LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

Ik dacht dat je een paar maanden zou wachten met reageren....
draai maar terug, en dan netjes de door de NZA bepaalde 3,31% inflatiecorrectie erop, ik vind het best. Maar dan moeten de zorgverzekeraars ook terug! En de komende decennia niet meer aan tornen, want de gemiddelde nederlander kan blijkbaar niet omgaan met verandering.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:Ik dacht dat je een paar maanden zou wachten met reageren....
draai maar terug, en dan netjes de door de NZA bepaalde 3,31% inflatiecorrectie erop, ik vind het best. Maar dan moeten de zorgverzekeraars ook terug! En de komende decennia niet meer aan tornen, want de gemiddelde nederlander kan blijkbaar niet omgaan met verandering.
Wat een negatieve verandering is dat is niet prettig.
Alle tandartsen zouden dezelfde vaste prijzen moeten hanteren ook zouden alle zorgverzekeringen dezelfde vergoedingen moeten geven voor een aanvullende verzekering.
Tandarts valt eigenlijk onder de gewone gezondheidszorg vind ik en zou dus gewoon vergoed moeten worden tot een max.
Maar helaas is de tandarts een luxe iets geworden en voor veel mensen niet meer betaalbaar.

antigraaier
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door antigraaier »

Zoals ik bij de opening van deze discussie zei: het is simpel. Dat is het feitelijk ook, maar inmiddels hebben de bovenstaande bijdragen duidelijker gemaakt wat er aan de hand is.
1. Minister Schippers heeft de tarieven vrijgegeven, wat in deze markt nooit goed kan gaan.
2. De Nederlandse Zorg Autoriteit (een ZBO, zeg maar overheid) heeft de nieuwe code-clusteringen ingevoerd, waarbij de berekening van de nieuwe tarieven absoluut niet door consumenten gecontroleerd kan worden. Daarvoor is namelijk specifieke informatie nodig die per praktijk weer anders is.
3. De Nederlandse Patienten en Consumenten Federatie heeft de belangen van de consumenten niet of onvoldoende verdedigd en beperkt zich nu tot een poging om de tarieven openbaar te maken, waar ik verder weinig aan heb. Ik kan immers niet beoordelen wat de kwaliteit van elke arts is en kan ook niet eenvoudig van arts veranderen.
4. Dat onderzoek naar kostenstijgingen van de Universiteit van Maastricht is gedaan in opdracht van of samen met de Fa-med, dat is een onderneming die zijn geld verdient met dienstverlening aan o.a. tandartsen.
5. Verzekeraars blijven voor mij nog wat onzichtbaar. Deels zorgen zij voor hun eigen belang door de uitkeringen te maximeren en de premies zullen wel gaan stijgen, maar het in de bres springen voor de consument ontgaat me vooralsnog.
Conclusie: Direct stoppen en terugdraaien van deze onzalige misstap.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Tandartsen moeten hun tarieven voor het einde van het jaar echt laten dalen, anders grijpt minister Edith Schippers van Volksgezondheid in. Als dat niet gebeurt, gaat ze weer zelf de tarieven bepalen.
Sinds begin dit jaar loopt er een proef waarbij tandartsen zelf hun tarieven mogen bepalen. Schippers heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gevraagd voorbereidingen te treffen om de proef te stoppen.

Ontevreden over tandartsen
Het doel van het experiment was om patiënten meer keuze te geven en dat de kwaliteit van de behandelingen zou toenemen, maar vooralsnog is er bij de minister vooral onvrede over gestegen tarieven gedurende de eerste 3 maanden van dit jaar. Ook blijken patiënten niet of nauwelijks bij andere tandartsen terecht te kunnen voor deelbehandelingen.

In eerste kwartaal 6,1 procent duurder
Het was de bedoeling dat het experiment 3 jaar zou duren. Steekproeven gaven volgens Schippers eerder nog de indruk dat de prijzen zich redelijk gunstig ontwikkelden. Maar de prijsstijging blijkt in het eerste kwartaal 6,1 procent te zijn. Het aantal mensen dat naar een andere tandarts overstapt, is slechts 2 tot 6 procent.


bron: http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... artsen.xml

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:Ook blijken patiënten niet of nauwelijks bij andere tandartsen terecht te kunnen voor deelbehandelingen.
...
Het aantal mensen dat naar een andere tandarts overstapt, is slechts 2 tot 6 procent.
Ergens vind ik dit totaal niet vreemd. Mensen die tevreden zijn over een tandarts stappen ook niet zo snel over. Het is immers geen pak suiker dat men in de supermarkt koopt.

