LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Pretium Telecom
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05
Re: Pretium Telecom
Beste Maxiem,
Zoals je zegt, Ministerie EL&I (vroeger EZ) zal zeker gaan proberen om de angel voor de ondernemers, waaronder de telepiraten, er uit te halen. Ik denk dat ik ook al weet hoe. Het punt is dat een Europese richtlijn geen juridisch rotsvast doortimmerd stuk is, want het is immers een richtlijn. Een richtlijn geeft de richting aan waar je heen moet, maar schrijft niet voor wat voor schoenen je moet aantrekken. Dat artikel 8 lid 6 dat ik hierboven citeer is de enige zin in de hele richtlijn, die slaat op een overeenkomst in relatie met een telefonisch verkoopgesprek. Je leest verder dat "het zonder schriftelijk akkoord of ondertekening niet gebonden zijn van de consument" een punt is waar deze zin van uit gaat. In een wet zou een zin als deze vooraf zijn gegaan door een lid 6a waarin wordt gesteld dat een telefonisch verkoopgesprek nooit direct kan leiden tot een verbintenis van de consument. Ongetwijfeld heeft Duitsland als grootste economie in Europa een zware stem gehad in dit verhaal. Daar is, zoals bekend, ook wettelijk geregeld dat telefonische verkoop altijd gevolgd moet worden door een schriftelijk akkoord van de consument voordat er een overeenkomst tot stand komt. Duidelijk is echter wel wat er wordt bedoeld en wat de geest is van de richtlijn.
Ministerie EL&I gaat waarschijnlijk iets proberen als volgt: De richtlijn spreekt van een "consument, die alleen gebonden is nadat ...." MAAR er zijn in de ogen van EL&I 'natuurlijk' ook consumenten die niet pas gebonden zijn nadat .... Want in de Nederlandse wet staat nergens (zoals in Duitsland) dat een consument alleen gebonden is nadat .... Ziedaar de vuile TRUUK.
Deze truuk houdt echter uiteindelijk geen stand als dit als interpretatie kwestie van de richtlijn wordt voorgelegd aan het Europese Hof. Het hangt er van af hoe happig EL&I is om telepiraterij te blijven faciliteren en hoe dom ze zijn om te gaan voor de korte termijn winst van hun vrienden. Uiteraard is er ook nog de Tweede Kamer die de wetsvoorstellen van EL&I moet toetsen en dwars zou moeten gaan liggen voor dit soort fratsen.
Groetjes,
MementoMori
Zoals je zegt, Ministerie EL&I (vroeger EZ) zal zeker gaan proberen om de angel voor de ondernemers, waaronder de telepiraten, er uit te halen. Ik denk dat ik ook al weet hoe. Het punt is dat een Europese richtlijn geen juridisch rotsvast doortimmerd stuk is, want het is immers een richtlijn. Een richtlijn geeft de richting aan waar je heen moet, maar schrijft niet voor wat voor schoenen je moet aantrekken. Dat artikel 8 lid 6 dat ik hierboven citeer is de enige zin in de hele richtlijn, die slaat op een overeenkomst in relatie met een telefonisch verkoopgesprek. Je leest verder dat "het zonder schriftelijk akkoord of ondertekening niet gebonden zijn van de consument" een punt is waar deze zin van uit gaat. In een wet zou een zin als deze vooraf zijn gegaan door een lid 6a waarin wordt gesteld dat een telefonisch verkoopgesprek nooit direct kan leiden tot een verbintenis van de consument. Ongetwijfeld heeft Duitsland als grootste economie in Europa een zware stem gehad in dit verhaal. Daar is, zoals bekend, ook wettelijk geregeld dat telefonische verkoop altijd gevolgd moet worden door een schriftelijk akkoord van de consument voordat er een overeenkomst tot stand komt. Duidelijk is echter wel wat er wordt bedoeld en wat de geest is van de richtlijn.
Ministerie EL&I gaat waarschijnlijk iets proberen als volgt: De richtlijn spreekt van een "consument, die alleen gebonden is nadat ...." MAAR er zijn in de ogen van EL&I 'natuurlijk' ook consumenten die niet pas gebonden zijn nadat .... Want in de Nederlandse wet staat nergens (zoals in Duitsland) dat een consument alleen gebonden is nadat .... Ziedaar de vuile TRUUK.
Deze truuk houdt echter uiteindelijk geen stand als dit als interpretatie kwestie van de richtlijn wordt voorgelegd aan het Europese Hof. Het hangt er van af hoe happig EL&I is om telepiraterij te blijven faciliteren en hoe dom ze zijn om te gaan voor de korte termijn winst van hun vrienden. Uiteraard is er ook nog de Tweede Kamer die de wetsvoorstellen van EL&I moet toetsen en dwars zou moeten gaan liggen voor dit soort fratsen.
