LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgelicht door nep-postbode

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Thomas Ettes

Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Thomas Ettes »

Geplaatst op: Do Apr 22, 2004 11:41 pm
Ik ben recent opgelicht, dit is mijn verhaal:

Ik heb via marktplaats een 2ehands acer 663LMi laptop gekocht voor 880 euro. De verkoper leek betrouwbaar, maar we hebben het toch onder rembours gedaan. Ik betaal dus aan de postbode, open 2 minuten later het pakket en vind alleen papierrollen en wat auto-koelwater.


Na onderzoek blijkt de postbode een oplichter te zijn geweest, en de streepjescode van het pakket was bij tpg/tnt niet bekend.

De mails zijn verstuurd uit internetcafe skyline aan de steenstraat in Arnhem, en vanaf de Hogeschool Nijmegen Arnhem.

Ik heb aangifte gedaan, mijn desktop-pc is ondertussen ook bij de politie geweest voor onderzoek.


Heeft nog iemand ervaringen met een nep-postbode? Zoja, was dat ook deze man:

1,75 lang, arabisch uiterlijk, sportbril met donkere glazen, gewone vrijetijdskleding, perfect nederlands sprekend..

Gast

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Gast »

voortaan eerst openmaken mét al dan niet neppostbode erbij
dan pas betalen denk je niet?

Thomas Ettes

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Thomas Ettes »

Ja logisch lijkt me, achteraf... maar ik dacht niet helemaal helder na meer, wat wil je als iets waar je 5 maanden voor hebt gespaard eindelijk aankomt. (Heb alleen een bijbaantje als vakkenvuller en school natuurlijk)

debaser

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door debaser »

Hi Thomas

, Zwaar vervelend dit soort praktijken.

nu is het bij ons op school zo dat je als je een computer wil gebruiken , moet inloggen met je student nummer.

misschien dat het op die hogeschool ook zo is .. dan kan je de ICT afdeling daar bellen. je verhaal doen het ip adres doorgeven. zodat zij kunnen zien ( hoop ik ) vanaf welke machine er is ingelogd ... of misschien heeft hij /zij ook zijn mail gecheked.

veel succes ermee ...

Punt
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mei 2004 13:32

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Punt »

Misschien heb ik het mis hoor, maar volgens mij mag je een pakketje niet openmaken voordat je hebt betaald. Volgens mij krijg ik een pakket pas van de postbode NA betaling.

Ik kon dit niet zo snel vinden bij TPG, maar in de voorwaarden staat een rembours zending beschreven als een zending waarbij TPG zich verplicht een pakket pas af te leveren NA betaling van de geadresseerde.

Thomas, ik hoop van harte dat de politie iets doet met jouw aangifte en die gast op gaat sporen.
Helaas zal het er wel op neer komen dat je een hele dure les hebt geleerd. Hopelijk lezen veel mensen jouw verhaal zodat ze niet hetzelfde mee hoeven te maken.

Thomas Ettes

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Thomas Ettes »

Ik hoop het ook dat in ieder geval andere mensen niet hetzelfde overkomt nee ;)

En debaser, ik heb uiteraard gelijk contact opgenomen met de netweradmin op die school, en hij heeft de pc weten te vinden. Helaas werkt die school nog zonder inlogsystemen, en op een publieke pc in een bibliotheek o.i.d. kan dus iedereen van alles doen.

Overigens mailde de oplichter na de "ontvangst" nog

"Je krijgt je geld binnenkort terug als je raadt wie we zijn, iemand die je kent."

Dat is uiteraard afleiding om te zorgen dat ik geen aangifte zou doen en om snelle actie te voorkomen. Ik trapte er niet in, er is veel snelle actie geweest, maar ik weet helaas na 2 maanden nog steeds niet veel meer, en de politie lijkt ook te slapen.

Joop(K)

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Joop(K) »

Beste Punt, je hebt gelijk. De postbode is niet verantwoordelijk voor de inhoud van een pakket dat onder rembours naar je toegezonden wordt.
De postbode moet eerst de rembourskosten innen, daarna een handtekening laten zetten voor onbeschadigde ontvangst en vervolgens zijn weg vervolgen.
Conclusie: als je de afzender niet persoonlijk kent, is het risicovol om een zending onder rembours naar je toe te laten sturen.
Dat bewijst het trieste voorbeeld van Thomas Ettes.

