LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanbouw, waar te beginnen ?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat er mensen zijn die mij op weg kunnen helpen met het begin. Wij zaten al langer te denken aan een aanbouw en min of meer door omstandigheden moeten we die beslissing nu nemen en ook in gang gaan zetten.

Daar ligt nu gelijk even de uitdaging. De vraag is even waar te beginnen ? Ok we weten dat we de benedenverdieping met 35 m² woonruimte willen uitbreiden. Maar dan ? Moeten we gewoon met aannemers gaan praten of moeten we toch eerst met een architect om tafel ? Wat voor architect moet dit dan wezen, een gewone, binnenhuis- of interieuratchitect? En waarop te letten bij de keuze van een goede architect of aannemer ?

Sorry voor de vele vragen, maar ik kan nu even wel wat tips gebruiken.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door Linoge »

Ik neem aan dat die uitbouw aan de buitenkant gaat komen. Wat moet je dan met een binnenhuis- of interieuratchitect????

Een goede aannemer moet in staat zijn een constructie te maken. Heb je geen architect voor nodig, tenzij je iets speciaals wil.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Linoge schreef:Ik neem aan dat die uitbouw aan de buitenkant gaat komen. Wat moet je dan met een binnenhuis- of interieuratchitect????
:lol: sja das wel lollig natuurlijk. Ik ben echt helemaal niet thuis in deze materie. De reden dat ik het vroeg was omdat we de hele benedenverdieping gaan omgooien en keuken en woonkamer een andere plek gaan krijgen, daarbij zijn we aan het denken over het verplaatsen van de binnendeur tussen gang en woonhuis en wordt de gang wellicht wat anders ingedeeld ed. Zoals ik al zei ik ben echt niet thuis in de materie, heb wel al verschillende dingen gelezen op internet maar dat maakt jet er allemaal niet duidelijker op, ik weet nu echt niet meer wie wat doet.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Alles staat of valt bij het inhuren van je aannemer. Kijk, als het kan, naar het BBC programma Cowboy trap.

Aardige aannemers die direct kunnen beginnen..... fout!
Referenties voor zoete koek aannemen en niet gaan bekijken, want dat staat zo argwanend....
De goedkoopste offerte nemen en dan blijkt dat alles meerwerk wordt.

Het is een oerwoud waar je echt even goed in moet omkijken voor je een beslissing neemt. Heb je een architect dan zal hij of zij zeker connecties hebben en is deze ook meteen de opzichter die ervoor zorgt dat alles op schema blijft.

Ik vond het allemaal maar doodeng om beslissingen in te nemen, ik wens je wijsheid!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De volgende stappen zijn nodig:

- Nodig een paar aannemers/architecten uit om een de aanbouw te bespreken en een offerte te maken
- Als je weet hoe het er uit gaat zien bouwvergunning aanvragen (een aanbouw tot max. 2,5m is vergunningsvrij, maar voor 35m2 heb je hoogstwaarschjijnlijk wel een vergunning nodig.
- Zodra je een vergunning hebt ga je met de geselecteerde aannemer een gedetailleerd bestek maken. Let erop dat alle pietluttige details vermeld staan (zodat je niet ineens stopcontacten op 1,20 m hebt terwijl je die op 30cm hoogte had verwacht (om maar een voorbeeld te geven)).

En als je er uit bent, en de financiering rond hebt, kunnen ze beginnen...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik weet niet wat voor huis je hebt maar in geval van een "rijtje" of tweekapper zijn er in de straat je vaak al mensen voorgegaan. Daar kun je eens informeren naar ervaringen met aannemers.
Vraag aannemers naar referenties, de echte vakmensen hebben er helemaal geen probleem mee (zijn er zelfs trots op) om je met klanten in contact te brengen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door nevermind »