Groetjes,
MementoMori
Re: Pretium Telecom
MementoMori
Met collegiale groet, Maxiem.
Ga er maar vanuit dat EL&I voor de korte termijn en voor het grote geld gaat. In de 2kamer heb ik geen enkel vertrouwen, dat soort individuen kunnen nog geen koe van een olifant onderscheiden. Het zal dus wel weer op uitspraken van rechters neerkomen en dan zitten we meer dan waarschijnlijk rond 2020.Het hangt er van af hoe happig EL&I is om telepiraterij te blijven faciliteren en hoe dom ze zijn om te gaan voor de korte termijn winst van hun vrienden. Uiteraard is er ook nog de Tweede Kamer die de wetsvoorstellen van EL&I moet toetsen en dwars zou moeten gaan liggen voor dit soort fratsen.
Met collegiale groet, Maxiem.
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05
Re: Pretium Telecom
Beste mensen,
Gisteren Hans Nyks nog gezien bij Vara Kassa. Lang geleden dat ik hem zag in zijn roze trainingspak in de duinen bij Noordwijk Still going strong. Brecht van Hulten vraagt aan Hans of hij "het gevoel wat de ouderen hebben bij hun ervaring met Pretium" begrijpt. Hans antwoordt met de opmerking dat in hun klacht het verkeerde nummer staat Hij is precies zo monomaan als Doktor Oetker Die twee passen wel bij elkaar.
Het verhaal bij Vara Kassa maakt al duidelijk hoe Ministerie EL&I de sabotage van de nieuwe Europese richtlijn gaat aanpakken. Zie daar helemaal onderaan de reactie van Oetker. Hij was vanmorgen al vroeg op Zij beperken de regeling van schriftelijk akkoord gaan door consumenten met telefonische aanbiedingen tot gevallen van 'cold calling' en 'kwetsbare bejaarden'. Als ze dit lukt dan hebben ze het weer mooi voor elkaar om een ineffectieve wet te maken.
Wij weten immers al dat het Bel-me-niet register wordt genegeerd door bedrijven met het argument dat de consument vroeger ooit klant bij ze is geweest of dat ze al eens eerder hebben gebeld, dan is het geen 'cold calling' meer. De kwetsbare bejaarden zullen moeten bewijzen dat ze kwetsbaar zijn. Misschien is een verklaring van handelingsonbekwaamheid een goed idee
Groetjes,
MementoMori
Gisteren Hans Nyks nog gezien bij Vara Kassa. Lang geleden dat ik hem zag in zijn roze trainingspak in de duinen bij Noordwijk Still going strong. Brecht van Hulten vraagt aan Hans of hij "het gevoel wat de ouderen hebben bij hun ervaring met Pretium" begrijpt. Hans antwoordt met de opmerking dat in hun klacht het verkeerde nummer staat Hij is precies zo monomaan als Doktor Oetker Die twee passen wel bij elkaar.
Het verhaal bij Vara Kassa maakt al duidelijk hoe Ministerie EL&I de sabotage van de nieuwe Europese richtlijn gaat aanpakken. Zie daar helemaal onderaan de reactie van Oetker. Hij was vanmorgen al vroeg op Zij beperken de regeling van schriftelijk akkoord gaan door consumenten met telefonische aanbiedingen tot gevallen van 'cold calling' en 'kwetsbare bejaarden'. Als ze dit lukt dan hebben ze het weer mooi voor elkaar om een ineffectieve wet te maken.
Wij weten immers al dat het Bel-me-niet register wordt genegeerd door bedrijven met het argument dat de consument vroeger ooit klant bij ze is geweest of dat ze al eens eerder hebben gebeld, dan is het geen 'cold calling' meer. De kwetsbare bejaarden zullen moeten bewijzen dat ze kwetsbaar zijn. Misschien is een verklaring van handelingsonbekwaamheid een goed idee
Groetjes,
MementoMori
Re: Pretium Telecom
MementoMori
Zo te zien, zijn we het eens over de implementatie van de eu-richtlijn. Onze aardappeleters worden/zijn meer dan waarschijnlijk weer het braafste jongetje van de klas en persen er uiteraard een volstrekt onwerkbare regeling uit.
Met vriendelijke groet, Maxiem.
Zo te zien, zijn we het eens over de implementatie van de eu-richtlijn. Onze aardappeleters worden/zijn meer dan waarschijnlijk weer het braafste jongetje van de klas en persen er uiteraard een volstrekt onwerkbare regeling uit.
