LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Vroem

Eerlijk gezegd snap ik wel wat je bedoelt met de troep opruimen van een ander.
Ik heb tich tandartsen gehad,mijn ouders die hielden van verhuizen...
Dus de ene tandarts deed dit en die dat,denk dat je wel weet,dat dat ook niet ten goede van mij is.

Al met al toen kreeg ik een tandarts heb ik wel eens gezegd geloof ik,18 jr gezeten,man deed alleen of wortel of trekken...
Had geen zin meer ,maar ja je vertrouwd zo iemand hè?
Tot zijn praktijk afbrande,toen stopte hij en gingen we allemaal over...naar deze,wat een hemel!!
Alles wat ik zo graag wilde stond zei voor open...maar zei ze,kwam er vaak moest flink gereviseerd worden,je wilt niet weten hoeveel klachten ik nu krijg van mensen..maar bij hem hadden we nooit wat,tja foto's kan je laten zien dat er toch echt gaatjes etc zitten,dus mensen best boos,,op oude tandarts,,
En zij zei ook,ja vind het leuk hoor,maar het enige wat ik nu allemaal aan het doen ben is zijn. Zooi opruimen!!!
Tja....was nog waar ook...

Ja ik vroeg elke keer kronen?ja komt wel,kan nog niet,?
Tja wie ben ik dan..

Nog voorbeeld waarom ik dus niet ga shoppen!! Wil een goede tandarts nu,die weet hoe mijn lijf is!! Met medicatie enz wat ik gebruik,hoe mijn gebit in elkaar zit...
Ga je hoppen,elke keer weer uitleggen,onstekingsgevoelig bla bla bla.....
En ik kan me ook niet voorstellen dat er geen kwaliteits verschil is tussen een kroon van ,ik zeg maar wat hor,1 of 8 euro....betaal liever iets meer...en goede ....

Vind het wel prettig te lezen dat mijn tandarts dus normale tarieven heeft...

Maar goed ieder voor zich,maar ik ga niet elke keer kijken oh kroonjuwelen die s goedkoper ga ik daar wel
Gebit is toch erg belangrijk,zie tandarts eigenlijk net als huisarts,ga ik ook niet hoppen

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:Jij was mischien niet duurder uit dan heb je het werkelijk getroffen Emmy, ik ben helaas sinds dit jaar heel wat meer geld kwijt.
Of ik heb het getroffen of u heeft het juist niet getroffen, dat is namelijk ook een optie.. Als veruit de meeste tandartsen veel duurder zijn geworden, heb ik het inderdaad getroffen. Als veruit de meeste tandartsen amper duurder zijn geworden, heeft u het juist niet getroffen maar toevallig een tandarts van die minderheid.

Zonder goede cijfers is dat lastig aan te geven.
vogels schreef:Ik ga straks weer naar de dierenarts, hoeveel dierenartsen ik ondertussen niet gehad heb, weet ik niet eens meer. DAT is vrije marktwerking.
Ja vogels dat is vrije markt werking, maar vergeet niet dat dit heel gewoon is voor deze beroepsgroep. Vrije marktwerking voor tandarsten staat zelfs nog niet eens in de kinderschoenen maar zit nog in de luiers. Het duurt even voordat dit gesetteld is en goed kan werken.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

nevermind schreef:Vind ik helemaal niet, dit was te verwachten.
Heb ik al in februari verspeld, dat dit soort ""EXPERIMENT"", alleen nadelig voor de patiënt/klant kan uitpakken.
Het vrijgeven van prijzen in de zorg, kan toch niet.
Wij kopen toch niet een brood bij de bakker, daar kan je nog bij een ander concurrent kijken, als het te duur is.Ben het wel met Emmy eens, wat hier weer geldverslindende procedures zijn geweest, en wie klapt in de handen,........ precies.
De enige welke weer niet tekort kwam, ja vul maar zelf in.
Laat ik het zo zeggen, nu al terugdraaien vind ik wat vroeg. Het heeft een bak geld gekost en terugdraaien kost weer een bak geld en ik vraag me af of dit opweegt tegen de baten ervan. De link van vroem geeft bijvoorbeeld weer dat tandartskosten amper tot niet duurder zijn geworden, zeker voor de behandelingen die het vaakst voorkomen.