Xander

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Xander »

Hoi Thomas,

Dat is balen! Ik hoef het jou niet meer te zeggen maar voor anderen wees voorzichtig met verkopen via internet van particulieren. Misschien een tip :idea: . Ik heb onlangs wat gekocht via E-bay en gebruik daar voor Tripple deal (www.trippledeal.com) zij beheren het geld en betalen pas nadat jij goederen ontvangen hebt. Je hebt daarbij 7 dagen de tijd om na te gaan of dat wat je gekocht hebt bevalt. Indien je niet reageert wordt na 7 dagen het geld automatisch overgemaakt. Reageer je wel en voldoet het product niet dan krijg je, je geld teruggestort

De kosten zijn lager dan rembours tot een bedrag van Euro 1000 zijn de kosten 5 Euro. Dit systeem werkt goed voor partijen die doen wat ze beloven. Wil de verkopende of de kopende partij hier niet in mee gaan dan zou ik de koop afblazen!

Succes met het vinden van de oplichter(s)

Xander

Thomas Ettes

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Thomas Ettes »

Joop, het is helemaal stom als de postbode geeneens een echte postbode is. De TPG wilde ook best de chauffeur voor me stoppen (ze werkten erg goed mee) maar als die chauffeur nep blijkt te zijn en de 3s (streepjescode) op hetpakket ook, ben je reddeloos verloren.

Gast

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Gast »

Dat internetcafé kan ik op internet (gouden gids en telefoonboek, google) niet terugvinden. Heb je het café al bezocht en daar nagevraagd?

Gast

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo,

Het is inderdaad zo dat je bij ons op school, Hogescool van Arnhem Nijmegen (tenminste de HEAO in Arnhem) moet inloggen met je persoonlijke wachtwoord. Dit is echter pas sinds april geloof ik. Je zou het in iedere geval kunnen proberen bij de HAN....

Met vridenlijke groet,

Jurgen

Thomas Ettes

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Thomas Ettes »

Het is ook officieel ene callcenter. Ik heb dat cafe gebeld, maar arnhem is voor mij ongeveer 200 km verderop.. ik zou eigenlijk iemand met ene digicam daar af en toe een paar foto's moeten laten maken, dan is er kans dat die persoon daar is :p

Thomas Ettes

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Thomas Ettes »

Verder heb ik mailcontact gehad met Jeroen Langestraat (De netwerkadmin daar) en hij kon me ook neit echt verder helpen. Hij zei dat de politie contact met hem had gehad, maar laatst mailde ik nog een keer, en ook hij heeft daarna niets meer van de politie gehoord.

mrmm85
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jul 2003 17:24

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door mrmm85 »

Misschien een idee om een advertentie te plaatsen met de tekst dat je een laptop zoekt. Ik denk wel dat de oplichters daar ook op zullen toehappen. Maar ja, dan komt die nep postbode hem dus bezorgen, maar wat doe je dan?

Thomas Ettes

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Thomas Ettes »

Stel je voor dat dan NIET dezelfde postbode komt... moet je dan zeggen, ik wil hem toch niet? En naar hetzelfde huisadres gaat hij ook nooit natuurlijk.

Als het dan toch zou lukken kun je gewoon z'n autonummerbord opnemen of ff sneaky een foto laten maken door iemand anders.. dat is niet zo'n probleem. En wel eerst zeggen dat je hem open wil maken natuurlijk :)

Gast

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Gast »

Hoi Thomas,

Ik heb hetzelfde meegemaakt,. en ik ben er achter gekomen dat we niet de enigste 2 zijn.

Vertel ff in welke plaats je aangifte gedaan hebt, dan kunnen we dit bundelen.

Groetjes Wil.

Jill
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mei 2004 21:13

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Jill »

Als je dus iets onder rembours hebt besteld....gewoon niet thuis geven, echte postbode doet briefje door de bus en je kan het afhalen op postkantoor, neppostbode kan je ff achtervolgen en verhaal halen (misschien knokploegje dr bij :lol: )

Nena

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Nena »

Kijk eens op www.internetoplichting.nl.
Misschien hebben deze personen wel meer slachtoffers gemaakt.
Immer samen sta je sterk.

Thomas Ettes

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Thomas Ettes »

In Stede Broec (NH)

Wil33

Re: Opgelicht door nep-postbode

Ongelezen bericht door Wil33 »

Stede broec? dat bestaat niet......

mail me ff voor wat meer details!

Groetjes Wil.

Gesloten