Met vriendelijke groet, Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 11 mar 2012 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05
Re: Pretium Telecom
Hallo Maxiem,
Het kan nog goed gaan, als de Tweede Kamer (de SP en de anderen) de wetsvoorstellen van EL&I maar goed in de gaten houdt en die terugstuurt als ze niet deugen. Wij kunnen de wetsvoorstellen ook zien op Overheid.nl als het zover is. Ik verwacht die uiterlijk in het najaar, want een wet in de maak moet in de regel een jaar klaarliggen voordat hij in werking treedt.
Groetjes,
MementoMori
Het kan nog goed gaan, als de Tweede Kamer (de SP en de anderen) de wetsvoorstellen van EL&I maar goed in de gaten houdt en die terugstuurt als ze niet deugen. Wij kunnen de wetsvoorstellen ook zien op Overheid.nl als het zover is. Ik verwacht die uiterlijk in het najaar, want een wet in de maak moet in de regel een jaar klaarliggen voordat hij in werking treedt.
Groetjes,
MementoMori
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05
Re: Pretium Telecom
Beste mensen,
Het schijnt mee te vallen met de plannen voor de wetgeving. Ik las bij de Vara dat Oetker zijn keutel introk. Minister Verhagen (EL&I) heeft in zijn brief van 6 maart (zie blz. 9 bovenaan) aan de Tweede Kamer beloofd om de motie van Aasted Madsen uit te voeren en tegelijk met de nieuwe Europese richtlijn voor consumentenrechten in de wetgeving te verwerken. Als dat goed gebeurt hebben we eindelijk de regeling voor elkaar dat een telefonische aanbieding pas bindend is nadat de consument schriftelijk akkoord is gegaan. Het heeft lang geduurd, maar nu komt het er dan toch van. Eind 2013 moet het rond zijn.
Groetjes,
MementoMori
Het schijnt mee te vallen met de plannen voor de wetgeving. Ik las bij de Vara dat Oetker zijn keutel introk. Minister Verhagen (EL&I) heeft in zijn brief van 6 maart (zie blz. 9 bovenaan) aan de Tweede Kamer beloofd om de motie van Aasted Madsen uit te voeren en tegelijk met de nieuwe Europese richtlijn voor consumentenrechten in de wetgeving te verwerken. Als dat goed gebeurt hebben we eindelijk de regeling voor elkaar dat een telefonische aanbieding pas bindend is nadat de consument schriftelijk akkoord is gegaan. Het heeft lang geduurd, maar nu komt het er dan toch van. Eind 2013 moet het rond zijn.
Groetjes,
MementoMori
Re: Pretium Telecom
MementoMori
Ik ben er vrijwel zeker van, dat ******** bedrijven deze nieuwe regeling (zoals die nu geformuleerd is) heel gemakkelijk kunnen omzeilen.
Bijvoorbeeld:
U belt met uw provider
Ik wil graag uw nummer checken, kunt u even terugbellen
Ha, daar bent u weer. U spreekt met..........
Ik heb een leuk aanbod voor u, bla bla bla
enz. enz.
Vraag: is hier (nog) sprake van cold calling?
Maxiem.
Ik ben er vrijwel zeker van, dat ******** bedrijven deze nieuwe regeling (zoals die nu geformuleerd is) heel gemakkelijk kunnen omzeilen.
Bijvoorbeeld:
U belt met uw provider
Ik wil graag uw nummer checken, kunt u even terugbellen
Ha, daar bent u weer. U spreekt met..........
Ik heb een leuk aanbod voor u, bla bla bla
enz. enz.
Vraag: is hier (nog) sprake van cold calling?
Maxiem.
Re: Pretium Telecom
Die meneer Nyks zei in 2008 dat er niks aan de hand was. Incidentje.
Hoe kom je hier dan in hemelsnaam aan 132 bladzijden ergernis?
Er is een nieuwe website ...wegmetniks.nl die n.a.v. de oproep van Tweede Kamerlid mevr Gesthuizen klachten gaat verzamelen over bedrijven zoals Pretium.
Dus ga ook daar naartoe.
Hoe kom je hier dan in hemelsnaam aan 132 bladzijden ergernis?
Er is een nieuwe website ...wegmetniks.nl die n.a.v. de oproep van Tweede Kamerlid mevr Gesthuizen klachten gaat verzamelen over bedrijven zoals Pretium.
Dus ga ook daar naartoe.
