LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PDC Touch spelcomputer

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
BigY
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2009 15:25

PDC Touch spelcomputer

Ongelezen bericht door BigY »

Sinds november is er een nieuw "speeltje" op de markt. Men noemt het de PDC Touch spelcomputer waarin zo'n 130 spelletjes in geprogrammeerd zijn. Heel leuk ding al zeg ik het zelf, want de kids waren er echt content mee.

Eerst hadden we er eentje voor onze oudste zoon gehaald met kerst en deze was er zo blij mee dat de jongste er min of meer jaloers op werd. Dus hebben we voor hem er ook eentje gehaald. En de rust was weer terug in huis :)

Zoals met het meeste speelgoed komt er een periode dat ze hem weer beu zijn. Apparaat werd weer aan de kant geschoven en ze gingen weer verder met hun dagelijkse ding. Totdat er weer een moment komt dat een van de twee er weer mee wilde gaan spelen. Dus we pakten er eentje en....hmm, doet niets meer. Oplader erin en ja hoor, hij deed het weer, maar zodra de oplader eruit gehaald werd sprong het apparaat meteen uit. Vreemd, batterij laadt niet op.

Mja, kan wel eens gebeuren, dus op zoek naar de tweede. En ja hoor, daar hadden we hem...maar ook deze ging niet aan. Wat we ook probeerden, ze gingen niet meer aan op eigen kracht. Als de oplader er aan hing was het geen probleem, maar de batterijen kregen hun pit niet meer.

Op zoek naar support kwam ik op de volgende site uit:

http://www.mobilecowboys.nl/toestellen/15493

waaruit blijkt dat er meerdere mensen zijn die dit probleem hadden. Wat blijkt...ze verkopen vanaf het begin ook al nieuwe batterijen. En dat zette me aan het denken....want waarom verkoop je meteen nieuwe batterijen? Ok, misschien om een backup batterij te hebben voor op vakantie, maar waar was de externe batterijoplader dan?

Opeens wordt er geopperd om vooral contact op te nemen met de supportdesk, welke overigens alleen te bereiken is op een hotmail/live account. Geen website of officieel emailadres...simpelweg een wegwerpaccount als helpdesk.

Ik had mijn apparaten inmiddel al de kliko ingelegd want ik vertrouw die apparaten niet meer in de handen van mijn kinderen, dus het had voor mij geen zin meer om contact op te nemen, maar zowaar heeft een dame Carmen wel contact gelegd met hun en kreeg als antwoord:
Vanmorgen antwoord gekregen en uitleg. Moet een andere batterij kopen en op tijd opladen. We gaan het proberen.
Oftewel, koop maar gewoon een nieuwe batterij en zorg dat je deze altijd oplaadt, anders gebeurt het weer. Dat betekent dus dat je hem niet even een paar weken opzij kan leggen, want dan kost het je weer een nieuwe batterij.

Mja, toen brak mijn klomp. Ze erkennen dus dat er wat mis is met de batterij, maar een gratis batterij leveren is uit den boze. En ze verwachten dan ook nog van de klant dat je altijd je apparaat aan de oplader blijft hangen, anders kan het zomaar spontaan weer gebeuren.

Hun redenering is: er zijn er maar een paar die dit euvel hebben. Maar ze konden mij niet uitleggen waarom die twee van mijn kinderen allebei hetzelfde euvel hadden en die van hun neefje ook (daar kwamen we van het weekend achter).
Volgens mij is er hier sprake van opzet al dan niet van een verkeerde garantie afwikkeling.

En eventjes voor de duidelijkheid een foto om te laten zien dat we er wel degelijk twee hadden

Afbeelding

Zijn er meer mensen die zo'n apparaat hebben gekocht en hetzelfde euvel hebben gehad? Want ze beweren dat er maar weinig mensen zijn die dit hebben, maar als die van ons alle twee al defect zijn, dan vrees ik dat er meerdere zijn die dit probleem hebben, maar niet weten hoe ze de helpdesk kunnen bereiken.

