het dus niet eens.
Het gaat er niet om waarom een ander abonnement goedkoper is. Op de eerste rekening, die U bij de telefoon gehad hebt staat vermeld wat U voor de telefoon betaald hebt. Bij mij staat daar gewoon €0,00. En op de maandelijkse rekening staan ook geen kosten meer vermeld voor het toestel zelf. Dus betaal je niet maandelijks voor de telefoon.

alfatrion
Berichten: 21966
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: KPN abonnement, toestel meer dan 2 jaar afbetalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voor niets gaat de zon en voor het overige moet betaald worden. Natuurlijk zit de prijs van de telefoon verwerkt in het abonnementsgeld. Vanaf woensdag 15 oktober 2008 is het in Nederland verboden om telefoons te verkopen als "gratis" als daar een abonnement aan vast zit. (art. 6:193g sub t BW jo art. 6:193b jo 1 BW art. 6:162 BW)

alian_dus
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:01
Locatie: Harderwijk

Re: KPN abonnement, toestel meer dan 2 jaar afbetalen

Ongelezen bericht door alian_dus »

Ik had in elk geval de indruk dat het enkel zou gaan om het terugdraaien van het afronden op minuten in plaats van seconden. En dat daarmee de looptijd van het 2-jarig abonnement dus niet gereset zou worden. Dat is in elk geval níet duidelijk gecommuniceerd.

Maar goed, de meningen zijn dus verdeeld, ik was gewoon benieuwd of nog meer mensen dit was opgevallen. Ik kan me voorstellen dat rond deze tijd veel 2-jarige abonnementen uit die periode aflopen en men hier dan tegenaan loopt.

Gesloten