LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Marktplaats annoniem email beleid

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door nevermind »

Heb net een mail binnen, en wat staat er :
johan XXXXXXX via Marktplaats <[email protected]>

En wat staat er beneden in het mail zelf:

Van: XXXXXXX via Marktplaats
Datum: 12-7-2012 22:10:33
Aan: [email protected]


Ik zie dus wel het mail van mijn Klant.
Dus als ik antwoord, gaat het mail via de provider van KPN aan de klant.
Ik ken het niet anders.

Citronella
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2012 00:22

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door Citronella »

Ik heb sinds de invoering van de nieuwe mailservice één enkele keer het email-adres van de afzender te zien gekregen. Alle andere keren was het steeds, zoals anderen hierboven schrijven, gecodeerd via marktplaats.
De foutmelding die Rainaildo beschrijft heb ik ook al enkele keren ontvangen.

Misschien zijn er verschillende omstandigheden die het wel/niet noemen van de mailadressen bepalen? Bijvoorbeeld: als iemand op een advertentie reageert via de mobiele site van Marktplaats, staat er als afzender Verkoopberichten i.p.v. Marktplaats. Dit staat op de site van MP zelf, waar ik achter kwam toen ik dacht een "verdachte" mail te hebben ontvangen en dit wilde controleren.
Misschien dat dit hier ook het geval is? Voor ons als gebruikers moeilijk te bepalen. Dat kan alleen MP, die alle meldingen kan vergelijken en er hopelijk ook iets mee doet.

Het belangrijkste vind ik dat MP alle mails goed doorstuurt, hoewel de anonimiteit me ook niet bevalt, om de redenen die anderen al eerder aangaven.

Rainaldo
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jul 2012 23:54

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door Rainaldo »

Wellicht ligt het aan het emailaccount, maar gmail laat geen prive emailadres zien.
Ik ontvang 5 tot 10 reacties per dag, maar in geen enkele mail staat een normaal mailadres.

In emails afkomstig van verkoopberichten@marktplaats staat/stond wel een emailadres, alleen heb ik sinds 7 juli geen enkele mail meer van "verkoopberichten" gehad terwijl dat er normaal 1 of 2 per dag waren??

Onderaan in normale mails staat:
To: [email protected]
From: [email protected]

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door nevermind »

Rainaldo schreef:Wellicht ligt het aan het emailaccount, maar gmail laat geen prive emailadres zien.
Ik ontvang 5 tot 10 reacties per dag, maar in geen enkele mail staat een normaal mailadres.

In emails afkomstig van verkoopberichten@marktplaats staat/stond wel een emailadres, alleen heb ik sinds 7 juli geen enkele mail meer van "verkoopberichten" gehad terwijl dat er normaal 1 of 2 per dag waren??

Onderaan in normale mails staat:
To: [email protected]
From: [email protected]
Dat zou natuurlijk de oplossing zijn, dat G mail geen prive adres laat zien.
Ik gebruik een andere provider, en zoals aangegeven zie ik het wel.

syl46
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2009 15:58

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door syl46 »

nevermind schreef:
Rainaldo schreef:Wellicht ligt het aan het emailaccount, maar gmail laat geen prive emailadres zien.
Ik ontvang 5 tot 10 reacties per dag, maar in geen enkele mail staat een normaal mailadres.

In emails afkomstig van verkoopberichten@marktplaats staat/stond wel een emailadres, alleen heb ik sinds 7 juli geen enkele mail meer van "verkoopberichten" gehad terwijl dat er normaal 1 of 2 per dag waren??

Onderaan in normale mails staat:
To: [email protected]
From: [email protected]
Dat zou natuurlijk de oplossing zijn, dat G mail geen prive adres laat zien.
Ik gebruik een andere provider, en zoals aangegeven zie ik het wel.
Ik gebruik mijn ziggomail, en ook ik krijg geen prive adressen meer te zien.

En net als @Rainaldo krijg ik mails retour
"This is the mail system at host mx.marktplaats.nl.
I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below."

Dus hier ook grote twijfel of alle mailtjes wel goed aankomen!!

be_happy
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2012 19:21

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door be_happy »

Ik vind het prima, als het maar werkt. Helaas is dat niet het geval. Mails komen niet altijd aan, via hun nieuwe systeem en dat vind ik een kwalijke zaak. Ik verkoop iets, krijg vraag over product van koper, ik antwoord direct, krijg volgende dag geïrriteerd weer dezelfde vraag en dat tot 2 keer toe, uiteindelijk email adressen uitgewisseld en toen ging het uiteraard wel goed. Dus Marktplaats als je niet in staat bent om een goed werkend systeem met verborgen email te leveren, stop er dan direct mee.

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door moleman »

ciske schreef:
vogels schreef: Ik heb nu wat advertenties staan op MP en zie na paar x heen en weer mailen, wel een 'eigen' mailadres staan van kopers.

Lijkt mij logisch , je kan niet steeds via MP blijven mailen.
Dat doe je toch ook na verschillende mailtjes.
Zoals "Veldsmit" het beschrijft klopt het.

1REWI
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2012 19:47

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door 1REWI »

Waar ik meer bang voor ben is dat marktplaats uit de gegevens op kan maken wat ik allemaal verkocht heb en in welke aantallen en voor welke prijzen.
En aan wie spelen zij deze informatie door ? denk aan belastingdienst , concurenten enz.
Op deze manier kan marktplaats heel goed informatie krijgen over welke artikelen goed verkopen tegen elke prijzen.
Dit is zeer concurentiegevoelige informatie . Misschien niet bij een enkel 2e hands aangeboden artikel maar zeker wel bij de vele nieuwe artikelen van bedrijven welke op marktplaats actief zijn.

Ik tijfel er dan ook niet aan dat al deze informatie aan marktplaats eigenaar Google ( amerika)wordt doorgespeeld.
Een zeer kwalijke ontwikkeling waarbij BIG BROTHER AMERIKA al onze gegevens zo in de schoot krijgt geworpen.

