LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening NUON, nu nog duurder (en onduidelijker)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hamie

Jaarafrekening NUON, nu nog duurder (en onduidelijker)

Ongelezen bericht door hamie »

Gisteren mocht ik van NUON de jaarafrekening voor de periode mei 2003 t/m mei 2004 ontvangen. Volgens de bijgaande brief zou de nota nu nog duidelijker moeten zijn. Allesbehalve dat. Het enige dat mij opviel is dat ik ondanks dat mijn energieverbruik in vergelijking met de voorgaande periode vrijwel gelijk is gebleven, ik toch nog €141 mag bijbetalen.
De levering van electriciteit en gas is op de jaarrekening in tegenstelling tot voorgaande jaren gesplitst in een rubriek 'Energielevering door NUON' en 'Transport door Continuon Netbeheer'. Het totaal aan kosten voor de levering van electriciteit en gas is een opstelsom van diverse rubriekjes geworden. Deze optelsom vertelt mij dat het vrijwel gelijke verbruik van gas mij ook ongeveer evenveel geld kost als vorige periode. Het verbruik van electriciteit is ook vrijwel hetzelfde gebleven, maar kost mij na optelling van de rubriekjes dit jaar €342,38, tegen vorig jaar €252,88. Dit is een prijsstijging van zo'n 35%. Hoe is dit mogelijk?
De rekening een beetje uitpluizende kom ik erachter dat de leveringstarieven iets omlaag gegaan zijn en de stijging van de kosten vrijwel puur te wijten is aan de nieuw ontstane rubriek 'Transport door Continuon Netbeheer'.
Hoezo is deze rubriek dit jaar afgesplitst?
Is dit een mooie truc van NUON om te verdoezelen dat de tarieven eigenlijk heel veel gestegen zij?
Zijn er meer mensen die dit opgevallen is?

Gast

Re: Jaarafrekening NUON, nu nog duurder (en onduidelijker)

Ongelezen bericht door Gast »

Is geen truuk van Nuon.

Nuon Holding is opgesplitst in 2 takken:

Nuon - producent en leverancier van energie en via dochter Vitens ook van water
Continuon - netbeheerder van de regionale hoog- en laagspanningsnetwerken in het Nuon gebied.

Op dit moment valt alles onder 1 holding maar de overheid wil dat de bedrijven volledig gescheiden worden om elke schijn van belangen verstrengeling te voorkomen.
Ook op dit moment mag de ene NV niet bij de andere in de keuken kijken; de zogenaamde "chinese muur" constructie en de tarieven die Continuon rekent mogen hoogstens kostendekkend zijn en hier wordt door de overheid via DTe (www.dte.nl) toezicht op gehouden.
Op deze manier is het niet mogelijk dat de holding Continuon gebruikt om via een slinkse weg extra omzet te genereren.
Mede vanwege de splitsing en de verwachte verzelfstandiging worden de kosten van de energie zelf en de kosten van het naar de verbruiker toe transporteren nu ook op de jaarafrekening gesplitst.

Ik zou u willen aanraden om het schrijven van de overheid wat een ieder afgelopen week in de bus zou moeten hebben gehad hier eens op na te slaan.
Is wel erg gemakkelijk om gelijk tegen de Nuon te gaan blazen :x

Isaja
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2003 21:42

Re: Jaarafrekening NUON, nu nog duurder (en onduidelijker)

Ongelezen bericht door Isaja »

Nou zeg, je bent zeker een medewerker van Nuon, zo gespecificeerd je alles kunt vertellen.

Ook voor mij een LEEK in dit soort zaken, begreep er ook geen snars van, maar het zal wel zo wezen. Nuon heeft altijd een monopolistische status kunnen houden op dit gebied en iedereen (trouwe dienaren des nederlands) die hiervan afhankelijk zijn die betalen hun rekening zonder mokken of morren. Maar tegenwoordig is dit voorbij en kan iedereen zelf bepalen welke leverancier ze willen hebben. En dat vindt ik een pluspunt.

Dus iedereen incl. mijn persoontje begrijpen van de zg. "duidelijke" eindafrekening niets van!!

:evil: :evil: :evil:

Gast

Re: Jaarafrekening NUON, nu nog duurder (en onduidelijker)

Ongelezen bericht door Gast »

De overheid biedt de burger dus de keuze in de vorm van de liberalisering. Omdat het, net als bij de telecom bedrijven, een zootje wordt als iedereen extra kabels moet gaan leggen worden de netbeheerders wel nog een streng gecontroleerd monopolie gegund.
Alleen zal je nu, voor de keuzevrijheid van energieleverancier, wat beter op de rekening moeten gaan letten en jezelf wat beter moeten informeren. Voorheen werd je door de energieleverancier aan het handje genomen maar de consument van tegenwoordig wil dat niet meer en alles zelf doen maar daar hoort dus ook een stukje bewustwording bij wat je nu precies voor diensten afneemt. Als je hier niet toe bereid bent is oke maar begin dan niet gelijk de energieleverancier zwart te maken.