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05
Re: Pretium Telecom
Beste Maxiem,
Oetker heeft mij voorgelicht over zijn onderzoek. Hij vond uit dat in Duitsland 'cold calling' een telefonisch contact is met een consument dat op initiatief van een handelaar tot stand is gekomen. Dat staat dus los van een eventuele al bestaande relatie met die handelaar. Dat blijkt in Nederland nu ook zo te zijn, zowaar als de nieuwe Europese richtlijn wordt nagevolgd. Minister Verhagen heeft dat toegezegd.
Het achterdeurtje om het Bel-me-niet register te omzeilen zit in de Telecommunicatiewet artikel 11.7 lid 11. Daar staat in dat handelaren consumenten mogen bellen waarmee ze een bestaande relatie hebben, 'cold callen' dus. Aan de definitie van 'cold calling' wordt dus geen afbreuk gedaan. En dat is hier gunstig. De truc die jij beschrijft is daarom ook gewoon 'cold calling', want de handelaar heeft eerst gebeld.
Er moet alleen op worden gelet dat in de nieuwe Wet Overeenkomsten op Afstand niet ook zo'n achterdeurtje wordt gefietst, dat voor bestaande relaties toestaat dat een telefonisch gesloten overeenkomst meteen bindend is zonder schriftelijke instemming van de consument.
Groetjes,
MementoMori
Oetker heeft mij voorgelicht over zijn onderzoek. Hij vond uit dat in Duitsland 'cold calling' een telefonisch contact is met een consument dat op initiatief van een handelaar tot stand is gekomen. Dat staat dus los van een eventuele al bestaande relatie met die handelaar. Dat blijkt in Nederland nu ook zo te zijn, zowaar als de nieuwe Europese richtlijn wordt nagevolgd. Minister Verhagen heeft dat toegezegd.
Het achterdeurtje om het Bel-me-niet register te omzeilen zit in de Telecommunicatiewet artikel 11.7 lid 11. Daar staat in dat handelaren consumenten mogen bellen waarmee ze een bestaande relatie hebben, 'cold callen' dus. Aan de definitie van 'cold calling' wordt dus geen afbreuk gedaan. En dat is hier gunstig. De truc die jij beschrijft is daarom ook gewoon 'cold calling', want de handelaar heeft eerst gebeld.
Er moet alleen op worden gelet dat in de nieuwe Wet Overeenkomsten op Afstand niet ook zo'n achterdeurtje wordt gefietst, dat voor bestaande relaties toestaat dat een telefonisch gesloten overeenkomst meteen bindend is zonder schriftelijke instemming van de consument.
Groetjes,
MementoMori
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05
Re: Pretium Telecom
Beste Verjan,
En Tros Radar heeft ongeveer een half jaar geleden de eerste dikke100 bladzijden verwijderd Mijn verhaal is al oud. Niks kent mij al maar voor nieuwe klachten kan wegmetniks.nl helpen alhoewel Consuwijzer de officiële klachtensite is.
Groetjes,
MementoMori
En Tros Radar heeft ongeveer een half jaar geleden de eerste dikke100 bladzijden verwijderd Mijn verhaal is al oud. Niks kent mij al maar voor nieuwe klachten kan wegmetniks.nl helpen alhoewel Consuwijzer de officiële klachtensite is.
Groetjes,
MementoMori
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54
Re: Pretium Telecom
Ook de Volkskrant is door Pretium aangepakt en tot rectificatie gedwongen, omdat onwaarheden over Pretium zouden zijn geschreven (zie http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2694/Int ... ecom.dhtml ).
Op zijn beurt is Pretium aangepakt door een internet-bedrijf vanwege wanbetaling De uitspraak ( http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BV9757) valt onder het veelbelovende rechtsgebied faillissement...
De activiteiten van Pretium lijken inderdaad te verminderen, maar er zijn nog steeds klachten op internet over misleiding van stokoude bejaarden.
Bescherm ze en meld ze aan bij het Bel-me-niet register (https://www.bel-me-niet.nl/)
Op zijn beurt is Pretium aangepakt door een internet-bedrijf vanwege wanbetaling De uitspraak ( http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BV9757) valt onder het veelbelovende rechtsgebied faillissement...
De activiteiten van Pretium lijken inderdaad te verminderen, maar er zijn nog steeds klachten op internet over misleiding van stokoude bejaarden.
Bescherm ze en meld ze aan bij het Bel-me-niet register (https://www.bel-me-niet.nl/)
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05
Re: Pretium Telecom
Beste KrikvdKruk,
Nog altijd waakzaam Overigens loopt er ook nog steeds de procedure over het inleveren van het volledige filmmateriaal van de verborgen camera uit 2008 Het tussenvonnis van 7 september 2011 moet nog door een definitief vonnis worden gevolgd. Ik denk (hoop) dat dit wel het sluitstuk zal zijn van de juridische terreur.
