Ik heb sinds 2002 een hypotheek bij de ING met daaraan gekoppeld maandelijks een bedrag voor aankoop beleggingen die gebruikt gaan worden voor aflossing van die hypotheek na 30 jaar. De beleggingen worden elke maand aangekocht en het bedrag daarvoor wordt van mijn ING prive rekening (salaris rekening) geincasseerd samen met het hypotheek rente bedrag. De hypotheek en de beleggingen staan op naam van mijzelf en mijn vrouw, de rekening waar al 10 jaar alles voor de hypotheek van wordt betaald staat op mijn eigen naam.
Nu heeft ING sinds vorig jaar hun systemen gewijzigd en voor de beleggingen die elke maand worden aangekocht een aparte beleggingsrekening gecreerd met daaraan vast een betaalrekening (?). Tot nu toe had dat geen consequenties voor ons. Echter 2 weken geleden krijg ik ineens van ING een brief waarin wordt gesteld dat de maandelijkse inleg voor de aankoop van de beleggingen niet meer samen met de hypotheek rente kan worden geincasseerd van mijn prive rekening. Ik moet nu ineens gaan zorgen dat er op die vorig jaar nieuw gecreerde betalingsrekening elke maand voldoende saldo staat om de beleggingen aan te kunnen kopen. Na communicatie met ING met het verzoek om gewoon mijn eigen prive rekening te blijven gebruiken en niet de nieuwe blijkt nu dat dit niet mogelijk is omdat (het nu komt het):
de betaal rekening waarvan het geld voor de aankoop van de beleggingen wordt afgeschreven moet nu ineens ook op de naam van mijn vrouw en mijzelf staan......mijn eigen prive rekening op mijn naam alleen is nu niet meer voldoende....?
Let wel: om de hypotheek rente te inscasseren (hypotheek staat ook op BEIDE namen) is het geen probleem om dat van mijn eigen prive rekening te doen, maar het geld voor beleggingen kan ineens niet. Het gaat dus alleen om de rekening waar het wordt afgeschreven....want de beleggingen zelf die worden aangekocht worden uiteraard op het depot en rekening gezet die al op beide naam staat.
Ik heb gebeld met ING en gevraagd waar deze waazin vandaan komt maar krijg alleen maar te horen dat dit beleid van ING is. Het is nergens wettelijk zo geregeld dat dit moet en sterker nog het staat ook niet in de voorwaarden van ING (volgens de mevrouw van ING aan de tel). Kortom, ING verplicht je om weer een rekening te gaan gebruiken en maar te zorgen dat er geld op staat zonder dat er enige aanleiding toe is.
Ik vraag me af of hier iets tegen te doen is. Ik ben best bereid om hier een rechtzaak van te maken want het kan toch niet zo zijn dat ING je dit zo maar kan opleggen en verplichten om een betaalrekening op beide naam te hebben. Ik kreeg overigens wel te horen dat de betaal rekening gratis is zolang ik er geen betaalpas voor vraag....nou ja zeg, moet er nog bij komen ook dat ik voor die rekening moet gaan betalen.....zet me wel aan het denken als ING dit plotseling over een jaar of zo wel gaat doen...zit ik met een rekening die ik niet wil waar ik ook nog voor moet gaan betalen. Gezien de graai cultuur van de banken (waarover op dit en andere forums al voldoende wordt gesproken) is het niet ondenkbaar dat dit gaat gebeuren namelijk.
Ik hoop dat iemand advies heeft (of in hetzelfde schuitje zit) en reageert.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ING betaling voor beleggingen bij hypotheek
Re: ING betaling voor beleggingen bij hypotheek
Verleden jaar oktober heb wij een schrijven van de ING ontvangen met daarin de bevestiging dat er ongevraagd een betaalrekening was geopend. Navraag bij de ING gaf als reden dat de automatische incasso van mijn Rabo rekening eerst op deze ING rekening werd gestort!
Toen heb ik reeds schriftelijk aangegeven dat dit onzin was. Het creëert alleen maar extra handelingen. Ook heb ik in de brief , in oktober, aangegeven dat het in de toekomst de bedoeling was dat wij zelf voor voldoende saldo moeten zorgen op de ING betaalrekening!
In april hebben wij, zoals in oktober reeds aangegeven, een brief ontvangen dat wij voor de beleggingsrekening geld op de ING betaalrekening moeten storten.