Ter info, bij Bart Smit ligt er een standaard briefje klaar met het e-mailadres van de "helpdesk" (ik noem het verkoopdesk) als je er bij langsgaat dat je apparaat niet meer werkt. Zegt genoeg toch?

sjakkie83
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jan 2007 13:16

Re: PDC Touch spelcomputer

Ongelezen bericht door sjakkie83 »

Ik weet zo even niet wat de nieuwwaarde van het apparaatje is geweest, maar een apparaat wegdoen omdat de oplaadbare batterijen het niet meer doen is een tikkeltje kortzichtig. Helemaal de opmerking, ik vertrouw hem nu niet meer. Electronica gaat niet bijten als de batterijen op zijn.

Het is alom bekend dat apparaten met oplaadbare batterijen niet met kwalitatief goede batterijen geleverd worden. Zijn het gewoon standaard batterijen? Even een knap merk kopen. Maar zelfs hele goede oplaadbare batterijen gaan op den duur dood.

Even ter illustratie:
Ik had een Babyfoon gekocht (Alecto) met ouder-unit op accu. accu na een week dood, ik heb netjes een nieuwe babyfoon gekregen, weer met een dooie accu. Een investering van 8 euro in batterijen van Philips en dat spul draait nu al 3 jaar zonder problemen.

BigY
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2009 15:25

Re: PDC Touch spelcomputer

Ongelezen bericht door BigY »

Batterijen die niet meer opladen heb ik liever NIET in de handen van mijn kinderen. of zijn we de ontploffende verhalen van de iPod, iPhone, Nokia's vergeten?

Het mag dan kortzichtig klinken in uw ogen, maar de batterij was niet op...de batterij was defect. En wat staat er op de batterijen als deze defect zijn? En bij een device van 40 euro mag je gerust aannemen met de huidige EU eisen dat je een fatsoenlijk geteste batterij meekrijgt.

En hoe kortzichtig is dit:
Het is alom bekend dat apparaten met oplaadbare batterijen niet met kwalitatief goede batterijen geleverd worden.
Dus ik moet maar standaard bij alles wat ik koop waar een oplaadbare batterij inzit een extra batterij kopen volgens u?

Mijn iphone 3G draait nog steeds op zijn eerste batterij. De kinderlaptop van mijn zoontje draait ook nog steeds op zijn 5 jaar oude batterij die er al in zat. En als er bij een spelcomputer van 40 euro een batterij geleverd wordt, dan ga ik er vanuit dat deze toch wel even mee gaat, hoe tokkiewokkie die ook is. Niet dat deze defect raakt omdat mijn zoon van 3 niet heeft gereageerd op de melding dat de batterij opgeladen moet worden en deze de batterij helemaal leeg zuigt door zijn beveiliging heen. Want dat is het een batterij die geen CE keurmerk heeft en deze mogen niet eens verkocht worden!! Dus gevaarlijk, dus niet voor de handjes van mijn zoontjes.

sjakkie83
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jan 2007 13:16

Re: PDC Touch spelcomputer

Ongelezen bericht door sjakkie83 »

Met apparaten die niet met goede batterijen geleverd worden bedoel ik natuurlijk de 40 euro spelcomputertjes van de intertoys. Troep uit china zeg maar.

Absoluut niet te vergelijken met een accu van een mobiele telefoon.

Overigens moet de eerste 'ontploffende accu' nog waargenomen worden. Standaard oplaadbare batterijen gaan dood, en kunnen bij blootstelling aan extreme hitte lek raken, maar ontploffen doen ze niet. :roll:

Die batterij was dus inderdaad defect, zoals meestal bij dat soort spul.

Een batterij die omdat hij niet opgeladen wordt zover leeg raakt dat hij defect gaat?? Is het wel een oplaadbare batterij die erbij zat??