Misschien hier eens inlezen, welke stappen je moet nemen.
GJvdZ heeft het al meer of minder uitgelegd.
Wij hebben eerst na de voorwaarden bij de gemeente aangeklopt, en dan eerst met een architect gepraat.
Tip:
Architect in opleiding is soms stukken goedkoper.
Succes

http://www.moviq.nl/bouwvergunning

http://architectenweb.nl/aweb/forum/for ... rumSearch=

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik denk dat u moet beginnen met te bedenken wat je nu eigenlijk wilt aanbouwen
iets met ramen, iets met deuren, iets met blinde gevangenismuren?
als u zelf nog niet eens weet wat u wilt, weet u ook nog niet wat het zal gaan kosten, laat staan dat u weet of u het wel kunt betalen
ik zou dus eens beginnen met een paar tekeningen/ schetsjes en plattegrondjes [uitmeten tot waar uw uitbouw komt en of u dan nog tuin overhebt, of misschien al in de tuin van de buren aan het bouwen bent]
ik zou ook eerst met de buren overleggen
misschien zijn die wat minder blij met een uitbouw, zeker als hun tuin dan 24 uur per dag geen zon meer heeft

Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door Bloempie »

Informeer, voordat u kosten gaat maken, of er makkelijk een vergunning te verkrijgen is.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Bedankt allemaal voor de zeer nuttige tips tot nu toe. Ja alle begin is moeilijk.

In volgorde van reactie, aanvullende informatie:
Frantic2, zijn zeker een aantal punten waar ik niet zo gauw aan dacht. Ja ik vind het ook best eng.

GJvdZ, dus eigenlijk moet ik al precies weten hoe de inrichting gaat worden zodat ik kan afspreken waar stopcontacten precies komen, hoeveel enz en de lichtpunten ed...

Bprosman, 2 kapper, er zijn me inderdaad wel wat buren in de straat voorgegaan. Echter bij nog maar 1 zit de bewoner in het huis die de aanbouw ook gerealiseerd heeft. De rest heeft het huis zo gekocht dat er al een aanbouw was.

Nevermind, zal de links bestuderen. Architect in opleiding niet aan gedacht, zal eens informeren. Vraagje hoe weet ik dat de berekeningen dan kloppen ed? Of wordt dat gecontroleerd ?

Ruud_a, goede even met buren overleggen, de aanbouw wordt alleen begane grond, dus geen verdieping erop en amper hoger dan de dichte heg die er nu staat. Lichtwegval voor de buren zal zeer beperkt zijn. We hebben toch al iets meer helder wat we willen, we willen 6 meter lang aan het huis plakken met openslaande deuren naar de tuin en 2 meter aan de garage en de garage inpandig bereikbaar maken. In het dak zulken we iets van een lichtstraat ofzo moeten doen vanwege lichtinval.

De achtertuin is nu 22 meter lang, dus blijft er 16 meter tuin over. Dat is voor ons ruim voldoende. Buren verderop in de straat wonen in een soortgelijke woning met zelfde lengte tuin. Zij hebben een aanbouw van een grootte die wij willen realiseren. Dus daar konden we goed een voorbeeld zien hoeveel tuin er over blijft en dat is voor ons zat.

Budget is er wel, cq hoeven we ons niet druk om te maken ondanks dat ik niet weet hoeveel het precies gaat kosten.

Bloempie: Vergunning zou in theorie niet zo'n probleem moeten zijn. Het is sowieso geen monumentaal pand en er zijn verschillende buren met soortgelijke huizen me voorgegaan met zelfde soorten aanbouw. Op dat gebied willen we niet veel raars.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door ciske »

