LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schikking getroffen echter niet nagekomen
Schikking getroffen echter niet nagekomen
Na lang wikken en wegen is mijn ontslagzaak eindelijk voor de rechter gekomen.
Echter ontving ik in de ochtend op de dag van de zitting van mijn advocaat een telefoontje, mijn vorige werkgever( gedaagde) wilde een schikking treffen met mijn.
Na veel heen en weer gebel is er een schikking getroffen en deze is per mail bevestigd door de vorige werkgever.
Echter is de datum dat hij het bedrag over zou maken nu verstreken.
Wat kan ik in dit geval het beste doen ?
Echter ontving ik in de ochtend op de dag van de zitting van mijn advocaat een telefoontje, mijn vorige werkgever( gedaagde) wilde een schikking treffen met mijn.
Na veel heen en weer gebel is er een schikking getroffen en deze is per mail bevestigd door de vorige werkgever.
Re: Schikking getroffen echter niet nagekomen
Even je advokaat bellen.jumphola schreef:Na lang wikken en wegen is mijn ontslagzaak eindelijk voor de rechter gekomen.
Chocomelk schreef:Even je advokaat bellen.jumphola schreef:Na lang wikken en wegen is mijn ontslagzaak eindelijk voor de rechter gekomen.
Die is 4 weken op vakantie , en is niemand die de zaak overneemt
Je kunt ook zelf brieven schrijven. Je kunt vriendelijk zijn en een herinnering sturen (betalingstermijn van 8 dagen lijkt mij hier redelijk) of gelijk een aanmaning versturen en dan het bedrag verhogen met de wettelijke incassokosten (15% over de eerste zoveel duizend euro).
-
Aagetekende briefsturen waarin je hem sommert de schikking na te komen dat je anders helaas andere stappen moet ondernemen...
Kan ik deze dan richten aan het hoofdkantoor ? (excuus ben helemaal niet thuis in deze zaken)alfatrion schreef:Je kunt ook zelf brieven schrijven. Je kunt vriendelijk zijn en een herinnering sturen (betalingstermijn van 8 dagen lijkt mij hier redelijk) of gelijk een aanmaning versturen en dan het bedrag verhogen met de wettelijke incassokosten (15% over de eerste zoveel duizend euro).
En aan aanmaning moet zoiets niet via een incassobureu?
Vervelende is dat ik al bijna 2 jaar bezig ben hiermee en het snel wil afhandelen en geen zin heb om nog is 4 weken te wachten
-
Alfatron weet dat wel ,die is thuis in die zaken..misschien antwoorde hij nog
Succes
Succes
Ik ga er vanuit dat er de schikking op schrift is na te lezen, en hierin een datum staat op het bedrag uiterlijk zou moeten zijn gestort op je rekening. Ik ga er ook vanuit dat dit bedrag op of na 1 juli betaald zou moeten zijn.
Een aanmaning is een brief waarin je laat weten dat er nog een bedrag open staat en deze voor een bepaalde datum betaald wil zien.
Het meest effectiefst is misschien om per gewone post eerste een herinnering te sturen. Iets als: "Uit mijn administratie is gebleken dat u het bedrag van <bedrag> euro niet is bijgeschreven op mijn rekeningnummer conform de gemaakte schikking <referentie nummer o.i.d.>. Ik wil u vriendelijk verzoeken om het bedrag over te boeken op rekeningnummer <nr>. Indien u dit bedrag niet voor <datum 8 dagen in de toekomst> staat bij geschreven op mijn rekeningnummer, zal ik me beraden op verdere stappen."
Hierna zou je per aangetekende brief een tekst kunnen kunnen sturen met een tekst als "Uit mijn administratie is gebleken dat u het bedrag van <bedrag> euro niet is bijgeschreven op mijn rekeningnummer conform de gemaakte schikking <referentie nummer o.i.d.>. Hiervoor stel ik u bij deze in gebreke. Ik verhoog bij deze het bedrag met 15% buitenrechtelijke kosten en verzoek u het <115% van het bedrag> bedrag over te boeken op rekeningnummer <nr>, vermeerderd met de wettelijke rente. Indien u dit bedrag niet voor <datum 14 dagen in de toekomst> heeft betaald zal ik de zaak overdragen aan mijn advocaat die u dan zal dagvaarden."
