LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boete in bus afkopen, raar?
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 06 jul 2012 19:53
Boete in bus afkopen, raar?
Oke, tegenwoordig hebben we de ov-chipkaart (jeeej), maar nu.
Het gebeurd me heeel soms welleens dat ik vergeet in te checken (oke, *** systeem maar geen discussie waardig meer mijn eigen fout), als dit gebeurd word mij steeds gevraagd om de boete af te kopen.
Ik mag dan in de bus pinnen, en dat kost me 25 euro. De wettelijke boete is daarin tegen 35 euro plus ritprijs van 4 euro is 39 euro.
In het laatste geval gaat 4 euro naar connexion, en 35 euro naar justitie.
Als je in de bus pint of zelfs contant betaald!! (geen legitimatie meer nodig) kost het je 25 euro en steekt connexxion het zijn zak!
Nu komt het dus ook voor dat de incheck dingen in de bus uitstaan als de bus vertrekt en pas midden in de rit aan gaan.... daar verdient connexxion dan per persoon 25 euro aan mits ze kunnen pinnen of het contant bij zich hebben.
Omdat ik zwaaaar tegen dit principe ben en ik connexxion het geld niet eens meer gun. heb ik liever dat ik die 25 euro aan justitie geef. maar dat kan niet ik moet of connexxion 25 euro geven of ik krijg een boete van 39 euro.
Ook werd mij gevraagd een aantal haltes verder mee te rijden, omdat achter in de bus mensen moeilijk deden en die moesten er verder uit (asociale mensen gewoon). Deze mensen hadden contant geld bij zich en konden de boete afkopen zonder legitimatie te tonen omdat ze het cash bij zich hadden.
Deze aardige mensen kregen dan ook voorang, na een tijdje krijg ik te horen dat er geen pin apparaat is en dat het maar een service is, en ik had het niet contant.
Dus ik krijg een boete van 39 euro, terwijl de andere controleur nog zei je kan mischien een boete van 25 euro krijgen want we kunnen het wel uitschrijven.
Gevolg dus dat ik wel me legitimatie moet tonen (wat meestal moet, echter is het in dit geval scheef), plus de volle pond betalen omdat ik connexxion geen 25 euro kon betalen. En vervolgens weer 2 haltes terug te gaan met de bus.
Het spijt me echt maar hoe is dit mogelijk!!! en vooral na het faal systeem met de ov-chipkaart.
Het gebeurd me heeel soms welleens dat ik vergeet in te checken (oke, *** systeem maar geen discussie waardig meer mijn eigen fout), als dit gebeurd word mij steeds gevraagd om de boete af te kopen.
Ik mag dan in de bus pinnen, en dat kost me 25 euro. De wettelijke boete is daarin tegen 35 euro plus ritprijs van 4 euro is 39 euro.
In het laatste geval gaat 4 euro naar connexion, en 35 euro naar justitie.
Als je in de bus pint of zelfs contant betaald!! (geen legitimatie meer nodig) kost het je 25 euro en steekt connexxion het zijn zak!
Nu komt het dus ook voor dat de incheck dingen in de bus uitstaan als de bus vertrekt en pas midden in de rit aan gaan.... daar verdient connexxion dan per persoon 25 euro aan mits ze kunnen pinnen of het contant bij zich hebben.
Omdat ik zwaaaar tegen dit principe ben en ik connexxion het geld niet eens meer gun. heb ik liever dat ik die 25 euro aan justitie geef. maar dat kan niet ik moet of connexxion 25 euro geven of ik krijg een boete van 39 euro.
Ook werd mij gevraagd een aantal haltes verder mee te rijden, omdat achter in de bus mensen moeilijk deden en die moesten er verder uit (asociale mensen gewoon). Deze mensen hadden contant geld bij zich en konden de boete afkopen zonder legitimatie te tonen omdat ze het cash bij zich hadden.
Deze aardige mensen kregen dan ook voorang, na een tijdje krijg ik te horen dat er geen pin apparaat is en dat het maar een service is, en ik had het niet contant.