Er is alleen vreselijk veel onrust over wat nog lang niet altijd ergens op gebaseerd is. Daar speelt de politiek handig op in en daarom noem ik het stemmingmakerij. Het heeft niet eens een reële kans gehad.

Of die vrije marktwerking in de zorg een positieve ontwikkeling is, dat weet ik nog zo net niet. Maar soms moet men wel B durven zeggen als men al A gezegd heeft. Het vrijgeven van de energiemarkt of het openbaar vervoer weet ik ook nog zo net niet of ons dat zoveel heeft gebracht.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Creatura »

Bloska schreef:Ja, ik denk dat die foto's elk 25 euro per stuk zijn en classificatiescore dus 100 euro? Denk ik?

Ik kon de assistent niet zo goed verstaan.
Uit de prestatiebeschrijvingen van de NZa:
A511: Het maken van een DETI-score en het invullen van de lijst "classificatie endodontische behandeling" inclusief het bespreken hiervan met de patiënt. Indien uit het invullen van de lijst de uitslag DETI-score A volgt, mag de prestatie met code A511 niet in rekening worden gebracht.

En dat na een controle en een offerte voor wat er nog moet gaan gebeuren?
Jouw tandarts heeft wat uit te leggen lijkt me........

Bloska
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2012 18:01

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Bloska »

Creatura schreef:
Bloska schreef:Ja, ik denk dat die foto's elk 25 euro per stuk zijn en classificatiescore dus 100 euro? Denk ik?

Ik kon de assistent niet zo goed verstaan.
Uit de prestatiebeschrijvingen van de NZa:
A511: Het maken van een DETI-score en het invullen van de lijst "classificatie endodontische behandeling" inclusief het bespreken hiervan met de patiënt. Indien uit het invullen van de lijst de uitslag DETI-score A volgt, mag de prestatie met code A511 niet in rekening worden gebracht.

En dat na een controle en een offerte voor wat er nog moet gaan gebeuren?
Jouw tandarts heeft wat uit te leggen lijkt me........
Ja, ik trek niet voor niks aan de bel. Ik snap heus dat iemand moet leven en een dure opleiding moet terugbetalen. Ik ben echt bereid te betalen voor de tandarts. We hebben het niet breed, maar ik snap dat als ik de pech had van een omstandigheid die uiterst slecht was voor mijn gebit ik moet betalen om het te laten repareren.

We hebben het hier niet over een kleine verhoging, maar een forse verhoging. Weet je wat ik doe als ik rijk wil worden? Ik begin een tandartsenpraktijk, vermeld nergens tarieven, vraag 10.000 euro per behandeling en de elke sukkel die vergeet te vragen wat het kost maar vertrouwt op redelijkheid in tariefstelling moet maar gewoon dokken voor elke offerte die ik uitschrijf. Ik slaap dan elke dag uit.

Maar zonder gekkigheid, het ergste vind ik het vertrouwen tussen mij en hem dat is beschadigd. Ik krijg de indruk dat hij zijn inkomsten probeert op te schroeven maar zich daar ook voor schaamt. Ik durf hem dus ook niet meer te vertrouwen in zijn diagnostiek, ook niet voor mijn man en kinderen.

Het vervelende is dat ik na lang nadenken toch wil overstappen. In mijn stadje kun je met dezelfde codes gemakkelijk voor ongeveer 75 euro terecht...maar ja, wel weer een intake, nieuwe foto's, nieuwe offerte, dus ben ik dat bedrag nog eens kwijt, plus de intakes van mijn gezin.

De vrije markt werkt alleen goed als je als "klant" twee dingen kunt:

1. De waarde van een dienst goed inschatten (is deze tandarts goed of slecht?) - dat kan ik niet, en als ik het al kan is het fors te laat.
2. Switchen voor niet al te hoge kosten, en dat kan ik ook niet, want elke andere tandarts die ik de hand schud wil me meteen in de stoel en dan een rekening versturen.

