LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tariefstijging Eneco warmte per 1-7-2012

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
DirtyHarry

Tariefstijging Eneco warmte per 1-7-2012

Ongelezen bericht door DirtyHarry »

Beste allemaal,

Ik krijg zojuist een email van Eneco met de nieuwe tarieven die geldig zijn met ingang van 1 juli 2012. Een stukje uit de email:
Het tarief voor warmte stijgt
De afgelopen periode zijn de olieprijzen flink gestegen. Dit heeft invloed op de gasprijs en daarmee ook op de prijs voor warmte. Eneco is daarom genoodzaakt het leveringstarief voor warmte per 1 juli 2012 te verhogen.
De verhoging voor warmte per GJ is van €23,88 naar €25,67 per GJ (in Zoetermeer). Dit is een verhoging van 7,5%!

Als ik de grafieken van de olieprijzen van de afgelopen maanden erop nasla dan zie ik een heel ander verhaal:

Afbeelding

Op de verticale as de prijs van ruwe Brent olie, in $ per barrel. De olieprijs is sinds begin dit jaar eerst gestegen, hierna is een stevige daling ingezet. De prijs begin dit jaar was ongeveer $110,- per barrel. De huidige olieprijs is rond de $100,- per barrel. Een daling van ~10%.

De prijs is nu ongeveer terug op het niveau van januari 2011. De tarieven destijds, geldig vanaf 1-1-2011: €21,71. We betalen nu dus 18% meer, terwijl de olieprijs nagenoeg hetzelfde is.

Overigens is een vergelijkbare trend ook waarneembaar bij o.a. aardgas en andere olie producten. Dit kan hier worden ingezien.

Mijn conclusie is dat de tariefstijging van maar liefst 7,5% niet te rechtvaardigen is met het verhaal van de 'stijgende olieprijzen'. Ook is er geen opwaartse trend waarneembaar in de olieprijs van de laatste paar maanden die dit zou kunnen rechtvaardigen.

marcogroningen

Re: Tariefstijging Eneco warmte per 1-7-2012

Ongelezen bericht door marcogroningen »

Hier precies hetzelfde. Mail dat de gasprijs met 5 cent per m³ omhoog gaat terwijl de olieprijs flink is gezakt ten opzichte van januari???
Toch maar eens kijken naar een andere leverancier....

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

Voor de bepaling van het tarief wordt gebruik gemaakt van de lange termijn ontwikkeling. als ik het goed heb gaat het om de gemiddelde prijs van het afgelopen half jaar. Als indicatie in je grafiek is de lijn van het 260-day average dus veel indicatiever en daar zie je wel een duidelijke stijging ten opzichte van januari

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Als het goed en vooral eerlijk verloopt; ik heb een 3-jarige vaste prijs bij Eneco afgesloten, dus in principe zouden ze dan niet mogen verhogen. Buiten de verhoging van kosten van levering en transport en volgend jaar de nieuwe 21% BTW natuurlijk. Ben benieuwd.

Toevoeging: lees nu pas: vandaag kreeg ik email van Eneco. Nu, als het dan goed blijft, krijg ik deze mail niet, vanwege het nieuwe contract, toch?
Laatst gewijzigd door tenormin op 18 jul 2012 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

DirtyHarry

Jefdus schreef:Voor de bepaling van het tarief wordt gebruik gemaakt van de lange termijn ontwikkeling. als ik het goed heb gaat het om de gemiddelde prijs van het afgelopen half jaar. Als indicatie in je grafiek is de lijn van het 260-day average dus veel indicatiever en daar zie je wel een duidelijke stijging ten opzichte van januari
Correct, de 260 day average geeft inderdaad een lichte stijging weer, tussen 1-1 en 1-6-2012. Een stijging van ongeveer $2 per barrel, nog geen 2% dus. Verder is er een sterke dalende trend waarneembaar vanaf april. Dit meenemende acht ik een verhoging van 7,5% nog steeds onrealistisch.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Kreeg dezelfde mail maar dan van Essent :?

DirtyHarry

tenormin schreef:Als het goed en vooral eerlijk verloopt; ik heb een 3-jarige vaste prijs bij Eneco afgesloten, dus in principe zouden ze dan niet mogen verhogen. Buiten de verhoging van kosten van levering en transport en volgend jaar de nieuwe 21% BTW natuurlijk. Ben benieuwd.

Toevoeging: lees nu pas: vandaag kreeg ik email van Eneco. Nu, als het dan goed blijft, krijg ik deze mail niet, vanwege het nieuwe contract, toch?
Een vaste prijs zal gedurende die 3 jaren inderdaad niet wijzigen, dus u zult die email niet ontvangen verwacht ik.

Bij stadsverwarming hebben we helaas geen keuze (1 aanbieder) en is er ook niet zoiets als een 3 jaar vaste periode. Als Eneco denkt dat de tarieven om niet geheel duidelijke redenen omhoog moeten, dan kunnen wij niet even gaan 'shoppen' bij concurrenten.

Eneco mdw

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste DirtyHarry,

In het bericht op dit forum lees ik dat er bij u vragen zijn ontstaan over de nieuwe prijzen voor warmte sinds 1 juli 2012. Graag geef ik u hier een toelichting op.

Energiebedrijven kopen hun elektriciteit en gas vooraf in. Zij beginnen daarmee ruim voordat de leveringsperiode ingaat. De nieuwe tarieven per 1 juli 2012 hangen samen met de olieprijzen in een eerdere periode. In die periode waren de olieprijzen gemiddeld hoog.

De warmteprijs wordt volgens het NMDA beginsel door Eneco gebaseerd op de gasprijs inclusief energiebelasting. De gasprijs inclusief energiebelasting bedroeg op 1 januari 2011 circa € 0,47 per m³ (exclusief btw) en de gasprijs inclusief energiebelasting per 1 juli 2012 bedraagt ca € 0,57 per m³ (exclusief btw). Het verschil in gasprijs inclusief energiebelasting is ongeveer 21%. De variabele warmteprijs wordt door Eneco berekend door het invullen van de variabele prijsformule uit het Energie Nederland tariefadvies. De variabele prijsformule voor 2012 zorgt er (ten opzichte van de variabele prijsformule voor 2011) voor dat het warmtetarief iets lager uitkomt dan u op basis van het verschil in gasprijs zou verwachten.

Ik hoop dat deze uitleg duidelijk is voor u. Als u meer vragen heeft hierover, neemt u dan gerust contact met ons op. U bereikt mij via [email protected].

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

Gesloten