LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat is een redelijke reparatieduur tijdens de garantie
Re: Wat is een redelijke reparatieduur tijdens de garantie
Yo gertkel
Ga je de retour afwachten, de verkoper hoort je al schadeloos te stellen en ik zou dat meteen eisen, anders kan je weer afwachten wanneer en of je ap retour komt
Ga je de retour afwachten, de verkoper hoort je al schadeloos te stellen en ik zou dat meteen eisen, anders kan je weer afwachten wanneer en of je ap retour komt
@ inxsnlGa je de retour afwachten, de verkoper hoort je al schadeloos te stellen en ik zou dat meteen eisen, anders kan je weer afwachten wanneer en of je ap retour komt
Ja misschien is deze verkoper zeker al aan te spreken, maar je wordt zo meegesleurd in het 'spelletje' en dan gaan 2 maanden zo voorbij.
Ik wacht tot a.s. maandagavond en zal dan de afspraak maken met de shop, neem mijn aankoopbon mee en dan afhandelen deze zaak.
Maar waar jij op zinspeelt, begrijp ik, ze proberen het spelletje zo lang mogelijk uit te spelen.
Grv Gert
duur van reparatie termijn wat is redelijk
er is een tijdje geleden is de wet consumentengarantie is verandert
en daar in staat ook dat de winkel moet zeg maar bewijzen dat apparaat wel of niet onder garantie valt en dergelijke
een termijn van 3 a 4 weken van ongeveer een maand dus woordt redelijk genoemd
dus je mag aannemen dat na brenegn van je artikel in de winkel dat je het uiterlijk na een maand weer kan ophalen
er is een tijdje geleden is de wet consumentengarantie is verandert
en daar in staat ook dat de winkel moet zeg maar bewijzen dat apparaat wel of niet onder garantie valt en dergelijke
een termijn van 3 a 4 weken van ongeveer een maand dus woordt redelijk genoemd
dus je mag aannemen dat na brenegn van je artikel in de winkel dat je het uiterlijk na een maand weer kan ophalen
-
Hoe kan een ander bepalen wat een redelijke termijn is voor het repareren onder garantie? Dit hangt sterk af van het artikel. Is iets uit voorraad verkocht en het raakt defect, dan is het simpel gewoon omruilen en het defecte apparaat repareren als er tijd is. Bij ons was de stelregel garantie reparatie's hebben altijd voorrang! Maar soms ben je afhankelijk van anderen, de fabrikant of de importeur. Soms kan dit dus vrij lang duren. Ik wil hier wel een voorbeeld aanhalen uit de praktijk. Ik heb eens een video home set van JVC verkocht en deze was speciaal voor de klant besteld. Helaas ging er binnen de garantie termijn een processor stuk welke niet bij de importeur voorradig was. Over het algemeen is de service van JVC zéér goed! , maar ook zij konden er niets aan doen en hebben het artikel moeten bestellen. Dit heeft ruim 4 maanden geduurd en kwam precies één dag voor de Kerst binnen. Toen kreeg ik een telefoontje dat het binnen was en dat het niet meer gepost kon worden maar wel voor 16.00uur aan de balie kon worden afgehaald. Hierop heb ik iemand uit de zaak naar Leiden gestuurd om het op te halen en gelijk gemonteerd zodat het apparaat weer werkte. Hierop heb ik de klant gebeld en deze kwam het ook gelijk afhalen, nadat hij mij zo ongeveer onder de balie had gevloekt! In dit soort gevallen spring je toch echt uit je vel, want de consument heeft totaal geen idee wat er moet gebeuren voordat een reparatie is uitgevoerd.
Vr. Gr, Hans.
Vr. Gr, Hans.
Moi Hans,Hoe kan een ander bepalen wat een redelijke termijn is voor het repareren onder garantie?
Ik weet, dat er in de garantiebepalingen enkele regels staan, regels om ook de fabrikant de mogelijkheid te bieden het te kunnen en mogen repareren.
De fabrikant heeft ook tijdens deze garantieperiode, drie maal het recht om het probleem op te mogen lossen door middel van een reparatie.
Men zal als fabrikant ongetwijfeld proberen dit ook nog eens een vierde of vijfde maal te doen.
Maar na drie maal repararen, en nog stuk, betekent dit toch dat het produkt niet degelijk is en moet men het gaan vervangen.
Jij noemde in je voorbeeld ook JVC, ook ik heb ruim een jaar geleden een probleem gehad met m'n TV en dolby- surroundset.
Beiden zijn, tijdens de garantieperiode, tot drie maal toe gerepareerd geweest en de problemen waren echter nog niet opgelost, ik heb toen tenslotte alles vervangen gekregen.
