LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

Mijn dochter is 21 geworden ,nu kreeg ik een brief van de gemeente dat ik 10 % gekort gaat worden a 133 euro ,omdat mijn dochter 21 is geworden
Mijn dochter heeft een Wajong vanaf haar 18e jaar ,toen ze 18 jaar werd is me uitkering ook al gewijzigd en kreeg ik ook al minder
Mijn dochter heeft veel medicijnen die ze zelf betaald en ook hoge ziektekosten
Daarvan wilt ze ook nog sparen, in de toekomst wilt ze op zich zelf gaan wonen
Dat gaat nu niet lukken omdat ze niet kan sparen ,ze moet elke maand t tekort aan gaan vullen

Wajong word toch altijd vrij gelaten ? Op deze manier door mij te korten nemen ze hem wel mee
Als ze zou studeren en een studiefinaciering krijgt laten korten ze niet

Ik snap er werkelijk even niks van

A.M.A.
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 jul 2012 09:07

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door A.M.A. »

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=242919

Hier staat een soort gelijke vraag, misschien kan u contact opnemen met dit bureau en kunnen zij u verdedr helpem.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door Frantic2 »

uw dochter is 21 en heeft een vast inkomen, u heeft bijstand, bedoelt om het meest noodzakelijke te bekostigen en zeker geen luxe vetpot.

Uw dochter woont thuis en zal dus ook moeten bijdragen aan het gezinsinkomen. Klinkt niet onlogisch, wie moet u anders helpen met uw hondjes en uw vakantie naar Spanje? De gemeenschap?

Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

Frantic2 schreef:uw dochter is 21 en heeft een vast inkomen, u heeft bijstand, bedoelt om het meest noodzakelijke te bekostigen en zeker geen luxe vetpot.

Uw dochter woont thuis en zal dus ook moeten bijdragen aan het gezinsinkomen. Klinkt niet onlogisch, wie moet u anders helpen met uw hondjes en uw vakantie naar Spanje? De gemeenschap?
Waar staat vakantie? en ik ben jou trouwens geen uitleg verschuldigd

Maar even voor de normale mens die t misschien wel normaal op kunnen vatten
Mijn ouders staan al jaren in Spanje met hun caravan en na 5 jaar niet op vakantie geweest te zijn ben ik er 7 dagen geweest

Misschien niet te bevatten voor die Frantic maar die mag haar opmerkingen bij zich houden als ze er totaal niks af weet

VioletPrue
Berichten: 3573
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Helemaal mee eens Yentl!
Er zijn nu eenmaal mensen die vinden dat mensen in de bijstand nooit iets extra's mogen en dat die ook nooit een low budget vakantie mogen hebben.
Doe je niks aan, die mensen hou je.

Ik moet zeggen dat ik de sociale dienst in jouw gemeente wel snap.
Het is logisch dat als een dochter inwoont bij haar ouder(s), dat zij, als zij zelf een vast inkomen heeft, haar steentje bijdraagt aan het huishouden.
€ 133,- per maand bijdragen als je een volledige Wajong hebt is echt niet veel.
Het lijkt mij zeer sterk dat haar Wajong (75%-100% van het minimum jeugdloon toch?) geheel op gaat aan zorgkosten en premie.
Daar moet toch een aardig bedrag overblijven, meer dan € 133,-.
Zij zal dus nog steeds kunnen sparen, alleen iets minder snel.
Ik snap dat dat heel vervelend overkomt op jullie, maar ik vind € 133,- per maand bijleggen niet veel.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door boef530 »

