Mijn naam is Tony Verheij en ik sta er bekend om dat ik 18 MLM systemen heb onderzocht op een aantal criteria zoals geloofwaardigheid, haalbaarheid, afhankelijkheid van het systeem, marketing, instapkosten etc.
Allereerst is het systeem van Multi Level Marketing niet verkeerd: jij hebt maar 24 uur in een dag, maar je kunt wel verdienen aan 1000 personen in je downline die allemaal 1 uur per dag werken. Netwerkmarketing, relatiemarketing wordt ook aanbevolen door slimme mensen als Robert Kiyosaki en Donald Trump.
Tot zover de theorie...
De praktijk is: als jij zojuist hebt geïnvesteerd en je hebt je helemaal enthousiast laten maken, dan is de kans groot dat jij jouw vrienden ook enthousiast maakt voor dit systeem, toch? En nadat je jouw vrienden en familie hebt afgewerkt - die soms alleen maar meedoen om jou een plezier te doen, om jouw droom te ondersteunen - krijg je trainingen om anderen over te halen om ook mee te doen. Sterker nog: jij ontdekt dat je financieel afhankelijk van anderen bent!
Bestaat de mogelijkheid dat er mensen zouden zijn die misschien niet helemaal eerlijk zijn over het systeem om op die manier hun eigen kas te spekken? Zou het mogelijk zijn dat je ondanks dat je weet dat het niet helemaal klopt, dat je toch doorgaat om je eigen investering er uit te halen? En dat je de mensen die je in het systeem hebt gebracht dat ook doen?
Het is bewezen dat de gemiddelde nieuweling in de eerste 3 weken moet scoren omdat deze anders de moed opgeeft, het enthousiasme verliest etc. Het is bewezen dat slechts 2% van alle mensen in een MLM een ruime boterham verdienen, 6% kan er aardig van leven en voor de rest is het een bijbaan of een nare ervaring.
Ik heb Organo Gold niet onderzocht, noch het verzoek gehad om het te onderzoeken. Wat mij wel opvalt bij Organo is de agressieve werkwijze, schreeuwende verkopers die je proberen in het systeem te trekken. Ik word erdoor belaagd op Facebook, een nieuwe strategie van sommigen: voeg iemand toe en na 3 dagen, - schijnbaar hebben ze daarvoor een script - gaan ze tegen je praten. Als ik uitleg dat het niet mogelijk is om passief inkomen te verdienen met MLM, het is technisch niet mogelijk, heb ik soms nog meer argumenten nodig of ik verwijs ze naar mijn blogs over passief inkomen en over MLM.
Als mijn broertjes bij mij komen om advies te vragen over een MLM systeem, wist ik meteen dat ze het over Organo hadden. Er was een dame geweest die helemaal enthousiast was over het systeem. Ze verdiende bakken met geld, ze schreef de ene na de andere nieuweling in maar had nog geen koffie verkocht.
HUH???
Maar daar gaat het toch om? Het verkopen van koffie? Nou, schijnbaar niet. De structuur van Organo zit er schijnbaar zo in elkaar dat het grote verdienen zit in het binnenhalen van mensen.
In de economie gaat het maar om 1 ding: WAAR wordt het geld verdiend? Als het geld niet aan het product wordt verdiend, maar aan de entree, dat mag, maar dan moet je daar wel helder over zijn. Meneer Madoff was daar wat heimelijker over. Maar hij kon door blijven gaan tot de bron van zijn geld opdroogde. Een sportschool heeft ook vaak 1000 leden terwijl er maar plek is voor 100 man. Voldoende mensen die de eerste 3 weken enthousiast zijn en later het koppie laten hangen, maar al wel betaald hebben. Maar een MLM kan oneindig groeien, ik verkocht Amway toen ik 12 was, 28 jaar geleden en het bestaat nog steeds. Maar de producten zijn verdomde goed. Herbalife, je wilde 20 jaar geleden al niet naast zo iemand op de verjaardag zitten, maar het systeem draait als een tierelier, de producten zijn verrekte goed.
Organo Gold: als het binnenhalen van mensen belangrijker is dan het verkopen van koffie, een product waarvan ik tot nu toe NIET gehoord heb dat het belachelijk goed is, lijkt het dat de mogelijkheid bestaat dat misschien wellicht het product een dekmantel is...
Ik geloof absoluut dat er mensen zijn die veel geld kunnen verdienen met MLM, ik ken dat soort mensen van dichtbij.
Maar als je een Senseo hebt gekocht bij de Blokker en die gaat na 3 maand stuk, waar ga je dan naar toe? Juist ja, jij gaat naar Blokker en gaat zeuren. Zo gaat dat ook met MLM: als je broers telefoonabonnement niet goed wordt omgezet, gaan mensen klagen bij jou, als het product niet deugt, gaan mensen klagen bij jou, als jouw hele familie geld heeft verloren vanwege jou, hoe lekker zit jij dan nog op verjaardagen de komende 5, 10 of 25 jaar?
TIP: als je gaat kijken naar een MLM: kijk dan eerst WAAR het geld wordt verdiend, aan het product of aan de instappers, als het product niet deugt, bij wie komen dan de boze mensen aan de deur?
Let er altijd op dat jij jouw nest niet bevuilt, dat gebeurt erg snel als iemand enthousiast wordt gemaakt, je gaat eerst de mensen benaderen die jij het gunt en de mensen die geen nee tegen jou zeggen.
Tot nu toe heb ik over Organo alleen nog maar gehoord over wat je er kunt verdienen en hoewel het mijn interesse heeft, het is notabene mijn gebied, wist ik de eerste 3 maanden niet eens dat het om koffie ging. Dat zegt volgens mij ERG veel over WAAR het geld wordt verdiend.
Laat mij maar huizen kopen zonder 1 cent investering, verhuren en 1500 overhouden per maand per woning. Ik heb tot nu toe alleen maar blije mensen om mij heen en nog nooit is er iemand geweest die tegen mij zei: Tony, ik heb geld verloren dankzij jou. Op mijn blogs leer ik mensen allerlei verdienmogelijkheden gratis omdat ik anderen wil behoeden voor de ellende die ik heb meegemaakt. Trouwens: "Een wijs mens rekent rijkdom nooooit alleen in harde valuta" ~TV~ En ja, ik verdien niet zoveel aan Bol.com, Expedia en internet in het algemeen, vorig jaar slechts 19.000 maar wel met alleen maar blije en steeds rijker wordende mensen om mij heen, dat heb ik liever dan dat ik afhankelijk ben van het systeem van een ander waarvan ik niet weet wanneer de bron opdroogt...
Want dat is het grootste gevaar van een MLM: jij hebt niet de controle, jij bent afhankelijk van het systeem van een ander en ALLES wat jij opbouwt (sommigen hebben dat jarenlang gedaan) doe je voor een ander. Residueel inkomen of niet, het is en blijft een bijbaan en je bent en blijft afhankelijk van een baas!
Mijn antwoord werd wat langer dan verwacht, als je daar van baalt, had je ook eerder op kunnen houden met lezen
Tony Verheij