LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Klerk en Vis drukt mij diep in de problemen

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
MissDahlia
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2012 10:34

De Klerk en Vis drukt mij diep in de problemen

Ongelezen bericht door MissDahlia »

Ik zit met een probleem en ik wordt er radeloos van, misschien kan iemand mij hier advies geven. Het probleem heeft te maken met gerechtsdeurwaarder De Klerk en Vis.

De Klerk en Vis had een terechte vordering op mij door financiële problemen (waarvoor ik uiteraard zelf verantwoordelijk ben). Door deze problemen is er beslag gelegd op mijn loon. Ook had ik een pandrecht afgegeven aan een andere schuldeiser wat inhield dat alles boven een bepaald bedrag rechtstreeks gestort werd naar de schuldeiser, dit was ook in overleg met mijn werkgever. Naast de Klerk en Vis en het pandrecht was er nog een derde schuldeiser en aangezien De Klerk en Vis als eerste beslag had gelegd is mij verteld dat zij het loon boven de belastingvrije voet gestort kregen en dan verantwoordelijk zijn voor de verdeling naar de andere schuldeisers. Hierna is er naar mijn mening een puinhoop veroorzaakt door de Klerk en Vis.

Ik ben de enige kostwinnaar en wettelijke belastingvrije voet zou moeten zijn € 1202,78. Ik heb de Klerk en Vis ook een inkomstenverklaring gestuurd samen met de gezinssituatie. Nu heeft de Klerk en Vis een verkeerde belastingvrije voet gehanteerd van € 590,- euro en ze zijn ook nog eens het pandrecht 'vergeten'. Dit heeft ervoor gezorgd dat die schuldeiser ook nog eens een rechtszaak tegen mij heeft aangespannen aangezien er niet betaald werd. Na lang bellen heeft men in eerste instantie toegegeven dat de belastingvrije voet verkeerd gehanteerd was en het geld bij de andere schuldeiser terug gehaald werd. Dit bedrag is toen retour gestort. Echter ze willen niet het bedrag van de eigen vordering retour storten aangezien ze nu aangeven wel de juiste belastingvrije voet te hebben gehanteerd. In brieven naar mijn werkgever en naar de schuldeiser geven ze wel aan fouten te hebben gemaakt. Deze documenten bezit ik ook, en er wordt letterlijk in geschreven dat er een verkeerde belastingvrije voet hebben gehanteerd is.

Het ergste van alles is dat ze totaal niet te bereiken zijn. Omdat het zo'n lastige zaak was is deze in handen van het unithoofd gegeven. Dit alles speelde eind maart en toen heb ik ook het eerste bedrag retour gekregen. Vanaf toen is het onmogelijk om iemand te spreken te krijgen. Vanaf het moment dat ik het bedrag retour kreeg en ik erachter kwam dat de Klerk en Vis niet hun eigen vordering had meegenomen ben ik gaan bellen. Ik heb minimaal twee maal per dag gebeld en het is altijd het zelfde liedje. Als ik 's morgens bel dan vraag ik naar mijn contactpersoon, geef ik dan het dossiernummer dan is die altijd afwezig en krijg ik te horen dat ik 's middag na twee uur weer moet bellen. Bel ik dan dan krijg ik te horen dat hij in een vergadering zit en hij terug belt. Als ik eerst vraag of de contactpersoon aanwezig is dan zeggen ze dat die er is maar geef ik dan het dossiernummer dan is het weer hetzelfde verhaal. Als ik vraag naar iemand anders wordt ik wel doorverbonden maar dan krijg ik ook weer hetzelfde verhaal. Ten einde raad heb ik 10 april een brief gestuurd (per mail, fax en aangetekend) met een reactie tijd van twee weken. Hier kwam geen reactie op terwijl ik wel een ontvangstbevestiging kreeg. Toen ben ik deze persoon rechtstreeks gaan mailen en kreeg ik vorige week eindelijk een brief. Hier staat in dat er geen fouten zijn gemaakt en dat ik juist degene ben die niet telefonisch te bereiken is. Dit terwijl ze mijn mail, werktelefoon, gsm en huisnummer hebben. Ook zijn er geen berichten door ze achtergelaten op mijn voicemail of iets dergelijks. In de brief gaan ze ook totaal niet in waarom ze wel een bedrag hebben retour gestort of waarom de pandakte niet is uitgevoerd.

