LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Recall

Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen

Ongelezen bericht door Recall »

Beste mensen,

Ik ben benieuwd of iemand dezelfde ervaring heeft met Dixons.nl als ik :

Ik heb onlangs op internet bij Dixons.nl een tablet gekocht, 322euro, die ik deels met mijn airmiles en deels met mijn Visa creditcard heb betaald, zoals ik bij veel mijn online aankopen doe. Netjes betalingsbevestigng gehad en ik zou een mail/sms krijgen als de bestelling op transport zou worden gezet. Tot zover niks aan de hand.
In plaats van de volgende mijn bestelling binnen te krijgen, kreeg ik het volgende mailtje van debiteurenbeheer. Een controle, waarop weet ik niet, want het bedrag en airmiles waren immers al afgeschreven.
-------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer/mevrouw,

Bedankt voor uw bestelling bij Dixons! Omdat u als betaalmethode kiest voor creditcard, nemen wij altijd contact op met de klant om te verifiëren of dit een correcte order is. Dit doen wij om fraude te voorkomen aangezien iedereen met uw gegevens zomaar een order op uw naam kan zetten.Zij hebben dan de spullen en u de rekening. Graag ontvangen wij een kopie van uw paspoort of ID-kaart, voor- en achterkant, om de gegevens die opgegeven zijn te verifiëren.

Mocht u verder nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag van u.
Vertrouwende erop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groet,
Debiteurenbeheer
Dixons Nederland
Postbus 1484
1300 BL Almere
T 0900-2021863 (35cpm)
E [email protected]

----------------------------------------------------------------------------------

Ik heb hier vervolgens op gereageerd en aangegeven dat ik het niet veilig vind om een kopie van mijn ID/paspoort op te sturen, maar dat ze dit bij aflevering wel kunnen inzien en/of kopieren. Ook aangegeven dat het volgens mij bij wet ook niet toegestaan is om kopies van je ID aan elk organisatie af te geven. Ook is tijdens het betalen met creditcard niet op de website aangegeven dat je een kopie ID ergens naar toe moeten mailen.
Ik heb Dixons ook gevraagd waarom deze controle wordt uitgevoerd op mij, ik bestel namelijk heel vaak met mijn creditcard online, Zalando, Omoda, Mediamarkt, bol.com, etc , maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Vervolgens krijg ik geen antwoorden, maar een mededeling tot mijn verbazing :
---------------------------------------------------------------------------
Hartelijk dank voor uw reactie.
Uiteraard behandelen wij al uw persoonlijke gegevens strikt vertrouwelijk.
Helaas hebben wij uw order nu moeten annuleren.
Het bedrag dat u heeft betaald is gerefund op de creditcard account.

Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd verblijven wij.

Met vriendelijke groet,
Debiteuren beheer
Dixons Nederland

----------------------------------------------------------------------------

Ik heb ze terug gemaild dat ik dit neit accepteer en dat ze volgens de geldige overeenkomst hun leveringsverplichting moeten nakomen, na ruim een week heb ik nog steeds geen reactie gehad van ze.
Bedrag is exclusief creditcard transactiekosten van 2,95 terug gestort, waarom die 2,95 ingehouden is weet ik ook niet. Airmiles zullen over paar weken terug worden gestort.
Er wordt totaal geen alternatief aangeboden, iets van kom maar ophalen in de winkel of iets dergelijks. Koop wordt simpel weg om deze reden eenzijdig ontbonden.

Heeft iemand dezelfde ervaringen met Dixons(.nl) ?
Laatst gewijzigd door Recall op 07 aug 2012 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind

Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen

Ongelezen bericht door nevermind »

In feite een veilige manier van handelen.
Alleen, dat jouw order gecanceld is, dat begrijp ik niet, om niet een andere manier te vinden.
Waarom niet gekozen , om het artikel in een filiaal af te halen, daar hoef je alleen dan jouw ID te laten zien, en je bent zeker voor jouw privacy.
De € 2,95 zijn trouwens kosten als je met de creditkaart betaald.