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PDC Touch spelcomputer

Ongelezen bericht door newmikey »

BigY schreef:Batterijen die niet meer opladen heb ik liever NIET in de handen van mijn kinderen. of zijn we de ontploffende verhalen van de iPod, iPhone, Nokia's vergeten?
Ja, help eens herinneren wat de accu (want zo heet zo'n ding) van die apparten van boven de pak 'm beet drie, vierhonderd euro met een goedkope dinges van €40 gemeen heeft?
Het mag dan kortzichtig klinken in uw ogen, maar de batterij was niet op...de batterij was defect.
U heeft de accu laten testen door een electronica-kenner die dit heeft vastgesteld?
En bij een device van 40 euro mag je gerust aannemen met de huidige EU eisen dat je een fatsoenlijk geteste batterij meekrijgt.
Er bestaan géén EU eisen die bepalen dat accu's getest dienen te worden vóór de verkoop.
Want dat is het een batterij die geen CE keurmerk heeft en deze mogen niet eens verkocht worden!! Dus gevaarlijk, dus niet voor de handjes van mijn zoontjes.
Het CE keurmerk wordt door de fabrikant zelf verstrekt en geeft alleen aan dat het apparaat/onderdeel aan de minimale EU veiligheidseisen voor dit type product voldoet.

Voor batterijen en accu's is géén EU CE richtlijn met betrekking tot kwaliteit of veiligheid. Richtlijn 2006/66/EC, het "battery directive" ziet alleen erop toe dat fabrikanten afgewerkte/oude/kapotte batterijen en accu's op milieu-vriendelijke wijze zullen inzamelen. Fabrikanten die daar een procedure voor hebben, plaatsen dan op het product het bekende "batterij inzamelpunt" icoontje en mogen het CE keurmerk meeplaatsen.

Véél accu's hebben last van het probleem dat als ze te ver ontladen zijn ze niet meer opgeladen kunnen worden. Op een apparaatje van €40 zullen de accu's inderdaad niet van die kwaliteit zijn dat ze tegen over-ontlading kunnen, noch zal er in het apparaat zelf electronica zitten die ontlading voorkomt.

geerenel
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2012 22:06

Re: PDC Touch spelcomputer

Ongelezen bericht door geerenel »

Onze dochter heeft de PDC in december voor haar verjaardag gekregen. Nu voor de 2e keer problemen met opladen. De 1e keer vriendelijk geholpen bij Bart Smit en het bekende briefje meegekregen. Maar gisteren was het zo'n dag dat ie weer eens te voor schijn kwam en wat is de verrassing....hij doet het niet. Ik krijg 'm ook niet aan de gang aan de hand van het briefje!!! Ik begin toch aardig spijt te krijgen van mijn aankoop! Moet ik dan een nieuwe batterij / accu kopen? Van een ander merk? Het leek zo'n leuk ding als tegenhanger van de DS Lite van onze andere dochter, maar dit geeft bijna nog meer onrust. Wie weet het? Ik hoor het graag.

Gedos
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 feb 2012 10:54

Re: PDC Touch spelcomputer

Ongelezen bericht door Gedos »

Goedkoop is duurkoop, hé.

r.consten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2012 20:07

Re: PDC Touch spelcomputer

Ongelezen bericht door r.consten »

Oplossing tot dit probleem! wel op eigen risico

Ons spelcomputer deed het ook niet meer. De batterij laad niet meer op en is niet meer bruikbaar. Echter is er wel een manier om je batterij weer tot leven te brengen.

Mocht uw apparaat nog binnen de garantie vallen is het natuurlijk altijd raadzaam om de batterij een boost te laten geven door de fabrikant. Zo verbreek je wellicht geen garantie.

Eigenlijk is het dezelfde techniek die er waarschijnlijk word gebruikt als je deze opstuurt (boosten van batterij). het apparaat verbruikt namelijk teveel stroom van de batterij waardoor het laadproces niet meer opgestart kan worden. Hierdoor kan het apparaat de batterij niet meer opladen omdat deze het led lampje aan probeert te sturen waar te weinig stroom voor aanwezig is.

