LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ggn rotterdam en oude schuld 1998

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
nancy55
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2012 19:56

ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door nancy55 »

hallo,

ik heb een oude schuld uit 1998 het betreft een schadevordering aan vestia .
[wat ik niet heb gedaan,maar had geen bewijs om aan te geven}
ik heb betaald tot 2004.en daarna niet meer.ben toen in 2006 tot 2009 in het buitenland gaan wonen.ben eind 2009 terug gekomen naar nederland.maar in 2011 stuurt de ggn deurwaarder mij een brief van dat ik moet betalen want de schuld was in de schuldbewaking. bedrag van 6000 euro in 1x betalen. anders beslag legging. dus toen had ik gebelt voor een regeling te treffen ,dus de ggn had voor mij bepaalt 25 euro ,ik had niets te zeggen over het bedrag.maar goed daarna vroeg ik aan die ggn medewerker of ik een kopie van het vonnis kon hebben. toen zij de medewerker dat het niet kon en daarna zei ze van ik moet maar betalen want ik kom er niet onderuit want ze hebben de zaak in 2009 gestuit.oke dus ik 25 euro betaalt.maar daarna stuur ik de ggn een mail met het verzoek om mij een kopie van het vonnis toe te sturen.geen reactie.
2 dagen later stuur ik ze een aangetekent brief met het zelfde verzoek en heb ook gezegt als ze het weer weigeren dan betaal ik niet.want ik heb recht op inzage van het dossier.
3 dagen erna krijg ik een brief van de ggn waarin ze zeggen dat ik weer geen betalingen ga doen en de afspraken niet na komt,en dat het in mijn eigen risico
is.en dat ze verdere stappen tegen mij gaan nemen.maar er komt geen ene woord of zin over mijn verzoek van die kopie.ze negeren mij vraag gewoon.

maar nu mijn vraag.
kan de ggn dit zomaar doen,en als ze het gestuit hebben dan krijg je toch ook daarvan een exploot.of brieven ervan?
de schuld is van 15 jaar geleden dan is het toch verjaart
maar de ggn wil helemaal geen kopies van het vonnis sturen.
dus wat kan ik hier aan doen .want ik heb het gevoel dat de ggn mij aan het lijntje wilt houden.en eisen dat ik moet betalen .

kan iemand mij hierover a.u.b advies geven
alvast bedankt.

SHS_Inc
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 jun 2012 19:20

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

schulden verjaren niet zou beetje mooi zijn he koop je een auto op krediet niet betalen en na 15 jaar is hij van jou gratis denk ff na.

Je zal moeten betalen , maar zij moeten een kopie aan je geven ervan.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door Leojes30 »

SHS ik zou niet zo hard roepen dat TS moet nadenken..ik denk dat jij dat zelf even moet doen!!

Schulden verjaren wel degelijk maar daar zitten bepaalde voorwaarden aan, die ik niet ken maar wel in diverse topics staan in de rubriek incasso

Ik geloof na 5 jaar maar dan moet de deurwaarder/schuldeiser wel ook echt 5 jaar niets hebben laten horen...

Zou toch vreselijk zijn als dat niet zo was, wie bewaard nu alles van 15 jaar geleden stel je hebt iets gekocht en betaald, bewaart het bewijs keurig en na 7-8 jaar gooi je het weg, na 10 jaar staat er ineens een deurwaarder op de stoep die zegt dat je niet betaald hebt.....

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door berndv »

SHS_Inc schreef:schulden verjaren niet zou beetje mooi zijn he koop je een auto op krediet niet betalen en na 15 jaar is hij van jou gratis denk ff na.

Je zal moeten betalen , maar zij moeten een kopie aan je geven ervan.
Wat jij hier neer ploft is onzin. Ook een schuld verjaart. Een normale vordering verjaart na 5 jaar, is er in die periode een rechterlijke uitspraak geweest, dan 20 jaar.