Groetjes,
MementoMori
Nog altijd waakzaam Overigens loopt er ook nog steeds de procedure over het inleveren van het volledige filmmateriaal van de verborgen camera uit 2008 Het tussenvonnis van 7 september 2011 moet nog door een definitief vonnis worden gevolgd. Ik denk (hoop) dat dit wel het sluitstuk zal zijn van de juridische terreur.
Groetjes,
MementoMori
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54
Re: Pretium Telecom
Mementomori,
Pretium Telecom blijft rustig doorgaan met de juridische en telefonische terreur.
De rectificatie van de Volkskrant was kennelijk niet voldoende en Pretium Telecom heeft ook deze krant tot zwijgen proberen te brengen.
Pretium heeft de aangespannen rechtzaak gelukkig glansrijk verloren.
Commentaar: http://www.mediareport.nl/persrecht/240 ... elecom/nl/.
Uitspraak: http://www.mediareport.nl/wp-content/up ... -20121.pdf.
Artikel in Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... eerd.dhtml.
Het gaat in het artikel onder andere om bejaarden van 87, 88 en 89 jaar en een verstandelijk gehandicapte vriendin.
Schaamt Pretium zich nu eindelijk een keer voor het laffe misleiden van deze kwetsbare groep.
Allerminst:
Pretium Telecom blijft rustig doorgaan met de juridische en telefonische terreur.
De rectificatie van de Volkskrant was kennelijk niet voldoende en Pretium Telecom heeft ook deze krant tot zwijgen proberen te brengen.
Pretium heeft de aangespannen rechtzaak gelukkig glansrijk verloren.
Commentaar: http://www.mediareport.nl/persrecht/240 ... elecom/nl/.
Uitspraak: http://www.mediareport.nl/wp-content/up ... -20121.pdf.
Artikel in Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... eerd.dhtml.
Het gaat in het artikel onder andere om bejaarden van 87, 88 en 89 jaar en een verstandelijk gehandicapte vriendin.
Schaamt Pretium zich nu eindelijk een keer voor het laffe misleiden van deze kwetsbare groep.
Allerminst:
Tsja...De beschrijvingen van de klachten namens twee bejaarden en een verstandelijk gehandicapte blijken na onderzoek onjuist en de beschuldigingen ongegrond. Pretium heeft tijdig op verzoeken van de woordvoerders van de betrokken abonnees gereageerd en geholpen met het oplossen van problemen die niet door Pretium waren veroorzaakt.
Re: Pretium Telecom
KrikvdKruK
Fijn dat je hier je voorgaande bericht hebt geplaatst. Vooral de beschrijvingen van de praktijkgevallen zijn naar mijn mening schrijnend te noemen. Er is mijns inziens in de laatste jaren dus weinig tot niets veranderd. Ik hoop dat veel bondgenoten/lotgenoten met jouw informatie hun voordeel kunnen doen.
Maxiem.
Fijn dat je hier je voorgaande bericht hebt geplaatst. Vooral de beschrijvingen van de praktijkgevallen zijn naar mijn mening schrijnend te noemen. Er is mijns inziens in de laatste jaren dus weinig tot niets veranderd. Ik hoop dat veel bondgenoten/lotgenoten met jouw informatie hun voordeel kunnen doen.
Maxiem.
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05
Re: Pretium Telecom
Beste KrikvdKruk en Maxiem,
Toch is ook deze procedure tegen de Volkskrant uiteindelijk verloren door Pretium. Ik lees ook dat de rechter heel duidelijk de al bekende feiten en geschiedenis van de Telepiraterij door Pretium betrekt in zijn oordeel. In het begin negeerden de rechters die. Ik denk (zoals ik al schreef) dat het tijdperk van winnen van rechtszaken door Pretium voorbij is.
Ik hoorde van Herr doktor Oetker dat zijn Telefoongids nog altijd zo'n 20 keer per dag wordt gedownload. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel Teutoonse opzegbrieven Hans Nyks inmiddels ontvangen heeft. Oetker zei ook dat Hans Nyks met al die rechtszaken en zijn koppigheid duidelijk bewezen heeft dat er echt Duits soldaten bloed door zijn aderen vloeit
Groetjes,
MementoMori
Toch is ook deze procedure tegen de Volkskrant uiteindelijk verloren door Pretium. Ik lees ook dat de rechter heel duidelijk de al bekende feiten en geschiedenis van de Telepiraterij door Pretium betrekt in zijn oordeel. In het begin negeerden de rechters die. Ik denk (zoals ik al schreef) dat het tijdperk van winnen van rechtszaken door Pretium voorbij is.
