LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Veel te hoge eindnota na overstap! bij Eneco..
Veel te hoge eindnota na overstap! bij Eneco..
Ik ben totaal niet te spreken over mijn eindnota wat ik van Eneco kreeg, nadat ik was overgestapt per 2 juli naar de Ned. Energie Maatschappij. Kreeg ik van het weekend nog een afrekening, waarop stond dat ik 147 euro terugkreeg..kreeg ik net de schrik van mijn leven dat er opeens ruim 200 euro was afgeschreven door diezelfde Eneco. Ze zouden een foutje hebben gemaakt en mij tot augustus hebben willen laten doorbetalen en zover snap ik het nog helemaal, maar nu zou het zo zijn volgens hun, dat mijn verbruik sinds de vorige jaarafrekening en die kwam in maart jl zo hoog zijn geweest, dat die 2 termijnen die tot augustus waren doorberekend(2x 175) het hoge verbruik dus dekte en dat terwijl mijn kachel/verwarming sinds maart niet meer aanstaat en de condensdroger in die periode omdat hij kapot was ook niet meer gebruikt is. Ik zou dus in 4 maanden tijd zoveel hebben verbruikt dat 2 termijnen de kosten kunnen dekken en dat is echt onmogelijk!! Kreeg ik de laatste jaren nog geld terug, nu heb ik volgens Eneco opeens heel veel gebruik en dat terwijl we de zomer in zijn gegaan. Niet logisch ook maar je vecht tegen de bierkaai al laat ik het er niet bij zitten. Ik vind dit soort praktijken niet kloppen alleen maar omdat je overstapt. Ik moet het nu maar bewijzen volgens de Eneco-dames en wat daarbij ook zo jammer is, is dat wanneer je bent overgestapt `Mijn Eneco`gelijk offline wordt gehaald, maar dat je nog wel hun nieuwsbrief blijft ontvangen. Bewijzen worden zo gewist en omdat zij in een positie zitten, waarbij dit kennelijk geoorloofd is vind ik het ronduit asociaal. Ik zie de logica niet en hun manier van werken al helemaal niet! Mensen wees dus gewaarschuwd bij het overstappen bij Eneco..die hangen t liefst de strop en dan helemaal ten onrechte om je nek om die vervolgens hard aan te halen! Bah!
Re: Veel te hoge eindnota na overstap! bij Eneco..
Chris 63 lang verhaal ik mis een essentiele zeer van belang zijnde punt.
Meterstanden opgegeven bij overstappen kloppen die met standen op eindafrekening ENECO.
Beginstanden nieuwe leverancier kloppen die ook?
Als de meter standen opgegeven kloppen met laatste eindafrekening heeft u inderdaad meer gebruikt dan betaald.
Dan zal u bij moeten betalen.
Dat ENECO online is maakt niet veel uit,u heeft de eindnota,en natuurlijk copieen van alle correspondentie/email met oude en nieuwe maatschappij goed bewaard,zoals bevestiging beginstanden nieuwe energie maatschappij.
Ik ben in juni overgestapt van Nuon naar Eneco en heb een map vol met correspondentie copieen emails en foto's van de meterstanden op moment van opgave/opname liander.Alles is op 1 klein dingetje na vlekkeloos verlopen,dat kleine verschilletje is na tevredenheid gecorrigeerd mede dankzij bewaren alle correspondentie.
gr Henk
Meterstanden opgegeven bij overstappen kloppen die met standen op eindafrekening ENECO.
Beginstanden nieuwe leverancier kloppen die ook?
Als de meter standen opgegeven kloppen met laatste eindafrekening heeft u inderdaad meer gebruikt dan betaald.
Dan zal u bij moeten betalen.
Dat ENECO online is maakt niet veel uit,u heeft de eindnota,en natuurlijk copieen van alle correspondentie/email met oude en nieuwe maatschappij goed bewaard,zoals bevestiging beginstanden nieuwe energie maatschappij.
Ik ben in juni overgestapt van Nuon naar Eneco en heb een map vol met correspondentie copieen emails en foto's van de meterstanden op moment van opgave/opname liander.Alles is op 1 klein dingetje na vlekkeloos verlopen,dat kleine verschilletje is na tevredenheid gecorrigeerd mede dankzij bewaren alle correspondentie.
gr Henk
Gezien uitblijven verdere reactie neem ik aan dat de nota toch terecht was,en de topic wat overhaast geplaatst is?
gr Henk
gr Henk
Beste Chris,
Ik begrijp uit uw bericht op dit forum dat u een hoge eindnota hebt gehad nadat u bent overgestapt naar een andere energieleverancier. U schrijft dat dit hoge verbruik niet kan kloppen aangezien het om een periode gaat waarin u geen gebruik heeft gemaakt van de verwarming. Ook uit u uw ongenoegen over het offline halen van uw ‘Mijn Eneco’ pagina, omdat u bent overgestapt.
