LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vakantiewerk, langer werken dan in contract staat
Vakantiewerk, langer werken dan in contract staat
Hallo,
Via dit forum zou ik graag even een probleem willen voorleggen.
Ik doe nu al een aantal weken vakantiewerk en dat gaat prima.
Nu loopt mijn contract 9 augustus af en ga ik vanaf 10 aug op vakantie,
dit heb ik ook zo van te voren afgesproken.
Nu heeft mijn leidinggevende mij dus nog in 10aug in geroosterd om te werken.
Ze geeft er geen gehoor aan dat mijn contract afloopt en zegt dat ik gewoon moet werken omdat dat de laatste dag van de werkweek is.
Nu kan ik misschien wel met een collega ruilen, maar dit is toch niet mijn taak?
Omdat ik dit toch al van te voren heb aangegeven en omdat ik t/m 9aug een contract heb.
Ik hoop dat jullie misschien weten wat ik hier het beste mee aan moet!
Alvast bedankt en groeten van Rozengeur
Via dit forum zou ik graag even een probleem willen voorleggen.
Ik doe nu al een aantal weken vakantiewerk en dat gaat prima.
Nu loopt mijn contract 9 augustus af en ga ik vanaf 10 aug op vakantie,
dit heb ik ook zo van te voren afgesproken.
Nu heeft mijn leidinggevende mij dus nog in 10aug in geroosterd om te werken.
Ze geeft er geen gehoor aan dat mijn contract afloopt en zegt dat ik gewoon moet werken omdat dat de laatste dag van de werkweek is.
Nu kan ik misschien wel met een collega ruilen, maar dit is toch niet mijn taak?
Omdat ik dit toch al van te voren heb aangegeven en omdat ik t/m 9aug een contract heb.
Ik hoop dat jullie misschien weten wat ik hier het beste mee aan moet!
Alvast bedankt en groeten van Rozengeur
Re: Vakantiewerk, langer werken dan in contract staat
Ik snap het probleem niet. Het contract is toch duidelijk en rechtsgeldig? Dus gewoon op vakantie gaan op 10 augustus. Dat jouw leidinggevende te stom is om te peopen en denkt dat zij boven een wettelijk afgesproken contract staat is jouw probleem niet.
Formeel gezien heeft u natuurlijk gelijk.kuklos schreef:Ik snap het probleem niet. Het contract is toch duidelijk en rechtsgeldig? Dus gewoon op vakantie gaan op 10 augustus. Dat jouw leidinggevende te stom is om te peopen en denkt dat zij boven een wettelijk afgesproken contract staat is jouw probleem niet.
Praktisch gezien, zou ik persoonlijk het liever professioneel oplossen. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat TS dan maar moet schikken. Misschien wil TS er in de toekomst wel weer een keer vakantiewerk doen, stage lopen of bijvoorbeeld zelfs gaan werken.
@Emmy75, wat is die professionele oplossing dan?
Ja, da's een goeie.. (nog niet zo makkelijk).kuklos schreef:@Emmy75, wat is die professionele oplossing dan?
Wat ik er wel mee wil aangeven is dat ik vond dat u het nogal hard formuleerde met "dat is niet jouw probleem". Waarmee u formeel natuurlijk helemaal gelijk heeft maar als TS het ook zo bij de leidinggevende brengt "ja, dat is niet mijn probleem maar jouw probleem" kan dit nogal verkeerd overkomen. TS kan ook op professionele wijze (blijven) communiceren dat het contract toch echt op 9 augustus afloopt.
TS zou natuurlijk toch begrip kunnen tonen voor de situatie en eventueel een oplossing voorstellen of samen met leidinggevende tot een oplossing komen. TS geeft immers al aan misschien best met een collega te kunnen ruilen.
Indien de leidinggevende van TS voor geen enkel argument openstaat, kan TS ook eens naar diens leidinggevende stappen of naar de afdeling personeelszaken of iets dergelijks. Ik weet natuurlijk niet hoe groot het bedrijf / instelling is waar TS vakantiewerk doet.
