Ook wij hebben hetzelfde probleem met Hartman, stoelen van amper 3 jaar oud braken spontaan af, 1 persoon was net gerevalideerd van een gebroken heup........
Het is na het lezen van diverse topics hier op radar wel duidelijk dat Hartman ondeugdelijke stoelen verkoopt en willens en wetens het probleem ontkent.
Vervolgens heb ik een e-mail gestuurd om eventueel aanspraak te maken op garantie en Hartman te wijzen op het gevaarlijke euvel.
Wat daarna volgde was een hoop onzin en een bedreiging van de zijde van Hartman, wordt nu toch wel eens tijd om die club aan te pakken, hieronder publiceer ik het e-mail verkeer tussen mij en Hartman.
Let vooral op nummer 7, het antwoord van Hartman met bedreiging, overigens barsten de antwoorden van de schrijffouten, een simpele spelling controle is schijnbaar niet mogelijk.
Die warme douche is geheel ten onrechte.
====================================================================
1. ( 1e antwoord van Hartman op mijn e-mail verstuurd via de Hartman site))
Geachte heer/mevrouw ****,
Omdat u de aankoopbon niet meer heeft, moeten wij uitgaan van het productieklokje. Dit is een rondje aan de onderkand van de armlegger of onder de ztitting.
Een rondje met cijfers en letters. Buiten het rondje staat een pijltje, dat pijltje wijst naar een van de letters. Naar welke letter wijst dat pijltje. Dan weet ik wanneer de stoel is geproduceerd.
Ik zal kijken wat ik voor u kan doen? Hoeveel stoelen heeft (of had u) in totaal?
Misschien een heel onbeschaamde vraag? Wat is zo ongeveer het gewicht van de mensen die gebruik maken van deze stoelen.
De Florion stoelen zijn nl. wel de goedkoopste en lichtste stoelen uit ons hele assortiment.
Met vriendelijke groet / Kind regards,
Mevr. M.T. ter ****
Hartman Outdoor Products B.V.
====================================================================
2. (mijn antwoord)
Beste mevrouw ter ****,
Ik heb voor u gekeken en heb de volgende codes gevonden:
Onder op de zitting: I 12 / 706
Onder de armlegger : J 1 / 629
Wij hadden 4 stoelen, ikzelf weeg 108 kilo en de andere persoon 90 kilo. Overigens vind ik het wel een terechte vraag
Vriendelijke groet,
******
====================================================================
3. (antwoord Hartman)
Geachte heer *********,
De Florion stoelen zijn niet geschikt voor iemand die over de 100 kg weegt. Deze stoel is de lichste stoel in ons assortiment.
Dit wil echter niet zeggen dat de onstane breuk daardoor zou zijn ontstaan in dit geval.
Kunt u me nog foto's sturen van de kapotte stoel(en).
Ik zal kijken wat ik voor u kan doen.
Met vriendelijke groet / Kind regards,
Mevr. M.T. *******
Hartman Outdoor Products B.V.
====================================================================
4. (mijn antwoord)
Geachte mevrouw ter ****,
Bijgesloten vind u genomen foto's van de stoel. Tijdens de aankoop van de set heb ik nergens kunnen lezen dat de stoel niet meer kan dragen van 100 kilo, indien dit wel zo zou zijn , dan mogen alle leveranciers nu met spoed alle stoelen gaan labelen met gewichtklasse.
Overigens hebben we al ruim 15 jaar een soort gelijke set van Jardin die deze problemen niet vertonen, en die waren destijds nog goedkoper.
Vriendelijke groet,
====================================================================
5. (antwoord Hartman)
Geachte heer ****,
De lettercombinatie geeft aan de stoelen uit 2007 zijn. De garantie op kunststof is drie jaar, en deze is dus met twee jaar verstreken
Wij kunnen hier dus geen garantie meer op geven helaas.
Het spijt me heel erg, dat we u na alle moeite van uw kant toch niet van dienst kunnen zijn.
Met vriendelijke groet / Kind regards,
Mevr. M.T. ter ****
Hartman Outdoor Products B.V.