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door moleman »

1REWI schreef:
Ik tijfel er dan ook niet aan dat al deze informatie aan marktplaats eigenaar Google ( amerika)wordt doorgespeeld.
Een zeer kwalijke ontwikkeling waarbij BIG BROTHER AMERIKA al onze gegevens zo in de schoot krijgt geworpen.
Sorry, maar Marktplaats is van Ebay.Niet van Google.En Ebay valt onder Amerikaanse wetgeving.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door bprosman »

En aan wie spelen zij deze informatie door ? denk aan belastingdienst
Denk het niet maar de belastingdienst is zelf wel slim genoeg om daar te kijken, bovendien als je DAAR bang voor bent heb je mi een ander probleem.
Ik snap het probleem niet zo, het eerste contact leg je via dit mailsysteem maar de rest van de 'onderhandelingen' doe je toch via een ander mailsysteem.
En gebruik dan geen gmail waar in de kleine lettertjes staat dat gmail de INHOUD van je mails mag gebruiken voor commerciele doeleinden ofwel zich het recht voorbehouden je mail te lezen.

brightsoul
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2012 21:37
Contacteer:

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door brightsoul »

Ik zie een andere redenering/motivatie achter het opzetten van deze persoons-anonimisering tussen koper en verkoper op afstand door Marktplaats. Het is een bewust systeem van wantrouwen-creatie bij de partij van legitieme kopers tegenover hun beruchte tegenpartij van serie-oplichtende oplichters, door het meewerken van Marktplaats aan de identiteits-/intentieverduistering van deze serie-oplichtende 'verkopers' tegenover hun kopers, pervers als een zich onpartijdig en eerlijke handel bevorderend voordoende tussenpersoon tussen beide partijen (de klanten van Marktplaats). Met andere woorden: het is bedoeld om massale oplichting van kopers te bevorderen op het (eigen) handelsplatform van Marktplaats (hoe tegenstrijdig en hypocriet als dit ook klinkt), zodat steeds meer mensen Paypal (net als Marktplaats eigendom van eBay) als tussenpersoon gaan gebruiken bij hun 'geld'-transacties omdat overboeken via het bankensysteem hiermee (met de door Marktplaats bevorderde toename in oplichtingsgevallen van kopers) een slechte naam bedoeld is te krijgen bij kopers. Voor preventie van en gerechtigheid bij serie-oplichting via het echte geldsysteem heeft de overheid (of een niet-marktpartij waarbij internethandelsplatformen zijn aangesloten) namelijk nog geen informatiesysteem voor een snel antwoord om voor gerechtigheid te zorgen voor oplichters en gedupeerden, doordat serie-oplichters vrij spel krijgen omdat kopers niet vantevoren hun rekeningnummer zélf controleren bij het Meldpunt (omdat ze nog niet eerder zijn opgelicht en dus nog niet wantrouwig zijn tegenover internethandel zonder check van het rekeningnummer vantevoren op het Meldpunt Internetoplichting van de Politie op https://www.mijnpolitie.nl/b/miocheck2.html), en klanten hier ook niet automatisch over worden geïnformeerd als een verkoper bij de politie te boek/op te zoeken staat als fraudeur. Het door Marktplaats bevorderde wantrouwen/ongenoegen wordt gebruikt om partij en wederpartij (koper en verkoper) naar het wetteloze betalingssysteem van Paypal te bewegen zich te verplaatsen, waar oplichting nog veel vaker voor zal komen in het voordeel van Paypal en dus eBay (zoals ik zal uitleggen).

Ik ben onlangs zelf ook voor het eerst opgelicht voor €190, door een echte serie-oplichter bleek achteraf: http://www.opgeletopinternet.nl/index.p ... 8.105.html, heb eens goed over dit criminele fenomeen nagedacht en ben nu goed kwaad op deze anonimisering van Marktplaats die bedoeld is het oplichten te bevorderen zodat eBay met haar Paypal haar eigen zakken kan vullen over de rug van haar eigen opgelichte gebruikers heen met haar 'product' (een 'geld'systeem wat 'Kopersbescherming' beloofd maar wat niet kan werken). Bovendien zal het gebruik van Paypal voor handel van particulieren onderling (zoals op Marktplaats) wat eBay wenst en nastreeft voor iedereen, de fraude en oplichting in de internethandel alleen maar groter maken, totdat Paypal op den duur instort omdat het zelf in haar commerciële belang fraude veroorzaakt (ondanks dat het adverteert een product te zijn wat dit tegen gaat), en als 'rechter in de internethandel' ingehaald zal (moeten) worden door de overheid/overheden en de onpartijdige handelsplatformen (niet Marktplaats) die het niet voor hun eerlijke gebruikers willen verpesten om er zelf rijker van te worden.

Ja, dit zijn een paar serieuze aantijgingen en nog niet helemaal te begrijpen voor wie tot hier leest, maar het is goed beredeneerd hieronder weergegeven. Ik vind het een koude douche op TV meer dan waardig voor Marktplaats (opdat haar concurrenten die zich hier niet schuldig aan maken voor eBay, marktaandeel verdienen). Laat me het uitleggen.

Je gaat als koper niet jezelf 'prettig presenteren voor een 2e hands afhandelingskoopje' door bij het eerste contact het ware email adres te vragen omdat je de verkoper bij voorbaat al wantrouwt, hoe vriendelijk en servicegericht hij ook overkomt in zijn eerste reactie op je. Dat kun je wel doen en dan raak je wellicht de kans kwijt te kunnen kopen omdat een eerlijke verkoper ook een beetje prettig benaderd wil worden, of je moet jezelf helemaal gaan uitleggen als iemand die ervaring heeft gehad met oplichting en daar heb je ook geen zin in want de verkoper kan het zien als trucje of je wilt het er niet meer over hebben. Dus je mailt via Marktplaats. Wat je als koper wel zou kunnen doen (maar wat de meeste kopers eigenlijk niet steeds willen doen en/of niet doen, totdat ze een keer opgelicht worden) is het rekeningnummer controleren op rapportage gebruik bij oplichting op de website van mijnpolitie.nl.

Oplichters kunnen voor iedere klus een prepaid simkaart online kopen (koop een pak van 20!) en een telefoonnummer presenteren, een voornaam verzinnen (of dezelfde/juiste gebruiken), een geloofwaardig adres verzinnen/opzoeken en een geloofwaardige advertentie plaatsen van een product wat ze niet hebben (zoek huiskamerfoto's op internet of sla ze op van eerdere echte advertenties), en dit doen ze ook zonder problemen elke keer weer opnieuw (zeker voor €190 voor het faken van een beetje klantenservice). Maar als ze voor elke klus (elke keer dat hun account geblokkeerd wordt en het email adres geblacklist wordt voor het aanmaken van nieuwe accounts bij rapportage van de opgelichte klant) een geloofwaardige email-alias moeten verzinnen met @hotmail @gmail @yahoo erachter, wordt het al gauw te moeilijk voor ze kopers niet te laten twijfelen. Waarom zou je immers een email adres kiezen als voornaamachternaam en dan 123e, en juist die op Marktplaats gebruiken? Als je een serieus verkoper bent die een paar advertenties heeft gehad en je hanteert op dat moment toevallig een ongeloofwaardige of lompe alias van toen je nog op de basisschool zat en msn net leerde kennen, dan maak je even een geloofwaardige aan met @gmail, @hotmail, of @yahoo erachter. Serieoplichters hun naam geeft geen zekerheid, hun telefoonnummer doet dat niet, hun stem doet dat niet, hoe ze met je communiceren doet dat niet (of nauwelijks), hun advertentie doet dat niet en het adres wat ze je sturen ook niet. Dit zijn allemaal dingen die je niet kunt of wilt betwisten als je niet al eens opgelicht bent. Ook het email adres wil je niet achter de proxy van Marktplaats vandaan halen om de verkoper te vriend te houden, terwijl dat juist hét gegeven is wat de indicator van serie-oplichters is vóórdat ze je bedonderen. Alleen hun rekeningnummer nádat je (voor het eerst) opgelicht bent (bij Meldpunt Politie), hun achternaam ook nádat je voor het eerst opgelicht bent (Googlen naar rapportage icm. het rekeningnummer), of hun belachelijke verzonnen email-alias vóórdat je opgelicht bent, verraadt een professionele serieoplichter. Als we het hiermee eens zijn komen we tot de volgende conclusie: Marktplaats zorgt er met haar anonimisering van de emailadressen voor dat élke goedgelovige koper die een rekeningnummer niet standaard checkt en/of de achternaam niet Googled, zijn éérste oplichting vroeg of laat te verduren zal krijgen van de professionele oplichters die alles goed weten te verhullen en door Marktplaats ook hun email adres. Maar dat dit vroeg of laat gebeurt met iedere koper is ook de intentie van Marktplaats. Want zeg nu zelf: hoe veel mensen op Marktplaats zoeken nu vantevoren het rekeningnummer bij het meldpunt op, of de achternaam van het rekeningnummer op internet met als doel een verzameling meldingen overeenkomstig met het rekeningnummer te vinden? Totdat je een keer opgelicht bent was je goed van vertrouwen en deed je dat voor het gemak niet, net als ik dat niet deed. De idiote alias te zien krijgen had me aan het denken gezet het geld over te maken.