Mocht de schuldeiser het niet hebben laten voorkomen en er dus geen vonnis is, maar wel hebben aangemaand, gaat opnieuw de 5 jaar termijn in. Mocht de debiteur de schuld hebben erkent, gaat ook weer opnieuw de verjaringstermijn lopen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door puma73 »

nancy55 schreef:hallo,

ik heb een oude schuld uit 1998 het betreft een schadevordering aan vestia .
[wat ik niet heb gedaan,maar had geen bewijs om aan te geven}
ik heb betaald tot 2004.en daarna niet meer.ben toen in 2006 tot 2009 in het buitenland gaan wonen.ben eind 2009 terug gekomen naar nederland.maar in 2011 stuurt de ggn deurwaarder mij een brief van dat ik moet betalen want de schuld was in de schuldbewaking. bedrag van 6000 euro in 1x betalen. anders beslag legging. dus toen had ik gebelt voor een regeling te treffen ,dus de ggn had voor mij bepaalt 25 euro ,ik had niets te zeggen over het bedrag.maar goed daarna vroeg ik aan die ggn medewerker of ik een kopie van het vonnis kon hebben. toen zij de medewerker dat het niet kon en daarna zei ze van ik moet maar betalen want ik kom er niet onderuit want ze hebben de zaak in 2009 gestuit.oke dus ik 25 euro betaalt.maar daarna stuur ik de ggn een mail met het verzoek om mij een kopie van het vonnis toe te sturen.geen reactie.
2 dagen later stuur ik ze een aangetekent brief met het zelfde verzoek en heb ook gezegt als ze het weer weigeren dan betaal ik niet.want ik heb recht op inzage van het dossier.
3 dagen erna krijg ik een brief van de ggn waarin ze zeggen dat ik weer geen betalingen ga doen en de afspraken niet na komt,en dat het in mijn eigen risico
is.en dat ze verdere stappen tegen mij gaan nemen.maar er komt geen ene woord of zin over mijn verzoek van die kopie.ze negeren mij vraag gewoon.

maar nu mijn vraag.
kan de ggn dit zomaar doen,en als ze het gestuit hebben dan krijg je toch ook daarvan een exploot.of brieven ervan?
de schuld is van 15 jaar geleden dan is het toch verjaart
maar de ggn wil helemaal geen kopies van het vonnis sturen.
dus wat kan ik hier aan doen .want ik heb het gevoel dat de ggn mij aan het lijntje wilt houden.en eisen dat ik moet betalen .

kan iemand mij hierover a.u.b advies geven
alvast bedankt.
U heeft van 1998 tot 2004 betaald, was dit afgedwongen door een vonnis van de rechtbank of een afbetalingsregelig?

Schuldbewaking wil niks anders zeggen dan dat u niet kon betalen en de vordering in de ijskast is gezet om deze op een later tijdstip, als u weer financiële middelen hebt opnieuw betaling van de schuld te vragen.

SHS_Inc
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 jun 2012 19:20

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

Mooi stop ik ook maar met betalen als dat zo makkelijk gaat schulden maken beetje betalen verhuizen naar buitenland waar ze je niet weten te vinden terugkomen en dan klagen als ze bij je aankloppen mmm raar land leven we toch.

nancy55
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2012 19:56

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door nancy55 »

oke ,maar heb je er ooit bij stil gestaan dat iedere deurwaarder jou kan vinden in het gba ??? ook al woon je in het buitenland,want bij elke verhuizing in nederland moet je huidige adres opgeven. dus a.u.b !

nancy55
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2012 19:56

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door nancy55 »

dank je wel puma73

het was door een betalingsregeling gedaan.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door puma73 »

nancy55 schreef:dank je wel puma73

het was door een betalingsregeling gedaan.

Ik denk dat je niet onder betalen uitkomt, maar ggn moet volgens mij wel aantonen dat de stuiting daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.
want ze hebben de zaak in 2009 gestuit.
Dat kan aardig kloppen, 2004 niet meer betaald, 2009 gestuit. Dit is 5 jaar na de laatste betaling.