Ik kan me goed voorstellen dat het hogere energieverbruik vragen bij u oproept. Zoals henk51 in zijn reactie aangeeft, is het belangrijk om te controleren of de eindstanden op de eindnota overeenkomen met de werkelijk opgenomen standen. Deze horen ook overeen te komen met de beginstanden bij uw nieuwe energieleverancier. Ik adviseer u ook na te gaan of de voorgaande jaarnota is gebaseerd op een werkelijke eindstand. Deze eindstand gebruiken we nu namelijk als beginstand op de eindnota. Als deze bijvoorbeeld te laag is geschat, betaalt u nu ook het te weinig in rekening gebrachte verbruik op de voorgaande jaarnota.
Als de eindnota is gebaseerd op een werkelijk verbruik, dan is het mogelijk dat de in rekening gebrachte termijnbedragen niet toereikend zijn geweest voor het afgenomen verbruik. Ik kijk dit graag voor u na en geef u graag informatie over hoe u mogelijke oorzaken van het hoge verbruik kunt achterhalen. Als u dit op prijs stelt, kunt u mij uw klantgegevens mailen naar [email protected].
Mijn Eneco is een onderdeel van onze Klantenservice. Alleen klanten die elektriciteit en gas afnemen kunnen van deze dienst gebruik maken. Dat u er geen gebruik meer van kunt maken, betekent natuurlijk niet dat de uw klantgegevens zijn verwijderd. U heeft altijd de mogelijkheid nota’s en/of andere informatie bij ons op te vragen. We zijn namelijk verplicht deze gegevens te bewaren.
Met vriendelijke groet,
Hosnia, medewerkster Eneco
Ik begrijp uit uw bericht op dit forum dat u een hoge eindnota hebt gehad nadat u bent overgestapt naar een andere energieleverancier. U schrijft dat dit hoge verbruik niet kan kloppen aangezien het om een periode gaat waarin u geen gebruik heeft gemaakt van de verwarming. Ook uit u uw ongenoegen over het offline halen van uw ‘Mijn Eneco’ pagina, omdat u bent overgestapt.
Ik kan me goed voorstellen dat het hogere energieverbruik vragen bij u oproept. Zoals henk51 in zijn reactie aangeeft, is het belangrijk om te controleren of de eindstanden op de eindnota overeenkomen met de werkelijk opgenomen standen. Deze horen ook overeen te komen met de beginstanden bij uw nieuwe energieleverancier. Ik adviseer u ook na te gaan of de voorgaande jaarnota is gebaseerd op een werkelijke eindstand. Deze eindstand gebruiken we nu namelijk als beginstand op de eindnota. Als deze bijvoorbeeld te laag is geschat, betaalt u nu ook het te weinig in rekening gebrachte verbruik op de voorgaande jaarnota.
Als de eindnota is gebaseerd op een werkelijk verbruik, dan is het mogelijk dat de in rekening gebrachte termijnbedragen niet toereikend zijn geweest voor het afgenomen verbruik. Ik kijk dit graag voor u na en geef u graag informatie over hoe u mogelijke oorzaken van het hoge verbruik kunt achterhalen. Als u dit op prijs stelt, kunt u mij uw klantgegevens mailen naar [email protected].
Mijn Eneco is een onderdeel van onze Klantenservice. Alleen klanten die elektriciteit en gas afnemen kunnen van deze dienst gebruik maken. Dat u er geen gebruik meer van kunt maken, betekent natuurlijk niet dat de uw klantgegevens zijn verwijderd. U heeft altijd de mogelijkheid nota’s en/of andere informatie bij ons op te vragen. We zijn namelijk verplicht deze gegevens te bewaren.
Met vriendelijke groet,
Hosnia, medewerkster Eneco
chris63, ik had een soortgelijk iets deze week. Ook bij mij heeft Eneco op 3 augustus een bedrag van € 204,= van mijn rekening gehaald (ben ook per 2 juli overgestapt naar de Ned.Energie Maatschappij overgestapt) en heb meteen gebeld.
Een aardige medewerkster van Eneco wist mij te vertellen dat ( nadat ik ieder jaar in de maand juni de jaarafrekening heb gekregen )natuurlijk nog voor een maand een "naheffing" krijg ( immers tot aan 2 juli). Natuurlijk dat moet betaald worden (€ 54,=), echter moet de klant altijd eerst een "voorschot" betalen aan Eneco en dat is ± € 150,= + € 54,= is € 204,=. Als het goed is krijg ik deze € 150,= binnenkort (8/8??)weer teruggestort. De getallen zijn op de afrekening iets anders, maar hier komt het wel op neer.