Vergunning zou in theorie niet zo'n probleem moeten zijn. Het is sowieso geen monumentaal pand en er zijn verschillende buren met soortgelijke huizen me voorgegaan met zelfde soorten aanbouw. Op dat gebied willen we niet veel raars.
Wat voor jou niet raar hoeft te zijn, kan een gemeente knap moeilijk doen.
Wat bloempje hier opnoemde is het belangrijkste wat je moet hebben, pas dan kan je meer.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:
Vergunning zou in theorie niet zo'n probleem moeten zijn. Het is sowieso geen monumentaal pand en er zijn verschillende buren met soortgelijke huizen me voorgegaan met zelfde soorten aanbouw. Op dat gebied willen we niet veel raars.
Wat voor jou niet raar hoeft te zijn, kan een gemeente knap moeilijk doen.
Wat bloempje hier opnoemde is het belangrijkste wat je moet hebben, pas dan kan je meer.
Ik moet eerst een schetsplan inleveren dan gaat de gemeente beoordelen of er vergunningsplicht is. Om dit schetsplan in te leveren, moet ik weer eerst met een architect of aannemer gesproken hebben omdat ik vragen let beantwoorden die ik zelf niet kan beantwoorden. Als er een vergunningsplicht is en ik vermoed van wel, dan moet ik een bouwtekening inleveren. Ook die kan ik niet zelf maken. Dus ik kan niet meteen een vergunning aanvragen en moet eerst met anderen om tafel en in dat voorstadium zit ik nog....

Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door Bloempie »

Emmy,

Heeft 1 van de buren dan niet precies de aanbouw die u graag zou willen?
Misschien mag u de tekening van hen dan wel gebruiken..

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Bloempie schreef:Emmy,

Heeft 1 van de buren dan niet precies de aanbouw die u graag zou willen?
Misschien mag u de tekening van hen dan wel gebruiken..
Nope allemaal net even anders, niet iedereen heeft de garage mee uitgebouwd en moet exact ingetekend worden op dat perceel.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door ruud_a »

Emmy75 schreef:
Bloempie schreef:Emmy,

Heeft 1 van de buren dan niet precies de aanbouw die u graag zou willen?
Misschien mag u de tekening van hen dan wel gebruiken..
Nope allemaal net even anders, niet iedereen heeft de garage mee uitgebouwd en moet exact ingetekend worden op dat perceel.
je zou in ieder geval bij de buren naar de aannemer kunnen informeren, zijn werk bekijken en een indicatie krijgen wat een en ander hun heeft gekost
misschien hebben ze ook nog wel wat procedures voor bij de gemeente bewaard

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Emmy,

wij hebben dit ongeveer 4 jaar geleden gedaan, wij hebben toen de volgende stappen ondernomen:

1) goed nadenken wat je wilt, naar anderen gaan die het al hebben en bekijken wat wil ik wel en wat niet.
2) Vervolgens even goed gekeken naar de vergunningsplichten (dat viel allemaal best mee in ons geval)
3) verschillende aannemers gezocht die langs gekomen zijn, het probleem met de volgorde (ik heb nog geen vergunning maar om alle tekeningen in te kunnen leveren heb ik wel een aannemer nodig) Architect heb je niet nodig, aannemer snapt hoe hij moet bouwen.
4) wij hebben toen een aannemer gekozen met de afspraak dat hij de tekeningen zou leveren en ons zou helpen met het aanvragen van de vergunning. Als we de vergunning kregen dan zou dat gewoon gratis zijn want hij kreeg ook de klus. Zouden we de vergunning niet krijgen dan zouden wij hem een vergoeding voor het maken van de tekening geven.
5) vergunning kwam er, aannemer doet de klus, isabel zit in de nieuwe serre.

Wel nog wat tips: (let op: dit zijn mijn ervaringen dus geen garanties hier)
1) kies een aannemer die meedenkt, je bedenkt natuurlijk zelf van te voren wat je wilt, maar deze mensen weten wat ze aan het doen zijn dus die komen ook met dingen: mevrouw wilt u geen stopcontact (oh ja..) Als je een aannemer hebt die meedenkt dan zorg je er tenminste voor dat je achteraf niet voor extra kosten komt te staan.
2) kies een aannemer die bijna geen onderaannemers aanneemt, die dus zelf alles in huis heeft. anders kun je flink vertraagd worden (zag ik bij bekenden)
3) wij hebben een bouwgarant aannemer genomen en ik zou dat weer doen. Als hij failliet gaat ben je je geld niet kwijt maar dan maakt een andere bouwgarant aannemer het af voor de afgesproken prijs. Ook heb je garantie op het geleverde werk (en dus niet alleen op de materialen)

Zou je in de buurt van Rotterdam wonen, ik was heel erg tevreden over de aannemer die wij hadden, dus ik kan je iemand aanbevelen. (op tijd, netjes, goed werk) Wel iets duurder.