Bovendien als men eerst 3x een consult moet betalen voordat met een offerte krijgt, is men soms al meer kwijt dan de besparing oplevert om naar de goedkoopste te gaan. Mensen die verzekerd zijn voor tandartskosten gaan al helemaal niet gauw shoppen. Als ze al eventueel een eigen bijdrage moeten betalen is de besparing veel te klein.

Daarbij gaan mensen doorgaans niet ver reizen voor een behandeling. Een tandarts moet liefst dichtbij zitten en dat beperkt de keuze alweer behoorlijk.

Ikzelf ben zeer tevreden over mijn huidige tandarts en heb dan ook niet echt reden om te gaan shoppen. Wij hebben eerder dit jaar gewoon de reguliere controle enz. laten doen zonder te vragen naar de kosten ervan. Het bleek dat ze nauwelijks tot niet duurder waren geworden voor deze behandeling.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

ik vrees dat de minister politiek niet zo zuiver bezig is met de verkiezingen voor de deur...

Niet zo heel lang geleden hebben we te horen gekregen , als tandarts, door de NZA, dat eigenlijk de tarieven op lijn zaten van wat de NZA in het hoofd had, gemiddeld gezien. Die 6,1 procent is geen stijging btarief, maar grotendeels stijging consumptie, en kunnen wij daar wat aan doen??? De getallen van overstappers gebruiken als argument in zoiets is ook onzin, want gaat het daarom???
Waar het om gaat is dat mensen KUNNEN overstappen wanneer zij zouden willen, en met ik meen in recente cijfers gezien te hebben dat 4000 van d eruim 5000 praktijken patienten aannemen kan dat , probleemloos. Dat die behoefte er niet is , is denk ik alleen maar een positief verhaal richting tandarts, die blijkbaar een goede vertrouwensrelatie onderhouden met hun patienten... Jammer dat zoiets in de media komt, en jammer dat de minister niet even beter nagedacht heeft en zich beter heeft laten voorlichten voordat zij zichzelf zo voor schut zet.. Maar de lust om verder nog mee te werken aan allerlei (zwaar geld en tijd kostende ) zaken in het kader van (nog verder toenemende) transparantie en kwaliteit ontneem zij mij (en vele collegae) wel vrees ik op deze manier.

Ik begin te twijfelen of dit nu net niet de insteek was, zij wil helemaal geen vrije tarieven, maar wil nu alleen maar een stok om de hond mee te slaan, ter ere van zichzelf, zo net voor verkiezingen...

ozbob
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2012 12:45

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door ozbob »

Het blijkt dat de tandarts 9.5% duurder was dan voorheen. Mijn tandarts zegt zelf altijd dat het niet echt duurder is dat komt dan net toevallig door de nieuwe code's en wat er onder valt. Als ik zijn prijs lijst bekijk is de man ook een stuk duurder geworden met alles en niet alleen door pech dat het duurder lijkt.

Het blijkt overigens dat shoppen wel lonend kan zijn ik moet laatst een brug hebben waarbij de kosten op 2100 euries werden geschat. Een alternatief was een implantaat, volgens mijn tandarts kostte dit ongeveer net zoveel als een bruggetje.
Na wat zoeken kwam ik via Schiphol DCI uit waar ik na doorverwijzing dat implantaat met kroon voor 1000,- euro kon worden ingebracht. Dat terwijl op de meeste plekken dit tussen de 1400 en 1700 euro moest gaan kosten. Overigens is het implantaat geplaatst wat niet langer inclusief verwijderen 30min duurde. Na 3 mnd een kroon dat moet dus nog gebeuren maar tot zover is de behandeling niet tegen gevallen het uiteindelijke resultaat moet nog blijken, maar ik heb het gevoel dat het niet slechter is dan zo'n kroon van 1700 pop.

Het bovenstaande is dan ook uitzondering op de regel, als je de prijzen opzoekt dan moet je eigenlijk 10 verschillende tandartsen hebben dan ben je misschien goedkoper uit, je moet dan wel voor controle naar Haarlem, voor de verdoving naar Lisse en naar Amsterdam voor een vulling. Aan deze vorm van markt werking heb je weinig. Het plan voor vrije prijzen is wat mij betreft dan ook compleet mislukt. Het is ook bekend dat tandartsen na invoering van de vrije tarieven afspraken met elkaar maken om zo de prijs inderdaad op te schroeven met die 9.5%....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Chocomelk schreef:Ook blijken patiënten niet of nauwelijks bij andere tandartsen terecht te kunnen voor deelbehandelingen.
Dat kan oa bij mijn tandarts NIET want dan word je uitgeschreven als patient.

Bloska
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2012 18:01

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Bloska »

Vroem, ik begrijp je issue. Toch is het allemaal niet zo eenvoudig.