Maar hoe dan ook ggn moet wel bewijzen dat de juiste procedure is gevolgd en dat er nog steeds een vordering is.

nancy55
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2012 19:56

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door nancy55 »

maar mijn vraag was .ik heb toch recht op inzage van het dossier? dan waarom werkt de ggn deurwaarder mij tegen.want ze doen wel heel achterdochtig erover . en hoe kan ik dit oplossen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door Jolijn »

Neem eens contact op met het Juridisch Loket of de Jurofoon. Zorg dat je je spullen bij de hand/bij je hebt.
Natuurlijk heb je recht op een vonnis of iets dergelijks waaruit blijkt dat je GGN geld verschuldigd bent. Een gespecificeerde opgave waaruit blijkt wat de oorspronkelijke kosten zijn, wat er is afbetaald, wat evt. proceskosten zijn e.d.

nancy55
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2012 19:56

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door nancy55 »

ik heb al contact gehad met de jurofoon,en die had mij die advies gegeven van die brief" eerst vonnis dan betalen.en zolang ik het vonnis niet had dan blijft de betaling ook uit.maar nog steeds weigert ggn het om een kopie te sturen van het vonnis.

Protheus
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jun 2012 02:14

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door Protheus »

Beste Nancy,

Helaas is je verhaal een beetje onduidelijk. Maar aan de hand van de gegevens probeer ik uiteraard om je een zo correct mogelijk antwoord te geven. Echter voor een gedetailleerd antwoord zal toch meer duidelijkheid moeten worden gegeven. Ik vraag me een beetje af wat voor schuld het betreft aangezien je al een betalingregeling had vanaf 1998 tot 2004 + dan nog steeds € 6000,00 open hebt staan. Ook geef je aan na 2004 niet meer te hebben betaald. Waarom je deze regeling eenzijdig hebt opgezegd begrijp ik niet helemaal.

Er zijn dan een paar opties en issues.

1. Er staat nog een ruim bedrag open welke je niet meer hebt voldaan sinds 2004. Dit betekend dat je in verzuim bent van de betalingsregeling en kan en mag GGN na herhaaldelijke verzoeken het bedrag opeisbaar stellen. Hiervoor kan dan via een gerechtsdeurwaarder beslag worden gelegd op inboedel, salaris, of via een dagvaarding aan het arrondissement.
Indien dit het geval is dan zijn hiervoor stukken aanwezig. (herinneringen, aanmaningen, eventueel vonnis van het arrondissement alwaar wellicht dan verstek is gegeven vanwege je afwezigheid) LET OP!!!! Voor een vonnis is het van belang dat de stukken zijn gezonden naar het correcte adres conform de GBA.

2. Er is geen enkel vonnis aangezien GGN je niet kon vinden, of de vordering niet meer heeft opgemerkt. Of dat GGN niet naar het arrondissement is geweest. Wellicht dat hierdoor ook geen stukken worden doorgestuurd. Hier heb je echter wel recht op indien dit het geval is.

Persoonlijk denk ik dat GGN geen enkele gegevens heeft van het arrondissement en dus ook geen enkel vonnis. Ook kan GGN aangeven dat de zaak door hun is gestuit, echter dienen zij hiervan dus ook een bewijs te hebben. Het stuiten van een casus kan simpelweg met een schrijven worden uitgevoerd. Vraag is dan ook wanneer deze is verzonden en naar welk adres. Is dit naar een niet correct adres conform de GBA welke je ook zelf kan aanvragen bij je gemeente, dan is de casus niet correct gestuit en derhalve verjaard.

Wat ik echter wel mis, is of GGN je een nieuw totaal heeft gezonden in de brief. Indien de casus in de schuldbewaking (ijskast) heeft gelegen, dan mag er ook geen rente of overige kosten meer mogen berekend.

Mijn inzien heeft GGN de zaak overgekocht van Vestia en proberen ze nu alsnog wat kosten terug te vorderen, hetgeen zonder bewijslast zeer moeilijk wordt. GGN zal dus dreigementen uiten in de hoop dat een betaling wordt uitgevoerd.

Advies welke ik kan geven is om een brief te sturen naar het GGN waarin je aangeeft de vordering te betwisten en waarin je verzoekt tot toesturing van het dossier, met toegevoegd eventueel het vonnis van het arrondissement, en het bewijs van het stuiten van de casus, en een overzicht van de kosten.
Stel hierin ook een reactietermijn van 7 dagen tot 14 dagen.
Geef hierin ook te kennen dat indien binnen deze periode geen reactie wordt ontvangen met de gevraagde stukken je er van uit gaat dat de vordering niet meer van toepassing is en derhalve niet meer opeisbaar.