Dus ik krijg een boete van 39 euro, terwijl de andere controleur nog zei je kan mischien een boete van 25 euro krijgen want we kunnen het wel uitschrijven.
Gevolg dus dat ik wel me legitimatie moet tonen (wat meestal moet, echter is het in dit geval scheef), plus de volle pond betalen omdat ik connexxion geen 25 euro kon betalen. En vervolgens weer 2 haltes terug te gaan met de bus.
Het spijt me echt maar hoe is dit mogelijk!!! en vooral na het faal systeem met de ov-chipkaart.
-
- Berichten: 32357
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Boete in bus afkopen, raar?
Dus omdat anderen moeilijk doen kun je niet bij je bestemming uitstappen, maar moet je nog een flink stuk meerijden? En hoe kom je terug dan? Wie betaalt die twee haltes? Beetje broodje-aap verhaal.Ook werd mij gevraagd een aantal haltes verder mee te rijden, omdat achter in de bus mensen moeilijk deden en die moesten er verder uit (asociale mensen gewoon).
En al zou het waar zijn, ze hebben niet het recht om je tegen te houden als je je bestemming hebt bereikt, dan wacht de bus maar tot ze met je klaar zijn, ja toch?
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 06 jul 2012 19:53
Re: Boete in bus afkopen, raar?
Ja maar zoveel heb jij niet te zeggen als je zelf ook fout bent geweest, en het raarste is dan nog als ik ze 25 euro in hun handen kan stoppen zou het wel goed zijn....
Ik vind het maar raar... maar schijnbaar mag dit volgens de wet
Ik vind het maar raar... maar schijnbaar mag dit volgens de wet
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 06 jul 2012 19:53
Re: Boete in bus afkopen, raar?
En ik mog wel met de boete die 2 haltes terug rijden dat dan weer wel
-
- Berichten: 32357
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Boete in bus afkopen, raar?
Ik denk dat hier de clou zit. Lees maar eens de link, het gaat om dit deel:
Het lijkt er dus op dat je verhaal klopt, en volgens de regels is.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7423 ... ete__.html„In principe krijgen zwartrijders eerst een kaartje tegen verhoogd tarief aangeboden, denk aan zo’n 20 euro extra. Als ze dat niet accepteren of niet kunnen betalen, dan krijgen ze een boete.”
Het lijkt er dus op dat je verhaal klopt, en volgens de regels is.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 06 jul 2012 19:53
Re: Boete in bus afkopen, raar?
Naja dat dus....
Het erge eraan vind ik nog dat het "verhoogde" tarief rechtstreeks de zak van connexxion gaat terwijl dat systeem in de bus voor ov-chip kaart het met grote regelmaat niet doet... in dat geval is dat dus eventjes flink binnen lopen weer....
Ik snap niet waaraan ze zulke privileges verdienen......
Het erge eraan vind ik nog dat het "verhoogde" tarief rechtstreeks de zak van connexxion gaat terwijl dat systeem in de bus voor ov-chip kaart het met grote regelmaat niet doet... in dat geval is dat dus eventjes flink binnen lopen weer....
Ik snap niet waaraan ze zulke privileges verdienen......
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 06 jul 2012 19:53
Re: Boete in bus afkopen, raar?
Iedergeval boete overmaken ben ik daar weer van af
Re: Boete in bus afkopen, raar?
Je kunt altijd eens vragen waar Connexxion dit op baseert. Als het niet mag kun je het terugkrijgen als zijnde onverschuldigd betaald door naar de rechter te stappen. Connexxion moet dan de proceskosten betalen. Maar het kost je wel tijd en als je verliest moet jij de proceskosten betalen.
-
- Berichten: 32357
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Boete in bus afkopen, raar?
Alfa, lees s.v.p. eerst eens de berichten van anderen, voordat je reageert, met name de link die ik gegeven heb. Daar staat het antwoord in.
Met berichten over naar de rechter stappen heeft de TS helemaal niets aan, zeker niet aangezien hij geen kaartje had gekocht. Dus van een onverschuldigde betaling is hoe dan ook geen sprake.
