Ik krijg zojuist een email van Eneco met de nieuwe tarieven die geldig zijn met ingang van 1 juli 2012. Een stukje uit de email:
De verhoging voor warmte per GJ is van €23,88 naar €25,67 per GJ (in Zoetermeer). Dit is een verhoging van 7,5%!Het tarief voor warmte stijgt
De afgelopen periode zijn de olieprijzen flink gestegen. Dit heeft invloed op de gasprijs en daarmee ook op de prijs voor warmte. Eneco is daarom genoodzaakt het leveringstarief voor warmte per 1 juli 2012 te verhogen.
Als ik de grafieken van de olieprijzen van de afgelopen maanden erop nasla dan zie ik een heel ander verhaal:

Op de verticale as de prijs van ruwe Brent olie, in $ per barrel. De olieprijs is sinds begin dit jaar eerst gestegen, hierna is een stevige daling ingezet. De prijs begin dit jaar was ongeveer $110,- per barrel. De huidige olieprijs is rond de $100,- per barrel. Een daling van ~10%.
De prijs is nu ongeveer terug op het niveau van januari 2011. De tarieven destijds, geldig vanaf 1-1-2011: €21,71. We betalen nu dus 18% meer, terwijl de olieprijs nagenoeg hetzelfde is.
Overigens is een vergelijkbare trend ook waarneembaar bij o.a. aardgas en andere olie producten. Dit kan hier worden ingezien.
Mijn conclusie is dat de tariefstijging van maar liefst 7,5% niet te rechtvaardigen is met het verhaal van de 'stijgende olieprijzen'. Ook is er geen opwaartse trend waarneembaar in de olieprijs van de laatste paar maanden die dit zou kunnen rechtvaardigen.