Waarom zijn de excuses van Marktplaats voor het verduisteren van het enige aanknopingspunt wat een vertrouwende klant kan redden tegen een sluwe serie-oplichter (zijn zoveelste email-alias die hij heeft moeten verzinnen), voor de goedgelovigen? (http://www.marktplaats.nl/i/help/medede ... 1aed87ecf1):
Spam, virussen en nep-emails van 'commerciële partijen' voorkomen voor je als koper is geen valide reden. Als je infrequent koper bent heb je een minieme kans net een koper te treffen die hem opslaat, en als je een frequent koper bent (dat zijn er aanzienlijk minder dan de infrequent kopers, dus om het systeem dan voor het meerendeel wat het niet nodig heeft te gaan veranderen in het nadeel van doorzichtig handelscontact...) gebruik je al een zakelijk email-adres met spamfilter als dit echt een probleem op Marktplaats was (waar kwam het probleem/de probleemmelding vandaan? niet van gebruikers hoor Marktplaats; mensen doppen hun eigen spamboontjes wel en wijzen daar niet Marktplaats voor aan). Bovendien zijn er voor techneuten veel efficiëntere manieren om aan valide email adressen te komen om te spammen/virussen/neppen, dan een advertentie te gaan verzinnen voor een product wat je niet hebt en waar mensen in geloven en op reageren en dat je dan een of een paar email adressen doorkrijgt die echt zijn, samen met 3x zoveel vragen waarom je niet reageert, namelijk: als de verkoper/ontvanger een computerprogramma is (de techneutische adverteerder zijn programma), antwoordt hij (zijn programma) automatisch op binnenkomende mails via Marktplaats (op zijn véél te mooi geprijsde advertenties) terug dat hij als verkoper liever rechtstreeks met je mailt omdat hij de anonimisering maar niks vindt (te klantcontact-onvriendelijk/onpersoonlijk) en ontvangt hij op die manier het echte email adres volledig automatisch en efficiënt buiten marktplaats om in zijn mailbox van de kopers, waar hij de email-adressen uit filtert tot een mooie lijst om naar te mailen.

Toegegeven, misschien verdient Marktplaats ook iets met de persoonsgegevens die langskomen in de email-proxy, maar wat kun je verdienen aan een rekeningnummer of een adres gekoppeld aan een email adres/echt veronderstelde naam? Incasseren van een rekeningnummer gaat niet zomaar massaal ongestraft (je kunt terug laten boeken als het onterecht is) en verkopers verschijnen toch wel aan je deur ook zonder dat Marktplaats aan ze doorgaf dat je een adres hebt. Het enige wat ze misschien geautomatiseerd kunnen opbouwen is het consumptiepatroon van een email adres, en dat doorverkopen voor gerichte advertenties gestuurd naar het huisadres van kopers/verkopers. In dat geval moet ik overwegen dat ze onterecht over spam beginnen te kniezen om dat te verhullen. Toch weten ze wel wat ze veroorzaken als je hun bericht in bovenstaande link goed doorleest. Ze praten zichzelf in het persbericht over de anonimiserings'oplossing' namelijk al goed: ze weten dat zij met deze anonimisering veel zaken van oplichting zullen veroorzaken; dat impliceert de gekozen tekst. Hier nog zo'n verhullende tekst hierover van Marktplaats: http://marktplaats.force.com/articles/F ... s/?l=nl_NL : 'ze weten bij Marktplaats door het anonimiseren beter wie verkopers zijn als ze naar hun site toe komen en voorkomen daarmee onraad (voor de volgende oplichting met een nieuwe account aangemaakt met een nieuwe verzonnen alias, waarom zou je anders ooit terugkeren voor je 2e/3e/4e... account, Marktplaats?) en dat 'helpt''. Helpt wie? Kopers weten het niet meer, wie het zijn die een 2e/3e/4e/5e... account nodig hebben want ze krijgen dat aan elkaar gebreide email adres niet meer gepresenteerd. Stel nu dat gebruikers geweerd worden door Marktplaats door hun email-proxygegevens. Dat zal vast niet elke keer zijn omdat Marktplaats heeft opgespoord dat ze eerder hebben gespamd naar gebruikers: hoe achterhaald dan!? (valt technisch niet te doen en levert niks op). Hoe leidt je uit eerdere emails die je opgeslagen hebt af dat iemand het niet verdient op de site actief te zijn/oplichter is? IP-adres verbergen/veranderen weten ze wel raad mee dus een IP (die de klant ook niet meer te zien krijgt) blokkeren kan niet. Inkomsten uit het verkopen van gerichte advertentielocatietips zijn relatief klein, en niet de moeite waard vertrouwen en een mogelijkheid voor klanten om opgelicht te worden van ze weg te nemen. Hetgeen Marktplaats al haar advertentieinkomsten oplevert is dat het gezien wordt als en relatief veilig en veiligheidsbevorderend platform. Met deze maatregel laat het serie-oplichters los op haar nietsvermoedende, eerlijke en gulle kopers. Maar geld is natuurlijk wel de motivatie achter dit bedrijf en wat ze doen, niet op die manier van gerichte advertentieinformatie verkopen maar hoe zit er dan wel méér geld achter voor eBay dan gerichte advertentieinkomsten, om deze email-proxy te maken?