Laat ze dan maar overige stappen ondernemen, kans is zeer groot dat ze de casus sluiten of niets meer laten horen.

nancy55
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2012 19:56

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door nancy55 »

dank je voor u advies,en dat klopt want ggn heeft mij geen totaal specificatie opgestuurd met wat ik heb afgelost hebt en wat er nog precies open staat. en ja ik, had al zo n gevoel dat ggn het had over gekocht had en hun geen vonnis daarover beschikken. van enige stuiting. en dat bedoelde ik ook van ze houden mij aan het lijntje.


en nog een vraag heeft iemand " een voorbeeld brief " die ik kan gebruiken,ben namelijk niet erg goed erin.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door snepke »

Kijk hierboven eens bij "Radar Helpt"
Daar staan genoeg voorbeeld brieven en bij jurofoon ook

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door berndv »

nancy55 schreef:dank je voor u advies,en dat klopt want ggn heeft mij geen totaal specificatie opgestuurd met wat ik heb afgelost hebt en wat er nog precies open staat. en ja ik, had al zo n gevoel dat ggn het had over gekocht had en hun geen vonnis daarover beschikken. van enige stuiting. en dat bedoelde ik ook van ze houden mij aan het lijntje.


en nog een vraag heeft iemand " een voorbeeld brief " die ik kan gebruiken,ben namelijk niet erg goed erin.
Een vonnis en stuiten zijn 2 totaal andere zaken. Bij stuiten wordt de verjaring verlengd met 5 jaar, stuiten is het sturen van een herinnering of aanmaning. Bij een vonnis geldt een verjaring van 20 jaar. Ook deze kan gestuit worden, maar hoeft niet. Er kan dus gestuit worden zonder dat er een vonnis is.

nancy55
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2012 19:56

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door nancy55 »

heb al een aangetekent brief naar de ggn gestuurd met verzoek van kopie vonnis .
en voor de duidelijkheid het gaat niet bij mij om de betaling het gaat erom dat ik gewoon inzage krijg in mijn dossier.en wat ik vind dat het mijn recht is.

berthaatjhu
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mei 2012 21:44

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door berthaatjhu »

Heb je al iets gehoord van GGN :?:

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door wiseger »

SHS_Inc schreef:schulden verjaren niet zou beetje mooi zijn he koop je een auto op krediet niet betalen en na 15 jaar is hij van jou gratis denk ff na.

Je zal moeten betalen , maar zij moeten een kopie aan je geven ervan.
Schulden verjaren wel degelijk, echter de termijn die gehanteerd wordt bij een rechtelijke uitspraak is twintig jaar. Uiteraard heb je recht op het vonnis, die moeten ze betekenen, anders kunnen ze niet incasseren.

Denk dat je goed moet uitzoeken of GNN hier optreed als incasso bureau (er is helemaal geen uitspraak dus moeten ze nog eerst naar de rechter en daar maken ze weinig kans) of als deurwaarder (een vonnis verjaard pas na 20 jaar echter ze moeten je het vonnis wel betekenen, dat zijn ze verplicht).

dorsman
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2007 14:27

Re: ggn rotterdam en oude schuld 1998

Ongelezen bericht door dorsman »

Vraagsteller weet wie de schuldeiser is en waar hij zelf als debiteur gewoond heeft. Wat is er dan simpeler dan zelf even naar de Rechtbank te bellen of te lopen ( Centrale Balie ) en te vragen of er een vonnis op verzoek van de schuldeiser is gewezen ten laste van de debiteur. Van het vonnis kan dan een afschrift verkregen worden.

Is er geen vonnis, dan is de volgende vraag of door de betaling van € 25,00 er nu niet sprake is van erkenning van de vordering en daardoor een beroep op bevrijdende verjaring onmogelijk is geworden.

Mijn algemeen advies : eerst oriënteren en dan pas betalen. Die € 25,00 kunnen nu wel eens de opmaat blijken te worden van een hele dure actie.

Een vordering uit overeenkomst verjaart veelal na 5 jaar. De algemene verjaringstermijn is 20 jaar. Verjaringen kunnen worden gestuit door stuitingshandelingen ( exploiten, aangetekende brieven en erkenningen ).

Het juridisch loket ( ook op de Centrale Balie te vinden ) kan verdere info verschaffen.

Gesloten