Isabel

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

www.omgevingsloket.nl


Weet je precies of je wel / geen vergunning moet hebben, danwel omgevingsvergunning.

Uitbouwen kunnen verder dan 2.5 mtr zijn en vergunningsvrij --> nieuw bouwbesluit van afgelopen april.
Sommig hangt af van gemeente/

Ik zit er momenteel midden in, uitbouw 3 mtr en geen vergunning.

Heb 3 aannemers en 2 bedrijven gevraagd. Zit veel verschil in maar vraag ook welke bouwmaterialen men gebruikt.
Populair is momenteel casco uitbouw en zelf afmaken, scheelt enorm in de prijs.

Kijk ook op werkspot.nl staan veel particulieren met referenties.

Ook belangrijk !! Licht je buren in !!
Ondanks dat je op hun terrein mag komen ivm werkzaamheden wel zo netjes en zij kunnen weigeren om op erfgrens te bouwen waardoor je binnenmuur een stuk naar binnen komt ( +- 10 cm )

Ik heb een akkoordverklaring opgezet. Hiermee voorkom je ook dat als je buren gaan verhuizen een toekomstige bewoner gaat lopen zeikzeuren.
Op de erfgrens dan is de buitenmuur ook van hen, buiten erfgrens is alleen van jou.

Maar ind, wel moet je zelf weten wat je wilt.

- hoe groot uitbouw.
- wel / niet nieuwe pui en dan hout / kunsstof
- spotjes
- buitenkraan vorstvrij
- buitenelectra
- ventilatieroosters
- moer geheid worden ?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Aanbouw, waar te beginnen ?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Bedankt weer allemaal, het bos wordt weliswaar langzaam groter. Maar ik krijg zo wel een lijstje met punten om aan te denken.

@ruud_a, die ene buren die er nog inzitten, heb ik inderdaad naar de aannemer gevraagd en opstaan. De rest van de buren weet niet welke het is geweest omdat de vorige bewoners de aanbouw gedaan hebben'.

@Isabel, ik ga zeker eens bij bouwgarant op de site kijken. Nee ik woon totaal niet in de buurt van Rotterdam. Over het wel of geen architect ben ik er nog niet helemaal uit. Het probleem is dat ik overal tegen hetzelfde aanloop de een zegt zeker wel doen en de ander zegt nee zijn onnodige kosten. Ik ben ergens wel een beetje bang dat een aannemer stuurt op oplossingen die voor hem makkelijker te maken zijn ipv de meest fraaie oplossing. Maar misschien ligt het ook wel aan de aannemer en ook aan alle spookverhalen die ik al gehoord heb.

@teunbosseman, klopt er is veel vergunningsvrij tegenwoordig en ja ik had al eens gekeken op omgevingsloket en de check gedaan, maar krijg daar zoveel vragen en sommige daarvan vond ik erg lastig en wist ik niet zeker of ik die nu juist had ingevuld. Daarnaast wil ik eigenlijk wel van de gemeente zwart op wit hebben of ik wel of geen vergunning nodig heb..

sja casco bouwen en zelf afmaken weet ik niet of dat wat voor ons is. Wij zijn allebei zeker niet handig genoeg om veel zelf te kunnen.

Zo'n verklaring moeten we dan ook zeker op gaan stellen!

Geheid ? Geen flauw idee eigenlijk.

Gesloten