LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
k2p
Berichten: 1195
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door k2p »

Help!

- Sinds 2007 gebruik gemaakt van KOT
- Eerst via Darkom
- Sinds oktober 2008 via Wij Kids omdat Darkom er plots mee stopte
- Sinds oktober 2009 via Gastouderland, omdat ook Wij Kids er plots mee stopte

Maar de overgang van Wij Kids naar Gastouderland in 2009 is eentje wat maar niet wil eindigen.

Het verhaal:
- 15 oktober 2009 ontvang ik bericht van Gastouderland, dat mijn contract van Wij Kids is overgenomen per 1 oktober 2009
- half november zet de BD mijn KOT stop omdat Wij Kids niet meer bestaat
- voor het einde van het jaar (exacte datum weet ik niet meer) geef ik wijzigingen aan bij de BD: met terugwerkende kracht (per 1 oktober) van Wij Kids naar Gastouderland
- in februari 2010 blijkt ook dat de BD mijn switch per 1 oktober wel had verwerkt, maar dat ze om voor mij niet te verklaren reden toch de stopzetting per half november lieten staan
- in overleg met de BD moet ik het antwoordformulier over 2009 afwachten, waarin ik achteraf jaaropgaven, etc opstuur, omdaarmee toch recht te zetten dat ik tot en met het eind van het jaar bij Gastouderland zat. En omdat ik in 2010 geen gastouder oppas meer zou gaan gebruiken hoefde ik verder geen andere formulieren meer in te vullen.
- in maart 2010 heb ik nog alle urenregistraties over okt-dec 2009 naar Gastouderland opgestuurd, in april ontvang ik nog facturen over okt-dec 2009 en een jaaropgave (mooi! deze ga ik zo dus nodig hebben) van Gastouderland. En de facturen heb ik begin mei 2010 betaald.
- in april 2010 begon de BD geld terug te vorderen over toch maar geheel okt-dec 2009. (Vreemd, je zou zeggen dat ze alleen maar vanaf half november zouden terugvorderen, daar ik toch tijdig heb aangegeven dat ik per 1 oktober bij Gastouderland zit, en dat de BD desondanks heeft aangehouden dat het half november stopt. Maar goed, dat kreeg ik ze niet meer uitgelegd.)
- in het opvolgend half jaar heb ik vaak met de BD gebeld om toch te proberen te regelen dat okt-dec 2009 recht werd gezet en dat ik verzocht om het antwoordformulier over 2009 zodat ik met jaaropgaves etc alles weer recht kon laten zetten.
- pas in november 2010 (we zijn nu een jaar verder dat mijn KOT plots werd stil gezet, en ik heb ondertussen zelfs maar enkele terugbetalingen verricht omdat er gedreigd werd met allerlei gevolgen) krijg ik het antwoordformulier om in te vullen over 2009
- deze vul ik netjes in, en hoop daarna op mijn centen (de gemiste KOT van nov-dec 2009 en de onterechte terugbetalingen) terug.
- en dan is er ineens een gekke stilte. die wel heeeel lang duurt. iedere keer als ik bel met de bd loop ik tegen een muur op. mijn ingevulde formulier is daar wel aangekomen, maar (nog) niet in behandeling genomen... En ze kunnen me maar niet zeggen wanneer dat wel zal zijn
- in december 2011 (jaja, we zijn alweer 15 maanden verder) trek ik het niet meer: ik bel met de BD en EIS gehoord te worden: ik zal worden teruggebeld binnen 2 dagen
- 10 dagen later weer gebeld met de BD: "ik ben niet teruggebeld en EIS alsnog gehoord te worden". Met heel veel tegenzin beloven ze dat ik alsnog zal worden teruggebeld, binnen 2 dagen
- begin januari 2012 ontvang ik -toch zonder teruggebeld te worden- ineens een brief: Of ik subiet (binnen 2 weken) betalingsbewijzen wil opsturen, dat ik wel heb betaald aan gastouderbureau
- ik bel gelijk met de BD dien telefonisch officieel een klacht in over de gang van zaken bij de Supervisor. Deze klacht zou binnen 6 weken worden afgehandeld
- en ik eis wederom teruggebeld te worden om gehoord te worden. En wederom de belofte: binnen 2 dagen.
- en eindelijk word ik dan nog die dag teruggebeld en gehoord; maar dan wordt het leuker: ik moet niet alleen bankafschriften optrommelen en opsturen. Neen. De jaaropgaven van Wij Kids en Gastouderland, die ik ruim een jaar terug had opgestuurd bleken niet op briefpapier te staan, en werden daarom niet geaccepteerd. Dus die moeten ook nog eens opnieuw opgestuurd worden. En als je dan zegt Wij Kids bestaat niet meer, hoe moet ik er aan komen dan? Krijg je te horen: dikke pech, je zorgt er voor of je betaalt alles terug.
- ik regel uiteindelijk met Gastouderland dat zij mij nieuwe jaaropgaves gaven voor zowel Gastouderland, als Wij Kids. Gewoon allemaal op briefpapier van Gastouderland. Met in het geval van Wij Kids een ondertekening "Namens Wij Kids, door Gastouderland". (Een beetje creatief, maar niet tegen de regels neem ik aan. Immers, Gastouderland nam de contracten toch over?!)
- ik stuur de jaaropgaves en bankafschriften op
- een paar weken later ontvang ik een brief van de BD: de opgestuurde bankafschriften betreffende de betalingen aan Gastouderland, hebben als omschrijving 201020288xxxx. En omdat het begin met 2010, zijn ze van mening dat dit niet de betalingen zijn voor okt-dec 2009. Ze willen dat ik de "correcte afschriften" subiet (binnen 2 weken) deze alsnog opstuur.
- stuur dan weer een brief naar de BD, waarin ik verklaar en bevestig dat dit TOCH ECHT de betalingen zijn voor okt-dec 2009.
- en dan weer een paar weken later, te weten vandaag: ik ontvang ene brief van de BD. Dit maar willen ze subiet (binnen 2 weken) kopies hebben van mijn contract met "het Gastouderbureau", zonder te specificeren waarom en welk gastouderbureau ze bedoelen.

