LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huurverhoging van €30

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
JuanLuisGuerra

huurverhoging van €30

Ongelezen bericht door JuanLuisGuerra »

Mijn situatie is als volgt: ik huur een onzelfstandige woonruimte bij een particuliere verhuurder in Eindhoven. De woonruimte bestaat uit 2 ruimtes, inclusief keuken en badkamer. Het toilet deel ik met een andere huurder. De kale huur is €465 en ik betaal maandelijks €565 inclusief water, gas, licht, internet, radio, tv.

De huisbaas wil per 1 augustus de huur met €30 verhogen. Voor zover ik weet is het geen geliberaliseerde woonruimte aangezien de liberalisatiegrens in 2010 (toen ik het huurcontract tekende) €647,53 bedroeg. De huur van niet-geliberaliseerde woonruimtes mag met maximaal 2.3% verhoogd worden en €30 is veel meer dan 2.3%.

Het antwoord van de huisbaas op mijn mail:
Er is sprake van onzelfstandige huurovereenkomst dus het klopt als je zegt dat de kale huur verhoging max 2.3 % mag wezen. Daarboven op is er van de nutsbedrijven een verhoging van ongeveer 10 % vastgesteld voor het komende jaar en die verhoging heb ik verdeeld over het aantal contracten. Vandaar het bedrag wat ik extra in rekening moet gaan brengen bij elke huurder in het pand. Vorig jaar heb ik geen huurtoeslag gerekend omdat er zuinig is gestookt in het pand en dat heb ik dus teruggegeven aan de huurders.

Mag de huisbaas de huur met €30 per maand verhogen? Sta ik in mijn recht? Wat kan ik het beste doen?

rozemarijntje

Re: huurverhoging van €30

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Bel eens met jurische loket is een malig gratis advies ,dan kan je precies vertellen wat voor contract je hebt enz,die kunnen het je zo vertellen.

Succes

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Gewoon even rekenen.

2.3% van 465 =?
10% van 100 (565-465) =?

Tel die bedragen eens bij elkaar op?

Dan is het tweede bedrag ook nog eens te hoog omdat er ook televisie en internet in zit. Een verhoging van een eurootje of 18 lijkt me meer realistisch. Tenzij televisie en internet ook duurder zijn geworden, dan is het weer een ander verhaal.

Aan de andere kant, hebben we het over een vast bedrag waar verder niet meer naar gekeken wordt, of is dit een voorschot, en krijgen jullie ieder jaar een afrekening voor de energie, tv en internet, waarbij je geld terug zou kunnen krijgen?

Dofolo

Ongelezen bericht door Dofolo »

Wat TS zegt dus dat hij een all-in huur betaalt?

2,3% mag over het huurbedrag; mits de huur niet al verhoogd is dit jaar. Op 465 euro is dat bijna 11 eur.

De rest is een verhoging van de zgn service kosten. Krijg je daar ook netjes elk jaar een berekening en verrekening van (hint: is verplicht).

Een all in verhoging van 30 mag dus al niet, de kale huur mag met max. 2,3% omhoog, de rest komt bij de service kosten. Die mogen op zich ook met 1000% omhoog, moet toch worden verrekend na het lopende service jaar.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Dofolo schreef: De rest is een verhoging van de zgn service kosten. Krijg je daar ook netjes elk jaar een berekening en verrekening van (hint: is verplicht).
Is niet verplicht bij "kamer"huur, TS huurt nl een niet zelfstandige woonruimte.

Gesloten