Overigens moet er ondanks dat er weinig kan gebeuren altijd voorzichtig gedaan worden. Het is mogelijk dat de batterij te warm word. Zorg er daarom voor dat de draden niet overlappen. Blijf ook altijd in de buurt van de batterij als je het op de computer aansluit.

Ok... Laten we de batterij weer een nieuw leven geven met een stappenplan.


Stap01
haal de batterij uit het apparaat
http://dl.dropbox.com/u/3578325/pcd%20t ... G_0963.jpg

Stap02
Gebruik een usb kabel die je over hebt. alle usb 2.0 kabels zijn goed genoeg. (gebruik alleen usb kabels)
http://dl.dropbox.com/u/3578325/pcd%20t ... G_0965.jpg

Stap03
Knip de usb kabel (ongeveer in het midden) door en maak de verschillende draden bloot. (geen zorgen, u krijgt echt geen stroom schokken door deze stappenplan te volgen)

Stap04
U ziet verschillende draden. Een rode, zwarte, groene en wat draadjes. Strip de rode en het zwarte draad zoals op de foto.
http://dl.dropbox.com/u/3578325/pcd%20t ... G_0969.jpg

Stap05
U heeft alleen de rode en de zwarte kabel nodig. de andere draden kunnen naar beneden gebogen worden en met wat plakband vastgeplakt.
http://dl.dropbox.com/u/3578325/pcd%20t ... G_0970.jpg

Stap06
Stroom wat uit, en in de batterij gaat heeft altijd een plus en een min kant. Het rode draadje van de usb kabel is de plus en het zwarte de min. Op de batterij staat er ook aangegeven welke kanten plus en min zijn.
http://dl.dropbox.com/u/3578325/pcd%20t ... G_0971.jpg

Stap07
draai de draadjes die uit de rode, en de zwarte kant apart van elk in elkaar zodat de draadjes bijeen worden gehouden.

(belangrijk!) Zorg er voor dat het rode draadje op de plus kant geplakt word, en het zwarte op de min kant.
(belangrijk!) Zorg er voor dat de draden elkaar niet raken of overlappen. Rood raakt alleen het plaatje van de pluskant en zwart alleen de kant van de min!
http://dl.dropbox.com/u/3578325/pcd%20t ... G_0973.jpg

Stap08
Stop de usb kabel in een computer om de batterij op te laden tot het punt dat het de PDC Touch weer kan aansturen. (wacht ongeveer 5 a 10 minuten, niet langer)
http://dl.dropbox.com/u/3578325/pcd%20t ... G_0974.jpg

Stap09
Haal het plakband er af en stop de batterij weer in de PDC touch. (zet het apparaat nog niet aan)
Sluit het apparaat aan op de gewone oplader die bij het spelcomputer aanwezig was.

Stap10
Wacht tot het apparaat volledig is opgeladen en er kan weer gespeeld worden.

De batterij is ook weer gewoon op te laden. Zorg er voor dat je op tijd oplaadt! het probleem met dit spelcomputer is gewoon dat de batterij helemaal leeg word gezogen. Er is dan zelfs geen stroom meer over om het proces op te starten van het laden.
Door het apparaat te omzeilen laden we de batterij direct op. Omdat een usb kabel altijd 5volt afgeeft is dit te doen met elk usb kabeltje.



Heel veel succes en speel plezier!

Remco Consten

patjuh83
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 aug 2009 20:02

Re: PDC Touch spelcomputer

Ongelezen bericht door patjuh83 »

Goedenavond, wij hebben zelf ook 2 van deze computertjes voor onze kinderen en ik ben op zoek naar een nieuw touchscreen omdat die van mijn zoon gebroken is, zo kwam ik op dit onderwerp.

De batterijen van deze computertjes zijn Li- polymeer batterijen ofwel Lipo's Lipo batterijen hebben ontzettend goede prestaties en geven een lange speelduur, Lipo's hebben alleen een nadeel en dat is wanneer de accucel van een Lipo zakt onder de 3.0 volt de accu na verloop van tijd niet meer opgeladen kan worden omdat deze dan kapot gaan.
De computertjes hebben een soort ingebouwde beveiliging zodat wanneer de spanning op ca. 3 volt komt de computer uitschakelt waarna de batterij weer moet worden opgeladen, doet u dit niet dan loopt de accu uit zichzelf langzaam leeg tot onder de 3 volt en dan kan het voor deze vervelende verrassing zorgen.