Een voorbeeld uit mijn praktijk:

Ik kwam na een zwangerschap dus na flinke tijd weer op controle en er moet aardig wat gebeuren door de reflux die ik heb gehad. Er werden enkele foto's gemaakt en ik kreeg een offerte mee voor, schrik niet, 2500 euro.

Ik heb de offerte meegenomen en ben eens gaan rondkijken. Ik was me niet bewust van de enorme prijsverschillen die er blijkbaar zijn ontstaan. Elders kan ik deze drie wortelkanaalbehandelingen inclusief alle zelfde codes voor 1500 max doen, inclusief diagnostiek, foto's, etc.

Ik belde mijn tandarts op, en het klopt, hij zit bij de duurste 10%. Toen ik hem vertelde dat ik niet in wilde gaan op zijn offerte zei hij dat het consult wel in rekening zou worden gebracht. Let wel, het consult bestond uit drie eenvoudige bijtfoto's zonder nadere uitleg aan mij en een kwartier rekenen en offerteren. Hij wilde daar al 175 euro voor hebben.

Toen heb ik hem gemeld dat, omdat hij de tarieven niet vermeldt op zijn site, ik hem natuurlijk best de kosten voor de foto's wil betalen (die wil ik dan ook graag gemaild krijgen), maar wel het gangbare tarief, niet zijn verdubbelde tarief, tenzij hij aannemelijk kan maken dat hij meerkosten heeft gemaakt. Als hij zo nodig ondernemer wil spelen ga ik hem niet betalen voor zijn offerte, dat betaal ik de garagehouder en de dakdekker ook niet.

Hij is uiteraard niet akkoord.

Hij weet het nog niet, maar ik ga het zeker laten voorkomen als proefproces. Ik ben wel benieuwd naar de uitslag.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Waarom wil u alleen de foto's betalen en niet het consult ? Er is toch een consult geweest.

Bloska
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2012 18:01

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Bloska »

Emmy75 schreef:Waarom wil u alleen de foto's betalen en niet het consult ? Er is toch een consult geweest.

Omdat het consult niet bestond uit een diagnose (die had de kaakchirurg al gesteld, die is keurig op een briefje meegegeven), maar louter uit het opmaken van een offerte.

Het was voor mij geen issue geweest als ze niet zo angstig waren omgesprongen met hun wel erg hoge tarieven. Er staat geen informatie op de website, in hun spreekkamer lag niets, als vaste patiënt heb ik geen email gekregen, en op navraag waar 'm die meerkosten dan precies in zaten werd in eerste instantie ook erg ontwijkend gereageerd.

Voor zijn informatieplicht (zijn tarieven kenbaar maken) hoef ik toch niet te betalen?

Let wel, ik ben zelf ook ondernemer, ik lever een dienst, waarbij ik ook eerst een evaluatie uitvoer van de staat van de toestand waarmee ik moet helpen. Die offrering is voor mijn rekening als ondernemer.

Als mijn tandarts zich wil opstellen als een garagehouder, een advocaat of een plastisch chirurg zal hij dus ook zijn informatie moeten vrijgeven èn zijn offerte gratis moeten maken. Let wel, hij zit ongeveer 37% boven de gangbare prijzen zoals genoemd in de link van Vroem.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Heb het vermoeden dat je dat proefproces dus echt gaat verliezen, consult heb je gehad dus zal je er ook voor moeten betalen.

De foto's zou ik dan ook zeer zeker opvragen omdat je die wel gaat betalen en je daar in mijn ogen ook gewoon recht op hebt.

Bloska
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2012 18:01

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Bloska »

Ik weet het niet. Ik denk dat de tandheelkunde in Nederland op dit moment door ministerieel beleid en door de afnemende zorgtaak van zorgverzekeraars steeds meer in het domein van het consumentenrecht is gaan zitten. Daarbinnen is heel duidelijke jurisprudentie over prijsstellingen, informatieplicht, algemene voorwaarden, etc. Als dat het geval is krijg ik gelijk.

Ik zal mijn tandarts morgen wel even vragen of hij een proefproces ook ziet zitten. Ik zou overigens het liefst een proefproces tegen zorgverzekeraars voeren om hun zorgplicht, maar ja, de minister heeft besloten tot vermarkting van de tandheelkunde, dan gaan er ook andere spelregels gelden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik hoop dat er het er nog ooit van gaat komen dat
er vaste tarieven komen voor de tandarts dus dat ze niet meer mogen
vragen als een x bedrag voor behandeling A.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Bloska schreef:Omdat het consult niet bestond uit een diagnose (die had de kaakchirurg al gesteld, die is keurig op een briefje meegegeven), maar louter uit het opmaken van een offerte.
Een afspraak hebben en in de stoel gaan zitten is al een consult.

