LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Beste mensen,
Ik ben benieuwd of iemand dezelfde ervaring heeft met Dixons.nl als ik :
Ik heb onlangs op internet bij Dixons.nl een tablet gekocht, 322euro, die ik deels met mijn airmiles en deels met mijn Visa creditcard heb betaald, zoals ik bij veel mijn online aankopen doe. Netjes betalingsbevestigng gehad en ik zou een mail/sms krijgen als de bestelling op transport zou worden gezet. Tot zover niks aan de hand.
In plaats van de volgende mijn bestelling binnen te krijgen, kreeg ik het volgende mailtje van debiteurenbeheer. Een controle, waarop weet ik niet, want het bedrag en airmiles waren immers al afgeschreven.
-------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer/mevrouw,
Bedankt voor uw bestelling bij Dixons! Omdat u als betaalmethode kiest voor creditcard, nemen wij altijd contact op met de klant om te verifiëren of dit een correcte order is. Dit doen wij om fraude te voorkomen aangezien iedereen met uw gegevens zomaar een order op uw naam kan zetten.Zij hebben dan de spullen en u de rekening. Graag ontvangen wij een kopie van uw paspoort of ID-kaart, voor- en achterkant, om de gegevens die opgegeven zijn te verifiëren.
Mocht u verder nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag van u.
Vertrouwende erop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,
Debiteurenbeheer
Dixons Nederland
Postbus 1484
1300 BL Almere
T 0900-2021863 (35cpm)
E [email protected]
----------------------------------------------------------------------------------
Ik heb hier vervolgens op gereageerd en aangegeven dat ik het niet veilig vind om een kopie van mijn ID/paspoort op te sturen, maar dat ze dit bij aflevering wel kunnen inzien en/of kopieren. Ook aangegeven dat het volgens mij bij wet ook niet toegestaan is om kopies van je ID aan elk organisatie af te geven. Ook is tijdens het betalen met creditcard niet op de website aangegeven dat je een kopie ID ergens naar toe moeten mailen.
Ik heb Dixons ook gevraagd waarom deze controle wordt uitgevoerd op mij, ik bestel namelijk heel vaak met mijn creditcard online, Zalando, Omoda, Mediamarkt, bol.com, etc , maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Vervolgens krijg ik geen antwoorden, maar een mededeling tot mijn verbazing :
---------------------------------------------------------------------------
Hartelijk dank voor uw reactie.
Uiteraard behandelen wij al uw persoonlijke gegevens strikt vertrouwelijk.
Helaas hebben wij uw order nu moeten annuleren.
Het bedrag dat u heeft betaald is gerefund op de creditcard account.
Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd verblijven wij.
Met vriendelijke groet,
Debiteuren beheer
Dixons Nederland
----------------------------------------------------------------------------
Ik heb ze terug gemaild dat ik dit neit accepteer en dat ze volgens de geldige overeenkomst hun leveringsverplichting moeten nakomen, na ruim een week heb ik nog steeds geen reactie gehad van ze.
Bedrag is exclusief creditcard transactiekosten van 2,95 terug gestort, waarom die 2,95 ingehouden is weet ik ook niet. Airmiles zullen over paar weken terug worden gestort.
Er wordt totaal geen alternatief aangeboden, iets van kom maar ophalen in de winkel of iets dergelijks. Koop wordt simpel weg om deze reden eenzijdig ontbonden.
Heeft iemand dezelfde ervaringen met Dixons(.nl) ?
Ik ben benieuwd of iemand dezelfde ervaring heeft met Dixons.nl als ik :
Ik heb onlangs op internet bij Dixons.nl een tablet gekocht, 322euro, die ik deels met mijn airmiles en deels met mijn Visa creditcard heb betaald, zoals ik bij veel mijn online aankopen doe. Netjes betalingsbevestigng gehad en ik zou een mail/sms krijgen als de bestelling op transport zou worden gezet. Tot zover niks aan de hand.
In plaats van de volgende mijn bestelling binnen te krijgen, kreeg ik het volgende mailtje van debiteurenbeheer. Een controle, waarop weet ik niet, want het bedrag en airmiles waren immers al afgeschreven.
