LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen garantie op vier weken oude airco

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Serge Fonville
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2012 13:23

Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door Serge Fonville »

Recentelijk heb ik een airco gekocht via 4launch.

Na vier weken en hem slechts 20 uur totaal te hebben gebruikt kwamen er onderdelen uitvliegen. Dit bleken sporten van het rad in de airco.

Na enkele keren heen en weer te hebben gebeld en gemaild, krijg ik als antwoord dat dit niet binnen de garantie valt omdat het gebruikssporen zijn.

Dit kan toch nooit na 4 weken?
Dit zou toch gewoon onder de garantie moeten vallen?

Kan iemand mij helpen/adviseren hoe nu te handelen?

Bij voorbaat dank

De link naar de foto's van de kapotte airco:
https://docs.google.com/open?id=0B3zUjU ... Hlxd3hZaWc

Edit: herschreven ter verduidelijking

handelaar
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 jan 2008 00:40

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door handelaar »

Ik heb geen flauw idee hoe dit zo kan gebeuren. Lijkt me dat als dit spontaan is gebeurd, zonder enige van buiten komende oorzaak, moet worden opgelost door de verkopende partij. Deze dus schriftelijk in gebreke stellen en eisen dat de problemen worden opgelost. En dat moet dus heel snel want voor je het weet zitten we in de herfst.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door ArneLH »

Het lijkt me niet dat het 'eruit vliegen van onderdelen' hoort bij de eigenschappen die het product normaal gesproken heeft. Er is dus sprake van non-conformiteit die er al bij het moment van de koop er was. Dit laatste volgt uit art. 7:18 lid 2 BW. Het is dus aan de verkoper om te stellen én bewijzen dat deze onderdelen bijvoorbeeld bij de verkoop wel goed vastzaten (een onmogelijke opgave lijkt mij).
Op grond van art. 7:21 lid 1 BW moet je nu als koper kenbaar maken of je herstel (als dat redelijkerwijs van de verkoper gevraagd kan worden) óf vervanging wilt. Geld terug is in principe geen mogelijkheid behalve als vervanging of herstel onnodig duur/moeilijke/etc. is. Herstel of vervanging moet binnen een 'redelijke' termijn plaatsvinden, je doet er goed aan hiervoor ook een termijn voor aan te geven aan de verkoper (bijv. 7 dagen voor vervanging, 14 dagen voor herstel of iets dergelijks).
Laatst gewijzigd door ArneLH op 01 aug 2012 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door ruud_a »

geen garantie op een 4 weken gebruikte airco???
ik neem aan dat je een airco koopt om te gebruiken
geen genoegen mee nemen
als het lang duurt ook de naam en het adres vermelden van het bedrijf
weten we in ieder geval waar we niet moeten kopen

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

ruud_a schreef:als het lang duurt ook de naam en het adres vermelden van het bedrijf
Staat al in de openingspost

Zie hier de garantie alinea van 4Launch:
Garantie via 4Launch
4Launch staat in voor de wettelijke regels van garantie en conformiteit. Wanneer er sprake is van een defect verzoeken wij u een RMA aanvraag voor garantie in te dienen. Bij een RMA (Return Material Authorisation) vraagt u de bevestiging om product(en) terug te sturen. Middels de Garantie via 4Launch worden defecten op basis van non-conformiteit bij een consumentenkoop kosteloos afgehandeld. Uitgezonderd zijn verbruiksartikelen en slijtagegevoelige producten. Als er sprake is van gebruikersschade of gebruikersfouten dan is dit tevens uitgesloten. Bij aantoonbare verlenging van de levensduur van het product als resultaat van omruiling of reparatie kunnen er door 4Launch in overleg wel kosten in rekening worden gebracht. Ten behoeve van de optimale afhandeling kunt u naast de afhandeling via 4Launch gebruik maken van On-site, Pick-up & Return en Carry-in garantie.
Nogal logisch dat ze zich aan de wettelijke regels houden... is namelijk de wet.