====================================================================
6. (mijn antwoord)
Dus Leen Bakker heeft ons overjarige rommel verkocht: vroeger gold Hartman voor het leven; nu dus lekker laten staan die rommel kan levens gevaarlijk zijn. Mooie publicatie / waarschuwing voor op het radarforum en reclame voor andere merken.
====================================================================
7. ( antwoord Hartman)
Geachte heer ****,
Als meubelen niet goed zijn, dan krijgt u daar garantie op. Door het feit dat u de aankoopbon niet meer heeft moeten wij uitgaan van de productieklok. We willen zo klanten toch nog service bieden (alhoewel wij dit geenszins verplicht zijn gezien de afspraken die wij met onze dealers hebben en het feit dat u geen aankoopbon heeft).
Het kan heel goed zijn dat u de stoelen nog geen drie jaar geleden gekocht heeft, en u zou er in principe garantie op hebben. Echter u kunt niet alleen met de vinger naar Leen Bakker of Hartman wijzen, U heeft als consument ook een plicht. En dat is dat u moet kunnen aantonen waar en wanneer u de meubelen gekocht heeft.
En dat is niet alleen bij Leen Bakker zo, maar bij alle winkels. Wij willen als Hartman dan nog de consument de mogelijkheid bieden om gebruik te maken van de garantie, maar dan kunnen wij niet anders dan uitgaan van de productieklok. Wij begrijpen best dat u zeer teleurgesteld bent, maar u moet zich ook bewust zijn van uw eigen verantwoordelijkheid in deze.
Nog even dit. Mocht u het plan opvatten laster te verspreiden via Twitter en Facebook, dan zullen wij tegen u gerechtelijke stappen ondernemen, omdat uw reactie in deze niet terecht is. Onterechte negatieve publicaties via internet worden steeds harder aangepakt, omdat deze berichten niet meer te verwijderen zijn. Bedrijven houden hier dus last van , ook al zouden ze iets fout hebben gedaan en het intussen hebben opgelost.
Mocht u zich hiertoe toch geroepen voelen dan volgen er juridische stappen.
Met vriendelijke groet / Kind regards,
Marita ****
Hartman Outdoor Products B.V.
====================================================================
8. ( mijn antwoord)
Mevrouw ter ****,
Ik verkondig geen laster, ik stuur een waarschuwing uit naar de consument. Uw product kan ernstig letsel veroorzaken doordat er is verzuimt gewichtsclasses te vermelden op uw producten. Het product zal ongetwijfeld veel verkocht zijn, dus is er een grote potentiële groep wat gewaarschuwd moet worden op gebreken van de stoelen.
Daar zijn overigens twitter of facebook niet voor, daar zijn andere media's voor.
====================================================================
9. ( antwoord Hartman)
Geachte heer ****,
U heeft uw aankoopbewijs niet meer, stoelen zijn gegarandeerd tot 100 kg, garantieperiode is bedoed om consumenten te vrijwaren tegen productiefouten gedurende deze periode.
Verder verwijzen wij u naar onze vorige mail
Met vriendelijke groet / Kind regards,
mevr. M.T. ter ****
Hartman Outdoor Products B.V.
====================================================================
10. (mijn antwoord)
Mevrouw ter ****,
Er zijn twee personen door 2 verschillende stoelen heen gezakt, doordat deze zijn afgebroken op scharnierpunten, waarvan 1 persoon 90 kilo weegt dus onder de honderd kilo. Ik heb de website van Hartman doorgelezen en kan daar nergens de vermelding vinden tot 100 kilo of andere gewichten.(zie bijgesloten screenshots)
Komt er dus op neer dat er sprake is van een constructiefout waarvoor gebruikers dienen te worden gewaarschuwd om letsel te voorkomen, waarop nu dus mede gevoed door uw dreigement een dossier is aangelegd ter lering en vermaak. Uw website vermeld wel dat buitenom de garantieperiode nog "jarenlang" de stoel ongehinderd kan worden gebruikt wat dus niet het geval is.
====================================================================