En nou ben ik het toch helemaal zat. Wat moet ik!?

En waar is de BD nu naar op zoek? Ik krijg heel erg het gevoel dat ze maar blijven doorzoeken naar een reden om maar niet te hoeven betalen.

Het is maart 2012 for crying out loud. En ik moet nog steeds door hoepels springens om mijn KOT voor 2009 te krijgen.

Ow en trouwens, het is allang 6 weken na mijn ingediende officiele klacht bij de supervisor. En wat denk je? Geen antwoord daar op!

Heeft er iemand advies voor mij? Moet ik stoppen met gehoorzamen? Moet ik naar de ombudsman en mijn klacht uitbreiden?
Laatst gewijzigd door k2p op 06 mar 2012 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Cotract WIJKids opsturen met de brief van Gastouderland en maar weer afwachten. Gezien alle berichten hier op het forum ben je niet de enige met dit probleem.

k2p
Berichten: 1195
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door k2p »

zwabbertje schreef:Cotract WIJKids opsturen met de brief van Gastouderland en maar weer afwachten. Gezien alle berichten hier op het forum ben je niet de enige met dit probleem.
Dat ik niet de enige ben met dit probleem maakt het niet minder erg, en praat zeker het gedrag van de Belastingdienst niet goed. Het maakt het probleem zelfs echter, vind ik. Dit is ongehoord en onacceptabel voor een overheidsinstantie.

Maar goed, jouw advies is stuur Wij Kids contract en brief Gastouderland op. Mag ik vragen waarom dat jouw advies is? Want dat ik natuurlijk waar ik meest nieuwsgierig naar ben.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik zou de Ombudsman aanschrijven.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Waarom je het contract en bewijs dat dit is overgenomen door een andere partij moet opsturen? Simpelweg omdat erom gevraagd wordt en een schriftelijke overeenkomst nu eenmaal verplicht is om aanspraak te kunnen maken op toeslag. Los van de verdere werkwijze van de belastingdienst mag deze hier dus gewoon om vragen. Stuur je geen contract dan zullen ze de toeslag gewoon op nul zetten.

k2p
Berichten: 1195
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door k2p »

Ja, nee, uiteraard, natuurlijk. En in een auto hoor je ook gewoon de bevelen van een agent op te volgen...

