LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] contract, bepaalde of onbepaalde tijd?
contract, bepaalde of onbepaalde tijd?
Hallo allemaal,
ten eerste hoop ik dat ik dit bericht in de goede categorie heb geplaatst, zo niet dan hoor ik dat graag.
Mijn "probleem":
Ik ben sinds november 2010 werkzaam bij een klein horeca bedrijf. Ik heb toen een jaarcontract gekregen en toen deze was afgelopen werd mij verteld dat ik een nieuw jaarcontract zou krijgen, deze zou dus geldig zijn tussen november 2011-2012.
Nu heb ik dit contract nooit gekregen, nooit ondertekend en de datum op mijn oude contract is nooit aangepast. Ik hoorde iemand vertellen dat als je een bepaalde tijd zonder contract hebt gewerkt, je oude contract omgezet zou kunnen worden in een contract voor onbepaalde tijd. Ik hoop dat jullie hier meer over weten, want ik word er niet helemaal wijs van
Alvast bedankt!
Sanne
ten eerste hoop ik dat ik dit bericht in de goede categorie heb geplaatst, zo niet dan hoor ik dat graag.
Mijn "probleem":
Ik ben sinds november 2010 werkzaam bij een klein horeca bedrijf. Ik heb toen een jaarcontract gekregen en toen deze was afgelopen werd mij verteld dat ik een nieuw jaarcontract zou krijgen, deze zou dus geldig zijn tussen november 2011-2012.
Nu heb ik dit contract nooit gekregen, nooit ondertekend en de datum op mijn oude contract is nooit aangepast. Ik hoorde iemand vertellen dat als je een bepaalde tijd zonder contract hebt gewerkt, je oude contract omgezet zou kunnen worden in een contract voor onbepaalde tijd. Ik hoop dat jullie hier meer over weten, want ik word er niet helemaal wijs van
Alvast bedankt!
Sanne
Re: contract, bepaalde of onbepaalde tijd?
Ligt er een beetje aan wat er in je oude contract staat. Meestal als de termijn voorbij is, wordt de termijn met eenzelfde termijn verlengd, tenzij je al aan je maximum aantal contracten zit, dan wordt het overgezet naar onbepaalde tijd.
Bedankt voor je reactie!
Ik had een contract voor een jaar, een hele simpele, een 1 uurs contract. Mij is bij het aflopen van dat eerste contract verteld dat ik een verlenging zou krijgen en dat daarbij mijn uren ook verhoogd zouden worden, maar dat is nu dus al ongeveer 9 maanden geleden. Ik vraag ongeveer eens in de maand (ik zie mijn baas niet heel veel, ik werk veelal zelfstandig) naar het nieuwe contract, en elke keer wordt er gezegd dat deze onderweg is, maar ik heb hem tot op de dag van vandaag nog niet gezien.
Ik had een contract voor een jaar, een hele simpele, een 1 uurs contract. Mij is bij het aflopen van dat eerste contract verteld dat ik een verlenging zou krijgen en dat daarbij mijn uren ook verhoogd zouden worden, maar dat is nu dus al ongeveer 9 maanden geleden. Ik vraag ongeveer eens in de maand (ik zie mijn baas niet heel veel, ik werk veelal zelfstandig) naar het nieuwe contract, en elke keer wordt er gezegd dat deze onderweg is, maar ik heb hem tot op de dag van vandaag nog niet gezien.
Dan mag je er van uitgaan dat automatisch is verlengd met de periode van het voorgaande contract. Daar hoeft geen nieuw contract voor te worden opgesteld.ssannee schreef: Nu heb ik dit contract nooit gekregen, nooit ondertekend en de datum op mijn oude contract is nooit aangepast.
Na drie verlengingen heb je automatisch onbepaalde tijd.
Boven de 27 gelden 2 verlengingen, dan moet je vast krijgen of ander werk zoeken, onder de 27 mag je zelfs nog een contract meer hebbencrazyme schreef:Dan mag je er van uitgaan dat automatisch is verlengd met de periode van het voorgaande contract. Daar hoeft geen nieuw contract voor te worden opgesteld.ssannee schreef: Nu heb ik dit contract nooit gekregen, nooit ondertekend en de datum op mijn oude contract is nooit aangepast.
Dat dacht ik ook, daarom vind ik het zo maf dat er steeds gezegd wordt dat mijn nieuwe contract onderweg is maar ik hem nog steeds niet gezien heb. Ik word daar een beetje argwanend van, alsof ze me willen houden tot ik weggeschopt kan worden ofzo, dat ze de optie open willen houden om me makkelijk te kunnen ontslaan.crazyme schreef:Dan mag je er van uitgaan dat automatisch is verlengd met de periode van het voorgaande contract. Daar hoeft geen nieuw contract voor te worden opgesteld.ssannee schreef: Nu heb ik dit contract nooit gekregen, nooit ondertekend en de datum op mijn oude contract is nooit aangepast.
