LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ben.nl wil me op slinkse wijze mijn geld afhandig maken

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Ray2

Ben.nl wil me op slinkse wijze mijn geld afhandig maken

Ongelezen bericht door Ray2 »

Geachte lezers,

Ik heb al meer als een jaar een (sim-only) "ben vaak" abonnement van ben.nl (dat zijn 500 belminuten voor 15,99) maar omdat ik behoorlijk veel bel en soms meer bel dan de belbundel groot is dacht ik in Juni 2012 dat het misschien wel makkelijk zou kunnen zijn om een tweede abonnement te hebben voor het geval dat ik buiten de bundel bel, tenslotte kost iedere ben.nl belminuut (of SMS) buiten de bundel 0,30 eurocent.

Zo gezegd en zo gedaan, ik bestel omstreeks 7 Juni 2012 een nieuw (sim-only) "ben Vaak" abonnement (goed voor 500 belminuten/sms'jes + 100 belminuten extra gedurende de eerste zes maanden van gebruik) en krijg de nieuwe sim-kaart 15 Juni aangeleverd per koerier. Inmiddels had ik al een nieuwe telefoon aangeschaft waarin ik twee sim-kaarten tegelijk kan stoppen dus enthousiast activeer ik meteen de nieuwe simkaart en denk er meteen maar mee te gaan bellen.

Omstreeks 28 Juni 2012 besluit ik eens de belstatus van de nieuwe sim-kaart op te vragen via mijn persoonlijke ben.nl pagina geldend voor de nieuwe sim-kaart. Ik zie dat ik inmiddels 207 belminuten hebt verbruikt maar zie tevens dat ik 100 EURO buiten de belbundel gebeld zou hebben. Omdat ik slechts naar andere mobiele telefoonnummers heb gebeld en geen internet heb gebruikt vertrouw ik deze hoge kosten niet en blokkeer ik de nieuwe simkaart per direkt waarbij ik ook meteen via het klachtenformulier van ben.nl een dringend verzoek indien tot wederzijds contact.

Vandaag heb ik nog geen bericht van ben.nl terug ontvangen en besluit ik om maar eens te gaan bellen. In totaal heb ik binnen de tijdspanne van nog geen 20 minuten drie verschillende medewerkers van ben.nl aan de andere kant van de lijn gehad.

De eerste calcenter-dame legt het me als volgt uit:

Heer *****, je hebt toch echt buiten uw belbundel gebeld en daar ben je vooraf over geinformeerd ("huh.."). Ja, want je hebt de simkaart op 15 Juni 2012 al in gebruik genomen maar het door jou bestelde abonnement is pas op 20 Juni geldig geworden danwel van kracht geworden. ("eh...")

Ik hoor dit zo aan en vraag aan haar of ze wel helemaal goed snik is om het hiermee af te doen want als ik een nieuwe simkaart aangeleverd krijg ga ik er in alle gevallen van uit dat het abonnement in zal gaan zodra ik ermee begin te bellen.

Heer *****, het is het beleid van Ben.nl en dit is altijd al zo geweest, u heeft hier correspondentie over ontvangen en het staat ook tussen onze vragen en voorwaarden.

Vanzelfsprekend word ik enorm kwaad want ik verwacht niet dat ik meteen 100 EURO verbruik in de eerste 5 dagen dat ik een nieuwe simkaart in gebruik neem. Ik hang op. Uiteindelijk ben ik van mijn woede bekomen en besluit ik nog eens terug te bellen met het verzoek om mij aan te wijzen waar ik de informatie kan vinden waar de calcenter-dame het over had.

De tweede calcenter-dame die ik nu aan de telefoon krijg verwijst naar een PDF document dat te vinden zou zijn op de ben.nl website onder "vragen/factuur en betalen". Welgeteld vind ik daar een kopje "Hoe is de factuur opgebouwd" en één PDF document dat een voorbeeldfactuur voorstelt ( http://www.ben.nl/doc_content/ben_uitlegfactuur.pdf ) maar waarin de informatie waarnaar verwezen werd niet te vinden is. Ontgoocheld hang ik weer op en besluit na enkele minuten om toch nog eens terug te bellen maar nu het verzoek neer te leggen mij door te verbinden met iemand hoger op de ladder dan de callcentermedewerker.

De derde calcenter-dame maakt mij meteen duidelijk dat het niet mogelijk is om mij door te verbinden met een 'hogere medewerker' en ik vraag haar tenslotte exact hetzelfde te doen als de vorige medewerker waarbij ik een andere uitleg te horen krijg en wel als volgt.

Heer ******, de eerste factuur wordt opgebouwd naar bel/termijn ratio en je hebt teveel belminuten gebruikt voor het aantal dagen dat je nog reste gedurende de termijnmaand, je bent gaan bellen vanaf 15 Juni 2012 en hebt meer gebruikt dan het resterend aantal dagen nog toestaan. ("HUH???")

Ik: maar mevrouw, als ik welgeteld 600 belminuten tegoed heb voor een complete maand, hoeveel belminuten heb ik dan tegoed voor de helft van die zelfde maand ? Juist, 300 belminuten! Dus als het zo was zoals u het mij nu even uit tracht te leggen zat ik dus nog steeds in mijn bundel want ik heb slechts 207 belminuten gebruikt, is dit correct?