Met berichten over naar de rechter stappen heeft de TS helemaal niets aan, zeker niet aangezien hij geen kaartje had gekocht. Dus van een onverschuldigde betaling is hoe dan ook geen sprake.
Re: Boete in bus afkopen, raar?
Om te mogen reizen met de chipkaart móet je hebben ingecheckt. Als dat niet lukt, dan zul je het op zijn minst aan de bestuurder moeten zeggen. Maar ook dan geldt:
"Indien door een technische storing van het systeem de check-in niet mogelijk is, kan de vervoerder van de reiziger verlangen dat hij op een andere wijze een geldig vervoerbewijs aanschaft."
Je bent er dus in principe zelf voor verantwoordelijk dat je een geldig vervoersbewijs hebt. Lukt dit niet met inchecken, dan kan de vervoerder verlangen dat je een ander kaartje koopt.
Het aanschaffen van een vervoersbewijs moet in principe met contant geld gebeuren. Het kan zijn dat ze een pin-apparaat bij zich hebben, maar dit is zeker geen verplichting. Als je geen contant geld hebt, dan kan het dus zijn dat je geen los vervoersbewijs kunt kopen. Er is dan dus ook geen mogelijkheden om later op de reis alsnog het vervoersbewijs met de 'administratieve opslag' van 25 te kopen.
En dan heb je de situatie dat je reist zonder vervoersbewijs en dus in principe aan het zwartrijden bent. Pas dán gaan de regels voor zwartrijden gelden: identificatieplicht en de vervoersprijs plus de door het ministerie vastgestelde boete.
De goedkope optie is dus in feite een extra 'service' van connexxion om je alsnog aan de regels te laten voldoen en je een kaartje te kunnen laten kopen.
"Indien door een technische storing van het systeem de check-in niet mogelijk is, kan de vervoerder van de reiziger verlangen dat hij op een andere wijze een geldig vervoerbewijs aanschaft."
Je bent er dus in principe zelf voor verantwoordelijk dat je een geldig vervoersbewijs hebt. Lukt dit niet met inchecken, dan kan de vervoerder verlangen dat je een ander kaartje koopt.
Het aanschaffen van een vervoersbewijs moet in principe met contant geld gebeuren. Het kan zijn dat ze een pin-apparaat bij zich hebben, maar dit is zeker geen verplichting. Als je geen contant geld hebt, dan kan het dus zijn dat je geen los vervoersbewijs kunt kopen. Er is dan dus ook geen mogelijkheden om later op de reis alsnog het vervoersbewijs met de 'administratieve opslag' van 25 te kopen.
En dan heb je de situatie dat je reist zonder vervoersbewijs en dus in principe aan het zwartrijden bent. Pas dán gaan de regels voor zwartrijden gelden: identificatieplicht en de vervoersprijs plus de door het ministerie vastgestelde boete.
De goedkope optie is dus in feite een extra 'service' van connexxion om je alsnog aan de regels te laten voldoen en je een kaartje te kunnen laten kopen.
Re: Boete in bus afkopen, raar?
JustMeSander schreef:
"De wettelijke boete is daarin tegen 35 euro plus ritprijs van 4 euro is 39 euro.
In het laatste geval gaat 4 euro naar connexion, en 35 euro naar justitie."
Dit klopt niet.
Het gehele bedrag gaat naar Connexion.
Pas als je de boete som plus ritprijs niet betaald, geeft Connexion het over aan het CJIB.
Het CJIB ontvangt dan als vergoeding het boete bedrag, of die ritprijs dan ook door het CJIB wordt opgestreken, of alsnog naar de vervoerder gaat, weet ik niet.
In principe werkt het zo, als u niet in het bezit bent van een (geldig) vervoersbewijs kunt u een boete krijgen.
Zwartrijden is strafbaar gesteld in artikel 70 jo. 101 Wet personenvervoer 2000.
Het invorderen van deze boetes is arbeids intensief en kost daardoor veel geld.
Daarom hebben veel vervoerders er voor gekozen om de boete de boete te laten en je alsnog een vervoers bewijs aan te laten schaffen.