Efin, het woord gebruiksporen komt hier niet in voor... :?
Ik zou gewoon een RMA aanvragen voor kostenloos herstel.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 01 aug 2012 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door ruud_a »

Leo The Emperor schreef:
ruud_a schreef:als het lang duurt ook de naam en het adres vermelden van het bedrijf
Staat al in de openignspost

sorry, overheen gekeken
Zie hier de garantie alinea van 4Launch:
Garantie via 4Launch
4Launch staat in voor de wettelijke regels van garantie en conformiteit. Wanneer er sprake is van een defect verzoeken wij u een RMA aanvraag voor garantie in te dienen. Bij een RMA (Return Material Authorisation) vraagt u de bevestiging om product(en) terug te sturen. Middels de Garantie via 4Launch worden defecten op basis van non-conformiteit bij een consumentenkoop kosteloos afgehandeld. Uitgezonderd zijn verbruiksartikelen en slijtagegevoelige producten. Als er sprake is van gebruikersschade of gebruikersfouten dan is dit tevens uitgesloten. Bij aantoonbare verlenging van de levensduur van het product als resultaat van omruiling of reparatie kunnen er door 4Launch in overleg wel kosten in rekening worden gebracht. Ten behoeve van de optimale afhandeling kunt u naast de afhandeling via 4Launch gebruik maken van On-site, Pick-up & Return en Carry-in garantie.
Nogal logsich dat ze zich aan de wettelijke regels houden... is namelijk de wet.

Efin, het woord gebruiksporen komt hier niet in voor... :?
Ik zou gewoon een RMA aanvragen voor kosteloos herstel.

Serge Fonville
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2012 13:23

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door Serge Fonville »

Dank allen voor jullie reacties.

Een RMA heb ik al ingediend en die hebben ze afgewezen

Inmiddels meermalig contact gehad met de verkoper (4launch) en deze blijft volhouden dat de leverancier (Royal Sovereign) op basis van de foto's heeft aangegeven dat dit gebruiksschade is. Daarmee is wat hen betreft de kous af.

Ik heb ze gewezen op BW 7 Artikel 18 Lid 2.
Maar zij achten het bewezen doordat de beoordeling van de leverancier van de foto's volgens hen voldoende is om te bewijzen dat het gebruikersschade is.

Dit klinkt alsof ze denken omgekeerde bewijslast weerlegt te hebben en op grond daarvan mij in de kou laten staan.

Als ik voorstel de koop te ontbinden zullen ze dit waarschijnlijk op dezelfde gronden afwijzen.

handelaar
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 jan 2008 00:40

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door handelaar »

De fabrikant gaat er dus van uit dat je de schade zelf hebt toegebracht?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

BW7:18-2 schreef:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Doit betekent dus dat de verkoper dit vermoeden ook kan en mag ontzenuwen

Op basis van de 2 onduidelijke foto's waarop te zien is dat de lamellen van de fan zijn afgebroken, lijkt het me moeilijk te stellen dat het een gebruikersfout is. Daarvoor zou toch echt nader onderzoek nodig zijn.

Ik zou 4launch hierop nogmaals aanspreken. Vraag is altijd wel of deze zaak de moeite waard is om eventueel een zaak te beginnen.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door ArneLH »

Leo The Emperor schreef:Op basis van de 2 onduidelijke foto's waarop te zien is dat de lamellen van de fan zijn afgebroken, lijkt het me moeilijk te stellen dat het een gebruikersfout is. Daarvoor zou toch echt nader onderzoek nodig zijn.
Dat lijkt mij ook, een deskundigenbericht op basis van 2 foto's heeft uiteraard niet erg veel bewijskracht.
Bovendien moet 4launch mijns inziens ook stellen en zonodig bewijzen op welke wijze ts deze schade heeft veroorzaakt.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als deze twee foto's al het bewijs is waar de verkoper zich op baseert dan acht ik een rechtzaak kansvol. Uit de parlementaire geschiedenis blijkt dat de verkoper buiten twijfel bewijs moet leveren dat de koper verantwoordelijk is voor deze schade. Als koper kun je het ze dus moeilijk maken door met alternatieve verklaringen te komen. Deze schade zou bijvoorbeeld ook kunnen zijn ontstaan als de verbindingen was was. Als je naar de rechter gaat zul je de koop kunnen ontbinden, omdat men niet spoedig genoeg overgaan zijn tot herstel.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door plumber »