Het heeft weinig te maken met de kwaliteit van de accu dit is nou eenmaal een eigenschap van een Lipo accu.
Waar het wel mee te maken heeft is dat niet iedereen dit weet en eigenlijk alleen mensen die vaker werken met Lipo's zoals ik in mijn modelauto.
Beter hadden ze deze info verwerkt in de gebruiksaanwijzing of nog beter hadden ze kunnen kiezen voor een Nimh of een Li-ion accu.

Oplaadbare batterijen in het algemeen moeten ook altijd opgeladen worden opgeslagen en ook als deze niet gebruikt worden opgeladen worden afhankelijk van het type (NiMH bijv 1 keer in de maand als minimum), overladen is nooit goed en overbelasten tijdens gebruik ook niet, Een NiMH batterij is na ca. 2 weken al ruim 25% van zijn capaciteit kwijt door alleen maar in het doosje te zitten. Een Li-ion of Eneloop batterijen lopen vele malen langzamer leeg.

Mijn advies koop een goede automatische lader die kijkt naar de huidige lading en stopt als de batterij vol zit en die een "refresh" modus heeft.
Goed onderhoud verlengt de levensduur van alles, dit geld dus ook voor batterijen. (voor normale oplaadbare batterijen)

Google gerust even op Lipo celspanning voor meer en uitgebreidere informatie.
een accu zelf "Boosten" en dan in het bijzonder een Lipo raad ik ten zeerste of liever ten strengste af een Lipo kan zeer zeker ontploffen en dit zal een felle brand veroorzaken met letsel aan bijvoorbeeld gezicht en huid, NOOIT DOEN dus! voor het veilig laden van Lipo's bestaan in de modelbouw wereld niet voor niks Lipobags.
Lipo's zijn veilige accu's zolang je er maar geen gekke dingen mee doet en er niet zelf aan gaat knutselen/prutsen.

Ik ga weer verder zoeken naar een scherm, maar wilde dit wel even duidelijk maken.

fweijers
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2012 22:04

Re: PDC Touch spelcomputer

Ongelezen bericht door fweijers »

Ik heb ook zo'n spelcomputertje voor mijn dochter, en herken het probleem met het laden van geheel lege batterijen.

Het volgende stappenplan heeft al vaker gewerkt bij ons, hopelijk ook bij jullie:

Batterij eruit......
Stekkertje erin.....
Na 5 minuten batterij er weer in
Dan moet het lampje branden (oranje knipperend tot ie vol is)

Succes, en laat even weten of het werkt.

mcclaud
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2012 19:44

Re: PDC Touch spelcomputer

Ongelezen bericht door mcclaud »

Hallo Allemaal,

Ook mijn dochter was in tranen toen we de spelcomputer niet meer konden opladen.

Via google kwam ik op dit forum en inderdaad er zijn veel mensen die er problemen mee hebben.

Echter ik heb gedaan wat mijn voorganger/gangster heeft aangegeven:

haal de batterij eruit
leg de spelcomputer aan de oplader
na 5 minuten de batterij erin en dan begint het aan/uit knopje weer te knipperen......

Hij is nu aan het laden en ik hoop dat dit de oplossing is!!!

Dus probeer dit eerst ipv weer geld uitgegeven aan een nieuwe batterij.
Helaas zullen ze deze oplossing bij de helpdesk niet geven....verkooptactiek of niet

mcdx
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2013 10:18

Re: PDC Touch spelcomputer

Ongelezen bericht door mcdx »

batterij eruit
spelcomputer aan de oplader
na 5 minuten de batterij erin : het opladen begint

staat allemaal duidelijk vermeld in de gebruiksaanwijzing :)

Gesloten