Op het internet zijn calculators beschikbaar die de incassokosten goed kunnen aangeven. Het genoemde percentage van 15% geld alleen voor de eerste zoveel duizend euro (ik dacht vijf). Over de volgende 2,5 duizend 10%, dan 5% en dan nog minder. De wettelijke rente is verschuldigd vanaf het moment dat het bedrag betaald had moeten zijn, maar de eerste paar dagen zal dat niet zo veel zijn.
Ja, kan. Je kunt natuurlijk dezelfde brief naar ook naar twee of drie afdelingen/personen sturen. Ik zou in ieder geval een brief sturen aan je ex-werkgever en de persoon waarmee je een schikking hebt getroffen. Als deze brieven aangetekend verstuur, dan zou ik in ieder geval die kosten als incassokosten op geven.jumphola schreef:Kan ik deze dan richten aan het hoofdkantoor?
Nee, incassobureaus hebben geen wettelijke status. Als je een incassobureau inhuurt mag je de incassokosten verhogen met de BTW. (Maar je kunt het natuurlijk ook in eigen zak steken.)jumphola schreef:En aan aanmaning moet zoiets niet via een incassobureu?
Een aanmaning is een brief waarin je laat weten dat er nog een bedrag open staat en deze voor een bepaalde datum betaald wil zien.
Het meest effectiefst is misschien om per gewone post eerste een herinnering te sturen. Iets als: "Uit mijn administratie is gebleken dat u het bedrag van <bedrag> euro niet is bijgeschreven op mijn rekeningnummer conform de gemaakte schikking <referentie nummer o.i.d.>. Ik wil u vriendelijk verzoeken om het bedrag over te boeken op rekeningnummer <nr>. Indien u dit bedrag niet voor <datum 8 dagen in de toekomst> staat bij geschreven op mijn rekeningnummer, zal ik me beraden op verdere stappen."
Hierna zou je per aangetekende brief een tekst kunnen kunnen sturen met een tekst als "Uit mijn administratie is gebleken dat u het bedrag van <bedrag> euro niet is bijgeschreven op mijn rekeningnummer conform de gemaakte schikking <referentie nummer o.i.d.>. Hiervoor stel ik u bij deze in gebreke. Ik verhoog bij deze het bedrag met 15% buitenrechtelijke kosten en verzoek u het <115% van het bedrag> bedrag over te boeken op rekeningnummer <nr>, vermeerderd met de wettelijke rente. Indien u dit bedrag niet voor <datum 14 dagen in de toekomst> heeft betaald zal ik de zaak overdragen aan mijn advocaat die u dan zal dagvaarden."
Op het internet zijn calculators beschikbaar die de incassokosten goed kunnen aangeven. Het genoemde percentage van 15% geld alleen voor de eerste zoveel duizend euro (ik dacht vijf). Over de volgende 2,5 duizend 10%, dan 5% en dan nog minder. De wettelijke rente is verschuldigd vanaf het moment dat het bedrag betaald had moeten zijn, maar de eerste paar dagen zal dat niet zo veel zijn.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 18 jul 2012 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Nou kijk! Daar moet het mee lukken...
alfatrion schreef:Ik ga er vanuit dat er de schikking op schrift is na te lezen, en hierin een datum staat op het bedrag uiterlijk zou moeten zijn gestort op je rekening. Ik ga er ook vanuit dat dit bedrag op of na 1 juli betaald zou moeten zijn.
Ja, kan. Je kunt natuurlijk dezelfde brief naar ook naar twee of drie afdelingen/personen sturen. Ik zou in ieder geval een brief sturen aan je ex-werkgever en de persoon waarmee je een schikking hebt getroffen. Als deze brieven aangetekend verstuur, dan zou ik in ieder geval die kosten als incassokosten op geven.jumphola schreef:Kan ik deze dan richten aan het hoofdkantoor?
Nee, incassobureaus hebben geen wettelijke status. Als je een incassobureau inhuurt mag je de incassokosten verhogen met de BTW. (Maar je kunt het natuurlijk ook in eigen zak steken.)jumphola schreef:En aan aanmaning moet zoiets niet via een incassobureu?
Er heeft tussen mijn advocaat en de werkgever een mail wisseling plaats gevonden en daarin bevestigd de werkgever akkoord te gaan en over te gaan tot betaling. Echter had de betaling vandaag op mijn rekening moeten staan wat niet het geval is.
Is de mail wisseling dan ook rechtsgeldig en bindend?
Ik ga zoizo een aangetekende brief sturen. Dankjewel.
