LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude tip1: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Scorpio-8891
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2012 21:57

Fraude tip1: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ongelezen bericht door Scorpio-8891 »

Aangezien ik een ex heb die ZZP'er is en op koste van uw belastingcenten onterecht een toevoeging is gegeven door de Raad voor Rechtsbijstand. Wil ik u deze (door de RvR niet te controleren) oplichtingsmethodiek niet onthouden. Immers waarom zou alleen zij er gebruik van mogen maken! Wellicht als het aantal rechtsbijstand aanvragen drastisch toeneemt, wordt de wet op rechtsbijstand "WET van 23 december 1993, houdende regelen omtrent de door de overheid gefinancierde rechtsbijstand" nog eens zwaar onder de loep genomen!

Voor ZZp'ers en andere zelfstandige ondernemers, let op !!!

Tip 1.
Als je als ZZP'er in het begin van een jaar betrokken bent geraakt in een civielrechtelijke procedure (niet arbeidsgerelateerd). En je wilt een rechtsbijstandsuitkering aanvragen, maar bedrijfsinkomsten van het jaar peiljaar (T-2) bevinden zich ruim boven de toevoegingsgrens (bijvoorbeeld €60.000). Dan kom je op basis van je inkomsten van het peiljaar niet in aanmerking voor een rechtsbijstanduitkering. Maar je kan dan wel op basis van je "verwachte" inkomsten van het huidige jaar een peiljaarverlegging aanvragen. Je verwacht natuurlijk wel dat het in één keer héél slecht gaat met je bedrijf...("de crisis en zo" wordt al snel geaccepteerd door de RvR)

De bedrijfsinkomsten van het huidige jaar kan je als ZZP'er gelukkig eenvoudig nog zelf bijsturen door je aankomende facturen (of gedeelte daarvan) het jaar daarop pas te doen. Het is wel belangrijk dat je in het nieuwe peiljaar ten alle tijde onder de toevoegingsgrens blijft en er geen Euro overheen komt, de facturen dus zelf goed in de gaten houden.
Voor veel bedrijven waarvoor je hebt gewerkt zal die wat latere facturatie geen probleem vormen i.v.m. de voor hun gunstige uitgestelde betalingen (extra rente etc.). De belastingdienst valt het ook niet op, er wordt immers zoveel geschoven om de fiscale jaarcijfers "kloppend" te krijgen.

Natuurlijk heb je het financieel even wat lastiger gedurende het peiljaar, maar dat komt wel weer goed in het daarop volgende jaar, in een keer lekker veel factureren, zie het maar als een spaarpotje. En zeg nu zelf: je kunt beter wat later incasseren dan dat je nu €30.000 aan proceskosten kwijt bent, toch!

De RvR kijkt bij de aanvraag alleen naar je "verwachte" bedrijfsinkomsten, zelf even een A4 kladje indienen voldoet al snel. En bij de hercontrolle door de RvR over 4 á 5 jaar kijken ze toch alleen naar de belastinggegevens van het peiljaar en niet naar de gegevens van het daarop volgende jaar.

Het juridisch loket zeg:
.. tja dat zou best wel eens zo kunnen gebeuren.
het advies: misschien dat je er melding van kan maken bij de RvR.

En zodoende enkele mailtjes gewaagd aan de RvR.
De RvR heeft tot op heden geen enkele reactie gegeven op mijn mail berichten.

Een vader die in loondienst werkt, en procedeert om zijn kinderen te mogen blijven zien. Ik heb geen recht op rechtsbijstand en mag mijzelf niet verdedigen in hoger beroep zonder advocaat. kosten tot nu toe €30.000, alleen maar omdat ik van mijn kinderen hou, bij hen betrokken wil blijven en ook voor ze wil zorgen d.m.v. co-ouderschap, mijn ex wil mij koste wat kost uit het leven van de kinderen bannen. Nu 2 jaar later ben ik gedwongen te stoppen vanwege mijn financiële situatie.
Als mijn ex geen rechtsbijstanduitkering had gekregen dan waren de proceskosten aanzienlijk minder geweest, maar door de rechtsbijstanduitkering kon zij nu eindeloos de gerechtelijke procedure rekken.

Ik ben letterlijk financieel kapot geprocedeerd..., mede mogelijk gemaakt door de RvR en uw belastingcenten

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Fraude tip1: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ongelezen bericht door ruud_a »

Scorpio-8891 schreef:Aangezien ik een ex heb die ZZP'er is en op koste van uw belastingcenten onterecht een toevoeging is gegeven door de Raad voor Rechtsbijstand. Wil ik u deze (door de RvR niet te controleren) oplichtingsmethodiek niet onthouden. Immers waarom zou alleen zij er gebruik van mogen maken! Wellicht als het aantal rechtsbijstand aanvragen drastisch toeneemt, wordt de wet op rechtsbijstand "WET van 23 december 1993, houdende regelen omtrent de door de overheid gefinancierde rechtsbijstand" nog eens zwaar onder de loep genomen!