En dat ik, op dit moment, m'n werkzaamheden bij de Nuon verricht wil niet zeggen dat ik ook niet kritisch kan zijn naar deze firma maar Hamie was gewoon te ongenuanceerd met zijn kritiek.

Aurora

Re: Jaarafrekening NUON, nu nog duurder (en onduidelijker)

Ongelezen bericht door Aurora »

Kritiek? Hamie stelt naar mijn mening gewoon een - terechte - vraag. Een vraag die overigens nog steeds niet beantwoord is. Mooie uitleg, Gast, maar de prijsstijging van 35% is hiermee toch nog steeds niet verklaard?
Het schrijven van de overheid waarover je het hebt heb ik nog niet in de brievenbus aangetroffen.

Gast

Re: Jaarafrekening NUON, nu nog duurder (en onduidelijker)

Ongelezen bericht door Gast »

Hamie stelt een vraag en insinueert gelijk dat dit weer 1 of andere truc van Nuon zal zijn. Nuon haalt geen truuken uit maar maakt helaas alleen een hoop fouten (waarvan de 10.000 werknemers van Nuon helaas niet gevrijwaard blijven :oops: ).
Om op te helderen waar die 35% vandaan komt zal hij toch contact moeten opnemen met het CCC of op de site van DTe kijken
http://www.dte.nl
waar alle energie- en netbeheer tarieven, zoals goedgekeurd door de overheid, te vinden zijn.

De info in de Kies Energiekrant is ook te vinden op de volgende site:
http://www.kiesenergie.nl/

Praat wat makkelijker met het CCC als je ook weet waarover je het hebt ;-)

hamie

Re: Jaarafrekening NUON, nu nog duurder (en onduidelijker)

Ongelezen bericht door hamie »

Beste mensen, ik sluit me volledig aan bij Aurora. Ik wil mijn vraag delen met andere mensen in dit land om te constateren of ik alleen sta in mijn ervaringen met NUON of dat er meer mensen zijn die mijn mening delen. Dat ik met mijn opmerkingen het tere zieltje van de NUON-medewerker Gast hierbij gekwetst heb spijt mij ten zeerste, maar dit is nu eenmaal hoe ik het ervaar.
Dus, of antwoord geven of serieus reageren op mijn vragen, anders svp niet aan deze discussie deelnemen.

Dank u.

pay back time

Re: Jaarafrekening NUON, nu nog duurder (en onduidelijker)

Ongelezen bericht door pay back time »

Met verwijzing naar diverse sites waar je meer info over je rekening kan opzoeken en de uitleg over de structuur van Nuon dacht ik toch al behoorlijk constructief bezig geweest te zijn ?
Kan ook gewoon zeggen dat je uit je nek zit te kletsen, en wel de verkeerde kolommen bij elkaar opgeteld zal hebben, zoals wel meer mensen die zich benadeeld voelen voelen door hen energiebedrijf maar te belazerd zijn om dingen zelf te zoeken :!:
Op een moment dat iemand die zich uitgeeft als Nuon medewerker het zegt zal het in jouw ogen toch nooit goed zijn :(

en mocht je er desondanks toch van overtuigd zijn dat je een oor aangenaaid wordt door de Nuon, dien dan een klacht in bij DTe.
Zij horen ervoor te zorgen dat een bedrijf dit soort truken niet uit kan halen.

gekwetst zieltje

Re: Jaarafrekening NUON, nu nog duurder (en onduidelijker)

Ongelezen bericht door gekwetst zieltje »

de post "Transport door Continuon Netbeheer" stond vorig jaar ook al op de rekening maar dan als Netbeheerskosten.
Variabele kosten van net beheer zijn iets (paar 10e cent) omhoog gegaan en vastrecht is juist verlaagd met een procent of 5.
(per 1 januari zijn de prijzen gewijzigd dus afhankelijk van de periode waarover de jaaropgave gaat kan dit een paar 10den schelen)

Wat er op dit moment bij is gekomen is de MEP heffing; die was in de oude situatie niet opgenomen bij de netbeheerskosten maar zijn aanzienlijk! Echter dit geld komt echter weer terug via de REB
http://www.ez.nl/beleid/home_ond/mep/faq.htm#1
Dit is een truuk van de overheid en hier moet je de Nuon dus niet kwaad op aankijken ;-)

Verder is ook de termijn waarover je de jaarafrekening hebt gekregen van belang. Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld over 13 maanden betaald en dit jaar maar over 340 dagen. Om niet appels met peren te vergelijken moet je alles even naar 12 maanden terugrekenen en kijken wat er dan voor verschil in zit.