Omdat de pak kans gering is, zouden vele passagiers er voor kunnen gaan kiezen om zwart te gaan rijden.
Het loont dan zeker.
Daarom zijn deze alsnog te kopen vervoers bewijzen een stuk duurder.
Connexion noemt het een rit uitrijkaart.
Het is een volwaardig vervoers bewijs volgens de wet persoons vervoer 2000, en daarom wordt er door de (lokale) overheid hierover een bedrag per vervoersbewijs als subsidie gegeven.
Wat bij een boete niet gebeurd.
Deze rit uitrijkaartjes kunnen alleen bij directe betaling verkregen worden.
Kan of wilt u deze niet betalen, dan wordt er een Uitstel van Betaling (UvB) uitgeschreven.
Voor u bestaat vanaf dit moment identificatie plicht, al vanaf 12 jaar (wPV 2000).
U dient de ritprijs + wettelijke verhoging (boete) van € 35,00 binnen zeven dagen te betalen.
Artikel 48 Besluit personenvervoer 2000 ontslaat u van vervolging door de officier van justitie, als u de boete geind nog door de vervoerder (op tijd) betaald.
Bij niet betalen volgt een herinnering waarbij de boete wordt verhoogt met meestal €10,00.
Als er wederom niet wordt betaald, gaat de voor de vervoerder oninbare boete naar het CJIB.
U krijgt vervolgens een schikkingsvoorstel van het CJIB. Het bedrag in het schikkingsvoorstel is flink hoger dan de oorspronkelijk opgelegde boete.
Met het uitrijkaartje, of een uitgestelde betaling kunt u uw rit afmaken, of de haltes terug rijden.
Het in de bus houden van zwartrijders is een normaal gebeuren, en vermoedelijk geen "Beetje broodje-aap verhaal".
Een controle team wil bij elkaar blijven, en de teamleider besluit (vaak in een opwelling) al dan niet in de bus te blijven.
Het kan ook zijn, dat u uit de bus wordt genomen, terwijl u nog niet op uw bestemming bent.
Dit mag!
De bedragen die door de officier van justitie worden gevorderd zijn in 2012 €85,00.
Dit kost het u ook als u door een politie agent wordt verbaliseert wegens overschreiding van art 70 wPV200.
Het is dan ook bitter als een openbaar vervoers middel door zowel politie als BOA's van een vervoers bedrijf wordt gecontroleerd.
Verschillende bedragen vallen de zwartrijders dan ter deel.
Sommige openbaar vervoers teams van politie, bezitten daarom ook boete couponnen van de betreffende vervoerder.
De politie boetes zijn zogenaamde wet Mulder feiten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_admini ... rschriften
Het gaat hier al lang niet meer enkel over administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften.
Ook het (voormalige?) VIC team van Connexion bezat de bevoegdheid om Mulder Boetes uit te schrijven.
Denk maar bijvoorbeeld aan het niet op eerste vordering geven van een identificatie bewijs na het zwartrijden, het opgeven van een valse naam, leeftijd en of GBA adres, het vervuilen van een vervoersmiddel of wachtverblijf of het met de voeten op de bank zitten.
Deze boetes gaan direct naar Justitie, en komen op het conto van het politie korps alwaar de controleur zijn standplaats heeft.
Een pin apparaat is inderdaad een service.
Niet zozeer voor de klant, maar meer voor de vervoerder.
Wanneer er gepint wordt, heeft de vervoerder het geld.
En is de kous er voor de vervoerder er mee af.
Je geeft bij directe betaling namelijk ook jouw recht op bezwaar maken op.
"De wettelijke boete is daarin tegen 35 euro plus ritprijs van 4 euro is 39 euro.
In het laatste geval gaat 4 euro naar connexion, en 35 euro naar justitie."
Dit klopt niet.
Het gehele bedrag gaat naar Connexion.
Pas als je de boete som plus ritprijs niet betaald, geeft Connexion het over aan het CJIB.
Het CJIB ontvangt dan als vergoeding het boete bedrag, of die ritprijs dan ook door het CJIB wordt opgestreken, of alsnog naar de vervoerder gaat, weet ik niet.