Ma..maa...maar heer *****, ik...ik.....ik...heb het u toch zojuist uitgelegd ? ("zou ze op school niet hebben opgelet?")

Vervolgens begint ze klakkeloos hetzelfde riedeltje te verkopen wat ik daarvoor al van haar twee collega's te horen heb gekregen, dat ik "geluk heb gehad" dat de simkaart al geactiveerd was vanaf dat ik de simkaart binnen kreeg op 15 Juni 2012 maar dat het abonnement pas 5 dagen later actief was en dat ik zodoende dus "buiten de belbundel" heb gebeld!

Wat moet ik hiermee ? Is dit een ongekend schandalige wijze van diefstal of hoe zit het ? (woedend ben ik ja!!!)

bbrouwer81

Re: Ben.nl wil me op slinkse wijze mijn geld afhandig maken

Ongelezen bericht door bbrouwer81 »

Laatste call center heeft gelijk, over dat het naar ratio bepaald word in welke termijn in de maand je geactiveerd word.

Nu is mijn vraag, per wanneer staat op jou contract dat je actief bent? Er staat een activatie datum op. Als deze per de 15e staat, dan sta je volledig in je recht en moeten ze hier een correctie voor aanpassen. Staat op je contract 20 juni, dan snap ik je woede, maar dan had je het heel GROF gezegd beter moeten lezen...

Jouw manier van rekenen is precies de manier waarop hun ook rekenen, alleen als je 5 dagen eerder gebruikt maakt dan het abonnement (per contract datum) dan bel je 5 dagen buiten de bundel!

Kijk hier even goed naar, op het moment dat activatie op 15 juni staat, dan raad ik je aan om een klachten brief te versturen aangetekend per post.

Ik hoop dat op je contract de 15e staat, anders staat Ben volledig in zijn recht!

Groet Brouwer.

Ray2

Het contract bevat geen verwijzende data betreffende activatiedatum.

bbrouwer81

Ongelezen bericht door bbrouwer81 »

Ray2 schreef:Het contract bevat geen verwijzende data betreffende activatiedatum.
Dan adviseer ik je een klacht per brief (het liefst aangetekend) te versturen. Want het komt erop neer dat Ben gewoon een activatie datum kan bepalen.

Advies is wel hoe raar het ook klinkt, betaal in eerste instantie wel je rekening. Er moet wel een coulance komen vind ik!

Ray2

Net opnieuw naar Ben.nl gebeld met de mededeling dat nergens in het contract enige data opgetekend staat over de activatiedatum van de simkaart of over de activatiedatum van het abonnement.

De desbetreffende callcenter-juffrouw heeft me vervolgens minutenlang in de wachtrij gezet om te gaan overleggen en kwam vervolgens terug met de volgende boodschap:

Heer *****, Ben.nl verwijst u naar de voorwaarden en daar kunt u lezen dat zij het recht hebben om dit zo te doen zonder u schriftelijk vooraf op de hoogte te stellen van enige activatiedata.

Ik: dus als ik het goed begrepen heb kan Ben.nl de aan mij verstrekte simkaart dus eventueel al activeren per 15 Juni om vervolgens het bijbehorende abonnement pas na twee weken of zelfs nog later te activeren en dat allemaal zonder mij vooraf schriftelijk op de hoogte te hoeven stellen ?

In principe wel ja.

:evil: Kan ik hier iets tegen doen ? Ik zelf veronderstel van wel, want dit is gewoon pure diefstal, maar kan iemand die daadwerkelijk enige juridische kennis aangaande deze materie heeft mij misschien verder op weg helpen in mijn strijd tegen deze onrechtvaardige facturatie :?:

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Ray2 schreef:Net opnieuw naar Ben.nl gebeld met de mededeling dat nergens in het contract enige data opgetekend staat over de activatiedatum van de simkaart of over de activatiedatum van het abonnement.

De desbetreffende callcenter-juffrouw heeft me vervolgens minutenlang in de wachtrij gezet om te gaan overleggen en kwam vervolgens terug met de volgende boodschap:

Heer *****, Ben.nl verwijst u naar de voorwaarden en daar kunt u lezen dat zij het recht hebben om dit zo te doen zonder u schriftelijk vooraf op de hoogte te stellen van enige activatiedata.

Ik: dus als ik het goed begrepen heb kan Ben.nl de aan mij verstrekte simkaart dus eventueel al activeren per 15 Juni om vervolgens het bijbehorende abonnement pas na twee weken of zelfs nog later te activeren en dat allemaal zonder mij vooraf schriftelijk op de hoogte te hoeven stellen ?

In principe wel ja.

:evil: Kan ik hier iets tegen doen ? Ik zelf veronderstel van wel, want dit is gewoon pure diefstal, maar kan iemand die daadwerkelijk enige juridische kennis aangaande deze materie heeft mij misschien verder op weg helpen in mijn strijd tegen deze onrechtvaardige facturatie :?:
Heb hetzelfde bij tmobile gehad, de grote broer van Ben. Je ABO zal op 15 juni wel geactiveerd zijn, maar je factuurdatum(datum dat je een nieuwe bundel krijgt) zal wellicht de 20e zijn. Dat zou op die manier betekenen dat je verhoudingsgewijs de hoeveelheid belminuten krijgt die overeenkomen met 5 dagen. Dit heet pro rata en is ook al in andere topics, ook over andere providers, aan bod geweest.

Gesloten