Hoe verdient Ebay Inc (eigenaar van zowel Paypal als Marktplaats) aan het anonimiseren van het email-verkeer tussen kopers en verkopers op Marktplaats bij afstandsverstuurbare goederen (dat zijn de categoriën die het anonimiseren in ieder geval dekt, vrijgesteld zijn betaalde rubrieken die toch niet vooruit betaald en verzonden worden zoals auto's, caravans...): Hoe meer mensen in serie (door serieoplichters die geen email-alias meer hoeven presenteren aan de klanten bij elk bedrog) voor het eerst opgelicht worden (omdat ze het rekeningnummer niet vantevoren hebben gecheckt bij de politie en de naam niet opzoeken op google om hem te koppelen aan het rekeningnummer (eerdere melding)) doordat serie-oplichters nu volledig vrij spel hebben gekregen van Marktplaats (niks aan ze hoeft vantevoren aan de gulle klanten nog te verraden dat ze misschien wel serie-oplichter zijn: mobiele nummer koop je even een prepaid voor, naam verzin je of zeg je gewoon, adres verzin je net als de advertentie en het komt allemaal geloofwaardig over want het is niet 'moeilijk' en de koper kan/wil het niet betwisten), hoe meer opgelichte mensen of mensen die van oplichting horen denken 'ik zal eens via Paypal gaan betalen met haar 'Aankoopbescherming'. Paypal (eBay) verdient aan het kapitaal wat renteloos bij hun geparkeerd wordt en aan transactiekosten en doet zich voor als een partij die 'gerechtigheid' kan verlenen in internettransacties tussen particulieren. Daarnaast wil het een snel en veilig online betalingssysteem zijn voor webwinkels zoals iDEAL.

Dit anonimiseren is in ieder geval absoluut niet bevorderlijk voor de core business van Marktplaats (contact en vertrouwen laten aanleggen tussen kopers en verkopers voor een transactie op afstand), dus dit op het spel zetten kan alleen verklaard worden door een reden/motivatie waar ook véél geld achter zit, en dat ze er bij Marktplaatst mee denken weg te zullen komen om hun gulle vertrouwende kopers (zoals ik) systematisch te helpen éénmalig opgelicht te kunnen worden door de berekenende serie-oplichters. Ik sta te kijken dat ik voorlopig de enige ben geweest die het email-anonimiseringssysteem aankaart als bewust oplichtingsbevorderend t.b.v. Paypal in plaats van een kwestie van privacygevoelige informatie stiekem te gebruiken. Ik heb het hele forum niet gelezen maar volgens mij staat er geen enkele melding dat Marktplaats dit gegevensverbruik voor commerciële doeleinden aan haar gebruikers meldt (wat wél bij wet verplicht is (zoals Google ook doet) en wat de meest bezochte website van Nederland niet zou vergeten te doen als het ook werkelijk aan die datamining en verkoop deed met haar email-anonimiser). Dus wat is dan wel de motivatie achter het anonimiseringssysteem? De advertentieinkomsten raken ze toch niet kwijt want iedereen blijft Marktplaats gebruiken, ongeacht wat ze overkomt of welke immoraliteit ze vernemen over het platform. Kopers zullen zichzelf de schuld blijven geven als ze niet tijdig ontdekken dat ze door een serie-oplichter zijn bedonderd, de website van Marktplaats bevat immers allerlei waarschuwingen hoe je het had moeten zien aankomen want ze bekommerden zich er wel om dat je bedonderd bent (maar ze willen je ook naar Paypal hebben, dus de gekke email-alias gebruikt voor de het openen van de oplichter zijn 20e verkopersaccount kreeg je niet meer te zien voor eigen beoordeling). Mensen blijven voor hun eigen bestwil namelijk toch wel naar Marktplaats komen voor kopen en verkopen (die inkomsten gaan nooit weg), omdat ze denken dat iedereen dat doet en ze daarmee eerder kunnen kopen/verkopen en voor minder/meer. Die dominantiepositie gaat Marktplaats niet verliezen aan andere handelsplatformen dus de inkomsten uit adverteren ook niet. Maar ze willen meer (elk bedrijf wil meer, monopolies ook): wat nu als al deze kopers (na een keer opgelicht te zijn en/of steeds meer ervan te horen en te horen over Paypals 'Kopersbescherming' als 'echte' oplossing hiervoor) een Paypal rekening nodig denken te hebben om prettig en gerust te kunnen kopen? Anders moet je een verkoper meteen en eerst vragen of hij je direct wil mailen omdat je hem niet vertrouwt en/of altijd zijn rekeningnummer/achternaam controleren, of beide om geen tijd kwijt te zijn in het contact met een oplichter die geen product heeft. Aangezien niemand dit uit voorzorg echt doet zal bijna iedere gebruiker op den duur wel één keer opgelicht worden en over de email anonimisering gaan nadenken of (misleid) over gaan stappen naar Paypal ipv het rekeningnummer te controleren voortaan. Maar als je dat controleren niet zelf doet loop je het risico dat er een serie-oplichter achter zit die weet dat hij niet meer zijn verzinsel van een alias aan je hoeft te presenteren en dat de rest van het verzinsel makkelijk geloofwaardig te maken is (naam, adres, mobiel, product). Het enige wat hij hoopt is dat zijn rekeningnummer niet opgezocht wordt bij het meldpunt vantevoren. Maarja, als kopers steeds vantevoren het rekeningnummer checken (wat ik nu zal moeten doen) is het ook niet prettig handelen. Sterker nog: kopers die nog nooit zijn opgelicht zijn er misschien wel te naïef voor om die controles te gaan doen. In de visie van Marktplaats/eBay doen ze dat niet en gaan ze na hun eerste door hun bevorderde oplichting lekker makkelijk Paypal gebruiken. Na mijn oplichting te hebben opgegeven bij het Meldpunt van de Politie (waar Marktplaats gegevens van doorkrijgt) kreeg ik automatisch een mail van de helpdesk van Marktplaats met de aanbeveling Paypal te gaan gebruiken voor hun Aankoopbescherming om de volgende keer mijn geld terug te krijgen.Verder stond er het volgende in:

"Hierbij berichten wij u dat wij meerdere meldingen hebben ontvangen ten aanzien van de gebruiker waarop uw melding betrekking heeft. Als gevolg hiervan hebben wij het account van deze persoon geblokkeerd. Tevens zijn de advertenties van de site verwijderd. We kunnen echter geen volledige zekerheid bieden dat deze persoon onze maatregelen niet zal omzeilen."
- Met deze stelling stelt Marktplaats eigenlijk dat er nu achteraf bij hun in de IT ook een lichtje is gaan branden over deze 'gebruiker'. Zo slim was de IT nou net wel ingericht, dat het zijn account kon verwijderen! Marktplaats noemt ze geen oplichters na zoveelste rapportage/account verwijdering. Om als laatste nog even dom te spelen over hoe deze oplichter nu na het blokkeren van zijn account weer terug zou keren naar Marktplaats de laatste zin (nieuwe email-account en vervolgens nieuwe marktplaats-account met weer een ietsje gekkere onpersoonlijkere alias erin waarmee kopers hem niet mogen identificeren/ontwijken als potentiële oplichter die ze liever willen ontwijken?) Marktplaats laat buiten beschouwing waarom ik van Marktplaats niet vanaf het begin van het contact al zelf mocht vaststellen of de email-alias van deze gebruikersaccount geloofwaardig was. Als oplossing tegen opgelicht te zijn door een onpersoonlijke niet serieus te nemen email-alias die van me verborgen werd door Marktplaats, mag ik voortaan op Marktplaats via Paypal naar oplichters hun tijdelijke valse onpersoonlijke email-alias (die ook niet serieus te nemen valt), overmaken via een 'knop' op de website van Marktplaats waarmee ik 'Kopersbescherming' heb (door die knop krijg ik de ware niet serieus te nemen alias niet te zien), en waarmee de oplichter door snel voordat ik mijn claim indien niks ontvangen te hebben, het geld terug kan sluizen van Paypal naar zijn bankrekening waar Paypal voor mij geen vordering op heeft, noch dat Paypal me persoonlijk gaat uitbetalen omdát het geen geld van de alias meer kan terugkrijgen. Maar daarover straks meer.

Is het iemand opgevallen dat op het 'nieuwe Marktplaats' er linksonderin de foto's van de advertenties/producten niet meer een Marktplaats-logo wordt aangemaakt door Marktplaats? Dit wás een waarmerk (originaliteitsmerk) voor de foto's van de producten, waarschijnlijk. En vroeger kon je ze ook niet saven naar je computer met je rechter muisknop, weten jullie dat nog? Dan kreeg je een melding over eigendomsrechten. Waarschijnlijk was het zo dat als je een foto uploadde in een nieuwe advertentie en de server van Marktplaats verifieerde dat dat logo van Marktplaats er al in stond, dat dat betekende dat deze huiskamerfoto niet origineel was en daardoor door een oplichter die het product niet bezat eerder was gedownload/gehackt van Marktplaats áf en gebruikt ging worden voor oplichting in deze nieuwe advertentie. En dan kon je de foto waarschijnlijk niet plaatsen bij een nieuwe advertentie. NU KUN JE OP MARKTPLAATS GEWOON ELKE WILLEKEURIGE HUISKAMERFOTO MET JE RECHTER MUISKNOP DOWNLOADEN EN OPSLAAN OP JE COMPUTER ALSOF JIJ HEM HEBT GEMAAKT, ZONDER DAT DAAR EEN MARKTPLAATS-LOGO LINKSONDERIN ZIT. 'Dus oplichters: ga je gang', zegt eBay. 'Vind de meest realistische en mooie huiskamerfoto's van de meest realistisch ogende producten die je wel eens zou willen verkopen, download ze zonder waarmerk van Marktplaats erin naar je computer en maak er over een tijdje je eigen verkopersadvertentie van zonder dat Marktplaats de onteigende foto (het onteigende eigendomsrecht) nog kan blokkeren omdat hij nu voor oplichting ingezet gaat worden, en dan kun je doen alsof jij dat product bezit en de oude gebruikers die in hun automatisme bij het kijken naar de foto's nog denken dat er alleen maar originele voor één advertentie voorgeprepareerde foto's op Marktplaats staan zullen dan in hun automatisme geloven dat je écht zelf die foto hebt gemaakt (net als dat ik dacht dat de foto's van de Note wel echt door deze verkoper gemaakt moesten zijn). Ik moet overgeven. Je hoeft niet meer ver te zoeken voor een foto die niet van jezelf is (of de 10e pagina van Google images te nemen omdat een koper nog kan kijken of je hem misschien van de voorpagina van Google Images hebt geplukt), gewoon op Marktplaats vind je een zee aan foto's vrij te downloaden, en je hoeft er niet eens techneut voor te zijn om ze te pakken te krijgen (rechter muisknop). Terugplaatsen op Martkpaats alsof de foto van jou is gaat ook niet meer gehinderd worden want Marktplaats kan nu niet meer controleren of die foto niet eerder van haar website is gehackt. Wil je nieuwe producten goedkoop aanbieden of gebruikte producten spotgoedkoop, take your pic. Speurders.nl gebruikt wel een waarmerk in de foto's die op haar site geplaatst worden.

2e stukje in de bevestigingsmail van Marktplaats:
"De gegevens die Marktplaats van de politie ontvangt worden opgeslagen in onze Transactiegeschillen Database, zodat Marktplaats op efficiënte wijze inzicht kan krijgen of meerdere meldingen van verschillende gebruikers ten aanzien van dezelfde gebruiker zijn gedaan. Bovendien stuurt de Politie automatisch een waarschuwingsbericht naar degene over wie u melding doet."
- Marktplaats hanteert dus ook een eigen transactiegeschillen database parallel aan dat de politie dat doet. Marktplaats krijgt een rekeningnummer binnen in haar database van de politie die bij een account (email-alias) hoort die ik op gaf en beslist op basis van het rekeningnummer dat de email-alias die erbij hoort het oplichten heeft gedaan voor de zoveelste keer en van Marktplaats verwijderd wordt zonder te weten/controleren of die persoon gekoppeld aan het rekeningnummer wel echt achter dat email adres zat. Één dag na mijn aangifte bij het meldpunt van de politie kreeg ik de automatische mail van Marktplaats al binnen dat de email-alias definitief was verwijderd van Marktplaats omdat deze oplichter toch eigenlijk alléén op basis van dat rekeningnummer en de geschiedenis daarvan, van Marktplaats geprefereerd geweerd had geweest. Vraagje: als Marktplaats de lijst met frauduleuze rekeningnummers van de Politie parallel mag bijhouden en over deze gegevens mag beschikken, waarom vereist het dan niet dat gebruikers bij het aanmaken van hun gebruikersaccount onder een email adres wat ook tijdelijk aangelegd en vals/misleidend kan zijn (bedoeld voor oplichten) hun rekeningnummer moeten opgeven en dat dit rekeningnummer niet in de database van de politie van internetoplichters mag voorkomen om gebruik te mogen maken van Marktplaats. Dit rekeningnummer is afgeschermd en verkopers mogen op de site van marktplaats een email adres van een koper opgeven waar het rekeningnummer naartoe gezonden mag worden door Marktplaats. Kopers weten dat je alléén op die manier een rekeningnummer te weten komt wat niet eerder voor oplichting is gebruikt (dat dat de gangbare manier is om een rekeningnummer te vernemen). Antwoord waarom niet: dat zou het betalingsverkeer via het regulieren bancaire systeem laten verlopen (kopers beschermen tegen frauduleuze verkopersrekeningen in het reguliere bankrekeningensysteem) en niet via Paypal, iets waar eBay niks aan verdient. Waarom was deze vernuftige slimmigheid niet al ingebouwd bij het ontwerpen van het informatiesysteem? Antwoord: al gegeven. Maar wat raadt Marktplaats aan: 'neem een Paypal rekening, in dat overboekingssysteem worden frauduleuze rekeningen wel aangepakt en krijgt u uw geld terug.' En wat zijn die 'rekeningen' bij Paypal dan? Dat zijn van tevoren geprepareerde aliassen van een persoonlijk email adres wat eenmalig gebruikt gaat worden voor het sluizen van ontvangen oplichtingsgeld naar een bankrekening als een koper via Paypal betaald, die je niet ziet aankomen en die alweer vertrokken/gesloten zijn op het moment dat het kwaad alweer is geschied, nét als op Marktplaats. Paypal gaat namelijk niet uit eigen geld kopers vergoeden voor de Kopersbescherming, want het heeft geen incassovordering op gekoppelde betaalrekeningen (dat kan alleen de rechter na een zaak zomaar doen). Kopersbescherming betekent simpelweg: we troosten je nadat je bent opgelicht, we sluiten de accounts (email-aliassen) van fraudeurs voor je. Nét als wat Marktplaats doet. Wat zou er namelijk gebeuren als Paypal opgelichte kopers uit eigen geld zou gaan vergoeden? Dan zou het dat ten eerste niet willen want het is een commercieel bedrijf, en een ontvanger kan niet bewijzen dat hij niks ontvangen heeft. Zou Paypal wel uitkeren, dan zouden de oplichters via Paypal gaan kopen, onterecht een claim indienen dat het niet verzonden is terwijl het dat wel is, zou Paypal hun terugbetalen en zouden ze het product doorverkopen om winst te maken.