Ja voor zover ik weet gelden er geen vormvoorschriften voor schikkingen. Bovendien zal je advocaat wel weten wat hij doet. E-mail levert in ieder geval geen bewijsproblemen op want alles is schriftelijk gedaan.jumphola schreef:Is de mail wisseling dan ook rechtsgeldig en bindend?
Als je de brief aangetekend wil versturen dan zou ik direct voor de aanmaning gaat incl. verhoging van de wettelijke incassokosten en wettelijke rente.
P.S. Over het algemeen is het voor de lezer het prettigst als je alleen dat gene citeert waar je op reageert. Anders is het zoeken naar waar jouw tekst begint en waar je op reageert.
alfatrion schreef:jumphola schreef:Is de mail wisseling dan ook
P.S. Over het algemeen is het voor de lezer het prettigst als je alleen dat gene citeert waar je op reageert. Anders is het zoeken naar waar jouw tekst begint en waar je op reageert.
Ik heb gisteren de brief opgesteld en vanmorgen op de post gedaan.
Excuus ik zal er in het vervolg op letten!
-
Ik hoop voor je dat het snel geregeld is,misschien even iets te laat verwerk in systeem ,zit pas een dag tussen! Toch?
Hopelijk is het snek geregeld..
Succes
Succes
rozemarijntje schreef:Ik hoop voor je dat het snel geregeld is,misschien even iets te laat verwerk in systeem ,zit pas een dag tussen! Toch?
Succes
Ze zijn nu een week te laat , de brief is aangekomen maar een reactie blijft tot nu
toe uit
-
oke nu een week,omdat je gisteren zei ,het had gisteren op mijn rekening moeten staan?
dan zijn ze nu toch 2 dg te laat?
of termijn afgesproken tussen??die en die datum..
nou ik hoop voor je dat het snel afgehandeld is!! je hebt er recht op,simpel
succes
succes
rozemarijntje schreef:oke nu een week,omdat je gisteren zei ,het had gisteren op mijn rekening moeten staan?
succes
We hebben een termijn afgesproken , die is nu vervallen . Maar blijft een vervelende zaak want zijn erg lastige mensen die overal lak aan hebben
Net gebeld met de voormalig werkgever, en hij ''kijkt'' wel waneer hij betaald . Ik heb nu ook naar het advocatenkantoor gebeld, en een vervanger gaat nu contact op nemen met de werkgever....
Dat vraagt m.i. dus om een lik op stuk beleid. Heb je het advocatenkantoor gevraagd om ook de incassokosten te vorderen? Daarnaast kun je de rechter vragen om dwangsommen en kun je beslag op een bankrekening van de werkgever laten leggen.
alfatrion schreef:Dat vraagt m.i. dus om een lik op stuk beleid. Heb je het advocatenkantoor gevraagd om ook de incassokosten te vorderen? Daarnaast kun je de rechter vragen om dwangsommen en kun je beslag op een bankrekening van de werkgever laten leggen.
Zojuist een mail van het advocatenkantoor ontvangen, werkgever meld nu dat de betalingen gedaan zijn en hij maandag een betalingsbewijs toestuurd.
Iemand enig idee hoelang het duurt een betaling naar een Ing nummer?
Ik meen 1 werkdag, maar die informatie kun je op de website van de ING vinden. De werkgever is in verzuim wanneer het verschuldigde bedrag niet op jouw bankrekeningnummer staat op de vervaldatum. Hierna is hij ook de wettelijke rente en incassokosten verschuldigd. Als de werkgever deze niet heeft betaald, dan lost hij als eerste de incassokosten af, daarna de wettelijke rente tot op het moment van de vervaldatum van de laatste aanmaning en daarna pas zijn schuld en de wettelijke rente vanaf de van de laatste aanmaning.
Artikel 6:44 BW schreef:
- Betaling van een op een bepaalde verbintenis toe te rekenen geldsom strekt in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de verschenen rente en ten slotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
- De schuldeiser kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de schuldenaar een andere volgorde voor de toerekening aanwijst.
- De schuldeiser kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet tevens de verschenen en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan.
Artikel 6:114 BW schreef:
- Bestaat in een land waar de betaling moet of mag geschieden ten name van de schuldeiser een rekening, bestemd voor girale betaling, dan kan de schuldenaar de verbintenis voldoen door het verschuldigde bedrag op die rekening te doen bijschrijven, tenzij de schuldeiser betaling op die rekening geldig heeft uitgesloten.
- In het geval van het vorige lid geschiedt de betaling op het tijdstip waarop de rekening van de schuldeiser wordt gecrediteerd.