LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Re: Dixons.nl ontbindt koop na weigeren kopie van ID te sturen
Waar het in feite om gaat is kun je als bedrijf zomaar een wettelijk geldige koopovereenkomst, waarbij de betaling al heeft plaatsgevonden zelfs, eenzijdig ontbinden op grond van dit kopie ID verzoek, waar je wettelijk niet aan hoeft/moet meewerken? Andere oplossingen worden geaccepteerd. Dit zegt wel iets over de klantvriendelijkheid en service van Dixons.nl.
Voor mij nooit meer Dixons......
Voor mij nooit meer Dixons......
Niet als dit niet overeengekomen is.Recall schreef:Waar het in feite om gaat is kun je als bedrijf zomaar een wettelijk geldige koopovereenkomst, waarbij de betaling al heeft plaatsgevonden zelfs, eenzijdig ontbinden op grond van dit kopie ID verzoek, waar je wettelijk niet aan hoeft/moet meewerken?
Om het risico voor de leverancier zo laag mogelijk te houden vragen ze een copy legitimatie, omdat de cc maatschappijen het risico tegenwoordig meer bij de winkel leggen. Zou je in de winkel geweest zijn hadden ze een legitimatie gevraagd. Er is ook nog een optie om met iDeal te betalen maar die wordt ook niet benut. Omdat de leverancier het risico van fraude niet wil lopen zijn ze genoodzaakt de koop te ontbinden. Dit zegt wel iets over de leveranciersvriendelijkheid van de klant.waar je wettelijk niet aan hoeft/moet meewerken?
Het is er nooit goe.
Nu wordt een kopie van de ID gevraagd, en vele hier hebben al laten weten, om het BSN af te schermen.
Wordt er een misbruik met een creditkaart gedaan, wordt de schuld, van het hele zootje, aan de leverancier gegeven.
Dan komt de vraag, waarom wordt er niet gecontroleerd of dit ook zo rechtens is.
Het is er nooit goed in deze maatschappij.
Nu wordt een kopie van de ID gevraagd, en vele hier hebben al laten weten, om het BSN af te schermen.
Wordt er een misbruik met een creditkaart gedaan, wordt de schuld, van het hele zootje, aan de leverancier gegeven.
Dan komt de vraag, waarom wordt er niet gecontroleerd of dit ook zo rechtens is.
Het is er nooit goed in deze maatschappij.
@nevermind
Uiteraard is het niet goed. Als Dixons.nl bij een creditcard betaling een kopie van een legitimatie wil hebben, dan moet zij dat vragen voordat de koop tot stand komt, dus tijdens het betaalproces. Niet achteraf, terwijl ze al geld geincasseerd heeft, met aanvullende voorwaarden komen.
Maar goed, uit ervaring kan ik je vertellen dat Dixons.nl er sowieso eigen regels op na houdt. Ik wacht nog steeds op een door mij besteld expresso apparaat (in de aanbieding gekocht, eenzijdig door Dixons ontbonden).
Persoonlijk vind ik het het beste is gewoon niet bij Dixons te kopen, teveel negatieve ervaringen wat betreft de klantenservice.
Uiteraard is het niet goed. Als Dixons.nl bij een creditcard betaling een kopie van een legitimatie wil hebben, dan moet zij dat vragen voordat de koop tot stand komt, dus tijdens het betaalproces. Niet achteraf, terwijl ze al geld geincasseerd heeft, met aanvullende voorwaarden komen.
Maar goed, uit ervaring kan ik je vertellen dat Dixons.nl er sowieso eigen regels op na houdt. Ik wacht nog steeds op een door mij besteld expresso apparaat (in de aanbieding gekocht, eenzijdig door Dixons ontbonden).
Persoonlijk vind ik het het beste is gewoon niet bij Dixons te kopen, teveel negatieve ervaringen wat betreft de klantenservice.
Kijk, dat bedoel ik nou.wiseger schreef:@nevermind
Iedereen heeft een andere visie op een bedrijf.
Deze week ging het om een simpel fotootje wat TS niet mocht nemen, en TS adviseert niet meer bij MM te kopen.