Mijn dochter is 21 geworden ,nu kreeg ik een brief van de gemeente dat ik 10 % gekort gaat worden a 133 euro
Bent u getrouwd? want de korting van 133 euro duidt op bijstand voor echtparen. Als dat zo is dan blijft er nog ruim 1150 euro over (net onder het minimum loon) dochter lief heeft inkomen dus wordt er verwacht dat ze een soort van kostgeld betaald.
Mijn dochter heeft veel medicijnen die ze zelf betaald en ook hoge ziektekosten
Daarvan wilt ze ook nog sparen, in de toekomst wilt ze op zich zelf gaan wonen
Dat gaat nu niet lukken omdat ze niet kan sparen ,ze moet elke maand t tekort aan gaan vullen
Triest maar dat zit er niet meer in.
Wajong word toch altijd vrij gelaten ? Op deze manier door mij te korten nemen ze hem wel mee
Als ze zou studeren en een studiefinaciering krijgt laten korten ze niet
Wajong is inkomen, studiefinanciering is een heel ander verhaal.

Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

VioletPrue schreef:Helemaal mee eens Yentl!
Er zijn nu eenmaal mensen die vinden dat mensen in de bijstand nooit iets extra's mogen en dat die ook nooit een low budget vakantie mogen hebben.
Doe je niks aan, die mensen hou je.

Ik moet zeggen dat ik de sociale dienst in jouw gemeente wel snap.
Het is logisch dat als een dochter inwoont bij haar ouder(s), dat zij, als zij zelf een vast inkomen heeft, haar steentje bijdraagt aan het huishouden.
€ 133,- per maand bijdragen als je een volledige Wajong hebt is echt niet veel.
Het lijkt mij zeer sterk dat haar Wajong (75%-100% van het minimum jeugdloon toch?) geheel op gaat aan zorgkosten en premie.
Daar moet toch een aardig bedrag overblijven, meer dan € 133,-.
Zij zal dus nog steeds kunnen sparen, alleen iets minder snel.
Ik snap dat dat heel vervelend overkomt op jullie, maar ik vind € 133,- per maand bijleggen niet veel.

Tuurlijk snap ik het ,ze heeft ook nog een hobby dat werd door de uwv ook geadviseerd ,anders zou ze alleen maar thuis zitten en in een isolement raken
En ja een hobby kost nu eenmaal geld ,maar ben blij dat ze dit heeft en ook trots op dr dat ze dit maandelijks zelf betaal

Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

Nee ben niet getrouwd ,ben alleen staand en mijn uitkering is nu op dit moment 960 euro dus geen 1150 euro

Mij is altijd verteld dat de Wajong niet mee genomen word ,die was vrij
Snap e echt werkelijk niks meer van

Ze kan zo nooit sparen om ooit op zich zelf te gaan wonen

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door boef530 »

Ik heb een globale berekening gemaakt, de wajong is gebaseerd op 75% van het minimum loon bruto blijft er dan een kleine 800 euro over, als er geen heffingskorting van toepassing is dan gaat er een kleine 33% van af. 800-264=536 euro. Is er sprake van heffingskorting dan is het nettobedrag veel hoger. Ts mag nog blij zijn dat er een wet in de ijskast is gestopt die de bijstand op het verzamel inkomen per gezinssituatie baseerde want dan was het lijden in last geworden.

Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

Ben toen wel uitgenodigd met oog op die veranderingen
Ik zou er op voorruit gaan met die gezinsuitkering
Zou 1336 euro krijgen en de Wajong bleef vrij ,mits mijn dochter geen kapitaal had

Nou die heeft ze niet hoor ,dus van mij mag die koelkast weer open
En die nieuwe wet er komen

superklaver

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door superklaver »

Als je 21 bent krijg je max 796 bruto per maand aan wajong. vanaf 23 is dat max 1092 bruto per maand. Maar dit zou genoeg moeten zijn om te sparen. Ik weet niet wat de dochter allemaal zelf moet betalen. Maar zeg 200 aan vaste lasten. dan blijft er nog ongeveer 300 over om te sparen per maand. Ze zal zuinig aan moeten doen, maar dat is een kwestie van prioriteiten stellen. Zelf heb ik ook een volledige wajong uitkering en ik woon op mezelf. Ook werk ik, maar de wajong wordt verrekend met mij salaris. En dat is goed te doen. Er moeten alleen geen flinke rekeningen op de mat vallen. Maar daar kom ik ook altijd wel weer uit. Gewoon een periode wat zuiniger aan doen. Zodra de rekeningen weer voldaan zijn kan ik weer verder sparen.

