LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie weigering Peugeot Broekkhuis Peugeot 107

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
PaulOldenzaal

Garantie weigering Peugeot Broekkhuis Peugeot 107

Ongelezen bericht door PaulOldenzaal »

Ik heb een half jaar oude Peugeot 107 die in een half jaar tijd twee keer met een defecte versnellingsbak aan de kant heeft gestaan.

Peugeot Broekhuis geeft, na aanvankelijk een mondelinge toezegging dat het onder de garantie viel, dat het "ondeugdelijk gebruik" is en wil niet onder garantie vergoeden. Tot op heden ligt er geen formeel rapport wat dit staaft. We zijn nu 4 weken verder. Bijna 2 weken geleden heb ik ze formeel aansprakelijk gesteld met een reactie periode van 2 weken.

Ik ben benieuwd of er anderen soortgelijke ervaringen hebben en wat een volgende stap moet zijn.

Alvast dank voor de reacties.

alfatrion

Re: Garantie weigering Peugeot Broekkhuis Peugeot 107

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wanneer is de auto gekocht en wanneer is deze afgeleverd?
Wanneer heb je de gebreken ontdekt en wanneer zijn deze gemeld?

PaulOldenzaal

Beste Alfatrion,

ik heb de auto op 1-10-2011 gekocht.De eerste keer dat de auto in de versnelling bleef staan was na 4 maanden. Toen hebben ze de auto nagekeken en hebben ze enkele zaken gesmeerd.

Daarna schakelde hij wat beter; al werd dit na enkele weken al weer minder.
Nu ik met wat technische mensen heb gesproken lijkt het probleem te zijn dat het probleem wordt veroorzaakt door onjuist schakelen. Het onjuiste schakelen werd echter veroorzaakt doordat de pooktechnisch niet goed in de versnelling was te zetten.

Ik heb 15 jaar mijn rijbewijs en heb dit nog nooit meegemaakt!

alfatrion

Ik neem aan dat de auto op het zelfde moment is aflevert als waarop deze is verkocht. En ik neem aan dat je het gebrek direct hebt gemeld aan de verkoper. Ik neem eveneens aan dat het gebrek zich opnieuw openbaarde na c.a. vier maanden na het herstel.

Wettelijk gezien wordt er vermoed dat de auto niet aan de overeenkomst beantwoord, wanneer je kunt aantonen dat de auto defecte versnellingsbak had binnen zes maanden na aflevering. Dat het probleem door onjuist schakelen zou kunnen worden veroorzaakt is onvoldoende. De verkoper moet dan bewijzen dat het niet aan de auto ligt. Nu je aangeeft dat de pook niet goed in de versnelling was te zetten acht ik een verklaring van een monteur onvoldoende, indien dit slechts omvat dat het gebrek veroorzaakt wordt door onjuist schakelen.

Indien de verkoper er niet in slaagt om te bewijzen dat de auto voldeed aan de verwachtingen die jij als koper daarvan mocht hebben, dan heeft hij de verplichting om binnen een redelijk termijn en zonder ernstige overlast de auto te herstellen. Ik ben van oordeel dat de verkoper in deze verplichting te kort is geschoten en de koop daarom ontbonden kan worden, omdat ik vijf maanden geen redelijke termijn vind.

otto77

Ongelezen bericht door otto77 »

Ik neem niet aan, dat je een autorijschool hebt, trouwens, en wat dan nog...

Alfatrion heeft grotendeels gelijk, al is het behoorlijk kinderachtig om zo'n probleem niet domweg onder fabrieksgarantie te laten vallen.