Als ik hier dan ook nog lees dat een tandarts mijn gebit, het enige dat ik heb, beschouwt als "troep van een andere tandarts" dan denk ik: wat zit je hier te ageren tegen mensen die schrikken van hun rekening, ga in je beroepsgroep praten over kwaliteitsstandaarden!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Bloska schreef:Als ik hier dan ook nog lees dat een tandarts mijn gebit, het enige dat ik heb, beschouwt als "troep van een andere tandarts" dan denk ik: wat zit je hier te ageren tegen mensen die schrikken van hun rekening, ga in je beroepsgroep praten over kwaliteitsstandaarden!
Zoals u gemerkt heeft, lopen er 2 discussies door elkaar heen
- de discussie in algemeenheid over de topictitel "Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven"
- de discussie over uw issue met uw tandarts.

Ik kan mij niet voorstellen dat vroem heeft neergezet dat hij uw gebit beschouwt als "troep van een andere tandarts". Ik kan mij ook niet voorstellen dat vroem dat heeft bedoeld over uw gebit. Naar mijn mening - als willekeurige lezer - schrijft hij dit hier in algemeenheid en vanuit zijn eigen ervaring in zijn praktijk.

Als u werkt (of ooit gewerkt heeft) zult u het ook vast wel eens meegemaakt hebben, dat u de fouten van anderen moest opknappen en laten we wel wezen, dat is niet leuk. Het herstellen kost vaak veel meer tijd en is moeilijker dan het in het begin zelf meteen goed doen. Voor een tandarts kan ik me goed voorstellen dat het niet leuk is. Een slechte tandarts kan immers behoorlijk wat schade aanrichten aan het gebit en er meer schade overblijft dan als het meteen goed was gedaan. Ik ben het zeker wel met u eens dat het voor een consument lastig is om te beoordelen of een tandarts goed is of een echte 'knoeitandarts'. Daar komt men vaak pas veel later achter.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vogels schreef:
Ja vogels dat is vrije markt werking, maar vergeet niet dat dit heel gewoon is voor deze beroepsgroep. Vrije marktwerking voor tandarsten staat zelfs nog niet eens in de kinderschoenen maar zit nog in de luiers. Het duurt even voordat dit gesetteld is en goed kan werken
Dat weet ik en schrijf ik ook ergens.

Ik vraag me trouwens wel af, of het daadwerkelijk goedkoper gaat worden (behalve dan bij de tandartspraktijken die ver boven de prijs zitten), gezien de nieuwe codes.
Ik geloof er niet in dat het echt goedkoper gaat worden door de vrije marktwerking. Daar heb ik vanaf het begin niet in geloofd, hoewel ons dat wel werd ingeschud door Den Haag toen dit besloten is.

Tandartstarieven werden immers altijd vastgesteld. Veel behandelingen zijn in de loop der jaren amper duurder geworden, hooguit met de inflatie mee in sommige jaren. De verzekeraars zijn ook 'malle pietje' niet, die hebben er ook alles aan gedaan om de tarieven aan de lage kant te houden.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

Zonder goede cijfers is dat lastig aan te geven.
nu ken ik die cijfers wel zo`n beetje, en ken redelijk d egemiddelden (zie ook www.vergelijkmondzorg.nl en www.famed.nl) , en chocomelk heeft het inderdaad niet getroffen, zijn tandarts zit bij de "'verkeerde"" ongeveer 10 procent wat betreft tarieven. Wat daar precies tegenoverstaat aan meerwaarde is mij niet bekend.
Ik kan mij niet voorstellen dat vroem heeft neergezet dat hij uw gebit beschouwt als "troep van een andere tandarts". Ik kan mij ook niet voorstellen dat vroem dat heeft bedoeld over uw gebit. Naar mijn mening - als willekeurige lezer - schrijft hij dit hier in algemeenheid en vanuit zijn eigen ervaring in zijn praktijk.
klopt, zo bedoel ik dat ook niet, het is echt niet zo dat iedere tandarts werk van ieder ander tandarts beschouwd als troep. Waar ik op doel is dat het vaak juist zo is dat mensen die gaan shoppen , en dan alleen selecteren op kosten, dus gaan voor goedkoop, daarmee vaak van de regen in de drup komen. Niet gaan generaliseren graag.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