-------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer/mevrouw,
Bedankt voor uw bestelling bij Dixons! Omdat u als betaalmethode kiest voor creditcard, nemen wij altijd contact op met de klant om te verifiëren of dit een correcte order is. Dit doen wij om fraude te voorkomen aangezien iedereen met uw gegevens zomaar een order op uw naam kan zetten.Zij hebben dan de spullen en u de rekening. Graag ontvangen wij een kopie van uw paspoort of ID-kaart, voor- en achterkant, om de gegevens die opgegeven zijn te verifiëren.
Mocht u verder nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag van u.
Vertrouwende erop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,
Debiteurenbeheer
Dixons Nederland
Postbus 1484
1300 BL Almere
T 0900-2021863 (35cpm)
E [email protected]
----------------------------------------------------------------------------------
Ik heb hier vervolgens op gereageerd en aangegeven dat ik het niet veilig vind om een kopie van mijn ID/paspoort op te sturen, maar dat ze dit bij aflevering wel kunnen inzien en/of kopieren. Ook aangegeven dat het volgens mij bij wet ook niet toegestaan is om kopies van je ID aan elk organisatie af te geven. Ook is tijdens het betalen met creditcard niet op de website aangegeven dat je een kopie ID ergens naar toe moeten mailen.
Ik heb Dixons ook gevraagd waarom deze controle wordt uitgevoerd op mij, ik bestel namelijk heel vaak met mijn creditcard online, Zalando, Omoda, Mediamarkt, bol.com, etc , maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Vervolgens krijg ik geen antwoorden, maar een mededeling tot mijn verbazing :
---------------------------------------------------------------------------
Hartelijk dank voor uw reactie.
Uiteraard behandelen wij al uw persoonlijke gegevens strikt vertrouwelijk.
Helaas hebben wij uw order nu moeten annuleren.
Het bedrag dat u heeft betaald is gerefund op de creditcard account.
Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd verblijven wij.
Met vriendelijke groet,
Debiteuren beheer
Dixons Nederland
----------------------------------------------------------------------------
Ik heb ze terug gemaild dat ik dit neit accepteer en dat ze volgens de geldige overeenkomst hun leveringsverplichting moeten nakomen, na ruim een week heb ik nog steeds geen reactie gehad van ze.
Bedrag is exclusief creditcard transactiekosten van 2,95 terug gestort, waarom die 2,95 ingehouden is weet ik ook niet. Airmiles zullen over paar weken terug worden gestort.
Er wordt totaal geen alternatief aangeboden, iets van kom maar ophalen in de winkel of iets dergelijks. Koop wordt simpel weg om deze reden eenzijdig ontbonden.
Heeft iemand dezelfde ervaringen met Dixons(.nl) ?
Laatst gewijzigd door Recall op 07 aug 2012 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
In feite een veilige manier van handelen.
Alleen, dat jouw order gecanceld is, dat begrijp ik niet, om niet een andere manier te vinden.
Waarom niet gekozen , om het artikel in een filiaal af te halen, daar hoef je alleen dan jouw ID te laten zien, en je bent zeker voor jouw privacy.
De € 2,95 zijn trouwens kosten als je met de creditkaart betaald.
Alleen, dat jouw order gecanceld is, dat begrijp ik niet, om niet een andere manier te vinden.
Waarom niet gekozen , om het artikel in een filiaal af te halen, daar hoef je alleen dan jouw ID te laten zien, en je bent zeker voor jouw privacy.
De € 2,95 zijn trouwens kosten als je met de creditkaart betaald.
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Dat lijkt, want de betaling was online geverifieerd en had al plaats gevonden. Een kopie ID is juist voor mij een onveilige manier van handelen, wordt door College bescherming persoonsgegevens zelfs afgeraden.
Ik ben nooit voor sluitingstijd thuis ivm werk en ze zeggen binnen 2 dagen te leveren en ook nog gratis. Makkelijker kan niet zou je zeggen.
Als je het product in een fillliaal wilde ophalen moest je extra airmiles (300airmiles) voor inleveren.
Ik ben nooit voor sluitingstijd thuis ivm werk en ze zeggen binnen 2 dagen te leveren en ook nog gratis. Makkelijker kan niet zou je zeggen.
Als je het product in een fillliaal wilde ophalen moest je extra airmiles (300airmiles) voor inleveren.