Als TS zeker weet nooit meer wat met dat bedrijf / instelling te maken willen hebben dan kan TS zich wel wat harder opstellen. Maar soms is het niet handig om alle bruggen achter je te verbranden. Misschien wil ze er nog een vakantiewerk doen of heeft ze de referentie nog nodig.
-
Netjes een gesprek aan gaan,dat je contract afloopt en dat je daar op gerekend hebt en je dus niet meer beschikbaar bent op die datum.
Gewoon netjes nu gesprek aanvragen,als je wilt ruilen is dat jou beslissng ,maar eigenlijk hoef je dat niet te doen.
Maar om te laten zien , als het gesprek goed verloopt dat je best haar tegemoet wil komen, dan komen julie er misschien samen netjes uit.
Altijd beter als met herrie weggaan.
Je weet nooit ,of je misschien nog in de weekende ooit daar wilt werken of?wat emmy zegt..
Dus raap je moet bijelkaar en praten
Succes
Gewoon netjes nu gesprek aanvragen,als je wilt ruilen is dat jou beslissng ,maar eigenlijk hoef je dat niet te doen.
Maar om te laten zien , als het gesprek goed verloopt dat je best haar tegemoet wil komen, dan komen julie er misschien samen netjes uit.
Altijd beter als met herrie weggaan.
Je weet nooit ,of je misschien nog in de weekende ooit daar wilt werken of?wat emmy zegt..
Dus raap je moet bijelkaar en praten
Succes
Ik neem deze harde positie in omdat de leidinggevende duidelijk aangeeft zich niets aan te trekken van het contract en vermoed dat een gesprek geen nut heeft. Werken ná 9 augustus betekent dat stilzwijgend een nieuw contract wordt afgesproken van dezelfde periode als het vorige contract (dat tot 10 augustus liep).
Hallo rozengeur, als dit in je contract staat, is dat toch op papier? Dat kan je toch nog even (als extraatje) laten lezen. Als de 10de je vakantie ingaat en dat was al zo afgesproken, zie ik niet waarom je "meerdere" zich daar niet aan houd. Stel je voor dat je een vakantie geboekt had en je kon niet weg op die dag. Dat kan toch niet. Onredelijke eis.
Had je trouwens iets geboekt vanaf 10 augustus? Dan zou er helemaal geen onprettige situatie kunnen ontstaan.
Laatst gewijzigd door tenormin op 10 jul 2012 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Harde opstelling kiezen kan altijd nog het duurt immers nog een maandje. Dus nog een maand de tijd om eruit te komen en het op te lossen. Het is niet verstandig dit te laten slepen en wel achteraan te gaan. TS kan in een goed gesprek toch duidelijk aangeven dat ze niet de 10de wil werken en dat het contract afloopt op de 9de. TS kan toch zakelijk aangeven niet met zich te laten sollen. Ik denk dat er nog wel eerst wat andere gespreksmogelijkheden zijn met een afdeling personeelszaken of de leidinggevende van de leidinggevende.kuklos schreef:Ik neem deze harde positie in omdat de leidinggevende duidelijk aangeeft zich niets aan te trekken van het contract en vermoed dat een gesprek geen nut heeft. Werken ná 9 augustus betekent dat stilzwijgend een nieuw contract wordt afgesproken van dezelfde periode als het vorige contract (dat tot 10 augustus liep).
Mogelijk heeft de leidinggevende het gewoon even zo geprobeerd om te kijken of het lukt, maar het planningsprobleem van de leidinggevende moet niet het probleem van TS worden uiteraard.
-
nee je moet idd niet wachten tot het laatste moment,
nu aankaarten,des te eerder is het geregeld.
of er weer stilzwijgens een contract komt weet ik niet kuklos?het is vakantiewerk.
ik weet niet of dat dan ook zo werkt?
feit blijft dat het contract gewoon de 9de eindigd en ze dus niet meer verplicht is zich die dag te vertonen,maar wat ik al zei,
iets netjes oplossen is altijd beter,voor de toekomst?
nu aankaarten,des te eerder is het geregeld.
of er weer stilzwijgens een contract komt weet ik niet kuklos?het is vakantiewerk.
ik weet niet of dat dan ook zo werkt?
feit blijft dat het contract gewoon de 9de eindigd en ze dus niet meer verplicht is zich die dag te vertonen,maar wat ik al zei,
iets netjes oplossen is altijd beter,voor de toekomst?