" wanneer u er voor zorgt dat er op de 1ste van de maand voldoende saldo op de ING betaalrekening staat ontstaat er nooit achterstand voor de inleg van uw beleggingsrekening"
Hierop heb ik direkt schriftelijk gereageerd en heb na twee maal contact te hebben opgenomen met de ING eindelijk vandaag 23 mei een standaard reactie gehad.
Ons is verteld dat het technisch NIET meer mogelijk is om automatisch te incasseren van de Rabo rekening. Dus geen reden als e/o zoals imackido is verteld.
Tot nu toe is het de inleg voor de beleggingsrekening hierna volgt de Rente tbv de Hypotheek.
Het is voor de ING alleen maar van belang dat er een aantal dagen saldo op de door hun gecreeerde betaalrekeningen staat.
Imackido heeft al gevraagd om meer reacties hier sluiten wij ons graag bij aan.
Zoals u weet "samen staat men sterk
Toen heb ik reeds schriftelijk aangegeven dat dit onzin was. Het creëert alleen maar extra handelingen. Ook heb ik in de brief , in oktober, aangegeven dat het in de toekomst de bedoeling was dat wij zelf voor voldoende saldo moeten zorgen op de ING betaalrekening!
In april hebben wij, zoals in oktober reeds aangegeven, een brief ontvangen dat wij voor de beleggingsrekening geld op de ING betaalrekening moeten storten.
" wanneer u er voor zorgt dat er op de 1ste van de maand voldoende saldo op de ING betaalrekening staat ontstaat er nooit achterstand voor de inleg van uw beleggingsrekening"
Hierop heb ik direkt schriftelijk gereageerd en heb na twee maal contact te hebben opgenomen met de ING eindelijk vandaag 23 mei een standaard reactie gehad.
Ons is verteld dat het technisch NIET meer mogelijk is om automatisch te incasseren van de Rabo rekening. Dus geen reden als e/o zoals imackido is verteld.
Tot nu toe is het de inleg voor de beleggingsrekening hierna volgt de Rente tbv de Hypotheek.
Het is voor de ING alleen maar van belang dat er een aantal dagen saldo op de door hun gecreeerde betaalrekeningen staat.
Imackido heeft al gevraagd om meer reacties hier sluiten wij ons graag bij aan.
Zoals u weet "samen staat men sterk
Waarschijnlijk zit daar het 'probleem'. 'Jullie' bouwen nu een beleggingspot op van jouw rekening. Dat zou in de toekomst op meerdere punten problemen kunnen geven.imackido schreef: Let wel: om de hypotheek rente te inscasseren (hypotheek staat ook op BEIDE namen) is het geen probleem om dat van mijn eigen prive rekening te doen, maar het geld voor beleggingen kan ineens niet. Het gaat dus alleen om de rekening waar het wordt afgeschreven....want de beleggingen zelf die worden aangekocht worden uiteraard op het depot en rekening gezet die al op beide naam staat.
De fiscus zou bijvoorbeeld op een gegeven moment kunnen besluiten om de helft van de maandelijkse storting als een schenking van jou aan je partner kunnen zien. Er gaat zo immers een behoorlijk kapitaal van jou naar jullie gezamenlijke rekening.
Ook zou bij een eventuele scheiding jij kunnen zeggen: het geld kwam van mij, dus het zijn ook mijn beleggingen. Dat zou tot een flink juridisch steekspel kunnen leiden, waar de bank niet graag partij in zou willen zijn.
Daarom kan ik me voorstellen dat de bank zegt: als het geld voor een gezamenlijke beleggingspot is, dan moet het ook van een gezamenlijke rekening af komen.
@kweenie: het is wel gek dat dit dan tussen 2002 en 2012 (10 jaar!) geen enkel probleem is geweest voor ING. Maar de bank is hun eigen systemen aan het invullen zonder rekening te houden met de klant en alle problemen die er ontstaan worden zoals gewoonlijk gewoon op de klant afgewenteld. Het is helaas wel duidelijk dat ING niet aan klanten denkt maar volledig voor zichzelf bezig is (en als het fout gaat betalen wij toch gewoon....). Meneer Jeu zou zich eens achter de oren moeten krabben en gaan denken dat hij klanten heeft (iets van 9 miljoen in Nederland en misschien is dat wel het probleem, er zijn toch zo veel klanten en niemand gaat weg dus wat zou die bank zich druk maken). Ik krijg dus helaas geen enkele alternatief van ING, ik moet en zou nu een aparte rekening hebben voor die beleggingen en ik ben zelf verplicht om geld op die rekening te storten. Lang leve de banken crisis. Het is duidelijk dat ING echt geleerd heeft van het verleden en zich nu echt op klanten richt door het leven voor die klant nog moeilijker te maken dan het al was.