ArneLH schreef:
Leo The Emperor schreef:Op basis van de 2 onduidelijke foto's waarop te zien is dat de lamellen van de fan zijn afgebroken, lijkt het me moeilijk te stellen dat het een gebruikersfout is. Daarvoor zou toch echt nader onderzoek nodig zijn.
Dat lijkt mij ook, een deskundigenbericht op basis van 2 foto's heeft uiteraard niet erg veel bewijskracht.
Bovendien moet 4launch mijns inziens ook stellen en zonodig bewijzen op welke wijze ts deze schade heeft veroorzaakt.
Kan twee dingen zijn.Of de puntlassen zijn niet goed.
of hij is niet goed uitgebalanceerd.
Dus garantie

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Kan twee dingen zijn.Of de puntlassen zijn niet goed.
of hij is niet goed uitgebalanceerd.
Dus garantie
Ook dat is een beetje te kort door de bocht.

Er kan ook iets ingevallen, of ingebracht zijn, waar de lamellen zich tegen kapot gedraaid hebben.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door plumber »

Leo The Emperor schreef:
Kan twee dingen zijn.Of de puntlassen zijn niet goed.
of hij is niet goed uitgebalanceerd.
Dus garantie
Ook dat is een beetje te kort door de bocht.

Er kan ook iets ingevallen, of ingebracht zijn, waar de lamellen zich tegen kapot gedraaid hebben.
Nou als je er alweer van uitgaat dat de informatie van TS niet klopt
kan dit weer een eindeloze topic worden.
Is steeds met dergelijke topics dat TS niet geloofd wordt.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

plumber schreef:Nou als je er alweer van uitgaat dat de informatie van TS niet klopt. kan dit weer een eindeloze topic worden.
Is steeds met dergelijke topics dat TS niet geloofd wordt.
Beste Plumber, dat zeg ik nergens.

Ik heb wel gezegd dat de 2 bijgevoegde foto's te onduidelijk zijn om de consument de schuld van het falen te geven, maar ze zijn ook te onduidelijk om direct te zeggen dat de puntlassen niet goed zijn, of dat de fan niet goed is uitgebalanceerd. Kortom er is nader onderzoek nodig om de oorzaak te achterhalen.

In de wet staat dat de verkoper de eerste 6 maanden bij een non-conformiteit de bewijsplicht (en dus ook stelplicht) heeft, reden waarom ik ook aan TS adviseer om met de uitspraak van 4launch geen genoegen te nemen en ze opnieuw aan te spreken.

Serge Fonville
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2012 13:23

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door Serge Fonville »

ik heb de geschreven brief toegevoegd aan de locatie waar ook de foto's staan.

Deze is aangetekend verstuurd.
Laatst gewijzigd door Serge Fonville op 02 aug 2012 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

handelaar
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 jan 2008 00:40

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door handelaar »

Kan het zijn dat de brief abusievelijk niet is geplaatst? Ik kan de brief namelijk niet vinden. Maar misschien doe ik iets verkeerds?

Serge Fonville
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2012 13:23

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door Serge Fonville »

Op de volgende link zou deze ook moeten staan
https://docs.google.com/folder/d/0B3zUj ... list?pli=1
Laatst gewijzigd door Serge Fonville op 02 aug 2012 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door plumber »

Serge Fonville schreef:Op de volgende link zou deze ook moeten staan
https://docs.google.com/folder/d/0B3zUj ... hkSnM/edit
Foto bekeken puntlassen zijn niet goed.Gebeurd meer.Heb het zelfs
bij airco's van een half miljoen mee gemaakt.
Als er iets ingevallen zou zijn zouden alle lamellen beschadigd zijn
omdat de motor nog wel draaid.

handelaar
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 jan 2008 00:40

Re: Geen garantie op vier weken oude airco

Ongelezen bericht door handelaar »

Serge Fonville schreef:Op de volgende link zou deze ook moeten staan
https://docs.google.com/folder/d/0B3zUj ... list?pli=1
Inderdaad, kennis kunnen nemen van je brief. Prima. Houd ons op de hoogte van de ontwikkelingen. Hopelijk kun je op korte termijn genieten van een goed werkende airco.

Gesloten