Recall

Ongelezen bericht door Recall »

Dat lijkt, want de betaling was online geverifieerd en had al plaats gevonden. Een kopie ID is juist voor mij een onveilige manier van handelen, wordt door College bescherming persoonsgegevens zelfs afgeraden.
Ik ben nooit voor sluitingstijd thuis ivm werk en ze zeggen binnen 2 dagen te leveren en ook nog gratis. Makkelijker kan niet zou je zeggen.
Als je het product in een fillliaal wilde ophalen moest je extra airmiles (300airmiles) voor inleveren.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bij steeds meer winkels moet je je legitimeren als je met credit card wilt betalen. Niet alleen bij online winkels. Eerlijk gezegd heb ik dat toch liever dan dat mijn rekening geplunderd wordt door credit card fraude.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij steeds meer winkels moet je je legitimeren als je met credit card wilt betalen. Niet alleen bij online winkels. Eerlijk gezegd heb ik dat toch liever dan dat mijn rekening geplunderd wordt door credit card fraude.
Bovendien is de afleverende partij bij verzending een partij die niets met de financiele transactie te maken heeft. Verder sluit ik me aan bij GJvdZ.

john duelieux

Ongelezen bericht door john duelieux »

Legitimeren Ok, kopie ID nooit doen. Is ooit ook een uitzending van radar (of kassa) over geweest.

bprosman

@John, jij sluit ook nooit een telefoon contract af ?

john duelieux

Ongelezen bericht door john duelieux »

Nee, heb een (zeer eenvoudige) mobiele telefoon van mijn werkgever.

Maar ik begrijp wat je bedoelt, te pas en te onpas vragen ze kopieen van je id, terwijl je dat niet mag geven, sterker, je mag niet eens het bsn nummer wat ook op het id staat afgeven.

bprosman

je mag niet eens het bsn nummer wat ook op het id staat afgeven.
Daarom legt de mobiele provider waar mijn dochter een contract heeft afgesloten (T-Mobile) netjes een "maskertje" over je ID tijdens het scannen waardoor dit niet meegescand wordt. Dat kun je zelf ook doen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou dit melden bij je creditcarduitgever, inclusief die 2,95. Volgens mij mogen dit soort aanvullende voorwaarden niet door acceptanten (Dixons) gesteld worden. Wat je wel vaak ziet, is dat creditcardbetaling alleen wordt geaccepteerd wanneer de card van degene is aan wie de bestelling wordt geleverd. Ik geloof dat Dell het zo doet en veel vliegmaatschappijen.

Heel verstandig om deze kopie niet op te sturen. Identiteitsfraude is een onvoorstelbare ellende wanneer je er door wordt getroffen.

bprosman

Ik zou dit melden bij je creditcarduitgever
Het zijn juist de creditcard maatschappijen die de winkelier verplichten er alles aan te doen om (identiteits)fraude te voorkomen.
Heel verstandig om deze kopie niet op te sturen. Identiteitsfraude is een onvoorstelbare ellende wanneer je er door wordt getroffen.
Nogmaals, je kunt je BSN nummer gewoon met een "maskertje" onleesbaar maken.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

nevermind schreef:In feite een veilige manier van handelen.
Alleen, dat jouw order gecanceld is, dat begrijp ik niet, om niet een andere manier te vinden.
Waarom niet gekozen , om het artikel in een filiaal af te halen, daar hoef je alleen dan jouw ID te laten zien, en je bent zeker voor jouw privacy.
Daar maken ze alsnog een kopie van je ID, tenminste dat deden ze wel toen ik er een jaartje of 2 geleden iets kocht met mijn EC/MC. :wink:

nevermind

sjohie schreef:
nevermind schreef:In feite een veilige manier van handelen.
Daar maken ze alsnog een kopie van je ID, tenminste dat deden ze wel toen ik er een jaartje of 2 geleden iets kocht met mijn EC/MC. :wink:
Het gaat hier om een creditkaart!
Bob Schurkjens schreef:Ik zou dit melden bij je creditcarduitgever, inclusief die 2,95. Volgens mij mogen dit soort aanvullende voorwaarden niet door acceptanten (Dixons) gesteld worden.
In de voorwaarden is dit gesteld, dus TS heeft het met de koop geaccepteerd.
Er is ook een andere mogelijkheid met Ideal gratis te betalen.
Bij Dixons zijn alle prijzen inclusief BTW en u heeft altijd gratis levering!