Ik hoorde van Herr doktor Oetker dat zijn Telefoongids nog altijd zo'n 20 keer per dag wordt gedownload. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel Teutoonse opzegbrieven Hans Nyks inmiddels ontvangen heeft. Oetker zei ook dat Hans Nyks met al die rechtszaken en zijn koppigheid duidelijk bewezen heeft dat er echt Duits soldaten bloed door zijn aderen vloeit
Groetjes,
MementoMori
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05
Re: Pretium Telecom
Beste mensen,
Een zo juist gepubliceerde uitspraak van de rechter in de bodemprocedure over de film met de verborgen camera van Tros Radar, was de aanleiding om dit topic even aan de vergetelheid te ontrukken.
Ook nu weer worden alle vorderingen van Pretium afgewezen. De uitspraak doorlezen is voor de liefhebber. Aan de inleiding van het vonnis over 'de procedures' te zien is er al een paar meter aan dossiers volgemaakt.
Ik lees er in dat al het filmmateriaal al eerder overhandigd aan Pretium in opdracht van de rechter, maar ook dat de Tros een tegenvordering heeft ingediend tegen Pretium om alle opnamen van de verkoopgesprekken van het foute callcenter te overhandigen. Dat is ook toegekend.
Pretium eiste verder schadevergoeding en verklaringen van de Tros dat Pretium nooit aan oneerlijke handelspraktijken heeft gedaan. Ook moesten de topics (en vooral dit topic) worden gesloten en verwijderd en de belangrijkste trollen en vuilspuiters worden geëxecuteerd. Dat kan hoogstens dokter Oetker zijn, die er al jaren geleden uit is geschopt. Verder zou ik niet weten wie er nog meer worden bedoeld .
Een paar leuke zinnen uit het vonnis:
4.9.De rechtbank heeft het ruwe beeldmateriaal (her en der versneld afgespeeld) bestudeerd. Zij heeft daarbij kunnen vaststellen dat ook de ruwe opnamen laten zien en horen dat cursusleider A tijdens de cursus, ook in de niet uitgezonden opnamen, op agressieve, misleidende en onbeschofte wijze consumenten benaderde.
4.12.Pretium Telecom verwijt de Tros in het bijzonder er op te hebben gehamerd dat Pretium Telecom zich bij haar telefonische werving vooral richtte op ouderen, terwijl daarvan geen sprake was, en terwijl bovendien uit het ruwe materiaal dat in het geding is gebracht duidelijk blijkt dat de callcenter-medewerkers niet specifiek bellen naar ouderen.
4.19.De rechtbank is van oordeel dat de Tros in de gegeven omstandigheden gebruik mocht maken van een infiltrant met een verborgen camera en de daarmee verkregen opnamen. Het aanzienlijke aantal klachten dat de Tros begin september 2008 had bereikt, wettigde immers het vermoeden dat de wervingsmethode van Pretium Telecom op grote schaal leidde tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de overrompelde consument zijn instemming gaf maar daar, na ampele (her-)overweging, spijt van kreeg. Deze verdenking kan aangemerkt worden als een (mogelijke) misstand waarover berichtgeving in een consumentenprogramma gerechtvaardigd was, zulks ter voorlichting en waarschuwing van consumenten.
4.32.Uit de door Pretium Telecom overgelegde prints van een groot aantal postings kan worden geconcludeerd dat er, zoals Pretium Telecom aanvoert, een min of meer vaste groep van personen is die geregeld over Pretium Telecom schrijft op het forum, en dat in een aantal van die postings taal wordt (of is) gebezigd die als onheus en zelfs als bedreigend kan worden getypeerd.
4.34.Uit de wederzijdse stellingen van partijen kan worden opgemaakt dat de Tros in ieder geval meermaals na daartoe strekkende concrete verzoeken van Pretium Telecom postings heeft verwijderd, en zelfs de toegang tot het forum voor een enkele gebruiker uit de hiervoor in 4.32. bedoelde groep definitief heeft geblokkeerd.
Dat punt 4.12 over het ronselen van ouderen lijkt een gevoelige snaar te zijn, waarschijnlijk omdat Hans Nyks zelf ook een dagje ouder wordt. Punt 4.34 gaat volgens mij over Oetker
Dit was dan voorlopig weer het laatste nieuws (denk ik).
Groetjes,
MementoMori
Een zo juist gepubliceerde uitspraak van de rechter in de bodemprocedure over de film met de verborgen camera van Tros Radar, was de aanleiding om dit topic even aan de vergetelheid te ontrukken.