Wie weet was zijn eerste email adres namelijk wel zijn enige en persoonlijke wat hij eerlijk had gebruikt om iets van €3000 te kopen van een frauduleuze verkoper die hem een ondermaats product had afgegeven aan huis wat het helemaal niet deed, maar wel de 3000 euro nee naar huis nam. Daarna ging de nu oplichter misschien wel klagen en besloot de brutale verkoper aangifte tegen hem te doen bij het meldpunt om te kijken wat ervan zou komen. Het meldpunt zoekt een eerste zaak niet uit en mijn oplichter werd automatisch verwijderd van marktplaats met zijn persoonlijke email adres waarmee hij veel grote zaken deed. Bovenal kreeg hij geen €3000 terug. Sindsdien vindt hij het gerechtigheid dat hij die via Marktplaats mag terugverdienen door anderen op te lichten met valse aliassen en de mensen die hij oplicht boos te laten worden op Marktplaats en de Politie.

Misschien had de beste koper juist de eerste keer wél een product verstuurd maar besloot de koper dat het product niet in orde was en rapporteerde niks ontvangen te hebben.

Er stonden ook wat andere dingen in zoals dat de account van de oplichter was verwijderd 'nu ze hadden vernomen over meerdere meldingen van deze gebruiker' en dat Marktplaats serie-oplichters nu eenmaal niks in de weg kan leggen. Nou mooi wel dus, zoveel mogelijk! Marktplaats werkte mee aan het meldpunt van de politie geloof ik, maar laat ze oplichting op hun website dan zelf afsjeblieft niet bevorderen om hun eigen zakken te vullen! Door Paypal te bevorderen. Het anonimiseren van het emailverkeer bevordert bovenal serie-oplichterij ten gunste van Paypal. Daarom laat Marktplaats nu iedere gebruiker die nog niet het rekeningnummer vantevoren checkt minstens één keer opgelicht worden door de verzonnen alias te verbergen. En niet ten nadele van Marktplaats, want als ik iets wil verkopen of kopen zal ik toch ook Marktplaats moeten gebruiken (iedereen doet het en blijft het doen) ook al heb ik nu ik dit allemaal heb meegemaakt en beredeneerd een pesthekel aan die hypocriete tent gekregen. Dus hieronder dan de visie van eBay als iedereen eens Paypal zou gebruiken op Marktplaats.

Waarom zou eBay dan willen dat onachtzame kopers voortaan onachtzaam via Paypal betalen aan een oplichter omdat ze 'dan toch Kopersbescherming hebben' en ze niks kan gebeuren, als Paypal bij elke klacht over een serie-oplichtende verkoper een koper moet gaan vergoeden? Het vergoeden van deze kopers zal het namelijk niet uit eigen geld willen doen, maar wel moeten doen als oplichtende verkopers zo slim zullen zijn (en dat zullen ze zijn) ontvangen geld meteen terug te boeken naar hun betaalrekening (verzilveren voordat de aanklacht van de koper is ingediend) waarna kopers toch een vergoeding verwachten die niet te vorderen is en dus Paypal uit eigen geld moet betalen. Het antwoord moet zijn dat ze kopers dan niet in het gelijk kunnen gaan stellen (dus eerlijke kopers betwisten van fraude met Paypal). Als ze dat niet doen en kopers wel in het gelijk blijven stellen, gaan de oplichters voortaan spullen aankopen via Paypal en zeggen dat ze niks ontvangen hebben terwijl ze dat wel hebben, hun geld terugkrijgen van Paypal/de verkoper die de goederen eerlijk verzonden heeft en het geld wel op zijn Paypal rekening heeft laten staan, en de goederen doorverkopen om de winst te maken. Als Paypal wel kopers in het gelijk stelt bovendien, gaan de verkopers tijdelijke Paypal accounts aanmaken en het ontvangen geld meteen terugsluizen naar hun rekeningnummer. Dan kan Paypal in de gebruikersovereenkomst gaan zetten dat ze schulden die zij gerechtvaardig acht, elk moment van de verkoper (dus elke gebruiker) haar bankrekening mag incasseren. Maar wat doet Paypal in dat geval dan met frauderende kopers die een verkoper onteigenen van zowel zijn geld als zijn product door te claimen niks ontvangen te hebben terwijl ze dat wel hebben en Paypal de verkoper gaat vorderen? Paypal gaat dan als commerciële partij 'frauderende rekeningnummers' moeten blokkeren (dat die niet meer aan een email-adres/account gekoppeld mogen worden) en daarmee sluiten ze gebruikers/hun inkomsten af dus dat zullen ze ook niet willen doen. Maar als ze dat niet doen worden ze een serie-oplichterijplatform wat, om haar klanten te bewaren, soms zal kiezen voor het verhaal van de koper en soms voor dat van de verkoper. Paypal zal dan moeten beslissen, op basis van haar eigen inschatting van het 'track-record' van een rekeningnummer, of een koper/verkoper haar probeert pootje te lichten of niet. Ofwel gebruikers uitsluiten van de mogelijkheid tot internethandel of niet. Controleren of een koper of verkoper fraudeert of niet wordt voor Paypal dan wel héél makkelijk: als hij het geld voor de datum van melding (meteen na ontvangen) weggesluisd heeft naar de bankrekening heeft hij hoogstwaarschijnlijk gefraudeerd, dat is wel goeie rechtspraak om zoveel mogelijk geld renteloos bij Paypal te houden. Maar hoe vorder je dat geld dan terug? Een vordering (mogelijkheid tot automatische incasso) in je gebruikersovereenkomst zetten, die je hebt over al je gebruikers hun gekoppelde bankrekeningen. Zouden verkeerd door Paypal berechtte kopers/verkopers dat willen? Nee, en daarom zouden ze meteen Paypal niet meer willen gebruiken. Of erger: ze gaan zich uit frustratie voordoen als eerlijke koper en hun geld terugfrauderen via Paypal bij andere verkopers en laten daarmee eerlijke verkopers gedupeerd achter omdat die hun geld wel op de Paypal-rekening lieten staan (terwijl ze op Paypal wilden afreageren). Aan het eind van het verhaal schreeuwt iedereen om de gerechtigheid en onpartijdigheid die een commerciële partij niet kan bieden.

