LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] deze kosten kan/mag dat wel?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Anheja
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:20

deze kosten kan/mag dat wel?

Ongelezen bericht door Anheja »

In 2005 hebben wij een hypotheek afgesloten met een overlijdensrisicoverzekering.
Afgelopen mei kregen we een schrijven van NN dat de waarde erg achteruit ging en dat we het advies kregen om contact op te nemen met onze adviseur.
In ons geval de Hypotheker.
Een afspaak gemaakt en advies gekregen om te proberen deze verzekering over te sluiten en de Hypotheker zou NN vragen wat voor compensatie/voorstel zij hadden om deze verzekering over te zetten.
Nu ongeveer 2 maanden later hebben we een offerte binnengekregen van een bankspaarhypotheek . Daarin zi dus ook een afkoopsom van de kapitaalverzekering Eigen woning wat wordt gestort op de nieuwe geblokkeerde spaarrekening van de bankspaarhypotheek.

Onder het kopje voorbehouden staat dat deze aanbieding onder het voorbehoud dat: De verschuldigde omzettingskosten en door de tussenpersoon gewaarmerkte kopie van een indentiteitsdocument door ons zijn ontvangen.
De omzettingskosten zijn 250,00 Klopt dit wel ? Mag dit wel ?

Ook zit er bij de papieren een eenmalige machtiging van de Hypotheker voor het bedrag van 995,00 euro voor het omzetten van een hypotheek bemiddelingsvergoeding. Is dit acceptabel ? Kan dit zomaar ?

We zitten al moeilijk vanwege de financiele crisis die ons gezin ook geraakt heeft en nu moeten we (even) 1245 euro gaan betalen aan kosten die buiten onze schuld om gemaakt zijn?

Graag advies.
Met vr. gr. Anheja

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: deze kosten kan/mag dat wel?

Ongelezen bericht door juwita »

en nu moeten we (even) 1245 euro gaan betalen aan kosten die buiten onze schuld om gemaakt zijn?
Anheja,
Lijkt me een goede zin om te gebruiken in een kritisch gesprek met de bankdirecteur van je ING kantoor EN met de adviseur van ''De Hypotheker''. Of men voor dit argument gevoelig is, betwijfel ik, maar niet geschoten is altijd mis. Je kunt ook dreigen met je verhaal naar de Telegraaf of AD of andere media te stappen. Daar zijn banken en hypotheekadviseurs vermoedelijk wel erg gevoelig voor, vanwege de toekomstige klandizie die zulke negatieve publiciteit ''kost''.

Succes ermee. En laat nog eens weten of ING en Hypotheker bereid zijn de 250 resp 995 euro aan kosten te schrappen of deels te schrappen.
Laatst gewijzigd door juwita op 10 jul 2012 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

DHA-klachten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jun 2010 16:36

Re: deze kosten kan/mag dat wel?

Ongelezen bericht door DHA-klachten »

Beste Anheja,

Ik stel mij graag eerste even aan u voor: mijn naam is Rob van der Laan en ik ben werkzaam bij De Hypothekers Associatie, de centrale organisatie (hoofdkantoor zo u wilt) van alle vestigingen van De Hypotheker. Ik hou mij o.a. bezig met het beantwoorden van vragen, het oplossen van problemen en het behandelen van klachten.

Uw bijdrage op het forum heb ik gelezen, naar aanleiding hiervan zou ik graag even met u willen overleggen. Wilt u zo vriendelijk zijn mij een email sturen met uw gegevens dan neem ik contact met u op, in eerste instantie eveneens per email. Ik zou nameljk graag voor u onderzoeken wat de mogelijkheden zijn, daarvoor heb ik op dit moment echter nog te weinig informatie. U kunt mij bereiken via: [email protected].

Tot uw berichtje neem ik een afwachtende houding aan en wacht ik even op uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Rob van der Laan
De Hypothekers Associatie BV

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: deze kosten kan/mag dat wel?

Ongelezen bericht door Rense »

@Anheja

U haalt een aantal zaken door elkaar (zeer begrijpelijk overigens)

De te maken kosten hebben niets te maken met de bestaande verzekering.

De € 250,00 zijn de omzettingskosten voor de hypotheek (wijzigen van beleggingsdeel naar bankspaardeel). Deze kosten zijn gebruikelijk hoewel ik van mening ben dat NN deze coulancehalve (gedeeltelijk) zou moeten kwijtschelden. Het is immers hun slechte produkt dat vervangen wordt.

De € 995,00 zijn de advieskosten die u aan de Hypotheker betaald. Deze kosten zijn ook gebruikelijk maar dienen vooraf duidelijk aan u te zijn medegedeeld. Uit uw posting maak ik op dat dit niet is gebeurd en ik zou deze kosten daarom ook niet klakkeloos betalen.

Bedenk u dat NN uw hypotheek ook omzet zonder betaling van de € 995,00 advieskosten!

In de totale kosten zitten geen kosten van de oude polis. Deze afkoopkosten moet u kunnen vinden in de omzettingsofferte.

Gesloten