LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
Ik heb een probleem met de wasmachine van Samsung (gekocht in februari 2012). Sinds gister is deze ermee opgehouden en wil niet starten.
Vanochtend gebeld met eerst de winkel, zij verwezen me door naar Samsung.
Volgens Samsung kan een monteur niet eerder langskomen dan begin augustus! (vanwege drukke periode)!
Nou vraag ik me af is dit wel normaal dat ik zolang moet wachten en kan ik nog andere acties ondernemen?
Eigenlijk kan ik niet zo lang wachten met de was.
Vanochtend gebeld met eerst de winkel, zij verwezen me door naar Samsung.
Volgens Samsung kan een monteur niet eerder langskomen dan begin augustus! (vanwege drukke periode)!
Nou vraag ik me af is dit wel normaal dat ik zolang moet wachten en kan ik nog andere acties ondernemen?
Eigenlijk kan ik niet zo lang wachten met de was.
Re: Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
Ik zou je adviseren om een beroep te doen op je wettelijke garantie. Dit kun je doen door een brief naar de verkoper te sturen. Hij mag je niet door wijzen naar de fabrikant. Je staat ook minder sterk als je naar de fabrikant toe gaat. Op ConsuWijzer.nl kun je een goede voorbeeldbrief vinden.
Re: Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
De winkelier heeft juist gehandeld.Bij aankoop staat in de bij geleverde papieren dat er bij storing tijdens de garantie periode contact met de fabriekant/ service dienst opgenomen moet worden.
Re: Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
U heeft een overeenkomst gesloten met de winkel waar u de wasmachine gekocht heeft. Zij moeten voor de garantie-afhandeling zorgen. Als ze daarvoor Samsung moeten inschakelen is dat prima, maar dat zou de winkel moeten doen. In principe heeft u verder weinig met Samsung te maken.sanjo schreef:Vanochtend gebeld met eerst de winkel, zij verwezen me door naar Samsung.
Ik vraag me af wanneer dit gezever eens ophoudt en winkels eens stoppen met doorverwijzen naar de fabrikant, maar dit even terzijde.
Zoals gezegd is dit een probleem voor de winkel. De winkel behoort zijn verplichtingen binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper moeten nakomen.sanjo schreef: Volgens Samsung kan een monteur niet eerder langskomen dan begin augustus! (vanwege drukke periode)!
Een en ander is te vinden in BW 7 artikel 21.
Gaat de winkelier al te moeilijk doen en wil deze niet meewerken, kunt u aangeven de overeenkomst te ontbinden. (art 22 BW 7) Dit kunt u eventueel als stok achter de deur gebruiken.
U kunt eens advies inwinnen bij een juridisch loket waar eerste advies meestal gratis is of Jurofoon. Gewapend met die informatie (klinkt altijd beter dan "iemand op een forum schrijft") kunt u nog eens contact opnemen met de winkel waar u het product gekocht heeft. Wel gewoon zakelijk blijven communiceren.sanjo schreef: Nou vraag ik me af is dit wel normaal dat ik zolang moet wachten en kan ik nog andere acties ondernemen?
Eigenlijk kan ik niet zo lang wachten met de was.
Re: Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
Hoe weet u wat in de papieren van TS staat als u niet eens weet in welke winkel er gekocht is?gtp schreef:De winkelier heeft juist gehandeld.Bij aankoop staat in de bij geleverde papieren dat er bij storing tijdens de garantie periode contact met de fabriekant/ service dienst opgenomen moet worden.
Re: Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
Dit staat in de garantie papieren.
Re: Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
Dan nog heeft TS een koopovereenkomst met de winkel waar het product gekocht is. Op basis van die koopovereenkomst heeft verkoper een aantal verplichtingen en die regels staan in het BW.gtp schreef:Dit staat in de garantie papieren.
Re: Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
Bedankt voor de tips!
Het gaat in dit geval over Maxwell.