Waar zal het schreeuwen dan om zijn? Het schreeuwen zal om het volgende zijn: dat de overheid het meldpunt internetoplichting zwaar uitbreidt om internethandel te bevorderen, en wel op de volgende manier: ieder handelsplatform krijgt toegang tot de database met frauderende rekeningnummers om een check uit te voeren op het moment dat iemand een account aanmaakt. Bij het aanmaken van een account geef je je rekeningnummer op (verplicht), deze is later niet te wijzigen in de account op het handelsplatform. Het handelsplatform stelt het rekeningnummer niet tentoon aan klanten, alleen op aanvraag van de verkopersaccount wordt het naar iemand gemaild. Oplichters met een melding mogen geen account aanmaken en kunnen dus niet online handelen, totdat ze aangetoond hebben aan het meldpunt het bedrag van eerdere fraudegevallen terug overgemaakt te hebben (dan verdwijnen ze uit de database). Op het moment dat een koper een rekeningnummer wil om over te maken, wil hij dat niet meer van de verkoper ontvangen maar van het handelsplatform wat geverifieerd heeft dat er geen melding tegen deze persoon zijn rekeningnummer staat in de database van de politie.

Of de overheid geeft toe dat de hele internethandel tussen particulieren en particulieren toch een wilde westen is waar geen recht in gehandhaafd kan worden en bestempeld daarmee Paypal die dat wel zegt voor particulieren te kunnen doen ook als scam, en dat iedereen enkel zijn eigen verantwoordelijkheid heeft.

Dit was een beetje een visionair verhaal over de toekomst van internethandel vanuit de visie van het de Marktplaats/Paypal/eBay combinatie tegenover de visie van rechtvaardigheid en voorkoming van fraude.
Laatst gewijzigd door brightsoul op 24 dec 2012 15:22, 9 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door bprosman »

omdat je de verkoper bij voorbaat al wantrouwt
Deden mensen dat maar wat vaker.

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door moleman »

@Brightsoul,

OMG wat een verhaal. Hoeveel zijn er die dat allemaal gaan lezen, denk je?
Schrijf een boek!
Dit was voldoende geweest.
http://www.opgeletopinternet.nl/index.p ... l#msg52338

Ik ben toch de volgende mening toegedaan. Oplichting kan alleen bestaan als er mensen zijn die zich laten oplichten. Daar leeft de oplichter van, de naïviteit van de koper.Denk eens na. Een Galaxy Note voor €190,- toch erg goedkoop, heh? als je dat even vergelijkt met andere aanbieders.
http://tweakers.net/aanbod/487477/samsu ... zwart.html

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=80793

http://www.angelfire.com/super2/greece/ ... laats.html

http://www.opgeletopinternet.nl/index.php

http://www.meldknop.nl/Misbruik/Oplicht ... informatie

brightsoul
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2012 21:37
Contacteer:

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door brightsoul »

@ Moleman

Dat is niet waar wat je zegt. Marktplaats leeft van koopjesjagers die vervolgens eerlijk iets goedkoop (soms spotgoedkoop, dat is reclame voor Marktplaats) opgestuurd krijgen en Marktplaats hoort dat soort transacties te willen bevorderen (zo kende ik Marktplaats als merk althans). Wat het doet met de email anonimisering is het schuilplaats geven aan verkopers die duidelijk een email- en Marktplaats-account hebben aangemaakt met als bedoeling kopers op te lichten, door het enige verzinsel wat moeilijk geloofwaardig te maken is voor ze (hun alias, want hotmail heeft er niet eindeloos veel die logisch lijken voor hun naam) niet aan kopers laten merken, en dat komt neer op zorgen dat steeds meer mensen die op koopjes jagen de dupe worden van oplichters die ze nu onherkenbaar opwachten voor een 'snelle vlotte goedkope aankoop en levering waar niet moeilijk gedaan wordt, typisch een Marktplaats koopje'. Hiermee slaat Marktplaats de koers in dat het nu beleid is iedereen één oplichting te proberen te laten oplopen omdat het denkt dat Paypal gebruik daarmee toe zal nemen (dat wil het afdwingen). Tegelijk kennen ze het risico van ontdekking en klantontevredenheid en daarom hebben ze vóór het uitvoeren van deze stap van invoeren van email-anonimisering ook zekerheid ingebouwd (waar de politie zich voor liet gebruiken) om statistieken over het aantal oplichtingen te kunnen volgen (dat heet het Meldpunt van de Politie, gedeeld met Marktplaats), zodat er misschien een weg terug is. Maar er is geen weg terug vrees ik, ze zijn te arrogant.

Van de andere kant kan ik ook beargumenteren dat oplichters juist een gangbare prijs zouden moeten vragen, of minder onder de gangbare prijs als mijn oplichter deed, omdat ze daardoor geloofwaardiger overkomen. Ze hebben nog niet de zenuwen om gewoon een normale prijs te vragen, maar dat kan prima en is eigenlijk nog slimmer. De prijs en het product verraden een serie-oplichter niet onder de andere eerlijke verkopers; dat doet zijn (zoveelste) valse email-alias @hotmail.com @gmail.com die naar kopers mailt... en die nu afgeschermd wordt van kopers door Marktplaats.