Ook nu weer worden alle vorderingen van Pretium afgewezen. De uitspraak doorlezen is voor de liefhebber. Aan de inleiding van het vonnis over 'de procedures' te zien is er al een paar meter aan dossiers volgemaakt.
Ik lees er in dat al het filmmateriaal al eerder overhandigd aan Pretium in opdracht van de rechter, maar ook dat de Tros een tegenvordering heeft ingediend tegen Pretium om alle opnamen van de verkoopgesprekken van het foute callcenter te overhandigen. Dat is ook toegekend.
Pretium eiste verder schadevergoeding en verklaringen van de Tros dat Pretium nooit aan oneerlijke handelspraktijken heeft gedaan. Ook moesten de topics (en vooral dit topic) worden gesloten en verwijderd en de belangrijkste trollen en vuilspuiters worden geëxecuteerd. Dat kan hoogstens dokter Oetker zijn, die er al jaren geleden uit is geschopt. Verder zou ik niet weten wie er nog meer worden bedoeld .
Een paar leuke zinnen uit het vonnis:
4.9.De rechtbank heeft het ruwe beeldmateriaal (her en der versneld afgespeeld) bestudeerd. Zij heeft daarbij kunnen vaststellen dat ook de ruwe opnamen laten zien en horen dat cursusleider A tijdens de cursus, ook in de niet uitgezonden opnamen, op agressieve, misleidende en onbeschofte wijze consumenten benaderde.
4.12.Pretium Telecom verwijt de Tros in het bijzonder er op te hebben gehamerd dat Pretium Telecom zich bij haar telefonische werving vooral richtte op ouderen, terwijl daarvan geen sprake was, en terwijl bovendien uit het ruwe materiaal dat in het geding is gebracht duidelijk blijkt dat de callcenter-medewerkers niet specifiek bellen naar ouderen.
4.19.De rechtbank is van oordeel dat de Tros in de gegeven omstandigheden gebruik mocht maken van een infiltrant met een verborgen camera en de daarmee verkregen opnamen. Het aanzienlijke aantal klachten dat de Tros begin september 2008 had bereikt, wettigde immers het vermoeden dat de wervingsmethode van Pretium Telecom op grote schaal leidde tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de overrompelde consument zijn instemming gaf maar daar, na ampele (her-)overweging, spijt van kreeg. Deze verdenking kan aangemerkt worden als een (mogelijke) misstand waarover berichtgeving in een consumentenprogramma gerechtvaardigd was, zulks ter voorlichting en waarschuwing van consumenten.
4.32.Uit de door Pretium Telecom overgelegde prints van een groot aantal postings kan worden geconcludeerd dat er, zoals Pretium Telecom aanvoert, een min of meer vaste groep van personen is die geregeld over Pretium Telecom schrijft op het forum, en dat in een aantal van die postings taal wordt (of is) gebezigd die als onheus en zelfs als bedreigend kan worden getypeerd.
4.34.Uit de wederzijdse stellingen van partijen kan worden opgemaakt dat de Tros in ieder geval meermaals na daartoe strekkende concrete verzoeken van Pretium Telecom postings heeft verwijderd, en zelfs de toegang tot het forum voor een enkele gebruiker uit de hiervoor in 4.32. bedoelde groep definitief heeft geblokkeerd.
Dat punt 4.12 over het ronselen van ouderen lijkt een gevoelige snaar te zijn, waarschijnlijk omdat Hans Nyks zelf ook een dagje ouder wordt. Punt 4.34 gaat volgens mij over Oetker
Dit was dan voorlopig weer het laatste nieuws (denk ik).
Groetjes,
MementoMori
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 aug 2012 10:37
Re: Pretium Telecom
[ Bericht verwijderd door gebruiker ]
Laatst gewijzigd door Privilegeshop op 14 aug 2012 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05
Re: Pretium Telecom
Beste Privilegeshop,
Het is inderdaad heel vervelend dat jullie de gevolgen van de Pretium Telepiraterij op die manier krijgen. "Wij" hebben hier op dit forum toch wel onze uiterste best gedaan om door te verwijzen naar het juiste adres. Er zijn hiervoor zelfs een website gebouwd en een Telefoongids geschreven door enkele (voormalige) vooraanstaande forumleden. Kosten noch moeite zijn gespaard
Ondanks al deze aandacht krijgen jullie toch nog boze klanten aan de lijn. Maar ik hoop dat de overlast geleidelijk minder is geworden dan bijvoorbeeld 3 jaar geleden. Als dat niet zo is, dan is dat zeer zorgwekkend.
