| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geld op rekening en persoon overleden
Geld op rekening en persoon overleden
Ik had een oudoom die jaren geleden is overleden. Nu krijg ik nog iedere keer bankafschriften gericht aan de erven van. Mijn moeder en ik handelde alle zaken voor hem af. Mijn moeder beheerde ooit de bankrekening van mijn oudoom en was hiertoe ook officieel gemachtigd. Ik spreek van ooit omdat mijn moeder inmiddels ook al bijna 13 jaar geleden is overleden. Mijn vraag is wat zijn de mogelijkheden om deze bankrekening op te heffen en het geld te innen. De enige die er nu aan verdient is de bank.
Info. mijn oudoom was geboren in 1898, en stierf op zeer hoge leeftijd.
Hij is zijn hele leven vrijgezel geweest. Zijn directe familie, zus, neven en
nichten waren ook allemaal van rond de 1890 en zijn ook allemaal aan het hemelen.
Met vriendelijke groet,
Lavar
nichten waren ook allemaal van rond de 1890 en zijn ook allemaal aan het hemelen.
Met vriendelijke groet,
Lavar
Re: Geld op rekening en persoon overleden
Ik denk dat u het beste even bij de bank waar de rekening staat kunt navragen wat de procedure is.Lavar schreef:Ik had een oudoom die jaren geleden is overleden. Nu krijg ik nog iedere keer bankafschriften gericht aan de erven van. Mijn moeder en ik handelde alle zaken voor hem af. Mijn moeder beheerde ooit de bankrekening van mijn oudoom en was hiertoe ook officieel gemachtigd. Ik spreek van ooit omdat mijn moeder inmiddels ook al bijna 13 jaar geleden is overleden. Mijn vraag is wat zijn de mogelijkheden om deze bankrekening op te heffen en het geld te innen. De enige die er nu aan verdient is de bank.
Met vriendelijke groet,
Lavar
Daarnaast is het van belang te achterhalen wie de rechtmatige erfgenaam / erfgenamen is / zijn.
Bedankt voor de reactie, erfgename achterhalen, helaas ken ik niemand uit die kant van de familie, zoals ik al zei de enige die langs kwamen waren wij, mijn moeder en ik. Uitzoeken familie, ja hij was vrijgezel en terug in de tijd gaat mij niet lukken. Zijn directe fam. die wij konden, neven en nichten zijn allen overleden. Wanneer deze nu nog zouden leven dan hadden we vermoedelijk te maken met de oudste mensen van de wereld.
Bedankt, ga ook even langs de bank, misschien zijn ze deze keer wat aardiger en beleefder.
Lavar
Bedankt, ga ook even langs de bank, misschien zijn ze deze keer wat aardiger en beleefder.
Lavar
-
rozemarijntje
Bel eens met jurofoon of juridisch loket,1 ,malig gratis advies
Succes
Succes
Hallo Lavar, misschien, als je de bank noemt, komt deze zich ook even melden op de site. Dat hoop ik voor je want dit is een item waar heel veel banken heel veel problemen van maken. Of stel je vraag op de site van de betreffende bank, er is altijd iemand die over nabestaande zaken gaat. Baliemedewerkers weten daar over het algemeen weinig van en wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. (Eigen ervaring).
Als het om een hoop geld gaat ook even langs de notaris. Die kan dan alle erfgenamen opsporen en de boel op de juiste wijze regelen.Lavar schreef:Bedankt voor de reactie, erfgename achterhalen, helaas ken ik niemand uit die kant van de familie, zoals ik al zei de enige die langs kwamen waren wij, mijn moeder en ik. Uitzoeken familie, ja hij was vrijgezel en terug in de tijd gaat mij niet lukken. Zijn directe fam. die wij konden, neven en nichten zijn allen overleden. Wanneer deze nu nog zouden leven dan hadden we vermoedelijk te maken met de oudste mensen van de wereld.
Lavar
GJvdZ, dat vraagt de bank sowieso: of er een testament is en als je nee zegt nemen de banken daar geen genoegen mee, dus moet TS naar alle waarschijnlijkheid daarvan iets overleggen.
@Lavar, mocht bovenstaande zo zijn of er een testament is: brief naar:
Centraal Testamentenregister
Postbus 19398
2500CJ Den Haag
Dat kost je alleen een postzegel en krijg je een brief terug met 6 mogelijkheden, dus dat kan je, als de aard van akte bekend is, aan de bank overleggen. Ik hoop dat dit alles bij jou beter verloopt dan bij mij want dat werd bijna een verhaal van kanniewaarzijn. Suc6.
@Lavar, mocht bovenstaande zo zijn of er een testament is: brief naar:
Centraal Testamentenregister
Postbus 19398
2500CJ Den Haag
Dat kost je alleen een postzegel en krijg je een brief terug met 6 mogelijkheden, dus dat kan je, als de aard van akte bekend is, aan de bank overleggen. Ik hoop dat dit alles bij jou beter verloopt dan bij mij want dat werd bijna een verhaal van kanniewaarzijn. Suc6.
Ik neem aan dat de oudoom geen testament had? Dan gaat in principe de erfenis naar zijn ouders. Als die zijn overleden, dan gaat de erfenis in gelijke porties naar de kinderen van de ouders (dus de broers en zussen van de oudoom). Als die zijn overleden, dan wordt dat deel van de erfenis weer verdeeld over de erfgenamen (bv kinderen) van die broer of zus. En ga zo maar door.
Het kan dus een flink uitzoekwerk zijn als het gaat om een oude man met veel broers/zussen en achterneven en nichten.
Maar ik neem aan dat de verdeling van de erfenis al rond zijn overlijden is gebeurd? Ik kan mij voorstellen dat er dan voorlopig nog een bankrekening is blijven bestaan, voor eventuele rekeningen die nog moesten komen, maar dat daar niet heel veel geld op staat. Was je moeder ook executeur testamentair? Of hadden jullie daarvoor een notaris ingeschakeld. In het laatste geval zou ik naar die notaris teruggaan. Die zou de rekening dan moeten kunnen opheffen. En als je moeder executeur testamentair was, dan zou zij dus de rekening al hebben kunnen opheffen. dan zul je even met de bank moeten overleggen of je als erfgenaam van de executeur testamentair ook mag.
Het kan dus een flink uitzoekwerk zijn als het gaat om een oude man met veel broers/zussen en achterneven en nichten.
Maar ik neem aan dat de verdeling van de erfenis al rond zijn overlijden is gebeurd? Ik kan mij voorstellen dat er dan voorlopig nog een bankrekening is blijven bestaan, voor eventuele rekeningen die nog moesten komen, maar dat daar niet heel veel geld op staat. Was je moeder ook executeur testamentair? Of hadden jullie daarvoor een notaris ingeschakeld. In het laatste geval zou ik naar die notaris teruggaan. Die zou de rekening dan moeten kunnen opheffen. En als je moeder executeur testamentair was, dan zou zij dus de rekening al hebben kunnen opheffen. dan zul je even met de bank moeten overleggen of je als erfgenaam van de executeur testamentair ook mag.