Kan je niet een andere dealer proberen ? Of rechtstreeks met de importeur kontakt opnemen ?

alfatrion

Ik kan met de beste wil van de wereld niet in zien wat daar kinderachtig aan zou zijn. Het is in het belang van de koper om een beroep te doen op zijn wettelijke garantie, omdat dit hem meer rechten geeft dan de fabrieksgarantie.

otto77

Ongelezen bericht door otto77 »

Begrijpelijk, maar het gaat zoals ik het begrijp gewoon om een nieuwe bak. Als dealer kan je dit heel erg gemakkelijk regelen. Als er twijfels zijn, stuurt de importeur heus zelf wel een garantiemannetje om de zaak te controleren. Dit lijkt mij sneller geregeld te zijn dan een hele procedure te starten om gelijk te krijgen.

alfatrion

Het maakt voor je rechtspositie uit of je een beroep doet op je wettelijke garantie of op je fabrieksgarantie. De fabrieksgarantie zou kunnen inhouden dat jezelf naar de fabrikant moet stappen, deze maar een deel van de conformiteitsgebreken dekt, de koper moet bewijzen dat het producten on-conform is, de kosten voor de verzending zelf moet betalen en het risico van de verzending voor de rekening van de koper komt.

Bij winkels werkt het meestal zo dat wanneer de koper een beroep doet op zijn wettelijk recht, dat de verkoper dit interpreteert als een beroep op de fabrieksgarantie. En de winkelier gaat dwars liggen op het moment dat de fabrikant het er niet mee eens is.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

PaulOldenzaal

Je kunt natuurlijk wel het probleem bij de importeur aankaarten. Wellicht dat zij deze belabberde service van Peugeot Broekhuis willen bijsturen. Uiteraard heb je gewoon garantie en het is de verkoper die jouw garantieclaim dient af te wikkelen. Hij kan de kosten verhalen op zijn voorschakel (de importeur).

Sukses, Maxiem.

Over welke Broekhuis gaat het hier eigenlijk?

PaulOldenzaal

Hallo Maxiem,

dank voor je reactie. Heb afgelopen maandag Peugeot Nederland gebeld en het verhaal voorgelegd. Er lijkt inderdaad wat beweging in te komen.

Voorstel van Broekhuis Peugeot Oldenzaal is nu om onder garantie te repareren; onder de voorwaarde dan na de reparatie een een expert te laten beoordelen of het "verkeerd schakelen"een mechanische of bestuurders oorzaak heeft.

Op zich kan ik me hier in vinden; zolang dit nog aan te tonen is na de reparatie.
Daarnaast dient dan het mechanisch defect wat het verkeerd schakelen veroorzaakt te worden verholpen onder garantie, anders sta ik over 2 maanden weer met een defecte versnellingsbak!

Het betreft dus Peugeot Broekhuis Oldenzaal.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

PaulOldenzaal

Over het algemeen zijn Oldenzalers toch echt wel vriendelijke en coulante mensen. Het zal dus wel goed komen. Laat hier even weten hoe het allemaal afloopt.

Sukses toegewenst, Maxiem.

PaulOldenzaal

Hallo Maxiem,

haha, je hebt helemaal gelijk! Ik ga er ook vanuit dat het uiteindelijk goed wordt opgelost maar heb me zelf ook verbaasd over de klantonvriendelijkheid en de weinige bereidheid om te komen tot een oplossing.

Laat ik het er vooralsnog maar op houden dat de automobielbranche in deze slechte economische tijden wat onder druk staan.

Ik laat je weten wat er uit gekomen is.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Lijkt me stug dat je na 15 jaar nog steeds verkeerd schakelt :shock: :roll:

PaulOldenzaal

Beste Sephora,

dat lijkt me ook! Zeker als je bedenkt dat het in een half jaar bij dezelfde auto tweemaal gebeurt. Mijn vrouw heeft samen met de expert in een soortgelijke auto gereden en deze schakelde stukken beter.

Ik heb Broekhuis ook aangegeven dat het technisch moeizaam kunnen schakelen de oorzaak is. Dit zal moeten worden opgelost want anders gebeurt over 2 maanden weer hetzelfde.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

En hoe slecht moet je in hemelsnaam schakelen om een versn bak in een nieuwe auto na 4 maanden naar de Filistijnen te helpen :shock:

Of ben je de hulk :lol:

PaulOldenzaal

Hallo Sephora,

hoewel ik me wel groen (en geel) erger aan de matige klantenservice heb ik verder geen kenmerken van de Hulk. Anders kan ik de volgende keer altijd nog de auto optillen als hij me in de steek laat!

Gesloten