nog een ander punt: de minster vind het geen overheidstaak de verzekeraars aan t epakken op het punt van de exorbitante premiestijgingen en vergoedingsbeperkingen in de AV`s. Waarom de tarieven in ieder geval van het particulier verzekerde deel wel haar aandacht hebben ontgaat mij in deze geheel...is gewoon niet logisch.
Wat mij betreft moeten ze daar ook mee ophouden, stel dan een tarief vast voor jeugd, hulpmiddelen en bijzondere tandheelkunde/awbz, en laat de rest door de mensen waar het om gaat gewoon onderling uitmaken. het een volgt uit het ander.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:nog een ander punt: de minster vind het geen overheidstaak de verzekeraars aan t epakken op het punt van de exorbitante premiestijgingen en vergoedingsbeperkingen in de AV`s. Waarom de tarieven in ieder geval van het particulier verzekerde deel wel haar aandacht hebben ontgaat mij in deze geheel...is gewoon niet logisch.
Wat mij betreft moeten ze daar ook mee ophouden, stel dan een tarief vast voor jeugd, hulpmiddelen en bijzondere tandheelkunde/awbz, en laat de rest door de mensen waar het om gaat gewoon onderling uitmaken. het een volgt uit het ander.
Hoe l*llig het ook klinkt Vroem het gaat over de tandartsprijzen en niet over wat een zorgverzekering wel of niet of hoeveel vergoed.

Er moeten gewoon maximale tarieven komen waar de tandarts niet overheen mag gaan, is voor iedereen beter.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

Hoe l*llig het ook klinkt Vroem het gaat over de tandartsprijzen en niet over wat een zorgverzekering wel of niet of hoeveel vergoed.
in het topic staat een vraagteken, dat is dus een vraag die ik eigenlijk ontkennend moet beantwoorden. Dan is het mij denk ik vrij om aan te geven waar het m.i. WEL aan ligt... OK , er zijn uitzondering zoals jouw tandarts, weet ik, maar dsat is echt een minderheid, en dat is dezelfde groep die in het oude stelsel het klaarspeelde zoveel kleine codes bij elkaar te schrapen dat die kroon excl tt ook 350-400 kostte ipv een 225-275. Die zijn altijd al duur geweest. Nu hebben we alleen het verschil dat d epatient meer betaald doordat de vergoedingen omlaag zijn gegaan en ingeperkt (over premiestijging te zwijgen) terwijl d etandartsprijzen aardig in d epas blijken/lijken te lopen met de tarieven in het oude stelsel... ligt het dan aan de nieuwe codes? deels, want we meoten er met z`n allen aan wennen en mee om leren gaan, moet groeien. Ligt het dan aan de vrije tarieven? een enkele uitzondering daargelaten: nee!! blijkt uit onderzoek Famed, wat naast prijzen ook volume gemeten heeft itt NZA...

Bloska
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2012 18:01

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Bloska »

vroem schreef: klopt, zo bedoel ik dat ook niet, het is echt niet zo dat iedere tandarts werk van ieder ander tandarts beschouwd als troep. Waar ik op doel is dat het vaak juist zo is dat mensen die gaan shoppen , en dan alleen selecteren op kosten, dus gaan voor goedkoop, daarmee vaak van de regen in de drup komen. Niet gaan generaliseren graag.
Ik kwam hier nog even om mijn excuses aan te bieden, ik was vanochtend wat boos na wéér een ontwijkend antwoord van de assistente op de vraag welke codes er werden gebruikt en waarom iets in rekening wordt gebracht dat pas bij DETI-A in rekening mag worden gebracht.

Ik werk ook met mensen. Ik moet heel vaak mensen helpen die een kostbaar iets (zowel persoonlijk als in euro's...) kapot hebben zien gaan aan de goedbedoelde of kwaadbedoelde of lakse hulp van buitenaf. Die mensen kunnen daar echt kapot van zijn. Het is dan mijn taak om hen weer op weg te helpen. Maar ik zou het nooit "troep" noemen. Dat vind ik spreken van dédain voor je klant.