Ik begrijp dat ik mijn schulden moet voldoen maar ik kan totaal niet meer rond komen in de maand en heb echt de juiste belastingvrije voet nodig. Het geld daarboven hebben ze gewoon recht op. Geld voor een rechtszaak heb ik niet en ik heb het gevoel dat ze mij gewoon uitlachen als ik bel. Door die hele tijd maar € 590,- per maand te ontvangen ben ik nog dieper in de problemen gekomen en is er ook nog eens een rechtszaak tegen mij aangespannen waarvoor ik juist de pandakte had opgesteld om deze te voorkomen. Ik ben ten einde raad, en hoop dat iemand misschien wat juist advies heeft..

LuctorEtEmergo
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mar 2009 12:11

Re: De Klerk en Vis drukt mij diep in de problemen

Ongelezen bericht door LuctorEtEmergo »

Dien een klacht in bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders.

http://www.kbvg.nl/index.php?id=130

Aangezien bewust de foutieve beslagvrije voet hanteren klachtwaardig is, zal dat de boel wel wakker schudden. Je krijgt geen titel voor wat je nog te vorderen hebt, wel loopt de gerechtsdeurwaarder het risico op een berisping en bij voortzetting of herhaling van het bewust toepassen van de onjuiste beslagvrije voet een geldboete of schorsing uit het ambt.

Zorg dat je documenteert wat je documenteren kan. Je berekening van je beslagvrije voet met bescheiden, je bankoverzicht waaruit die eerste retour storting vanuit de Klerk blijkt.

Er is veel onduidelijkheid omtrent het toepassen van de beslagvrije voet, vaak wordt hier misbruik van gemaakt. Erg vervelend voor je.

Succes.

Luctor

Incasso_deskundige
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:05

Re: De Klerk en Vis drukt mij diep in de problemen

Ongelezen bericht door Incasso_deskundige »

Je hebt het over een 'pandrecht', maar bedoel je geen 'akte van cessie'?
En weet je ook of die akte rechtsgeldig is opgemaakt en ook helemaal klopt?

Als er een verkeerde beslagvrije voet is vastgesteld, dan moet deze (vaak) met terugwerkende kracht worden aangepast naar de juiste beslagvrije voet, zodra (nieuwe) informatie daartoe aanleiding geeft. Teveel ingehouden gelden worden dan (vaak) ook teruggestort. Deze gang van zaken is ook bij ieder deurwaarderskantoor voldoende bekend, dus ontwijfeld ook bij De Klerk en Vis. Ik kan mij niet voorstellen dat zij dat 'zomaar' naast zich neerleggen (vooral omdat dit klachtwaardig zou kunnen zijn en zij dat risico echt niet zomaar willen lopen). Wellicht is er in deze zaak toch meer aan de hand...?

MissDahlia
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2012 10:34

Re: De Klerk en Vis drukt mij diep in de problemen

Ongelezen bericht door MissDahlia »

Bedankt voor de reacties. Ik zal het pandrecht nog eens goed na laten kijken maar deze is al gecontroleerd door een juridisch adviseur. Ik heb ook een klacht ingediend bij het KBVG, deze instantie was trouwens erg vriendelijk en behulpzaam aan de telefoon maar daar moet alles schriftelijk en dat duurt gewoon een tijdje.

Er is dus ook inderdaad een gedeelte retour gestort maar dat is dus van de andere vorderingen waar ze verantwoordelijk waren om deze te verdelen. De eigen vordering van de Klerk en Vis willen ze niet retour storten. Ik heb ze wederom een brief per mail, fax en post gestuurd en daar ook dit topic in genoemd. Dat is nu twee weken geleden en heb ook hier op weer geen reactie gekregen. Bellen heb ik maar opgegeven, ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd maar krijg de zaakbehandelaar gewoon niet te spreken. Ik ben trouwens altijd fatsoenlijk en zakelijk gebleven in de brieven en aan de telefoon. Ik vind het gewoon vreemd dat dit allemaal zo kan lopen, ik krijg bij juridische instanties te horen dat een kort geding op korte termijn de enige oplossing is maar daar heb ik op dit moment de financiële middelen niet voor.

LuctorEtEmergo
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mar 2009 12:11

Re: De Klerk en Vis drukt mij diep in de problemen

Ongelezen bericht door LuctorEtEmergo »

Zoals ik al aangaf: dien een klacht bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders in. Bespaart je de kosten van een executie kort geding want een dreigende berisping zal waarschijnlijk wel aanleiding genoeg zijn voor de deurwaarder om alsnog met terugwerkende kracht tot het toepassen van de bvv over te gaan.

Je zou ook de mogelijkheden voor wat betreft de aanvraag van een toevoeging kunnen nagaan.

Groet,

Luctor

Gesloten