P.S. TS zegt dat haar dochter ook zelf medicatie moet betalen. Is er geen goedkopere variant? Vaak zijn er wel goedkopere alternatieven. Dit zou ik wel in overleg met de arts doen. Zo mag ik ook van een bepaald medicijn absoluut niet de goedkopere variant. Maar de verzekering vergoed het tot nu toe omdat het medisch noodzakelijk is.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door boef530 »

Ben toen wel uitgenodigd met oog op die veranderingen
Ik zou er op voorruit gaan met die gezinsuitkering
Zou 1336 euro krijgen en de Wajong bleef vrij ,mits mijn dochter geen kapitaal had

Nou die heeft ze niet hoor ,dus van mij mag die koelkast weer open
En die nieuwe wet er komen
1336 euro bruto en de dochter 796 euro bruto. maakt een inkomen van 2132 bruto per maand. Dacht je nu werkelijk dat het zo werkt! een kleine 1700 euro netto te besteden en allebei in de bijstand want dat is de wajong toch ook. De nieuwe wet is in de ijskast gestopt en raak je als ouder enkel de oudertoeslag op de kale uitkering kwijt, dochterlief moet die aanvullen.

VioletPrue
Berichten: 3573
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door VioletPrue »

boef530 schreef:1336 euro bruto en de dochter 796 euro bruto. maakt een inkomen van 2132 bruto per maand. Dacht je nu werkelijk dat het zo werkt!
Wajong is 75% van het wettelijk minimum JEUGDloon.
Dat is volgens mij dus minder dan je berekening.
boef530 schreef:een kleine 1700 euro netto te besteden en allebei in de bijstand want dat is de wajong toch ook.
Nee, Wajong is iets heel anders dan bijstand.
Niet vergelijkbaar.
boef530 schreef:De nieuwe wet is in de ijskast gestopt en raak je als ouder enkel de oudertoeslag op de kale uitkering kwijt, dochterlief moet die aanvullen.
Nee, de inkomenstoets staat niet in de ijskast, die is definitief van de baan..

Overigens Yentl, als je denkt dat je er door het terugdraaien van de inkomenstoets op achteruit bent gegaan, kan dat (tijdelijk!) worden gecompenseerd door de gemeente.
Ik zou hen even bellen maandag.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door doradora456 »

u bent nu een woningdeler, daarom is uw uitkering verlaagt.
de Wajong-uitkering is net zo als uw WWB-uitkering bedoeld om van te leven.
hiervan betaald men huur, verzekeringen,kleding en eten etc.

uw dochter werd 18 jaar en zij kreeg een eigen inkomen, van dit eigen inkomen wordt zij geacht mee te betalen aan de vaste lasten.
de wajong-uitkering is om van te leven, geen zakgeld.

Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

Die Wajong is om van te leven ja voor haar zelf ,maar dan hoeft ze niet haar moeder van te onderhouden
Ik heb 21 jaar geleden voor haar gekozen ,zei niet voor mij en vind het bezopen dat ze mij moet gaan onderhouden

En 200 aan vaste lasten for get it
Alleen aan ziekte kosten betaald ze al 110 euro dan nog eens de extra rekeningen die ze krijgt van medicijnen
Dan heeft ze nog haar paard waar ze alles zelf van betaald ,als ze ooit op zich zelf gaat ,wat nu lang gaat duren ben ik bang ,want eer ze nu haar spulletjes bij elkaar gespaard heb ,zijn we 10 jaar verder

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door newmikey »

Yentl2010 schreef: Dan heeft ze nog haar paard waar ze alles zelf van betaald ,als ze ooit op zich zelf gaat ,wat nu lang gaat duren ben ik bang ,want eer ze nu haar spulletjes bij elkaar gespaard heb ,zijn we 10 jaar verder
Dus de gemeenschap moet opdraaien voor een eigen paard en ook nog het sparen van uw dochter subsidiëren? Tot nu toe had ik veel sympathie voor uw probleem maar dit gelezen hebbend, houdt het echt helemaal op.