Misschien is het goed om op jullie website te schrijven dat jullie NIET Pretium Privilege zijn.
Groetjes,
MementoMori
Het is inderdaad heel vervelend dat jullie de gevolgen van de Pretium Telepiraterij op die manier krijgen. "Wij" hebben hier op dit forum toch wel onze uiterste best gedaan om door te verwijzen naar het juiste adres. Er zijn hiervoor zelfs een website gebouwd en een Telefoongids geschreven door enkele (voormalige) vooraanstaande forumleden. Kosten noch moeite zijn gespaard
Ondanks al deze aandacht krijgen jullie toch nog boze klanten aan de lijn. Maar ik hoop dat de overlast geleidelijk minder is geworden dan bijvoorbeeld 3 jaar geleden. Als dat niet zo is, dan is dat zeer zorgwekkend.
Misschien is het goed om op jullie website te schrijven dat jullie NIET Pretium Privilege zijn.
Groetjes,
MementoMori
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54
Re: Pretium Telecom
De naam Pretium is in Nederland berucht geworden, omdat op grote schaal via misleiding geld van klanten wordt afgetroggeld.
Directeur Niks heeft daarom zijn bedrijven Pretium B.V. en Pretium Finance B.V. moeten hernoemen naar Privilege B.V. en Privilege Finance B.V.
Klinkt prachtig, maar zelfs de naam is nu misleidend. Nog steeds zijn er op internet regelmatig klachten van mensen, die meestal via Pretium Telecom ongemerkt lid geworden zijn van dit Privilege B.V. en 65 of 80 euro mogen betalen voor toezending van 4 reclameblaadjes per jaar. Dit is wel heel makkelijk geld verdienen! Hoezo privilege.
Helaas zal ook de naam Privilege berucht worden en zullen bedrijven met overeenkomstige naam duidelijk moeten maken, dat ze niet het Privilege van Niks zijn. De betreffende bedrijven kunnen natuurlijk ook een rechtzaak beginnen....
Directeur Niks heeft daarom zijn bedrijven Pretium B.V. en Pretium Finance B.V. moeten hernoemen naar Privilege B.V. en Privilege Finance B.V.
Klinkt prachtig, maar zelfs de naam is nu misleidend. Nog steeds zijn er op internet regelmatig klachten van mensen, die meestal via Pretium Telecom ongemerkt lid geworden zijn van dit Privilege B.V. en 65 of 80 euro mogen betalen voor toezending van 4 reclameblaadjes per jaar. Dit is wel heel makkelijk geld verdienen! Hoezo privilege.
Helaas zal ook de naam Privilege berucht worden en zullen bedrijven met overeenkomstige naam duidelijk moeten maken, dat ze niet het Privilege van Niks zijn. De betreffende bedrijven kunnen natuurlijk ook een rechtzaak beginnen....
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54
Re: Pretium Telecom
Het gaat de goede kant op met Pretium, zie artikel http://www.haarlemsdagblad.nl/ombudsman ... naar-Tele2 :
Helaas leert Pretium er niets van en verschijnen er op internet nog steeds klachten van ouderen, die tegen hun wil een Pretium telefoonabonnement krijgen of ongemerkt 65 euro of 80 euro aan Pretium Privilege kwijtraken.
Meldt ouderen aan bij het Belmenietregister (https://www.bel-me-niet.nl/)!!!
Ook in de rechtzaal gaat het de goede kan op en heeft Pretium weer 2 uiterst vage rechtzaken verloren ( http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BY0191 en http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BX0598 ).Pretium Telecom stopt met het aanbieden van internet en richt zich nog uitsluitend op telefonie. Enkele honderden internetklanten kunnen deze maand overstappen naar Tele2.
Dat blijkt uit een recente brief van Pretium, waarin internetklanten worden geïnformeerd over de overgang naar Tele2. Hoewel én Pretium én Tele2 mondeling stellen dat de Pretiumklanten niet gebonden zijn aan Tele2 en het hun vrijstaat om welke provider dan ook te kiezen, wordt dat in de brief niet aangegeven.
De gedwongen overstap heeft tot gevolg dat de klanten hun e-mailadres (Prettel.nl) vanaf 1 december 2012 kwijtraken.
Helaas leert Pretium er niets van en verschijnen er op internet nog steeds klachten van ouderen, die tegen hun wil een Pretium telefoonabonnement krijgen of ongemerkt 65 euro of 80 euro aan Pretium Privilege kwijtraken.
Meldt ouderen aan bij het Belmenietregister (https://www.bel-me-niet.nl/)!!!