LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude tip2: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Scorpio-8891

Fraude tip2: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ongelezen bericht door Scorpio-8891 »

Aangezien ik een ex heb die ZZP'er is en op koste van uw belastingcenten onterecht een toevoeging is gegeven door de Raad voor Rechtsbijstand. Wil ik u deze (door de RvR niet te controleren) oplichtingsmethodiek niet onthouden. Immers waarom zou alleen zij er gebruik van mogen maken! Wellicht als het aantal rechtsbijstand aanvragen drastisch toeneemt, wordt de wet op rechtsbijstand "WET van 23 december 1993, houdende regelen omtrent de door de overheid gefinancierde rechtsbijstand" nog eens zwaar onder de loep genomen!

Voor ZZp'ers en andere zelfstandige ondernemers, let op !!!

Tip 2.
Als je als ZZP'er in het begin van een jaar betrokken bent geraakt in een civielrechtelijke procedure (niet arbeidsgerelateerd). En je wilt een rechtsbijstandsuitkering aanvragen, maar de bedrijfsinkomsten van het jaar peiljaar (T-2) bevinden zich ruim boven de toevoegingsgrens (bijvoorbeeld €60.000). Dan kom je op basis van je inkomsten van het peiljaar niet in aanmerking voor een rechtsbijstanduitkering. Maar je kan dan wel op basis van je "verwachte" inkomsten van het huidige jaar een peiljaarverlegging aanvragen. Je verwacht natuurlijk wel dat het in één keer héél slecht gaat met je bedrijf...("de crisis en zo" wordt al snel geaccepteerd door de RvR)

De bedrijfsinkomsten van het huidige jaar kan je als ZZP'er gelukkig eenvoudig nog zelf bijsturen door gedurende het nieuwe peiljaar werkzaamheden te verrichten voor een andere (bevriende) ZZP'er. Waarna de bevriende ZZP'er (na aftrek inkomstenbelasting e.d.) het nettoresultaat overmaakt naar jouw privérekening.
Belasting wordt netjes afgedragen dus op papier staat alles goed en jouw werkelijke inkomsten uit onderneming zijn niet na te trekken.

Een beetje ZZP'er heeft een groot netwerk en er is altijd wel een ZZP'er te vinden die wel mee wil werken (misschien kleine vergoeding aanbieden voor de moeite van het factureren en de belastingaangifte)

De RvR kijkt bij de aanvraag alleen naar je "verwachte" bedrijfsinkomsten, zelf even een A4 kladje indienen voldoet al snel. En bij de hercontrolle door de RvR over 4 á 5 jaar kijken ze toch alleen naar de belastinggegevens van het peiljaar.

Het juridisch loket zeg:
.. tja dat zou best wel eens zo kunnen gebeuren.
het advies: misschien dat je er melding van kan maken bij de RvR.

En zodoende enkele mailtjes gewaagd aan de RvR.
De RvR heeft tot op heden geen enkele reactie gegeven op mijn mail berichten.

Een vader die in loondienst werkt, en procedeert om zijn kinderen te mogen blijven zien. Ik heb geen recht op rechtsbijstand en mag mijzelf niet verdedigen in hoger beroep zonder advocaat. kosten tot nu toe €30.000, alleen maar omdat ik van mijn kinderen hou, bij hen betrokken wil blijven en ook voor ze wil zorgen d.m.v. co-ouderschap, mijn ex wil mij koste wat kost uit het leven van de kinderen bannen. Nu 2 jaar later ben ik gedwongen te stoppen vanwege mijn financiële situatie.
Als mijn ex geen rechtsbijstanduitkering had gekregen dan waren de proceskosten aanzienlijk minder geweest, maar door de rechtsbijstanduitkering kon zij nu eindeloos de gerechtelijke procedure rekken.