Het gaat in dit geval over Maxwell.
Re: Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
Een kleine aantekening. Er zit een verschil tussen de wettelijke garantie en fabrieksgarantie. Dat de verkoper ook de fabrieksgarantie moet afhandelen is niet vanzelfsprekend.Emmy75 schreef:Zij moeten voor de garantie-afhandeling zorgen.
De verkoper mag niet in het nadeel afwijken van de koper van de wettelijke garantie. Als hij dat toch doet dan kan een dergelijke beding worden vernietigd omdat het in strijd is met dwingend recht.gtp schreef:De winkelier heeft juist gehandeld.Bij aankoop staat in de bij geleverde papieren dat er bij storing tijdens de garantie periode contact met de fabriekant/ service dienst opgenomen moet worden.
Overigens zou de verkoper de voorwaarden ook nog een te laat hebben vertrekt. Voorwaarden moet je voor of tijdens de koop geven, niet er na.
Re: Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
Klopt maar ik ging er tot nu toe alleen even uit van hetgeen in BW 7 geregeld is mbt de rechten van een koper. Ik las nog geen 6 maanden en dacht meteen aan art 18.alfatrion schreef:Een kleine aantekening. Er zit een verschil tussen de wettelijke garantie en fabrieksgarantie. Dat de verkoper ook de fabrieksgarantie moet afhandelen is niet vanzelfsprekend.Emmy75 schreef:Zij moeten voor de garantie-afhandeling zorgen.
Een fabrieksgarantie mag altijd wel uitgebreider zijn, maar niet de rechten inperken vanuit BW 7.
Re: Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
Daar dacht ik ook meteen aan. Art. 7:21 jo 7:17 jo 7:18 lid 2 jo 7:6 lid 1 BW = sterke zaak.
Re: Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
Dat lijkt mij ook..alfatrion schreef:Daar dacht ik ook meteen aan. Art. 7:21 jo 7:17 jo 7:18 lid 2 jo 7:6 lid 1 BW = sterke zaak.
@TS,
Voor het geval het nogal onduidelijk is wat er bedoeld wordt:
Burgerlijk Wetboek 7
De artikelen:
21
17
18 lid 2
6 lid 1
Deze wetsartikelen kunnen bijvoorbeeld nagelezen worden via:
http://www.wetboek-online.nl/wet/Burger ... k%207.html
Re: Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
Dat is natuurlijk zo. Het is ongeveer gelijk aan de koper heeft recht op herstel of vervanging (art. 7:21 BW), want het product is ondeugdelijk (art. 7:17 BW) omdat dit wettelijk wordt vermoed (art. 7:18 BW) en daarvan mag niet in het nadeel van de koper worden afgeweken (art. 7:6 lid 1 BW). (Jo betekent in combinatie met, dus alle artikels samen = sterke zaak.)Emmy75 schreef:Voor het geval het nogal onduidelijk is wat er bedoeld wordt:
Re: Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
Bedankt voor de verdere verduidelijking, heb nogmaals gebeld naar de winkel om hun uit te leggen dat ik de wachttijd tot de reparateur langs komt veel te lang vind.
Daarbij ben ik van plan om een brief op te stellen omdat ik ontevreden ben met de afhandeling. En ik zou mogelijk het product willen retourneren met teruggaaf van geld door de winkel.
Maar daar ben ik nog even over na aan het denken.
In ieder geval bedankt.
Daarbij ben ik van plan om een brief op te stellen omdat ik ontevreden ben met de afhandeling. En ik zou mogelijk het product willen retourneren met teruggaaf van geld door de winkel.
Maar daar ben ik nog even over na aan het denken.
In ieder geval bedankt.
Re: Samsung wasmachine kapot - nog geen 6 mnd oud!
Graag gedaan. Op consuwijzer.nl kun je voorbeeldbrieven vinden. Er staat er ook eentje tussen voor ontbinding.