Onlangs hebben we (voor het eerst in de 2,5 jaar dat wij er wonen) de meterstanden kaart gekregen om de meterstanden door te geven. Nu bleek dat het verbruik erg hoog was. Ik schrok hiervan en ben even gaan doorrekenen. Ik kwam uit op een verbruik van ca. 500 kWh per maand (dus ruim 6000 kWh per jaar). Dit is wel erg hoog gezien het gemiddelde verbruik voor een gezin 3500 kWh is. Wat kan er aan de hand zijn? Het extra verbruik (ca 2000 kWh) per jaar komt omgerekend 5,5 kWh per dag. Wij hebben wel een oxxio meter (nog van de vorige bewoners, we betalen overigens geen meterkosten), maar hebben zelf gewoon een contract met essent.
Verder hebben we dubbel glas, geen (plat)dak of muurisolatie. En geen extra grote energieverbruikers in huis. Alleen de standaard apparaten (wasmachine, wasdroger, 2 koelkasten, diepvrieskist, halogeenkookplaat, flatscreen tv). Maar nog lijkt mij het verbruik erg hoog. Wat zou er aan de hand kunnen zijn en/of wie heeft hier ervaring mee. Ook al zou er wat extra verbruik zijn ruim 2000 kWh per jaar lijkt me erg veel.
Bas T
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoog Energieverbruik
Re: Hoog Energieverbruik
Sorry, maar 2 koelkasten, een vrieskist, halogeenkookplaat, wasmachine en droger zijn vrij grote energieverbruikers. Daarnaast, hoe verwarmd u het huis? Heeft u ergens electrische verwarming? Gloeilamen of spaarlampen?
Tuurlijk is het mogelijk dat er een afwijking in de meter zit, maar als u al 2,5 jaar geen standen heeft doorgegeven is dit lastig te achterhalen. Ik krijg van zowel mijn netbeheerder als mijn energieleverancier ieder jaar het verzoek de standen door te geven. Doe ik dit niet, wordt er geschat. Eens per 3 jaar komt er een meteropnemer van de netbeheerder(is ook wettelijk verplicht) de standen zelf op opnemen.
Tuurlijk is het mogelijk dat er een afwijking in de meter zit, maar als u al 2,5 jaar geen standen heeft doorgegeven is dit lastig te achterhalen. Ik krijg van zowel mijn netbeheerder als mijn energieleverancier ieder jaar het verzoek de standen door te geven. Doe ik dit niet, wordt er geschat. Eens per 3 jaar komt er een meteropnemer van de netbeheerder(is ook wettelijk verplicht) de standen zelf op opnemen.
-
- Contacteer:
Dag,
Wij zitten al jaren stabiel met ons verbruik, echter dit jaar een rekening gekregen... 50 procent meer verbruikt!
Ipv 5, 10 kWh. Even 1000 euro bijbetalen...
Ik vind dit erg raar.
Met vriendelijke groet,
Hylke
Wij zitten al jaren stabiel met ons verbruik, echter dit jaar een rekening gekregen... 50 procent meer verbruikt!
Ipv 5, 10 kWh. Even 1000 euro bijbetalen...
Ik vind dit erg raar.
Met vriendelijke groet,
Hylke
-
Beste Bas T,
We zagen dat u op 4 juni een vraag had over uw energieverbruik. Kunt u ons uw forumnaam en klantnummer mailen? Dan gaan we er zo snel mogelijk mee aan de slag. Natuurlijk houden we u op de hoogte: we nemen zo snel mogelijk contact met u op. Alvast bedankt.
Vriendelijke groet,
Angelique
Afdeling Klantenservice
Essent
We zagen dat u op 4 juni een vraag had over uw energieverbruik. Kunt u ons uw forumnaam en klantnummer mailen? Dan gaan we er zo snel mogelijk mee aan de slag. Natuurlijk houden we u op de hoogte: we nemen zo snel mogelijk contact met u op. Alvast bedankt.
Vriendelijke groet,
Angelique
Afdeling Klantenservice
Essent
-
- Contacteer:
Inmiddels hebben wij bericht gehad, het bleek een fout te zijn.
De punt stond verkeerd....................
Nu slechts 123 euro bijbetalen!
Met vriendelijke groet,
Hylke
De punt stond verkeerd....................
Nu slechts 123 euro bijbetalen!
Met vriendelijke groet,
Hylke
Hoe oud zijn de apparaten en hoe zuinig zijn ze? Een standaard droger verbruikt bijvoorbeeld, ook als je die niet heel veel gebruikt, maar zo 500 kwh per jaar. Als je die vaak gebruikt, kan dat ook snel omhoog gaan. Ook met een oude koelkast of vriezer kun je zo aan dat verbruik komen. En een halogeenkookplaat zit jaarlijks ook zo op die waarde. Met een onzuinig plasmascherm kom je ook wel op 300.
En heb je misschien ook een boiler voor je warme water? Zou ook veel kosten. En heb je toevallig ook vloerverwarming met een of meer aparte pompen? Met een moderne standaard pomp is het verbruik per jaar ook zo'n 300 kwh per jaar. Maar als de installatie al wat ouder is, dan kan het verbruik van de pompen ook fors hoger liggen. In de CV zelf zit in elk geval een pomp, maar als je vloerverwarming hebt, dan heb je vaak 1 of meer extra pompen en dan kan het verbruik ook omhoog schieten. Zeker als die het hele jaar draaien.
En heb je misschien ook een boiler voor je warme water? Zou ook veel kosten. En heb je toevallig ook vloerverwarming met een of meer aparte pompen? Met een moderne standaard pomp is het verbruik per jaar ook zo'n 300 kwh per jaar. Maar als de installatie al wat ouder is, dan kan het verbruik van de pompen ook fors hoger liggen. In de CV zelf zit in elk geval een pomp, maar als je vloerverwarming hebt, dan heb je vaak 1 of meer extra pompen en dan kan het verbruik ook omhoog schieten. Zeker als die het hele jaar draaien.