In principe werkt het zo, als u niet in het bezit bent van een (geldig) vervoersbewijs kunt u een boete krijgen.
Zwartrijden is strafbaar gesteld in artikel 70 jo. 101 Wet personenvervoer 2000.
Het invorderen van deze boetes is arbeids intensief en kost daardoor veel geld.
Daarom hebben veel vervoerders er voor gekozen om de boete de boete te laten en je alsnog een vervoers bewijs aan te laten schaffen.
Omdat de pak kans gering is, zouden vele passagiers er voor kunnen gaan kiezen om zwart te gaan rijden.
Het loont dan zeker.
Daarom zijn deze alsnog te kopen vervoers bewijzen een stuk duurder.
Connexion noemt het een rit uitrijkaart.
Het is een volwaardig vervoers bewijs volgens de wet persoons vervoer 2000, en daarom wordt er door de (lokale) overheid hierover een bedrag per vervoersbewijs als subsidie gegeven.
Wat bij een boete niet gebeurd.
Deze rit uitrijkaartjes kunnen alleen bij directe betaling verkregen worden.
Kan of wilt u deze niet betalen, dan wordt er een Uitstel van Betaling (UvB) uitgeschreven.
Voor u bestaat vanaf dit moment identificatie plicht, al vanaf 12 jaar (wPV 2000).
U dient de ritprijs + wettelijke verhoging (boete) van € 35,00 binnen zeven dagen te betalen.
Artikel 48 Besluit personenvervoer 2000 ontslaat u van vervolging door de officier van justitie, als u de boete geind nog door de vervoerder (op tijd) betaald.
Bij niet betalen volgt een herinnering waarbij de boete wordt verhoogt met meestal €10,00.
Als er wederom niet wordt betaald, gaat de voor de vervoerder oninbare boete naar het CJIB.
U krijgt vervolgens een schikkingsvoorstel van het CJIB. Het bedrag in het schikkingsvoorstel is flink hoger dan de oorspronkelijk opgelegde boete.
Met het uitrijkaartje, of een uitgestelde betaling kunt u uw rit afmaken, of de haltes terug rijden.
Het in de bus houden van zwartrijders is een normaal gebeuren, en vermoedelijk geen "Beetje broodje-aap verhaal".
Een controle team wil bij elkaar blijven, en de teamleider besluit (vaak in een opwelling) al dan niet in de bus te blijven.
Het kan ook zijn, dat u uit de bus wordt genomen, terwijl u nog niet op uw bestemming bent.
Dit mag!
De bedragen die door de officier van justitie worden gevorderd zijn in 2012 €85,00.
Dit kost het u ook als u door een politie agent wordt verbaliseert wegens overschreiding van art 70 wPV200.
Het is dan ook bitter als een openbaar vervoers middel door zowel politie als BOA's van een vervoers bedrijf wordt gecontroleerd.
Verschillende bedragen vallen de zwartrijders dan ter deel.
Sommige openbaar vervoers teams van politie, bezitten daarom ook boete couponnen van de betreffende vervoerder.
De politie boetes zijn zogenaamde wet Mulder feiten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_admini ... rschriften
Het gaat hier al lang niet meer enkel over administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften.
Ook het (voormalige?) VIC team van Connexion bezat de bevoegdheid om Mulder Boetes uit te schrijven.
Denk maar bijvoorbeeld aan het niet op eerste vordering geven van een identificatie bewijs na het zwartrijden, het opgeven van een valse naam, leeftijd en of GBA adres, het vervuilen van een vervoersmiddel of wachtverblijf of het met de voeten op de bank zitten.
Deze boetes gaan direct naar Justitie, en komen op het conto van het politie korps alwaar de controleur zijn standplaats heeft.
Een pin apparaat is inderdaad een service.
Niet zozeer voor de klant, maar meer voor de vervoerder.
Wanneer er gepint wordt, heeft de vervoerder het geld.
En is de kous er voor de vervoerder er mee af.
Je geeft bij directe betaling namelijk ook jouw recht op bezwaar maken op.