Het is eerder zo dat de klanten (en de overheid) steeds meer naar mazen in de overeenkomsten gaan zoeken en mogelijk onduidelijke clausules in eigen voordeel uitleggen. Waar in het verleden 4 pagina's voldoende waren om de overeenkomst op papier te zetten, en een situatie die misschien niet was uitgeschreven in lijn met de overeenkomst werd geregeld, daar geldt tegenwoordig dat men daarvoor de bank aansprakelijk stelt en dat een overeenkomst dus op 40 pagina's tot in detail moet zijn uitgeschreven.
En dat die bank zich ook tegen van alles wat mogelijk tegen zich zou kunnen worden gebruikt moet indekken. Want áls er iets niet ingedekt is, dan zal er zeker iemand mee naar de rechter stappen en dan zullen heel wat andere klanten volgen. Gevolg: valt een product tegen? Dan kun je via die maas misschien alsnog de overeenkomst ongeldig laten verklaren en ben je als bedrijf het bokje. En heb je als klant een loterij zonder nieten.
Als bedrijf moet je je dus wel steeds meer indekken tegen zulk soort dingen. Om nog maar te zwijgen van de wettelijke eisen.
En dat die bank zich ook tegen van alles wat mogelijk tegen zich zou kunnen worden gebruikt moet indekken. Want áls er iets niet ingedekt is, dan zal er zeker iemand mee naar de rechter stappen en dan zullen heel wat andere klanten volgen. Gevolg: valt een product tegen? Dan kun je via die maas misschien alsnog de overeenkomst ongeldig laten verklaren en ben je als bedrijf het bokje. En heb je als klant een loterij zonder nieten.
Als bedrijf moet je je dus wel steeds meer indekken tegen zulk soort dingen. Om nog maar te zwijgen van de wettelijke eisen.
Hetzelfde probleem hier. Al jaren wordt rente en inleg van mij rabo rekening afgeschreven. Sinds 1 juni moet ik zelf zorgen dat de inleg voor beleggingen op een nieuwe ING rekening staat.
Flink geklaagd maar het helpt niets, kreeg een bos bloemen en 10 euro telefoonvergoeding.
Het lijkt erop dat ING een nieuw computersysteem heeft waarin elke beleggersrekening gekoppeld moet zijn aan een betaalrekening op dezelfde naam. Volgens een ING medewerker zou men ook graag de rente afschrijven van die rekening maar daar heb je niet voor getekend. Ja en dan willen ze natuurlijk ook dat je je salaris stort bij de ING zodat ze volledig controle over jouw geld hebben.
Blijkbaar heb je dus wel getekend voor dat deze wijziging doorgevoerd mag worden.
Men heeft me wel verzekerd dat die rekening gratis blijft. We zullen wel zien, zo niet dan ga ik een hoop herrie maken.
Het blijft een rare situatie en is voor mij reden om een volgende keer niet meer met ING in zee te gaan. Bij deze raad ik iedereen af om een ING hypotheek af te sluiten.
Enno
Flink geklaagd maar het helpt niets, kreeg een bos bloemen en 10 euro telefoonvergoeding.
Het lijkt erop dat ING een nieuw computersysteem heeft waarin elke beleggersrekening gekoppeld moet zijn aan een betaalrekening op dezelfde naam. Volgens een ING medewerker zou men ook graag de rente afschrijven van die rekening maar daar heb je niet voor getekend. Ja en dan willen ze natuurlijk ook dat je je salaris stort bij de ING zodat ze volledig controle over jouw geld hebben.
Blijkbaar heb je dus wel getekend voor dat deze wijziging doorgevoerd mag worden.
Men heeft me wel verzekerd dat die rekening gratis blijft. We zullen wel zien, zo niet dan ga ik een hoop herrie maken.
Het blijft een rare situatie en is voor mij reden om een volgende keer niet meer met ING in zee te gaan. Bij deze raad ik iedereen af om een ING hypotheek af te sluiten.
Enno