We horen wel weer wat er verder nog voor problemen opduiken :!:

hamie

Re: Jaarafrekening NUON, nu nog duurder (en onduidelijker)

Ongelezen bericht door hamie »

Beste gekwetste NUON medewerker met meer persoonlijkheden dan ooit in de psychologie beschreven,

Aangezien de waas van verontwaardiging voor je ogen je belet mijn eerste bericht op juiste wijze te lezen en hierop zuiver te reageren, is dit mijn allerlaatste bericht om op gepaste wijze nogmaals op je beperkte perceptie in te hakken. Lees in mijn eerste bericht: Mijn totale rekening is met €140 gestegen, hierin zit je genoemde MEP heffing (oh, wat is het uiten van vakjargon toch bevredigend tegen mensen waarvan je verwacht dat ze net zo kortzichtig en dom zijn als jezelf). De kosten van het leveren en het gebruik van alleen electriciteit is met € 89,50 euro gestegen, wat bij een vrijwel gelijkblijvend gebruik een stijging is van zo'n 35% ten opzichte van mijn vorige jaarafrekening (daarbij denigrerende opmerkingen negerend alsof ik net zo slecht zou kunnen rekenen als mijn teergezielde nieuwe vriend). Periodes zijn over beide jaarrekeningen gelijk (precies 365 dagen, dit ondermijnt volledig je zielige argument betreffende de afrekeningsperiode). Rest mij alleen te concluderen dat in deze totale serieus gestarte, maar door jouw ongepaste beschermende houding ten opzichte van het bedrijf waardoor ik me nog steeds een oor aangenaaid voel, discussie door kortzichtigheid nergens toe leidt.
Rest mij te vragen of er nog mensen geïnteresseerd zijn om op een normale manier op mijn discussie in te gaan?

Blijf niet te lang met je gekwetste zielje, persoonlijkheid (mocht die al aanwezig zijn) en perceptie (die net zo beperkt is als al je argumenten in je berichten) rond lopen. Er zijn genoeg mensen in Nederland die lang genoeg gestudeerd hebben om van jouw hoopje zieligheid nog iets te maken. Succes ermee.

schizofreen

Re: Jaarafrekening NUON, nu nog duurder (en onduidelijker)

Ongelezen bericht door schizofreen »

Hamie
veel succes met je zoektocht naar de waarheid ;-)
Als je bij elke posting alleen op de, voor jouw, negatieve punten let en de zinvolle info als niet terzake doende of niet aanvullend op jouw alwetendheid afdoet heb je dat succes hard nodig :twisted:

Gast

Re: Jaarafrekening NUON, nu nog duurder (en onduidelijker)

Ongelezen bericht door Gast »

heb je de gemiddelde prijzen van dit jaar en vorig jaar al eens met elkaar vergeleken?
Wat zit daar dan voor een verschil in?
Door determinatie moet je op die manier toch tot een post komen waardoor het grote verschil verklaard wordt.
En wat zeggen ze er bij Customer Care Center van?

Aurora

Re: Jaarafrekening NUON, nu nog duurder (en onduidelijker)

Ongelezen bericht door Aurora »

Nou nou Hamie, een beetje rustig blijven he. Je hoeft niet zo op Gast in te hakken. Hij doet zijn best om je te helpen, dus hoef je niet zo tegen hem tekeer te gaan!
Laten we vooral proberen om op een geciviliseerde manier met elkaar te communiceren.


f.f.walraven

Re: Jaarafrekening NUON, nu nog duurder (en onduidelijker)

Ongelezen bericht door f.f.walraven »

Beste mensen ,ook ik heb een jaarafrekening mogen ontvangen waar ik niets van snap. Mijn gasverbruik zou ruim 400% gestegen zijn. De mate van bewoning is niet veranderd, mijn huis niet, mijn c.v. niet, ik kan dit niet verklaren? Inmiddels is er een aangetekend schrijven verstuurd, mijn c.v. installatie is door een installatiebedrijf nagekeken en in orde bevonden, een meterijking heeft plaatsgevonden ,en die zou ook binnen de normen vallen. Kortom ik moet nu alles betalen. Dit geintje gaat me een vermogen kosten, heeft iemand een idee hoe ik hier nu verder werk van kan maken, bijv. rechtsbijstand of zo? Ik vind het niet erg om een normale rekening te betalen ,maar dit is zwaar overdreven. Met vriendelijke groet. Frits. [/i]

Gesloten