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Bij steeds meer winkels moet je je legitimeren als je met credit card wilt betalen. Niet alleen bij online winkels. Eerlijk gezegd heb ik dat toch liever dan dat mijn rekening geplunderd wordt door credit card fraude.
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Bovendien is de afleverende partij bij verzending een partij die niets met de financiele transactie te maken heeft. Verder sluit ik me aan bij GJvdZ.Bij steeds meer winkels moet je je legitimeren als je met credit card wilt betalen. Niet alleen bij online winkels. Eerlijk gezegd heb ik dat toch liever dan dat mijn rekening geplunderd wordt door credit card fraude.
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Legitimeren Ok, kopie ID nooit doen. Is ooit ook een uitzending van radar (of kassa) over geweest.
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
@John, jij sluit ook nooit een telefoon contract af ?
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Nee, heb een (zeer eenvoudige) mobiele telefoon van mijn werkgever.
Maar ik begrijp wat je bedoelt, te pas en te onpas vragen ze kopieen van je id, terwijl je dat niet mag geven, sterker, je mag niet eens het bsn nummer wat ook op het id staat afgeven.
Maar ik begrijp wat je bedoelt, te pas en te onpas vragen ze kopieen van je id, terwijl je dat niet mag geven, sterker, je mag niet eens het bsn nummer wat ook op het id staat afgeven.
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Daarom legt de mobiele provider waar mijn dochter een contract heeft afgesloten (T-Mobile) netjes een "maskertje" over je ID tijdens het scannen waardoor dit niet meegescand wordt. Dat kun je zelf ook doen.je mag niet eens het bsn nummer wat ook op het id staat afgeven.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Ik zou dit melden bij je creditcarduitgever, inclusief die 2,95. Volgens mij mogen dit soort aanvullende voorwaarden niet door acceptanten (Dixons) gesteld worden. Wat je wel vaak ziet, is dat creditcardbetaling alleen wordt geaccepteerd wanneer de card van degene is aan wie de bestelling wordt geleverd. Ik geloof dat Dell het zo doet en veel vliegmaatschappijen.
Heel verstandig om deze kopie niet op te sturen. Identiteitsfraude is een onvoorstelbare ellende wanneer je er door wordt getroffen.
Heel verstandig om deze kopie niet op te sturen. Identiteitsfraude is een onvoorstelbare ellende wanneer je er door wordt getroffen.
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Het zijn juist de creditcard maatschappijen die de winkelier verplichten er alles aan te doen om (identiteits)fraude te voorkomen.Ik zou dit melden bij je creditcarduitgever
Nogmaals, je kunt je BSN nummer gewoon met een "maskertje" onleesbaar maken.Heel verstandig om deze kopie niet op te sturen. Identiteitsfraude is een onvoorstelbare ellende wanneer je er door wordt getroffen.
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Daar maken ze alsnog een kopie van je ID, tenminste dat deden ze wel toen ik er een jaartje of 2 geleden iets kocht met mijn EC/MC.nevermind schreef:In feite een veilige manier van handelen.
Alleen, dat jouw order gecanceld is, dat begrijp ik niet, om niet een andere manier te vinden.
Waarom niet gekozen , om het artikel in een filiaal af te halen, daar hoef je alleen dan jouw ID te laten zien, en je bent zeker voor jouw privacy.
De € 2,95 zijn trouwens kosten als je met de creditkaart betaald.
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Het gaat hier om een creditkaart!sjohie schreef:Daar maken ze alsnog een kopie van je ID, tenminste dat deden ze wel toen ik er een jaartje of 2 geleden iets kocht met mijn EC/MC.nevermind schreef:In feite een veilige manier van handelen.
Alleen, dat jouw order gecanceld is, dat begrijp ik niet, om niet een andere manier te vinden.
Waarom niet gekozen , om het artikel in een filiaal af te halen, daar hoef je alleen dan jouw ID te laten zien, en je bent zeker voor jouw privacy.
De € 2,95 zijn trouwens kosten als je met de creditkaart betaald.
In de voorwaarden is dit gesteld, dus TS heeft het met de koop geaccepteerd.Bob Schurkjens schreef:Ik zou dit melden bij je creditcarduitgever, inclusief die 2,95. Volgens mij mogen dit soort aanvullende voorwaarden niet door acceptanten (Dixons) gesteld worden.