Heeft overigens meer te maken met wetgeving over arbeidsovereenkomsten uit het BW, maar verder denk ik dat u zeker een punt heeft. Het is niet relevant wanneer de 'werkweek' eindigt. Het komt eigenlijk vaker niet dan wel zo mooi uit dat een contract voor bepaalde tijd precies op de laatste dag van de werkweek afloopt.vogels schreef:Dat krijg je met leidinggevenden die de ballen verstand hebben van arbowetgeving. Dat de 10e de laatste dag van de werkweek is, is helemaal niet relevant, want je contract loopt af op de 9e.
Precies en daarom heeft u ook helemaal gelijk dat de leidinggevende de ballen verstand heeft van de wetgeving.vogels schreef:Stel je voor dat de 9e een maandag is, zou ze je lekker nog inplannen tot de 13e/14e???
-
joh die doen maar wat! en zeggen gewoon je komt werken,zonder na te denken!
of gewoon proberen..
vogels je hebt gelijk!
of gewoon proberen..
vogels je hebt gelijk!
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reactie's!
Ben vandaag bij mij leiding gevende geweest en heb denk ik goeie feedback gegeven, vanuit mijn ik persoon gesproken.
Zonder haar al te erg aan te vallen, moet tenslotte nog wel met haar een poosje door 1 deur gaan.
Ze gaf toe dat het inderdaad haar fout was en of ik misschien wilde proberen te ruilen omdat ze heel erg krap in het personeel zaten. Als het niet zou lukken zou ze het anders proberen op te lossen.
Nu heb ik dus kunnen ruilen en ga ik de 10de lekker op vakantie!
Officeel en contractueel gezien stond ik dus eigenlijk wel in me recht. Maar door nu zelf te ruilen kan ik mooi nog een paar uur extra werken, kan ik gewoon nog met mijn leiding gegevende door 1 deur en voelt het zo een stuk prettiger dan het hard te spelen.
Nogmaals bedankt voor jullie mee denken, fijne vakantie en groeten
Vogels bedankt voor de tip, en inderdaad heb ik geboekt en ga ik nu heerlijk 2 weken van me vakantie genieten van af de 10de! Doei
Bedankt voor jullie reactie's!
Ben vandaag bij mij leiding gevende geweest en heb denk ik goeie feedback gegeven, vanuit mijn ik persoon gesproken.
Zonder haar al te erg aan te vallen, moet tenslotte nog wel met haar een poosje door 1 deur gaan.
Ze gaf toe dat het inderdaad haar fout was en of ik misschien wilde proberen te ruilen omdat ze heel erg krap in het personeel zaten. Als het niet zou lukken zou ze het anders proberen op te lossen.
Nu heb ik dus kunnen ruilen en ga ik de 10de lekker op vakantie!
Officeel en contractueel gezien stond ik dus eigenlijk wel in me recht. Maar door nu zelf te ruilen kan ik mooi nog een paar uur extra werken, kan ik gewoon nog met mijn leiding gegevende door 1 deur en voelt het zo een stuk prettiger dan het hard te spelen.
Nogmaals bedankt voor jullie mee denken, fijne vakantie en groeten
Vogels bedankt voor de tip, en inderdaad heb ik geboekt en ga ik nu heerlijk 2 weken van me vakantie genieten van af de 10de! Doei
Daar sluit ik me helemaal bij aan.vogels schreef:Fijne vakantie en mooi dat het op een nette manier is opgelost. Net wat je zegt: je moet nog door 1 deur kunnen de komende tijd.
Fijne vakantie !
-
Ik ook. Mooi dat het zo goed is opgelost, en wie weet biedt het perspectief voor de toekomst? Het was in ieder geval een mooie training in 'voor jezelf opkomen'.Emmy75 schreef:Daar sluit ik me helemaal bij aan.vogels schreef:Fijne vakantie en mooi dat het op een nette manier is opgelost. Net wat je zegt: je moet nog door 1 deur kunnen de komende tijd.
-
Goed gedaan ! Hele fije vakantie