Maar als die agent ineens vraagt of jij 10x de rotonde rond wilt rijden, dan begin je je toch wel af te vragen? Ik moest nu al 2x de jaaropgaven opsturen, omdat zij vonden dat het op briefpapier moest. En 2x bankafschriften, omdat zij notanummers 201020288xxxx maar raar vonden omdat het met 2010 als begin. En mijn klacht behandelen ze domweg niet.

Jolijn, kun je mij vertellen of je ervaring hebt gehad met de Ombudsman? Ging dat bureaucratisch? Ik voel er wel voor om die weg te bewandelen.

Contracten van Wij Kids en de overname brief kan ik nog altijd een week later opsturen...

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door Jolijn »

! Kijk eerst op de site van de Ombudsman of jouw klacht daar behandeld kan worden. Je kunt daar ook ervaringen van anderen lezen. Ik vind dat 1 en ander duidelijk, helder wordt uitgelegd:
waarom een klacht niet in behandeling kan worden genomen en wanneer wel, welke oplossing is aangedragen enz.

Ik heb zelf geen ervaring ermee: het is niet zover gekomen dat het door mij ingezonden probleem, ook daadwerkelijk tot uitzoeken en oplossen kon komen. Je krijgt een bevestiging of telefoontje van ontvangst van klacht. Mocht je toch gauw zelf met de BD eruit komen, doe de O-man dan ook bericht; dan hoeven zij het paard niet achter de wagen te spannen.

k2p
Berichten: 1195
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door k2p »

Heb vandaag gebeld met de BD:
- ze hebben geen inzage in of de klacht ergens ligt en ze wilden mij niet doorverbinden met iemand die dat wel kon
- ze hebben wel een mail voor mij gestuurd naar het 'management' en die zal mij terugbellen. maar daar staat geen termijn voor, dus is onbekend hoe lang dat gaat duren.
- ze wilden niet inhoudelijker ingaan op dat ik mijn Wij Kids contract en overnamebrief van Gastouderland moest opsturen, eventueel vergezeld met een persoonlijke toelichting van mij. Over de gevolgen van het opsturen van deze zaken wilden ze geen duidelijkheid verschaffen. (Ik zie het al voor me: ik stuur het op en ze zeggen 'jaja, makkelijk, doei'.)

Ik zal vandaag mijn klacht mij de Ombudsman schriftelijk neerleggen. Misschien dat zij schot in de zaak kunnen afdwingen.

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door gwen21 »

vervelend hoe het allemaal gegaan is, zeg. houd je ons op de hoogte hoe het afgelopen is? ik kijk ook regelmatig op de site van de Ombudsman, maar het is toch fijn om het uit de eerste hand te lezen :)

Maggyg
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2012 12:08

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door Maggyg »

Ben ook benieuwd naar jullie bevindingen met de ombudsman. Ik ben al 5 jaar bezig met geharrewar over de KOT 2007, ben nu een klacht en beroep aan het voorbereiden hierover. stuur van de klacht cc naar de ombudsman, dus ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!

janwillem1
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 dec 2009 14:34

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door janwillem1 »

Ik heb ervaring met de Nationale Ombudsman. Die is nog erger dan de instanties waarover hij oordeelt. Als je een klacht hebt ingediend krijg je heel snel een ontvangstbevestiging, verder gebeurt er weinig. Als je belt is je contactpersoon er niet, of niet te vinden, of in vergadering. Bel dan vooral niet nog een keer, want dan vinden ze je lastig en doen ze niets meer. Maar als je er zelf niet achteraan gaat, doen ze ook niets.
En omdat zij alle overheidsklachten behandelen kun je over hen nergens klagen, ze vinden zichzelf volmaakt.

Alleen zaken waarmee publiciteit te halen valt komen bij meneer Brenninkmeijer in aanmerking.

Nee, vestig geen hoop op de Nationale Ombudsman.

Siebm
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2014 20:33

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door Siebm »

Zijn er meer mensen die geen contract hebben van Wij Kids na de overname van Darkom?