Er is ook een andere mogelijkheid met Ideal gratis te betalen.
Bij Dixons zijn alle prijzen inclusief BTW en u heeft altijd gratis levering!
Betaalkosten bij Dixons.nl
- iDeal (GRATIS)
- Creditcard (2,95)
- Achteraf betalen; Wilt u liever acheraf betalen? Ook dat kan! Noteer de producten die u wilt hebben en neem contact op met onze klantenservice. Klantenservice zal dit vervolgens voor u verzorgen.
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Wat is EC/MC (Eurocard/Mastercard) dan ?Het gaat hier om een creditkaart!Daar maken ze alsnog een kopie van je ID, tenminste dat deden ze wel toen ik er een jaartje of 2 geleden iets kocht met mijn EC/MC.
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Je hebt het toch al beantwoord.bprosman schreef:Wat is EC/MC (Eurocard/Mastercard) dan ?Het gaat hier om een creditkaart!Daar maken ze alsnog een kopie van je ID, tenminste dat deden ze wel toen ik er een jaartje of 2 geleden iets kocht met mijn EC/MC.
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Dat is een creditcard volgens de algemeen geaccepteerde norm, maar niet elke creditcard is dat ook daadwerkelijk, sommige smaken van de American Express kaart zijn bijvoorbeeld een charge kaart, wat subtiel anders is dan een credit card.bprosman schreef:Wat is EC/MC (Eurocard/Mastercard) dan ?Het gaat hier om een creditkaart!Daar maken ze alsnog een kopie van je ID, tenminste dat deden ze wel toen ik er een jaartje of 2 geleden iets kocht met mijn EC/MC.
Maar goed, dat zijn details die in deze situatie niet relevant zijn.
Ik lees trouwens in Art. 5 van de algemene voorwaarden dit:
Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
Dus dat zal ook van toepassing zijn op het vragen van een kopie van de id-kaart bij gebruik van een credit card?
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Maar, Dixons heeft de order geannuleerd - dus is er m.i. geen sprake van betaling - dus ook de 'betaalkosten' zou men dan terug moeten storten.nevermind schreef:
In de voorwaarden is dit gesteld, dus TS heeft het met de koop geaccepteerd.
Er is ook een andere mogelijkheid met Ideal gratis te betalen.Bij Dixons zijn alle prijzen inclusief BTW en u heeft altijd gratis levering!
Betaalkosten bij Dixons.nl
- iDeal (GRATIS)
- Creditcard (2,95)
- Achteraf betalen; Wilt u liever acheraf betalen? Ook dat kan! Noteer de producten die u wilt hebben en neem contact op met onze klantenservice. Klantenservice zal dit vervolgens voor u verzorgen.
TS heeft immers de kosten geaccepteerd, met als voorwaarde dat Dixons zou leveren.
Beetje vreemd handelen - maar ja, Dixons is ook niet het beste bedrijf om dingen te kopen (Service laat vaak te wensen over - geen goed geschoold personeel etc.)
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Ik vind het een beetje vreemde werkwijze. Men wenst een kopie van ID-kaart te ontvangen omdat men anders niet zeker is of de eigenaar van de creditcard instemt met de betaling, maar ondertussen schrijft men het bedrag wel al vast af?
Recall schreef:Ik heb onlangs op internet bij Dixons.nl een tablet gekocht
Onlangs gekocht en een jaar lang hebben ze niet gereageerd?Recall schreef:Ik heb ze terug gemaild dat ik dit neit accepteer en dat ze volgens de geldige overeenkomst hun leveringsverplichting moeten nakomen, na bijna een heb ik nog steeds geen reactie gehad van ze.
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
@alfatrion: waar lees jij het woord 'jaar'?
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Mocht dit al leiden tot identiteitsfraude (wat voor belang heeft Dixons daarbij?) dan is het nog altijd vrij makkelijk te achterhalen waar het fout gegaan kan zijn. Het ligt dan immers het meest voor de hand dat de bron ergens zit waar je je gegevens hebt gegeven. Een beetje identiteitsfraudeur is wel slimmer.Bob Schurkjens schreef:
Heel verstandig om deze kopie niet op te sturen. Identiteitsfraude is een onvoorstelbare ellende wanneer je er door wordt getroffen.