Dat de tandarts misschien niet handig gecommuniceerd heeft, dat ben ik met u eens. Dit is echter wel te verwachten. Het is ook voor hen een compleet nieuwe werkwijze en zij zijn nooit gewend zo te werken (en nee ik ben geen tandarts).

U wist zelf ook wel dat als u een afspraak heeft dat dit een consult is, dit is bij een huisarts ook zo. U had ook zelf vooraf kunnen vragen wat de prijs van een consult is voordat u de tandarts liet kijken en foto's maken.

Bloska
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2012 18:01

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Bloska »

Emmy75 schreef:
Bloska schreef:Omdat het consult niet bestond uit een diagnose (die had de kaakchirurg al gesteld, die is keurig op een briefje meegegeven), maar louter uit het opmaken van een offerte.


U wist zelf ook wel dat als u een afspraak heeft dat dit een consult is, dit is bij een huisarts ook zo. U had ook zelf vooraf kunnen vragen wat de prijs van een consult is voordat u de tandarts liet kijken en foto's maken.
En dit is dus interessant. Als je een kop koffie gaat drinken op een terras en je betaalt 2 euro, en de week daarop ga je zitten en betaal je 5 euro, had je dan van te voren moeten vragen wat je kop koffie kostte?

Ik vermoed dat zijn informatieplicht wel zwaarder weegt dan mijn onderzoeksplicht.

Bloska
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2012 18:01

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Bloska »

Emmy75 schreef:
Bloska schreef:Omdat het consult niet bestond uit een diagnose (die had de kaakchirurg al gesteld, die is keurig op een briefje meegegeven), maar louter uit het opmaken van een offerte.
Een afspraak hebben en in de stoel gaan zitten is al een consult.
Daarbuiten zat ik vooral aan en tafel, ik heb alleen in de stoel gezeten voor de foto's. En hij noemde het dus geen "consult", maar een "kennismaking". Daar is geen A-nummer voor...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Bloska schreef:En dit is dus interessant. Als je een kop koffie gaat drinken op een terras en je betaalt 2 euro, en de week daarop ga je zitten en betaal je 5 euro, had je dan van te voren moeten vragen wat je kop koffie kostte?

Ik vermoed dat zijn informatieplicht wel zwaarder weegt dan mijn onderzoeksplicht.
Dus als u op een terras gaat zitten en de prijs is verhoogd van 2 naar 5 euro vindt u dat u maar 2 euro hoeft te betalen, omdat men u er vooraf op had moeten wijzen dat de prijs met 3 euro verhoogd is ?

Bloska
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2012 18:01

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Bloska »

Emmy75 schreef:
Bloska schreef:En dit is dus interessant. Als je een kop koffie gaat drinken op een terras en je betaalt 2 euro, en de week daarop ga je zitten en betaal je 5 euro, had je dan van te voren moeten vragen wat je kop koffie kostte?

Ik vermoed dat zijn informatieplicht wel zwaarder weegt dan mijn onderzoeksplicht.
Dus als u op een terras gaat zitten en de prijs is verhoogd van 2 naar 5 euro vindt u dat u maar 2 euro hoeft te betalen, omdat men u er vooraf op had moeten wijzen dat de prijs met 3 euro verhoogd is ?
Dan vind ik dat er zeker iets te onderhandelen is. Als zij nergens een prijslijst hebben hangen met gewijzigde prijzen, het me niet melden, en nergens informatie geven, mag de consument er van uit gaan dat het oude tarief geldt. Als ik een tariefswijziging niet aankondig aan mijn vaste klanten en hen confronteer met een voldongen feit gaan ze - terecht - ook klagen. Zéker als ik hen na een jaar op bezoek krijg met een verzoek om nieuwe opdracht, dan stuur ik hen daar echt geen nota voor. Transparante tarieven zijn een must voor een partij die blijkbaar zo graag wil meedoen op de vrije markt.

Verder negeer je mijn argumenten:
1. Hij heeft in het geheel geen informatie gegeven op alle kanalen die hij daarvoor had: zijn site; zijn emaillijst; zijn wachtkamer; voorafgaand aan het gesprek.
2. Hij heeft geen enkel werk verricht dat onder deze nummers valt, op die foto's na (die ik natuurlijk betaal)
3. Hij geeft me een offerte (nergens noemt hij het "consult", behalve in de nota) en brengt me de offerte zelf dus de facto in rekening.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Bloska, ik zou de tandarts van u een aangetekende brief schrijven met u klacht en vragen om een schriftelijk antwoord van hem/haar terug.

Gesloten