En wat ik wel bijzonder waardeerde van JVC is, dat men mij een andere surroundset aanbood (de allernieuwste), zonder dat ik ook maar één cent behoefde bij te betalen.
Wat wel een vervelende situatie is, dat tijdens deze problemen een onprettig communicatieniveau ontstaat tussen de klant en de fabrikant.
Hierbij onstaat een situatie, waarbij de fabrikant er ook alles aan zal doen om de reparatie als enige oplossing te gaan zien.
Verder is het probleem waarmee ik op dit moment worstel, een produkt wat o.a. in waarde daalt, vandaag is het 100Mhz en overmorgen 300Mhz.
Dus wanneer je PDA stuk is en je krijgt hem na bijvoorbeeld een 4 of 5 maanden weer gerepareerd terug, is hij al weer veroudert.
Trouwens tijdens het aanbieden van mijn reparatie is mij toegezegd, dat het ongeveer 7 werkdagen zou gaan duren en toen bleek dat er geen onderdelen voorradig waren werd dit veranderd in 14 werkdagen.
Na 14 dagen had ik mijn PDA nog niet terug en begon men argumenten als, magazijn heeft een week stil gelegen, verandering van computersoftware e.d. te gebruiken om er weer een tijdje vanaf te zijn.
Ik vind, dat wanneer het gaat om dit soort apparatuur, men toch als fabrikant mogelijkheden moet hebben, om een klant niet zo lang te moeten laten wachten.
Voorbeelden die realistisch zijn:
* TV stuk, een vervangend toestel en reparatie binnen 14 dagen.
* Auto stuk, een vervangende auto en reparatie binnen 14 dagen.
* Wasmachiene stuk, reparatie binnen 2 dagen.
* CV ketel stuk, reparatie binnen een dag.
Wanneer we over de computerbranche gaan praten, blijken wachtijden van 2 maanden of meer heel normaal te zijn????
Grv Gert
Hoi Gert
Je wacht te lang
Zorg dat je maandag a.s. alles geregeld hebt.
vrgr Tim
Je wacht te lang
Zorg dat je maandag a.s. alles geregeld hebt.
vrgr Tim
NOGMAALS AL IETS BINNEN DE GARANTIE KAPOT GAAT EN JE HEBT HET MINIMAAL AL 2 MAANDEN GEBRUIKT IS VOLGENS DE WEET EEN REPARATIE TERMIJN VAN 3 A 4 WEKEN REDELIJK
ALS DIE REPARATIE TERMIJN NIET HAALBAAR IS ZAL DE WINKELIER DE KLANT SCHADELOOS MOETEN STELLEN IN HET ALGEMEEN IS DIT DUS EEN NIEUW APPARAAT GEVEN EN DE WINKELIER ZAL DIT ZELF MOETEN VERHALEN OP DE REPARATEUR
ALS DIE REPARATIE TERMIJN NIET HAALBAAR IS ZAL DE WINKELIER DE KLANT SCHADELOOS MOETEN STELLEN IN HET ALGEMEEN IS DIT DUS EEN NIEUW APPARAAT GEVEN EN DE WINKELIER ZAL DIT ZELF MOETEN VERHALEN OP DE REPARATEUR
@ inxsnlGa je de retour afwachten, de verkoper hoort je al schadeloos te stellen en ik zou dat meteen eisen, anders kan je weer afwachten wanneer en of je ap retour komt
Hoi eventjes het vervolg.
Heb het tweede termijn afgewacht (tot afgelopen maandag).
Dinsdag (vandaag) naar Emmen, kassabon meegenomen en verzoek om mijn geld terug.
Was geen probleem, maar moest natuurlijk wel mijn PDA inleveren en die had ik dus nog niet.
Er is weer gebeld met Medion, er bleken ineens nieuwe PDA's binnen gekomen te zijn en mij werd vandaag nog een nieuwe toegestuurd.
Misschien morgen binnen en kan dan eventueel de nieuwe PDA inleveren en mijn aankoop bedrag terug ontvangen??
Het duurt wel wat lang, maar er komt nu schot in de zaak.
Grv Gert
Vandaag 19-05-'04, heb ik retour ontvangen van Medion een 'nieuwe' PDA.
Het betreft een sneller type en hij was keurig verpakt in de orginele verpakking.
Ik had nog een begeleidend schrijven verwacht, schrijven waarin het een en ander zou worden uitgelegd, maar helaas!!
De kijkshop heeft in deze zaak een zeer belangrijk deel bijgedragen met haar bemiddelingen in de toch wat vervelende zaak.
Met toch wel een kritische blik, inzake de gehele gang van zaken betreffende de raparatie, vind ik dat Medion meer dan zijn plicht is nagekomen en mijn probleem toch goed heeft opgelost.