Jij hebt een negatieve ervaring gedaan met Dixons, omdat jouw "expresso" niet is geleverd, en meteen wordt er geadviseerd, niet meer daar te kopen.
Als alle mensen, welke met een bedrijf negatieve ervaringen hebben gedaan, dit hier op het forum zouden vermelden, en adviseren niet meer met het bedrijf in zee te gaan, dan was het een groot zootje hier, want of deze verhalen allemaal zo zijn, als beschreven, plaats ik dan een
@nevermind
Nee hoor, het advies daar niet te kopen komt nu van jou. Ik zei, persoonlijk zal ik er niet meer kopen. Als ik ergens een negatieve ervaring heb, dan kom ik er niet meer.
Het hele idee van een consumentenforum is juist om elkaars ervaringen te delen zodat iedereen het kaf van het koren kan scheiden. De goede, klantgerichtte bedrijven komen dan vanzelf bovendrijven.
En het gaat niet om een simpele foto, met een kopie identiteitsbewijs kunnen mensen fraude plegen, het wordt afgeraden om die zomaar te geven. Om die achteraf te eisen is een rare manier van zakendoen, vind je niet?
Nee hoor, het advies daar niet te kopen komt nu van jou. Ik zei, persoonlijk zal ik er niet meer kopen. Als ik ergens een negatieve ervaring heb, dan kom ik er niet meer.
Het hele idee van een consumentenforum is juist om elkaars ervaringen te delen zodat iedereen het kaf van het koren kan scheiden. De goede, klantgerichtte bedrijven komen dan vanzelf bovendrijven.
En het gaat niet om een simpele foto, met een kopie identiteitsbewijs kunnen mensen fraude plegen, het wordt afgeraden om die zomaar te geven. Om die achteraf te eisen is een rare manier van zakendoen, vind je niet?
wiseger schreef:@nevermind
Sorry, ik kan nergens lezen, dat ik adviseer om niet meer bij Dixons te kopen.
Met jouw persoonlijke mening geef je een advies, niet ik.
Wat de kopie betreft, is al verschillende keren geadviseerd, om het BSN nummer te verdekken.
Om dit achteraf te eisen vind ik geen rare manier van zakendoen, maar juist de veiligheid voor de klant ( Lees mijn vorige berichten) op de vordergrond te stellen.
Dat het niet in de voorwaarden staat, maakt hier niets uit.
Het topic met het foto, is natuurlijk anders, maar ook hier heeft TS dan geadviseerd, daar niet meer te kopen, met de negatieve ervaringen, dus dezelfde uitkomst.
@Nevermind
Natuurlijk maakt het wel uit dat er achteraf om gevraagd wordt, bij weigering wordt de koopovereenkomst eenzijdig opgezegd en TS is 2,95 kosten kwijt.
Nette bedrijven noemen de voorwaarden vooraf zodat je kan beslissen of je wel of niet met ze in zee gaat. Achteraf extra voorwaarden opleggen is onbehoorlijk.
Natuurlijk maakt het wel uit dat er achteraf om gevraagd wordt, bij weigering wordt de koopovereenkomst eenzijdig opgezegd en TS is 2,95 kosten kwijt.
Nette bedrijven noemen de voorwaarden vooraf zodat je kan beslissen of je wel of niet met ze in zee gaat. Achteraf extra voorwaarden opleggen is onbehoorlijk.
Waarom ga je niet op mijn redenatie in, om het BSN te verdekken, dan heeft de kopie voor een eventuele fraude geen nut.
Omdat het een stomzinnige eis achteraf blijft, die moeten ze vooraf stellen, voor de koop gesloten is.nevermind schreef:Waarom ga je niet op mijn redenatie in, om het BSN te verdekken, dan heeft de kopie voor een eventuele fraude geen nut.
Creditcards zijn door de banken allang extra beveiligd om online fraude te voorkomen. Zo heb je Verified by Visa en MasterCard SecureCode, die zou Dixons moeten gebruiken als ze transacties extra veilig willen. Die controle vind gewoon tijdens het betalen plaats, niet een dag later.