Ik heb nu voor de 2e keer een brief gekregen van de BD om alle gegevens mbt. KOT 2008 op te sturen.
In okt 2013 heb ik dat gedaan en krijg nu het bericht dat ik het nogmaals moet doen omdat ze niet alles hebben.Ik mis het contract van Wij kids,en ik weet zeker dat ik die ook nooit gehad heb.Ik nl verder alles wel heel netjes bij elkaar in de map.Ik heb verder wel alle maandstaten en de jaaropgaven.OOk alle afschriften met de overboekingen aan Darkom en Wij kids.Maar geen contract van Wij kids.
Ik maak me ernstige zorgen! Het gaat om een groot bedrag.
Ook steekt het me dat ze daar halverwege 2014 nog mee komen.....!
En de eerste brief kreeg ik op 2 okt 2013 en dan de tweede brief op 12 mei 2014!
Het zit toch wel een bijzonder lange tijd tussen de reacties van de BD! En hoe lang zou het dan nu duren voor ik weer iets hoor?

k2p
Berichten: 1195
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door k2p »

Siebm, heb je al een besluit gekregen dat de tegemoetkoming wordt herzien?
Of heb je die nog niet ontvangen?
Ik ben bezig met een groep mensen, waaronder ikzelf, met allemaal het probleem dat 2008 pas in 2014 wordt herzien. Wil je meedoen met deze groep?

Stuur me een PM/privebericht met daarin je e-mailadres.

k2p
Berichten: 1195
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door k2p »

Vandaag uitspraak in hoger beroep: ik moet alles terugbetalen over 2009. Recht is weer eens krom in Nederland.

Toeslagen liet uiteindelijk alle punten vallen, behalve dat ik de gastouder te laat zou hebben afbetaald. Zelfs de fout in mijn contract hebben ze laten vallen.

Belastingdienst mag het dus flikken om mij pas in 2010 af te betalen over het jaar 2009, waardoor ik in serieuze geldnood kwam. Maar wanneer bij een controle in 2012 blijkt dat ik zelf de gastouder pas in 2011 heb afbetaald over 2009, mag ik ALLES terugbetalen.

Ze schieten dus met hagel en komen met tig gronden. En hebben uiteindelijk bijna altijd wel op een of ander grond wel raak. En daarom mag ik heel 2009 terugbetalen. (ruim 20'000 euro.)

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door SJZ »

Over januari - september 2009 heb je toch gewoon tijdig betaald? Waarom moet je daar de KOT dan over terugbetalen? Ik vermoed dat er iets anders speelt.

k2p
Berichten: 1195
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door k2p »

SJZ schreef:Over januari - september 2009 heb je toch gewoon tijdig betaald? Waarom moet je daar de KOT dan over terugbetalen? Ik vermoed dat er iets anders speelt.
Er speelde niets anders. Toeslagen betaalde me dat jaar tot en met juni de kinderopvangtoeslag uit. Ik heb tegen het einde van 2009 meer dan wat ik tot dat moment ontving (dus inclusief eigen bijdrage) aan de gastouder betaald. Maar dus minder dan wat ik uitbetaald zou hebben voor januari-september. En daarom mag ik dus ALLES terugbetalen.

Pas in het jaar daarna betaalde Toeslagen het restant uit. Blijkbaar omdat er onderzoek liep naar het gastouderbureau, ofzo. De reden hebben ze mij nooit openlijk medegedeeld.

k2p
Berichten: 1195
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: KOT / Kinderopvangtoeslag 2009

Ongelezen bericht door k2p »

k2p schreef:
SJZ schreef:Over januari - september 2009 heb je toch gewoon tijdig betaald? Waarom moet je daar de KOT dan over terugbetalen? Ik vermoed dat er iets anders speelt.
Er speelde niets anders. Toeslagen betaalde me dat jaar tot en met juni de kinderopvangtoeslag uit. Ik heb tegen het einde van 2009 meer dan wat ik tot dat moment ontving (dus inclusief eigen bijdrage) aan de gastouder betaald. Maar dus minder dan wat ik uitbetaald zou hebben voor januari-september. En daarom mag ik dus ALLES terugbetalen.

Pas in het jaar daarna betaalde Toeslagen het restant uit. Blijkbaar omdat er onderzoek liep naar het gastouderbureau, of zo. De reden hebben ze mij nooit openlijk medegedeeld.

Gesloten