Ondanks dat ik lang moest wachten, bedank ik bij deze Medion voor de compenserende oplossing en vooral de Kijkshop te Emmen voor haar bemiddeling!
PS. mijn waardering ook voor de ondersteunende reactie's op dit forum.
Grv Gert
Het betreft een sneller type en hij was keurig verpakt in de orginele verpakking.
Ik had nog een begeleidend schrijven verwacht, schrijven waarin het een en ander zou worden uitgelegd, maar helaas!!
De kijkshop heeft in deze zaak een zeer belangrijk deel bijgedragen met haar bemiddelingen in de toch wat vervelende zaak.
Met toch wel een kritische blik, inzake de gehele gang van zaken betreffende de raparatie, vind ik dat Medion meer dan zijn plicht is nagekomen en mijn probleem toch goed heeft opgelost.
Ondanks dat ik lang moest wachten, bedank ik bij deze Medion voor de compenserende oplossing en vooral de Kijkshop te Emmen voor haar bemiddeling!
PS. mijn waardering ook voor de ondersteunende reactie's op dit forum.
Grv Gert
Hee Gert
Eindelijk loon na werken
Good on Ya
vrgr Tim
Eindelijk loon na werken
Good on Ya
vrgr Tim
Ik had een mp3 speler gekocht van 199.90 euro
Dit zou me 4 weken gaan duren ik had het product 2weken!
Dit is natuurlijk al erg lang
Na !5! weken bel IK naar It's, De medewerker zei doodleuk "Sorry we hebben een fout gemaakt. Uw product was opgestuurd naar de verkeerde Importeur en we hebben hem nou weer gestuurd naar de goede importeur, Dus u moet nog zo'n ... !4! weken extra wachten"
En voor geen mogelijkheid een nieuwe of geld terug!
Maar ze hadden gezegd we bellen als we meer weten!
Na ja afijn ik bel na 7 weken maar eens hoe het staat (ik belde op 14 mei)
Ja we hebben op !11! mei een bericht gehad dat uw mp3 speler niet te maken is en dat je een nieuwe kan gaan halen! Ik had maar op gehangen want ik was allang blij dat ik um kreeg
Een week later heb ik me mp3 speler op kunnen halen
Dus totaal 8 weken! Wilt u het complete verhaal lezen of heeft u klachten of goede ervaringen met it's zet dan ook wat in de Topic It's zijn service (staat bij huisgoudelijke apparaten) Bedankt!
Weet iemand hoelang it's eigenlijk had mogen doen aan een product van 2 weken?
Dit zou me 4 weken gaan duren ik had het product 2weken!
Dit is natuurlijk al erg lang
Na !5! weken bel IK naar It's, De medewerker zei doodleuk "Sorry we hebben een fout gemaakt. Uw product was opgestuurd naar de verkeerde Importeur en we hebben hem nou weer gestuurd naar de goede importeur, Dus u moet nog zo'n ... !4! weken extra wachten"
En voor geen mogelijkheid een nieuwe of geld terug!
Maar ze hadden gezegd we bellen als we meer weten!
Na ja afijn ik bel na 7 weken maar eens hoe het staat (ik belde op 14 mei)
Ja we hebben op !11! mei een bericht gehad dat uw mp3 speler niet te maken is en dat je een nieuwe kan gaan halen! Ik had maar op gehangen want ik was allang blij dat ik um kreeg
Een week later heb ik me mp3 speler op kunnen halen
Dus totaal 8 weken! Wilt u het complete verhaal lezen of heeft u klachten of goede ervaringen met it's zet dan ook wat in de Topic It's zijn service (staat bij huisgoudelijke apparaten) Bedankt!
Weet iemand hoelang it's eigenlijk had mogen doen aan een product van 2 weken?
@inxsnl
Hoi Tim
Ik wil dit nog even kwijt, een week terug nieuwe pocket PC en vandaag terug met deze pocket PC naar de Kijkshop.
Het is niet te filmen, mijn laptop direkt op de hobbel en heb deze 3 maal opnieuw moeten installeren.
Vervolgens heb ik hem enkele dagen alleen gebruikt met de pocket, liep vast en werkte ook niet goed.
Wat ik dan eigenlijk direkt had moeten doen, geld terug, dat is dus vandaag afgewerkt.
Eventjes maar geen pocket PC weer, relatief te duur en zeer onstabiel.
Grv Gert
Hoi Tim
Ik wil dit nog even kwijt, een week terug nieuwe pocket PC en vandaag terug met deze pocket PC naar de Kijkshop.
Het is niet te filmen, mijn laptop direkt op de hobbel en heb deze 3 maal opnieuw moeten installeren.
Vervolgens heb ik hem enkele dagen alleen gebruikt met de pocket, liep vast en werkte ook niet goed.