Quote van Icepay: 3-D Secure, ook wel bekend als Verified by Visa en MasterCard SecureCode zijn beveiligingsprotocollen ontwikkeld door Visa respectievelijk MasterCard. Door 3-D Secure bent u als webshophouder beveiligd tegen chargebacks
Laatst gewijzigd door wiseger op 10 aug 2012 22:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Heb ik niet gevraagd!wiseger schreef:Omdat het een stomzinnige eis achteraf blijft, die moeten ze vooraf stellen, voor de koop gesloten is.nevermind schreef:Waarom ga je niet op mijn redenatie in, om het BSN te verdekken, dan heeft de kopie voor een eventuele fraude geen nut.
Creditcards zijn door de banken allang extra beveiligd. Zo heb je Verified by Visa en MasterCard SecureCode, die zou Dixons moeten gebruiken als ze transacties extra veilig willen. Die controle vind gewoon tijdens het betalen plaats, niet een dag later.
Ik vroeg, waarom is een kopie met een verdekt BSN nummer nog fraudegevoelig is.
Trouwens beveiligde creditcards, dit zou een ander topic kunnen zijn.
@nevermind
Omdat de fraudeur dan al weet wie je bent, heeft je adres gegevens al en heeft alleen nog maar je BSN code nodig om een vervalsing te maken. En dat alleen maar omdat Dixons wel creditcards wil accepteren maar geen gebruik van de normale, gangbare beveiling wil maken, die notebene door de creditcardmaatschappijen zelf wordt aanbevolen.
Dixons hoort dit gewoon vooraf bij de koop duidelijk te maken zodat de klant dan kan beslissen of hij nog wel een aankoop wil doen of dat hij liever elders kijkt waar zaken wel op de normale manier gaan.
Omdat de fraudeur dan al weet wie je bent, heeft je adres gegevens al en heeft alleen nog maar je BSN code nodig om een vervalsing te maken. En dat alleen maar omdat Dixons wel creditcards wil accepteren maar geen gebruik van de normale, gangbare beveiling wil maken, die notebene door de creditcardmaatschappijen zelf wordt aanbevolen.
Dixons hoort dit gewoon vooraf bij de koop duidelijk te maken zodat de klant dan kan beslissen of hij nog wel een aankoop wil doen of dat hij liever elders kijkt waar zaken wel op de normale manier gaan.
Dus van jouw paspoort/legitimatiebewijs is er nog nooit een kopie gemaakt?Omdat de fraudeur dan al weet wie je bent, heeft je adres gegevens al en heeft alleen nog maar je BSN code nodig om een vervalsing te maken.
Nog nooit een internationale vlucht gemaakt?
Nog nooit in een land buiten Europa geweest en aan de daar aanwezige douane het paspoort moeten afgeven?
Nog nooit in een Hotel ingecheckt en het paspoort moeten afgeven?
Natuurlijk ben je ook een benadeelde van Dixons, maar ja, ik zou dus niet zo reageren, want als een winkel /bedrijf mij iets niet wil verkopen, dan zoek ik een ander.
Trouwens is een winkel niet verplicht te verkopen.
Ik laat het erbij, want onze meningen verschillen , dus ...
Laatst gewijzigd door nevermind op 10 aug 2012 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
1) Jazeker, dan wordt er een kopie gemaakt door de instanties, en dat weet je van tevoren.Dus van jouw paspoort/legitimatiebewijs is er nog nooit een kopie gemaakt?
Nog nooit een internationale vlucht gemaakt?
Nog nooit in een land buiten Europa geweest en aan de daar aanwezige douane het paspoort moeten afgeven?
Nog nooit in een Hotel ingecheckt en het paspoort moeten afgeven?
2) Jazeker, de douane is een officiele instantie waaraan je je passpoort afgeeft. Ook dat weet je van te voren.
3) Nee, dan geef ik geen paspoort af. Een hotel is geen officiele instantie. Ze mogen mijn paspoort inzien ter controle, maar geen kopie maken. Is ook nergens voor nodig. Dat heeft me nog nooit problemen gegeven. Dacht zelfs dat je je paspoort ook helemaal niet af mag geven aan derden van de overheid.
Hotels hoeven ook geen kopie ter controle van je creditcard, die maken wel gebruik van de normale beveiligingsprocedures, ze zijn geen Dixons
1) Jazeker, dan wordt er een kopie gemaakt door de instanties, en dat weet je van tevoren.