Bovendien hebben fraudeurs zoals deze waar ik in ben getrapt het voordeel dat als ze goederen goedkoop kunnen plaatsen, omdat er dan bij hun verkopersaccount staat 'slechts x dagen actief op Marktplaats' en dat dit wijst op dat ze misschien niet weten wat ze doen nog, 'misschien ben je wel een rijkeluiszoontje, daar kan ik wel wat geld uit slaan'. En Marktplaats met Tweakers vergelijken is niet te doen: tweakers biedt reviews over verkopers en die mensen kunnen bijna altijd meer vragen omdat ze op dezelfde site vaak bewijzen technisch onderlegt te zijn dus dat hun product in orde zal zijn.

moleman
Berichten: 301
Lid geworden op: 02 mei 2008 11:38
Locatie: Amsterdam-West

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door moleman »

brightsoul schreef:@ Moleman

Dat is niet waar wat je zegt.
Je hebt schijnbaar de waarheid in pacht.
Mijn bericht en vergelijking heb je verkeerde geinterpreteerd.
Bovendien hebben fraudeurs zoals deze waar ik in ben getrapt het voordeel dat als ze goederen goedkoop kunnen plaatsen, omdat er dan bij hun verkopersaccount staat 'slechts x dagen actief op Marktplaats' en dat dit wijst op dat ze misschien niet weten wat ze doen nog, 'misschien ben je wel een rijkeluiszoontje, daar kan ik wel wat geld uit slaan'.
Het is mij wel duidelijk waarom jij erin getrapt bent. Ik denk niet zo als jij. Ik ben niet naief. Ik heb wel een gezond wantrouwen.
Ik koop dus niet van mensen die 1 dag/x-dagen aktief zijn.

brightsoul
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2012 21:37
Contacteer:

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door brightsoul »

Ok. Maar stel nu dat serie-oplichters merken dat ze er belachelijk uitzien doordat ze verplicht zijn steeds pas 'x dagen actief' te zijn sámen met dat ze spotgoedkoop prijzen, zouden ze dan niet realistisch gaan prijzen? Lijken ze dan niet weer net zo op een 'normale' verkoper als een echte verkoper die 'net begint'? Geldt dan nog steeds niet dat het enige wat serie-oplichters wel moet verraden (de rest kun je verborgen houden), hun email-alias voor de nieuwe account is?

Marktplaats zette een samenwerking met de politie op maar ik heb daar nooit een email over gekregen voor mijn oplichting. Ik wist niet dat ik een rekeningummer kon checken. Vreemd toch, om dat niet even te mailen. De meest betrouwbare bron om een oplichter te ontdekken is bekend (reknr), ook bij Marktplaats in de database, maar het wordt niet rondgemaild of geïntegreerd zoals ik voorstel.

bjornh
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2013 17:38

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door bjornh »

Eindelijk iemand waar ik mee kan praten. Ik irriteer me mateloos aan marktplaats.
Ik verkoop iets, krijg een mail met akkorrd van de prijs. ik mail die persoon mijn bankgegevens (2x). Persoon boos want ik reageer niet. (WTF!!). Dus marktplaats heeft mijn mail niet doorgestuurd. Dus mijn bankgegevens zijn nu "ergens". Ik heb dit al bij 5 mensen meegemaakt. Ik heb dit even met mezelf getest. En de mail doet er 20 min. over van versturen naar aankomen (als deze al aankomt). Belachelijk! Ik dus een pist mail gestuurd naar Marktplaats. Wordt ik geblokt. Al mijn advertenties eraf, mensen ontvangen een mail dat ik onbetrouwbaar ben. Dus ik nog bozer. Stuur ze nog een mail. Krijg ik terug. " een collega heeft een foutje gemaakt, uw account is weer open. Helaas kunnen we uw advertenties niet terug plaatsen, dat kan niet met het systeem" Die 5 kopers komen dus niet meer terug, mijn naam staat nu dus al mogelijke fraudeur. Heb het echt gehad met marktplaats.

Als ze gewoon het echte mail adres laten zien, heb je al 90% van de problemen opgelost.




be_happy schreef:Ik vind het prima, als het maar werkt. Helaas is dat niet het geval. Mails komen niet altijd aan, via hun nieuwe systeem en dat vind ik een kwalijke zaak. Ik verkoop iets, krijg vraag over product van koper, ik antwoord direct, krijg volgende dag geïrriteerd weer dezelfde vraag en dat tot 2 keer toe, uiteindelijk email adressen uitgewisseld en toen ging het uiteraard wel goed. Dus Marktplaats als je niet in staat bent om een goed werkend systeem met verborgen email te leveren, stop er dan direct mee.

koektrommel
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 dec 2008 17:06

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door koektrommel »

moleman schreef:
brightsoul schreef:@ Moleman

Dat is niet waar wat je zegt.
Je hebt schijnbaar de waarheid in pacht.
Mijn bericht en vergelijking heb je verkeerde geinterpreteerd.
Bovendien hebben fraudeurs zoals deze waar ik in ben getrapt het voordeel dat als ze goederen goedkoop kunnen plaatsen, omdat er dan bij hun verkopersaccount staat 'slechts x dagen actief op Marktplaats' en dat dit wijst op dat ze misschien niet weten wat ze doen nog, 'misschien ben je wel een rijkeluiszoontje, daar kan ik wel wat geld uit slaan'.
Het is mij wel duidelijk waarom jij erin getrapt bent. Ik denk niet zo als jij. Ik ben niet naief. Ik heb wel een gezond wantrouwen.
Ik koop dus niet van mensen die 1 dag/x-dagen aktief zijn.


Iedere oplichter kan een reeks accounts aanmaken en deze pas maanden later gaan gebruiken. Geen enkel probleem...

Dat x dagen actief is dus geen argument. Gezond vertrouwen moet er zijn als iets te mooi is om waar te zijn. Een nieuwe iPhone voor bijv. de helft van de reguliere prijs of aanbieders die wel erg veel koopjes hebben.

Vind het nieuwe marktplaats ook waardeloos. Ook ik checkte liever dubbel (emailadres, IP-adres of dat overeen kwam met waar ze zeggen te wonen) dan dat ik maar blind op een rekeningnummer moet vertrouwen.


Een ding vind ik wel enigzins positief: je kunt nu de foto's weer opslaan. En dus ook even googlen daarop. Als de verkoper dan zegt dat ie de foto zelfgemaakt heeft maar die foto gewoon van internet geplukt is weet je alvast dat eht niet in de haak is.

alian_dus
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:01
Locatie: Harderwijk

Re: Marktplaats annoniem email beleid

Ongelezen bericht door alian_dus »

Een 'oplossing' is om te reageren via de app van Marktplaats. Weet niet hoe het bij de iPhone-app is, maar als je via de Android-app contact zoekt via e-mail, gaat het mail-verkeer gewoon rechtstreeks en zie je dus wel elkaars e-mailadressen.

Volgens mij is het trouwens zo, dat de 'actieve tijd' op marktplaats wordt bepaald aan de hand van het aantal dagen dat je ook daadwerkelijk actief bent geweest op marktplaats. Zou je dus een account aanmaken en er niets mee doen (dus geen advertenties online zetten), dan gaat de teller voor je actieve tijd ook niet lopen.

Gesloten