Uitkeringen zijn om van te leven, niet om hobbies mee te bekostigen of van te sparen.

SaritaX
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 nov 2010 15:42

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door SaritaX »

Als je in de Wajong/bijstand zit hoor je al helemaal geen paard te hebben. Hoe is dit uberhaupt mogelijk? En dan nog klagen ook.

Je hebt het er steeds over "mijn dochter betaalt dit zelf". Maar in werkelijkheid betaald de werkende Nederlander het voor haar. Dat moet je beseffen.

Ook is het heel logisch dat je dochter meebetaald aan het huishouden. Dat is niet het onderhouden van haar moeder maar gewoon huur, g/w/l etc voor wat ze zelf gebruikt. Jullie delen samen een huishouden en dus ook de kosten.

Verder zal ze veel zorgtoeslag ontvangen elke maand en de meeste noodzakelijke medicijnen worden door de verzekering vergoed.

Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

Het was heel belangrijk dat me dochter een hobby had anders raakte ze steeds meer in een isolement en tja t enigste waar me dochter wat mee heeft is dieren dus haar hondje (Chihuahua) en haar paard ,die is voor haar sociale contacten heel belangrijk,ze moet nu naar buiten om haar paardje te doen en zie stalgenoten ,dus heel belangrijk !!
Het vertrouwen in de mens is ze dankzij jeugdzorg en andere instantie`s allang kwijt ,en dieren doen haar geen pijn,en stellen haar niet telleur

Snap dat t voor heel veel mensen niet te bevatten is ,maar als je de situatie en persoon niet kent is het makkelijk oordelen vanachter de computer

Yentl2010
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jul 2012 08:33

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door Yentl2010 »

newmikey schreef:
Yentl2010 schreef: Dan heeft ze nog haar paard waar ze alles zelf van betaald ,als ze ooit op zich zelf gaat ,wat nu lang gaat duren ben ik bang ,want eer ze nu haar spulletjes bij elkaar gespaard heb ,zijn we 10 jaar verder
Dus de gemeenschap moet opdraaien voor een eigen paard en ook nog het sparen van uw dochter subsidiëren? Tot nu toe had ik veel sympathie voor uw probleem maar dit gelezen hebbend, houdt het echt helemaal op.

Uitkeringen zijn om van te leven, niet om hobbies mee te bekostigen of van te sparen.

Dus mag ze nooit op zichzelf gaan wonen ? als ze niet mag sparen

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Bijstand gekort met 21 jarige dochter

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Wij kunnen het alleen doen met wat JIJ! van achter je computer het internet op slingert. En van daaruit worden er conclusies getrokken.

Een eigen paard bekostigen is nooit het doel van een Wajongg uitkering. Als je contacten met dieren wil kan ze ook in een asiel gaan werken, dat zal niet zwaarder zijn( lichamelijk) als het verzorgen en berijden van een eigen paard. Je kan ook als vrijwilliger op een manege werken.

Een eigen paard is geen voorwaarde voor contact met dieren. Een eigen paard hebben is erg kostbaar en daar kan je geen eisen aan hangen dat wij( de gemeenschap) dat maar moeten betalen.

Kosten van een paard weet ik wel, heb er zelf 1. Box in het westen van het land zal alleen al € 250 ongeveer kosten. € 60 euro hooi stro en bix, DA, Tandarts, lessen, tuigage minstens ook € 100.......vervoer van en naar de manege, drankjes in de kantine e.d. laat ik dan buiten beschouwing.

Gesloten