LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inkomsten verhuur en WIA IVA

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
1q2w3e
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jul 2012 12:36

inkomsten verhuur en WIA IVA

Ongelezen bericht door 1q2w3e »

Ik heb een WIA IVA uitkering (geen toelagen) en woon in het buitenland.
Mijn vrouw en ik heb een huis gekocht, waar ook nog iemand in woont.
Diegene heeft het onderste gedeelte van het huis in gebruik, te weten een woonkamer, slaapkamer, keuken en douche cel.
Wegens de huurbescherming en het feit dat wij deze ruimte niet kunnen opeisen wegens "eigengebruik" blijft diegene daar voorlopig wonen.
Er is een contract waarin de huur, 260 euro warm beschreven is.
Van deze huur gaat niet alleen de energie af, maar ook bijvoorbeeld gemeentelijke leges voor het ophalen van het vuil.
Maar ook bijvoorbeeld omslag van werklieden, zoals de hier verplichte schoorsteenveger.
Als er wat overblijft, is het niet veel.
Mijn vrouw nam aan dat zij als verhuurder gezien kon worden, en dat het niet ten laste zou gaan van mijn WIA.
Nu las ik verschillende berichten op het internet, dat het wel ten koste zou gaan van mijn uitkering (gemeenschappelijk huis).

De vraag is, komt mijn uitkering hiermee in gevaar?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: inkomsten verhuur en WIA IVA

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

volgens mij niet,wia is een uitkering/verzekering dus niet van de staat...

als u bv bijstand had gehad ,dan was het een ander verhaal...
ik heb het nu dan alleen even over dat u naast u wia nog andere inkomsten heeft,nee volgens mij niet...

het is geen werk?!......
ik heb bv ook een uitkering en mijn man werkt dus ook nog een inkomen en dan wordt ik ook niet gekort...staat gewoon los..

afatron is nogal goed met wettelijke dingen,misschien kan die u goed helpen,die zal hopelijk reageren...

Mar v.d. Berg
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:20

Re: inkomsten verhuur en WIA IVA

Ongelezen bericht door Mar v.d. Berg »

Nee, het heeft er alle schijn van dat u niet wordt gekort op de WIA-uitkering.
Wel zou u gekort worden op de toeslagen, maar die heeft u niet.
Zie: http://www.uwv.nl/owajong/wajong-uitker ... index.aspx

1q2w3e
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jul 2012 12:36

Re: inkomsten verhuur en WIA IVA

Ongelezen bericht door 1q2w3e »

Bedankt rozemarijntje en Mar v.d. Berg voor uw reacties.

Nee het is geen werk.
Ik doe er niets voor.
Het is de huurster die bijvoorbeeld met onze toestemming stook olie koopt, omdat diegene (nazaat van de voormalige eigenaars) de contacten heeft.
Mijn vrouw ontvangt op haar rekening de huur.
Echter, ziet het er naar uit, dat de belastingdienst hier ter lande, de inkomsten over ons beide uitsmeert.
Dit omdat het huis immers ONS eigendom is.

Ik ging er inderdaad van uit dat het wel ten koste zou zijn van toelage of zelfs mijn afdracht voor de ziekenfonds hier ten lande.
Toelagen heb ik niet, en volgens mij betaal ik al het maximum bedrag aan het College voor zorgverzekeringen- buitenland.

Gesloten