LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet opkomen bij rechtzaak

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
vlinder89

Niet opkomen bij rechtzaak

Ongelezen bericht door vlinder89 »

Mijn ex zit in de WSNP. Hij heeft nu nihilstelling kinderalimentatie aangevraagd via de rechter. Niet dat hij ooit een dubbeltje heeft betaal voor zijn kind, maar dat terzijde.
Onlangs is de rechtszitting geweest. Kwam hij gewoon niet opdagen. Hij had de voicemail van zijn advocaat ingesproken. Hij kwam niet. Advocaat heeft hem nog geprobeerd te bellen, maar hij nam niet op. In de middag was hij gewoon in de sportschool om te sporten.

Heeft dit gevolgen voor de uitspraak van de rechter is mijn vraag.

kokka

Re: Niet opkomen bij rechtzaak

Ongelezen bericht door kokka »

Als uw ex zich laat vertegenwoordigen door een advocaat, hoeft hij zelf niet persee aanwezig te zijn.
als dit de rechtspraak zou beïnvloeden is er iets goed mis met onze rechtspraak, dan zou een rechter ook op uiterlijk kunnen gaan beoordelen.
Nee, het maakt niet uit of uw ex er wel of niet bij is.

succes

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Er is juridisch geen enkel verschil in verschijning in persoon of bij gemachtigde of advocaat. Dit tenzij je specifiek zelf bent opgeroepen voor een zitting, bijvoorbeeld voor enquete. Het is alleen bijzonder lastig als de rechter een aantal vragen wil stellen waar de advocaat geen antwoord op weet.

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Aan het niet-verschijnen van een partij mag de rechter de gevolgen verbinden die hij geraden acht. Dat houdt bijvoorbeeld in, dat als de ene partij tijdens de zitting een bepaalde stelling inneemt die de advocaat van de afwezige wederpartij niet weerspreekt, de rechter daar veelal de conclusie aan zal verbinden "dan zal het wel zo zijn als partij één zegt".

vlinder89

De uitspraak is zomaar 15 dagen uitgesteld. Is dit gebruikelijk? Is hier een rede voor?
Zes weken wachten voor een alimentatieprocedure is voor mijn gevoel al lang maar nu ook nog eens ruim twee weken erbij :?: .

ArneLH
Contacteer:

vlinder89 schreef:De uitspraak is zomaar 15 dagen uitgesteld. Is dit gebruikelijk? Is hier een rede voor?
Zes weken wachten voor een alimentatieprocedure is voor mijn gevoel al lang maar nu ook nog eens ruim twee weken erbij :?: .
Uitstel komt zeker bij de civiele en kanton sectoren van rechtbanken regelmatig voor, waar dit volgens mij vooral veroorzaakt wordt door de hoge zaakbelasting. De procesreglementen familie- en jeugdrecht zeggen dit over termijnen bij alimentatiezaken:
[...]
c. bij zaken waarin verweer is gevoerd en waarbij een behandeling ter zitting heeft plaatsgevonden:
4 weken na de datum van de zitting of - indien toen nog een termijn voor overlegging van nadere informatie en een reactie daar op werd gegund – 4 weken na afloop van de laatstgenoemde termijn.
Zodra zich uitzonderlijke omstandigheden voordoen op grond waarvan te verwachten is dat de onder c. genoemde termijn niet wordt gehaald, zal ter zitting een langere termijn worden bepaald.
Indien de hiervoor vermelde uitspraaktermijnen niet gehaald worden, wordt dit vermeld in het elektronisch familiejournaal, met vermelding van een nieuwe uitspraakdatum.

vlinder89

Kan ik dat elektronisch familiejournaal ook ergens op internet inzien?

ArneLH
Contacteer:

vlinder89 schreef:Kan ik dat elektronisch familiejournaal ook ergens op internet inzien?
Ik gok van niet omdat zittingen van deze sectoren ook niet-openbaar zijn.

Quannik

Ongelezen bericht door Quannik »

Mijn ex-nichtje heeft zo jarenlang ervoor gezorgd dat mijn neef zijn dochter niet zag. Gewoon niet op zittingen van de kinderrechter komen, bezoekregeling niet nakomen ed. Ze traineerde de zaak gewoon. Zolang je ex zijn advocaat wel op de zittingen verschijnt is er moeilijk wat aan te doen. Je ex hoeft zelf niet te komen opdraven als hij dat niet wil. Maar uiteindelijk zal het hem tegenwerken en heeft hij zichzelf ermee.

Gesloten