Betaalkosten bij Dixons.nl
- iDeal (GRATIS)
- Creditcard (2,95)
- Achteraf betalen; Wilt u liever acheraf betalen? Ook dat kan! Noteer de producten die u wilt hebben en neem contact op met onze klantenservice. Klantenservice zal dit vervolgens voor u verzorgen.

bprosman

Daar maken ze alsnog een kopie van je ID, tenminste dat deden ze wel toen ik er een jaartje of 2 geleden iets kocht met mijn EC/MC.
Wat is EC/MC (Eurocard/Mastercard) dan ? :?

nevermind

bprosman schreef:
Daar maken ze alsnog een kopie van je ID, tenminste dat deden ze wel toen ik er een jaartje of 2 geleden iets kocht met mijn EC/MC.
Je hebt het toch al beantwoord. :wink:

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

bprosman schreef:
Dat is een creditcard volgens de algemeen geaccepteerde norm, maar niet elke creditcard is dat ook daadwerkelijk, sommige smaken van de American Express kaart zijn bijvoorbeeld een charge kaart, wat subtiel anders is dan een credit card. :wink:

Maar goed, dat zijn details die in deze situatie niet relevant zijn.

Ik lees trouwens in Art. 5 van de algemene voorwaarden dit:
Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.

Dus dat zal ook van toepassing zijn op het vragen van een kopie van de id-kaart bij gebruik van een credit card?

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

nevermind schreef:
In de voorwaarden is dit gesteld, dus TS heeft het met de koop geaccepteerd.
Er is ook een andere mogelijkheid met Ideal gratis te betalen.
Bij Dixons zijn alle prijzen inclusief BTW en u heeft altijd gratis levering!

Betaalkosten bij Dixons.nl
- iDeal (GRATIS)
- Creditcard (2,95)
- Achteraf betalen; Wilt u liever acheraf betalen? Ook dat kan! Noteer de producten die u wilt hebben en neem contact op met onze klantenservice. Klantenservice zal dit vervolgens voor u verzorgen.
Maar, Dixons heeft de order geannuleerd - dus is er m.i. geen sprake van betaling - dus ook de 'betaalkosten' zou men dan terug moeten storten.
TS heeft immers de kosten geaccepteerd, met als voorwaarde dat Dixons zou leveren.

Beetje vreemd handelen - maar ja, Dixons is ook niet het beste bedrijf om dingen te kopen (Service laat vaak te wensen over - geen goed geschoold personeel etc.)

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind het een beetje vreemde werkwijze. Men wenst een kopie van ID-kaart te ontvangen omdat men anders niet zeker is of de eigenaar van de creditcard instemt met de betaling, maar ondertussen schrijft men het bedrag wel al vast af?
Recall schreef:Ik heb onlangs op internet bij Dixons.nl een tablet gekocht
Recall schreef:Ik heb ze terug gemaild dat ik dit neit accepteer en dat ze volgens de geldige overeenkomst hun leveringsverplichting moeten nakomen, na bijna een heb ik nog steeds geen reactie gehad van ze.
Onlangs gekocht en een jaar lang hebben ze niet gereageerd? :?

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

@alfatrion: waar lees jij het woord 'jaar'? :P

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bob Schurkjens schreef:
Mocht dit al leiden tot identiteitsfraude (wat voor belang heeft Dixons daarbij?) dan is het nog altijd vrij makkelijk te achterhalen waar het fout gegaan kan zijn. Het ligt dan immers het meest voor de hand dat de bron ergens zit waar je je gegevens hebt gegeven. Een beetje identiteitsfraudeur is wel slimmer.

Gesloten