2) Jazeker, de douane is een officiele instantie waaraan je je passpoort afgeeft. Ook dat weet je van te voren.
1) Zo, hoe weet ik, dat door de instanties kopies gemaakt worden?
2)Ja, maar nergens staat, dat er kopie gemaakt wordt, tenminste heb ik nog nergens kunnen lezen, je wel?
In in welke voorwaarden staat dit dan, dat zij wel kopie´s mogen maken?
3) Dan was je nog nooit in Azie!
Het mag dus wel, maar lees zelf!
Kopie identiteitsbewijs zonder wettelijke verplichting
Als u er toch voor kiest om uw identiteitsbewijs te laten kopiëren, kunt u een aantal maatregelen nemen om het risico op identiteitsfraude te voorkomen:
Schrijf op de kopie dat het een kopie is, voor wie het bedoeld is en de datum waarop u de kopie afgeeft.
U kunt bij het kopiëren uw burgerservicenummer (BSN) laten afschermen of op de kopie onleesbaar maken. Zo komt uw BSN niet terecht bij bedrijven of organisaties die uw BSN niet mogen verwerken. Let op: uw BSN staat op 2 plaatsen op uw identiteitsdocument: onder ‘persoonsnummer’ en in de regels met letters en cijfers onder aan het document.
U kunt ook uw pasfoto afschermen of onzichtbaar maken.
U kunt uw kopie terugvragen, bijvoorbeeld als u uitcheckt bij een hotel.
Laatst gewijzigd door nevermind op 10 aug 2012 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ID verificatie wordt OOK door de CC maatschappij aanbevolen.Ik maak meer en meer mee dat als ik met CC wil betalen ik me moet legitimeren. Bij een webwinkel gaat dat wat moeilijk dus vragen ze een copie.die notebene door de creditcardmaatschappijen zelf wordt aanbevolen
@nevermind
Instanties werken met gescreende personen en hanteren strenge richtlijnen qua beveiliging. Je identiteitdocumenten zijn dan ook bedoelt ter identificatie naar officiele instanties, dat is de reden dat je ze hebt.
Ze zijn niet bedoelt voor een eigen gebrouwd creditcard controle systeemje van een winkelie,r die geen gebruik wil maken van de officiele controle systemen van de creditcardmaatschappijen zelf. De webshop hoeft maar gekraakt te worden en je identiteit ligt zomaar op straat!
Tot slot, het blijft gewoon dubieus om dat ook nogeens achteraf te eisen, nadat de koop gesloten is en bij weigering de koop eenzijdig ontbinden. En als klap op de vuurpijl wel even 2,95 inhouden, dat heet gratis geld verdienen.
Instanties werken met gescreende personen en hanteren strenge richtlijnen qua beveiliging. Je identiteitdocumenten zijn dan ook bedoelt ter identificatie naar officiele instanties, dat is de reden dat je ze hebt.
Ze zijn niet bedoelt voor een eigen gebrouwd creditcard controle systeemje van een winkelie,r die geen gebruik wil maken van de officiele controle systemen van de creditcardmaatschappijen zelf. De webshop hoeft maar gekraakt te worden en je identiteit ligt zomaar op straat!
Tot slot, het blijft gewoon dubieus om dat ook nogeens achteraf te eisen, nadat de koop gesloten is en bij weigering de koop eenzijdig ontbinden. En als klap op de vuurpijl wel even 2,95 inhouden, dat heet gratis geld verdienen.
Dat is niet correct, verificatie houd in inzien. Wanneer inzien niet mogelijk is, dan heb je een equivalent daarvoor, dat is de Verified by Visa en de Mastercard SecureCode. Wanneer die gedaan zijn, dan kan er geen charge back volgen in het geval van fraude en is een kopie ID compleet overbodig.bprosman schreef:ID verificatie wordt OOK door de CC maatschappij aanbevolen.Ik maak meer en meer mee dat als ik met CC wil betalen ik me moet legitimeren. Bij een webwinkel gaat dat wat moeilijk dus vragen ze een copie.
Je kunt ook naar Almere rijden en daar je CC laten zien.