LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade aan aanrechtblad... Wie betaalt?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
DvdW
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jul 2012 09:18

Schade aan aanrechtblad... Wie betaalt?

Ongelezen bericht door DvdW »

Wij wonen sinds begin maart in onze huurwoning (particulier) en nu begint het aanrechtblad omhoog te komen. Dit komt omdat er een (te) zware kraan is gemonteerd die het aanrechtblad tussen de kraan en de gootsteen naar beneden trekt, en zodoende is er ruimte gekomen waar het water langs loopt. Met een opgezet aanrechtblad als gevolg..... Het aanrecht is (naar eigen zeggen) 2 jaar geleden door de verhuurder erin geplaatst, en sindsdien heeft de woning leeg gestaan (te koop)... Wij zijn dus de eersten die de keuken dagelijks gebruiken. Wij hebben de schade aan de huurbaas gemeld, en die stelt dat wij als huurders dit moeten verhelpen.... En doen wij dit niet dan gaat hij de huur verhogen (wij hebben afgesproken dat hij de huur niet zou verhogen bij betrekking van de woning). Hoe nu verder? Heeft iemand van jullie een idee?

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Schade aan aanrechtblad... Wie betaalt?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Op basis van het huurrecht lijkt mij dit voor rekening van de verhuurder te komen. Tenminste ik schat de situatie zo in dat het niet gaat om klein onderhoud.

DvdW
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jul 2012 09:18

Re: Schade aan aanrechtblad... Wie betaalt?

Ongelezen bericht door DvdW »

alfatrion schreef:Op basis van het huurrecht lijkt mij dit voor rekening van de verhuurder te komen. Tenminste ik schat de situatie zo in dat het niet gaat om klein onderhoud.
Bedankt voor de snelle reactie, het gaat inderdaad niet meer om klein onderhoud. Het blad moet worden vervangen, daarnaast moet er waarschijnlijk een andere kraan op (anders heb je hetzelfde probleem over een aantal maanden weer).

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schade aan aanrechtblad... Wie betaalt?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat was dan 'penny wise pound foolish' of zoiets van de kant van de verkoper. Een goedkoop aanrechtblad, goedkope kraan, verder nergens naar kijken, als het maar tegen zo laag mogelijke kosten toonbaar is zodat potentiële kopers makkelijker over de streep getrokken worden.

Dit is toch echt een keuze van de verkoper/verhuurder geweest, die zal er zelf voor op moeten draaien. Maar dat had hij ook gemoeten als het wel goede kwaliteit was, dat valt nu eenmaal onder het huurrecht. En dan dreigen de huur te verhogen omdat er schade is ontstaan door zijn eigen verkeerde keuze? Geen mannetje waarmee ik in de kroeg een pintje wil pakken denk ik.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Schade aan aanrechtblad... Wie betaalt?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Dit komt omdat er een (te) zware kraan is gemonteerd die het aanrechtblad tussen de kraan en de gootsteen naar beneden trekt, en zodoende is er ruimte gekomen waar het water langs loopt
Dit waag ik toch te betwijfelen.

Het lijkt me dat een kraan niet meer dan 2 kilo weegt, en dan is het al een kanjer.

Een aanrecht wordt gebruikt om te werken.

Het is heel gebruikelijk om een koffiezetmachine, frituur, waterkoker etc op een aanrecht te zetten. Verder kan bij het snijden van harde materialen behoorlijk wat kracht op het blad worden uitgeoefend.

Het lijkt me daarom dat het gewicht van de kraan niet het probleem is , maar dat het blad niet goed wordt ondersteunt

Efin, voor de afhandeling blijft dit hetzelfde, en zal de verhuurder dit dienen op te lossen (tenzij er duidelijk sprake is van verkeerd gebruik of vandalisme door de bewoners).

DvdW
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jul 2012 09:18

Re: Schade aan aanrechtblad... Wie betaalt?

Ongelezen bericht door DvdW »

Allemaal hartelijk dank voor de reacties, binnenkort maar weer eens met de huurbaas om tafel gaan zitten.

Mevrouw x
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2012 21:40

Re: Schade aan aanrechtblad... Wie betaalt?

Ongelezen bericht door Mevrouw x »

Het verhaal van de kraan is onzin, waarschijnlijk is de afdichting tussen wasbak en aanrecht niet goed. Dit is overduidelijk een zaak voor de woningbouwvereniging. En huurverhoging hiervoor mag hij niet berekenen. Is wettelijk niet toegestaan. Laat je niet intimideren!!!

handelaar
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 jan 2008 00:40

Re: Schade aan aanrechtblad... Wie betaalt?

Ongelezen bericht door handelaar »

Mevrouw X, goed lezen! Het gaat hier om een particuliere huurwoning.

Mijn advies zou zijn om eerst eens het huurcontract er op na te slaan. Normaliter zou hier in moeten staan welke kosten voor de huurder, dan wel verhuurder zijn. Normaliter zou dit naar mijn mening door de verhuurder moeten worden opgelost.

Gesloten