Je klanten kunnen jouw product niet vergelijken. Jouw klanten zouden er ook van uit mogen gaan dat als ze bij een tandarts binnenstappen deze ze goed helpt. Daarom heb je juist die beschermde beroepsgroep: menselijke lichamen zijn slecht voorspelbaar en meer waard dan bijvoorbeeld een gerepareerd dak. Ik kan niet inschatten wie er goed is en wie slecht. Ik kan ook niet inschatten of een duurdere tandarts beter is. Volgens mij wil iedereen naar een goede tandarts, waarom zou je dan willen differentieren?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Men moet er toch eigenlijk wel vanuit mogen gaan dat er
in Nederland geen prutsers werken als tandarts !?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vogels schreef:
Ik geloof er niet in dat het echt goedkoper gaat worden door de vrije marktwerking.
Ik ook niet. Met mijn opmerking: 'Ik vraag me trouwens wel af, of het daadwerkelijk goedkoper gaat worden (behalve dan bij de tandartspraktijken die ver boven de prijs zitten), gezien de nieuwe codes' bedoelde ik als deze maatregel terug gedraaid wordt.
Neuh, ook dat geloof ik niet.
Chocomelk schreef:Men moet er toch eigenlijk wel vanuit mogen gaan dat er
in Nederland geen prutsers werken als tandarts !?
zo af en toe hoort men nog wel eens van die verhalen van knoeitandartsen die de nodige gebitten vernield hebben.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Chocomelk...nou kan je zo een naam geven!!!
Blijf netjes dus doe dat niet voor die man,maar die had 20 jr eerder moeten stoppen....had beter voor zijn reputatie nu geweest ,werkt nu voor de fun....ng 1 dag Pw in loondienst,hij wil de leuke gesprekjes niet missen. :shock:
Godzijdank fikte de praktijk af...en werd iedereen???verkocht??aan degene die ik nu heb...topper :D

Dus zit hij nu 1 dag Pw?? In een praktijk,lekker laten zitten.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

bron telegraaf...zet het maar neer...

Tandarts wil geld zien
Van onze verslaggevers
AMSTERDAM - De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) sleept het ministerie van Volksgezondheid voor de rechter indien het experiment met vrije tarieven in de mondzorg wordt stopgezet. „We denken aan een schadeclaim

Een meerderheid van de Tweede Kamer –PvdA, PVV, SP en GroenLinks – wil het experiment stoppen, omdat tarieven de lucht in zijn geschoten. Ook de Consumentenbond en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie willen dat.
Zonde, zo luidt de overtuiging in de tandheelkunde. „Er is fors geïnvesteerd in dit experiment en de zaken staan goed op de rails. Bovendien zien we nu al dat het wel degelijk leidt tot vooruitgang. De kwaliteit van de dienstverlening van tandartsen is vooruit gegaan. Langzamerhand worden de overstapmogelijkheden voor cliënten groter en zijn de prijzen transparanter geworden”, aldus de NMT.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Kan begrijpen dat de tandheelkunde het zonde vind.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

het gaat er gezien recente berichten steeds meer op lijken dat minister en/of NZA, waarschijnlijk beide (is natuurlijk wisselwerking) een dubbele agenda hebben... Uit cijfers van Menzis, toch niet een kleine verzekeraar, blijkt dat het allemaal toch wel anders schijnt te zijn dan NZa voorspiegelt, aangaande de tarieven dan (schijnt he tenig belangrijke te zijn in het uitgebreide rapport van de NZA).
Nu is een demissionair minister denk ik niet meer naar huis te sturen, maar tja...
ze kan altijd natuurlijk nog in de raad van bestuur van een of andere zorgverzekeraar, schijnt wel aardig te betalen. Want als dit zo gaat als het lijkt te gaan, is er heel veel overheidsgeld over de balk gesmeten, en zijn ondernemers en verzekeraars (kosten voor rekening publiek) onnodig op forse kosten gejaagd.

En als er weer vaste tarieven vastgesteld gaan worden op de bekende elegante (not..) manier van de NZA gaat dat het failliet worden vande nu hoogstaande mondzorg in NL... gaan we weer naar de plastic eethoekjes toe. Dan niet omdat mensen het niet meer kunnen /willen betalen (wat in mijn eigen ervaring behoorlijk meevalt) maar omdat de toegankelijkheid op een ander manier onderuitgaat, en we weer naar de ouderwetse ziekenfondstandheelkunde toe gaan...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Plastic eethoekjes in de wachtkamer bij de tandarts vind
ik geen ramp hoor, hoef niet in luxe hoor.


Gesloten