Volgens mij zijn die regels recent verandert of gaat dat binnenkort gebeuren. Weet niet of oude contracten dan ook onder de nieuwe regeling vallen.berndv schreef:Boven de 27 gelden 2 verlengingen, dan moet je vast krijgen of ander werk zoeken, onder de 27 mag je zelfs nog een contract meer hebben
Volgens mij is er ook iets met contracten onder de 12 uur, deze worden als uitzend contract beschouwd en gelden weer andere regels. Volgens mij mogen die eindeloos verlengt worden. Weet het neit zeker maar zou het eens opzoeken.
Uitzendcontract geld ook als overeenkomst, als je na de uitzendperiode overgenomen wordt bij het bedrijf waar je al te werk gesteld was, geld daar het eerste contract als 2e overeenkomst.
@ts
Ze kunnen je er nu net zo makkelijk uitschoppen als met de getekende vereenkomst, daar veranderd die handtekening niks aan.
@ts
Ze kunnen je er nu net zo makkelijk uitschoppen als met de getekende vereenkomst, daar veranderd die handtekening niks aan.
berndv schreef:Boven de 27 gelden 2 verlengingen, dan moet je vast krijgen of ander werk zoeken, onder de 27 mag je zelfs nog een contract meer hebbencrazyme schreef:Dan mag je er van uitgaan dat automatisch is verlengd met de periode van het voorgaande contract. Daar hoeft geen nieuw contract voor te worden opgesteld.ssannee schreef: Nu heb ik dit contract nooit gekregen, nooit ondertekend en de datum op mijn oude contract is nooit aangepast.
Regeling langer tijdelijke contracten voor jongeren afgelopen
Tot 2012 mochten werkgevers jongeren tot 27 jaar oud langer laten werken op tijdelijke arbeidscontracten. Deze jongere werknemers kregen pas verplicht een vast dienstverband na 4 jaar of bij het 5e contract. Dit was een tijdelijke maatregel in verband met de economische crisis. De maatregel is per 1 januari 2012 vervallen.
Na afloop tijdelijke regeling jongere werknemers
Na het vervallen van de tijdelijke regeling voor jongere werknemers, gaan de ‘oude’ regels weer gelden. Hierop geldt een uitzondering.
In de volgende situatie blijft de tijdelijke regeling nog gelden na de vervaldatum:
u valt onder de nieuwe regeling voor jongere werknemers;
deze regeling loopt vervolgens af, en
uw 4e contract loopt nog, òf u bent op dat moment langer dan 36 maanden in dienst, en
u bent op dat moment nog geen 27 jaar.
In dit geval krijgt u dus toch pas bij het 5e contract of na 4 jaar verplicht een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
Was op de hoogte van de regel, niet dat de regel maar tot 1 januari 2012 gold, mijn excuses.
Val gelukkig zelf niet meer in die categorie en heb zelf ook geen personeel wat daar onder valt.
Val gelukkig zelf niet meer in die categorie en heb zelf ook geen personeel wat daar onder valt.
Je hebt dus een nieuw arbeidscontract voor de periode november 2011 tot november 2012.Artikel 7:668 lid 1 BW schreef:Indien de arbeidsovereenkomst na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667 lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet, wordt zij geacht voor dezelfde tijd, doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan.
Dat kan niet zomaar (althans niet zonder rechten van uw kant) omdat er van uitgegaan wordt dat het vorige contract verlengd is met dezelfde periode, dus weer een jaarcontract tot november 2012. Alfatrion heeft het wetsartikel er al bijgezet.ssannee schreef:Dat dacht ik ook, daarom vind ik het zo maf dat er steeds gezegd wordt dat mijn nieuwe contract onderweg is maar ik hem nog steeds niet gezien heb. Ik word daar een beetje argwanend van, alsof ze me willen houden tot ik weggeschopt kan worden ofzo, dat ze de optie open willen houden om me makkelijk te kunnen ontslaan.
Het enige dat nu niet op papier geregeld is in een contract is de meer uren. Over dit punt heeft u ook zeker rechten. Als u 3 maanden een bepaald aantal uren werkt wordt aangenomen dat het contract voor een maand de omvang van het gemiddelde van die uren van de afgelopen 3 maanden. Oftewel..
Misschien is het zelfs handig werkgever er helemaal niet aan te herinneren. Dan heeft u ook kans om in november een 3de contract in te rollen.Artikel 7:610b BW schreef:Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden
Het vermoeden van art. 7:610b BW kan m.i. ontkracht worden met art. 7:668 BW.
Hoeft niet persé, ze kunnen naast elkaar dacht ik.alfatrion schreef:Het vermoeden van art. 7:610b BW kan m.i. ontkracht worden met art. 7:668 BW.
Als de werknemer meer werkt dan afgesproken in het arbeidsovereenkomst is overeengekomen, dan stelt de werkgever dat het overwerk was en verwijst hij naar het arbeidscontract.