Ik ben letterlijk financieel kapot geprocedeerd..., mede mogelijk gemaakt door de RvR en uw belastingcenten

ruud_a

Re: Fraude tip2: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ongelezen bericht door ruud_a »

Scorpio-8891 schreef:Aangezien ik een ex heb die ZZP'er is en op koste van uw belastingcenten onterecht een toevoeging is gegeven door de Raad voor Rechtsbijstand. Wil ik u deze (door de RvR niet te controleren) oplichtingsmethodiek niet onthouden. Immers waarom zou alleen zij er gebruik van mogen maken! Wellicht als het aantal rechtsbijstand aanvragen drastisch toeneemt, wordt de wet op rechtsbijstand "WET van 23 december 1993, houdende regelen omtrent de door de overheid gefinancierde rechtsbijstand" nog eens zwaar onder de loep genomen!

Voor ZZp'ers en andere zelfstandige ondernemers, let op !!!

Tip 2.
Als je als ZZP'er in het begin van een jaar betrokken bent geraakt in een civielrechtelijke procedure (niet arbeidsgerelateerd). En je wilt een rechtsbijstandsuitkering aanvragen, maar de bedrijfsinkomsten van het jaar peiljaar (T-2) bevinden zich ruim boven de toevoegingsgrens (bijvoorbeeld €60.000). Dan kom je op basis van je inkomsten van het peiljaar niet in aanmerking voor een rechtsbijstanduitkering. Maar je kan dan wel op basis van je "verwachte" inkomsten van het huidige jaar een peiljaarverlegging aanvragen. Je verwacht natuurlijk wel dat het in één keer héél slecht gaat met je bedrijf...("de crisis en zo" wordt al snel geaccepteerd door de RvR)

De bedrijfsinkomsten van het huidige jaar kan je als ZZP'er gelukkig eenvoudig nog zelf bijsturen door gedurende het nieuwe peiljaar werkzaamheden te verrichten voor een andere (bevriende) ZZP'er. Waarna de bevriende ZZP'er (na aftrek inkomstenbelasting e.d.) het nettoresultaat overmaakt naar jouw privérekening.
Belasting wordt netjes afgedragen dus op papier staat alles goed en jouw werkelijke inkomsten uit onderneming zijn niet na te trekken.

Een beetje ZZP'er heeft een groot netwerk en er is altijd wel een ZZP'er te vinden die wel mee wil werken (misschien kleine vergoeding aanbieden voor de moeite van het factureren en de belastingaangifte)

De RvR kijkt bij de aanvraag alleen naar je "verwachte" bedrijfsinkomsten, zelf even een A4 kladje indienen voldoet al snel. En bij de hercontrolle door de RvR over 4 á 5 jaar kijken ze toch alleen naar de belastinggegevens van het peiljaar.

Het juridisch loket zeg:
.. tja dat zou best wel eens zo kunnen gebeuren.
het advies: misschien dat je er melding van kan maken bij de RvR.

En zodoende enkele mailtjes gewaagd aan de RvR.
De RvR heeft tot op heden geen enkele reactie gegeven op mijn mail berichten.

Een vader die in loondienst werkt, en procedeert om zijn kinderen te mogen blijven zien. Ik heb geen recht op rechtsbijstand en mag mijzelf niet verdedigen in hoger beroep zonder advocaat. kosten tot nu toe €30.000, alleen maar omdat ik van mijn kinderen hou, bij hen betrokken wil blijven en ook voor ze wil zorgen d.m.v. co-ouderschap, mijn ex wil mij koste wat kost uit het leven van de kinderen bannen. Nu 2 jaar later ben ik gedwongen te stoppen vanwege mijn financiële situatie.
Als mijn ex geen rechtsbijstanduitkering had gekregen dan waren de proceskosten aanzienlijk minder geweest, maar door de rechtsbijstanduitkering kon zij nu eindeloos de gerechtelijke procedure rekken.

Ik ben letterlijk financieel kapot geprocedeerd..., mede mogelijk gemaakt door de RvR en uw belastingcenten
zie antwoord fraudetip 1

Scorpio-8891

Ongelezen bericht door Scorpio-8891 »

@ ruud_a
Lezen ruud... lezen

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Scorpio-8891 schreef:@ ruud_a
Lezen ruud... lezen
zie antwoord fraude tip 1