LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen zwangerschapsuitkering?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
chantiej2
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2012 20:23

Geen zwangerschapsuitkering?

Ongelezen bericht door chantiej2 »

Vorig jaar 8 augustus ben ik ,onder een nulurencontract begonnen bij werkgever x.
Ik werkte wekelijks 9 uur.
8 weken later, 8 oktober, ben ik met zwangerschapsverlof gegaan. Dit was vier weken voor de uitgerekende datum.
Nu heeft werkgever x geen zwangerschapsuitkering aagevraagd, omdat ik volgens hen niet voldoende uren opgebouwd zou hebben voor een uitkering.
Klopt dit wel?

SHS_Inc
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 jun 2012 19:20

Re: Geen zwangerschapsuitkering?

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

lijk mij wel ja 8 weekjes gewerkt nou nou bouw je niks op nee dat gaat per jaar

En een nul uren contract dus daar ga je weer.... helaas

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Geen zwangerschapsuitkering?

Ongelezen bericht door Brainless »

Je krijgt (als je korter dan 3 maanden hebt gewerkt) het gemiddelde aan uren van de laatst gewerkte 4 weken.
Je kunt zelf even naar het UWV bellen en dit dan voorleggen aan je baas.
De zwangerschapsuitkering is 100% van uw dagloon. Wij berekenen uw dagloon op basis van uw SV-loon. Wij kijken daarbij naar de laatste loonperiode vóór uw verlof.
http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_krij ... ering.aspx

chantiej2
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2012 20:23

Re: Geen zwangerschapsuitkering?

Ongelezen bericht door chantiej2 »

SHS_Inc schreef:lijk mij wel ja 8 weekjes gewerkt nou nou bouw je niks op nee dat gaat per jaar

En een nul uren contract dus daar ga je weer.... helaas

En als je daarvoor bij een andere werkgever, 36 uur per week hebt gewerkt dan?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Geen zwangerschapsuitkering?

Ongelezen bericht door bianca82 »

ik heb 2 jaar terug in ongeveer de zelfde situatie gezeten..

het bedrijf moest het aangeven bij t uwv en het uwv betaalde mijn bijzondere uitkering (dus zwangerschaps verlof)

dus inderdaad even navragen bij uwv :)

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: Geen zwangerschapsuitkering?

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste chantiej2,

Ook als je nog maar kort een 0-urencontract hebt, heb je recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). De voorwaarde is dat je hebt gewerkt in de 10 weken voor je uitgerekende datum.

De hoogte van de uitkering wordt zoals gezegd gebaseerd op de laatste loonaangifteperiode voor de ingangsdatum van je verlof. Dat is de laatste kalendermaand of reeks van 4 weken waarover je werkgever loonaangifte heeft gedaan.

Normaal gesproken vraagt je werkgever dit verlof voor je aan. UWV betaalt dan de uitkering aan je werkgever, zodat hij je loon door kan betalen. Weigert je werkgever de uitkering voor je aan te vragen? Of wil je de uitkering liever zelf ontvangen? Neem dan contact op met UWV Telefoon (0900 - 9294).

Actuele informatie over het recht op WAZO vind je hier. Het aanvraagformulier voor je werkgever vind je hier.


Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare

Gesloten