Wat ik dan eigenlijk direkt had moeten doen, geld terug, dat is dus vandaag afgewerkt.
Eventjes maar geen pocket PC weer, relatief te duur en zeer onstabiel.
Grv Gert
Hoi Gert
Dit is het voorbeeld van afhandeling zoals het met jou gelopen is
en ik hoop dat velen jou berichten hebben gelezen en er lering uit getrokken hebben.
vrgr Tim
Dit is het voorbeeld van afhandeling zoals het met jou gelopen is
en ik hoop dat velen jou berichten hebben gelezen en er lering uit getrokken hebben.
vrgr Tim
Hoi mensen,
Ik werk zelf bij een groothandel en voer daar dagelijks reparaties in. Klanten krijgen dan een bewijs van afgifte mee. Het artikel moet dan binnen 21 werkdagen (vier weken) gerepareerd zijn. Mocht dit niet het geval zijn dan moeten wij automatisch overgaan tot creditering of omruiling van het artikel. De kosten worden dan later op de leverancier verhaalt, omdat deze te laks is geweest met de reparatietermijn van 4 weken.
Ik wil hiermee aangeven dat een bedrijf je niet aan het lijntje kan houden. Waarschijnlijk staat zelfds in het afgiftebewijs dat je gekregen hebt dat de reparatie binnen een bepaalde termijn binnen moet zijn. Kijk deze er eens op na. Of vraag anders na de garantiebepalingen van het bedrijf.
groetjes
Ik werk zelf bij een groothandel en voer daar dagelijks reparaties in. Klanten krijgen dan een bewijs van afgifte mee. Het artikel moet dan binnen 21 werkdagen (vier weken) gerepareerd zijn. Mocht dit niet het geval zijn dan moeten wij automatisch overgaan tot creditering of omruiling van het artikel. De kosten worden dan later op de leverancier verhaalt, omdat deze te laks is geweest met de reparatietermijn van 4 weken.
Ik wil hiermee aangeven dat een bedrijf je niet aan het lijntje kan houden. Waarschijnlijk staat zelfds in het afgiftebewijs dat je gekregen hebt dat de reparatie binnen een bepaalde termijn binnen moet zijn. Kijk deze er eens op na. Of vraag anders na de garantiebepalingen van het bedrijf.
groetjes
welke wet is dit..... heb gezocht maar kon het niet vinden.....NOGMAALS AL IETS BINNEN DE GARANTIE KAPOT GAAT EN JE HEBT HET MINIMAAL AL 2 MAANDEN GEBRUIKT IS VOLGENS DE WEET EEN REPARATIE TERMIJN VAN 3 A 4 WEKEN REDELIJK
Groeten edgar
stel je voor je koopt een produkt dan staat op de kassabon de tijd dat je apparaat mag ruilen meestal 8 of 16 dagen mocht het apparaat in die periode stuk gaan
dan moet de winkelier of bij diegen waar de garantie loopt het apparaat dus omruilen voor een nieuwe blijkt dit niet mogelijk te zijn
dan heb je recht op je geld terug
Mocht je buiten die 8 of 16 dagen vallen dan hangt het af van de coulance van de winkelier(als je artikel compleet meeneemt zijn ze meestal niet zo moelijk)
tevens bij problemen binnen half jaar na aankoop heb je recht op je geld terug of nieuw/vervangend artikel MAAR LET OP DE WINKELIER HEEFT RECHT OM UIT TE ZOEKEN OF DE PROBLEMEN FABRIEKS FOUT ZIJN OF TE WIJTEN AAN UW ZELF DE WINKELIER MAG HET APPARAAT TER REPARATIE/TER BEOORDELING OPSTUREN WAT 20 WERKDAGEN MAG DUREN (4WEKEN) lees er alle sop in de niewe wet consumenten garantie
dan moet de winkelier of bij diegen waar de garantie loopt het apparaat dus omruilen voor een nieuwe blijkt dit niet mogelijk te zijn
dan heb je recht op je geld terug
Mocht je buiten die 8 of 16 dagen vallen dan hangt het af van de coulance van de winkelier(als je artikel compleet meeneemt zijn ze meestal niet zo moelijk)
tevens bij problemen binnen half jaar na aankoop heb je recht op je geld terug of nieuw/vervangend artikel MAAR LET OP DE WINKELIER HEEFT RECHT OM UIT TE ZOEKEN OF DE PROBLEMEN FABRIEKS FOUT ZIJN OF TE WIJTEN AAN UW ZELF DE WINKELIER MAG HET APPARAAT TER REPARATIE/TER BEOORDELING OPSTUREN WAT 20 WERKDAGEN MAG DUREN (4WEKEN) lees er alle sop in de niewe wet consumenten garantie