Raar dat men bij Eneco altijd met voorschotten rekent, terwijl men daar weet dat het 3-jarig contract per 2 juli a.s. zou beeindigen.
Het zal allemaal wel in het regelement staan maar ik vind het wel kwalijk dat Eneco (e.a?) dit zomaar kunnen doen. Als er veel mensen overstappen dan krijgt Eneco, door al dit geld eerst te innen, vervolgens op hun eigen rekening te storten en dan voor een week of langer vast te houden , trekken ze weer rente van.
Een aardige medewerkster van Eneco wist mij te vertellen dat ( nadat ik ieder jaar in de maand juni de jaarafrekening heb gekregen )natuurlijk nog voor een maand een "naheffing" krijg ( immers tot aan 2 juli). Natuurlijk dat moet betaald worden (€ 54,=), echter moet de klant altijd eerst een "voorschot" betalen aan Eneco en dat is ± € 150,= + € 54,= is € 204,=. Als het goed is krijg ik deze € 150,= binnenkort (8/8??)weer teruggestort. De getallen zijn op de afrekening iets anders, maar hier komt het wel op neer.
Raar dat men bij Eneco altijd met voorschotten rekent, terwijl men daar weet dat het 3-jarig contract per 2 juli a.s. zou beeindigen.
Het zal allemaal wel in het regelement staan maar ik vind het wel kwalijk dat Eneco (e.a?) dit zomaar kunnen doen. Als er veel mensen overstappen dan krijgt Eneco, door al dit geld eerst te innen, vervolgens op hun eigen rekening te storten en dan voor een week of langer vast te houden , trekken ze weer rente van.
het is het beste dingen uit te rekenen en te verrekenen nadat ze hebben plaatsgevondenHMR53 schreef:chris63, ik had een soortgelijk iets deze week. Ook bij mij heeft Eneco op 3 augustus een bedrag van € 204,= van mijn rekening gehaald (ben ook per 2 juli overgestapt naar de Ned.Energie Maatschappij overgestapt) en heb meteen gebeld.
als u zich halverwege het overstappen zou bedenken toch klant te blijven wordt het erg complex alles weer recht te breien
van die week rente zullen ze overigens al die administrtieve kosten van dat in het leven geroepen overstap circus niet kunnen betalen
Beste Ruud_a
Tja bij mij had het niet te maken met een verkeerde berekening. Het ging bij mij om het voorschot wat ik moest betalen en natuurlijk zal Eneco niet rijk worden als het om rente voor een á twee weken gaat (bij één persoon), maar wel als het er veel meer mensen zijn die b.v. overstappen naar een ander energiemaatschappij omdat hun contract is afgelopen. Ook mijn contract was per 2 juli afgelopen, dus een naheffing over die laatste maand vind ik normaal, maar waarom een voorschot in rekening brengen, dat begrijp ik nog steeds niet.
Tja bij mij had het niet te maken met een verkeerde berekening. Het ging bij mij om het voorschot wat ik moest betalen en natuurlijk zal Eneco niet rijk worden als het om rente voor een á twee weken gaat (bij één persoon), maar wel als het er veel meer mensen zijn die b.v. overstappen naar een ander energiemaatschappij omdat hun contract is afgelopen. Ook mijn contract was per 2 juli afgelopen, dus een naheffing over die laatste maand vind ik normaal, maar waarom een voorschot in rekening brengen, dat begrijp ik nog steeds niet.
als veel mensen overstappen zijn er voor veel mensen administratiekostenHMR53 schreef:Beste Ruud_a
die kun je dus ook voor veel mensen niet betalen uit die rente van veel mensen
ik neem aan dat het voorschot betaald moet worden, omdat u op 1-07 nog bij de eneco was en dus voor die maand nog in de computer stond
uw stroomverbruik voor die maand wordt dan als het goed is bij de eindstand verrekend
voor wat betreft het 'vastrecht' ben ik daar wat minder zeker van
het zou me niet verbazen als dit doorloopt tot het einde van de maand
computers zijn over het algemeen rechtlijnig in hun denken
dus 1 juli klant van eneco dus 1 maand voorschot betalen
als je dingen in dat programma verandert wordt het een puinhoop als je op het laatste moment besluit om toch maar niet over te stappen, want dan wordt dat voorschot bijvoorbeeld niet meer ingehouden met alle gevolgen van dien