Voor ZZp'ers en andere zelfstandige ondernemers, let op !!!

Tip 1.
Als je als ZZP'er in het begin van een jaar betrokken bent geraakt in een civielrechtelijke procedure (niet arbeidsgerelateerd). En je wilt een rechtsbijstandsuitkering aanvragen, maar bedrijfsinkomsten van het jaar peiljaar (T-2) bevinden zich ruim boven de toevoegingsgrens (bijvoorbeeld €60.000). Dan kom je op basis van je inkomsten van het peiljaar niet in aanmerking voor een rechtsbijstanduitkering. Maar je kan dan wel op basis van je "verwachte" inkomsten van het huidige jaar een peiljaarverlegging aanvragen. Je verwacht natuurlijk wel dat het in één keer héél slecht gaat met je bedrijf...("de crisis en zo" wordt al snel geaccepteerd door de RvR)

De bedrijfsinkomsten van het huidige jaar kan je als ZZP'er gelukkig eenvoudig nog zelf bijsturen door je aankomende facturen (of gedeelte daarvan) het jaar daarop pas te doen. Het is wel belangrijk dat je in het nieuwe peiljaar ten alle tijde onder de toevoegingsgrens blijft en er geen Euro overheen komt, de facturen dus zelf goed in de gaten houden.
Voor veel bedrijven waarvoor je hebt gewerkt zal die wat latere facturatie geen probleem vormen i.v.m. de voor hun gunstige uitgestelde betalingen (extra rente etc.). De belastingdienst valt het ook niet op, er wordt immers zoveel geschoven om de fiscale jaarcijfers "kloppend" te krijgen.

Natuurlijk heb je het financieel even wat lastiger gedurende het peiljaar, maar dat komt wel weer goed in het daarop volgende jaar, in een keer lekker veel factureren, zie het maar als een spaarpotje. En zeg nu zelf: je kunt beter wat later incasseren dan dat je nu €30.000 aan proceskosten kwijt bent, toch!

De RvR kijkt bij de aanvraag alleen naar je "verwachte" bedrijfsinkomsten, zelf even een A4 kladje indienen voldoet al snel. En bij de hercontrolle door de RvR over 4 á 5 jaar kijken ze toch alleen naar de belastinggegevens van het peiljaar en niet naar de gegevens van het daarop volgende jaar.

Het juridisch loket zeg:
.. tja dat zou best wel eens zo kunnen gebeuren.
het advies: misschien dat je er melding van kan maken bij de RvR.

En zodoende enkele mailtjes gewaagd aan de RvR.
De RvR heeft tot op heden geen enkele reactie gegeven op mijn mail berichten.

Een vader die in loondienst werkt, en procedeert om zijn kinderen te mogen blijven zien. Ik heb geen recht op rechtsbijstand en mag mijzelf niet verdedigen in hoger beroep zonder advocaat. kosten tot nu toe €30.000, alleen maar omdat ik van mijn kinderen hou, bij hen betrokken wil blijven en ook voor ze wil zorgen d.m.v. co-ouderschap, mijn ex wil mij koste wat kost uit het leven van de kinderen bannen. Nu 2 jaar later ben ik gedwongen te stoppen vanwege mijn financiële situatie.
Als mijn ex geen rechtsbijstanduitkering had gekregen dan waren de proceskosten aanzienlijk minder geweest, maar door de rechtsbijstanduitkering kon zij nu eindeloos de gerechtelijke procedure rekken.

Ik ben letterlijk financieel kapot geprocedeerd..., mede mogelijk gemaakt door de RvR en uw belastingcenten

en wat is er mis met een moeder die haar kinderen wil zien?
ik ken kinderen waarvan de vader ze niet meer wil zien
is dat beter dan?
en hebt u er wel eens over nagedacht wat u uw kinderen aandoet?
jullie vechten jullie problemen uit over de hoofden van de kinderen
jullie moesten je schamen
zoek liever een oplossing met uw ex als jullie van jullie kinderen houden zoals u beweert

Scorpio-8891
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2012 21:57

Re: Fraude tip1: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ongelezen bericht door Scorpio-8891 »

@ruud_a
Lezen ruud ...lezen...

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Fraude tip1: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ongelezen bericht door ruud_a »

Scorpio-8891 schreef:@ruud_a
Lezen ruud ...lezen...
oke 1 maal het woordje zij
een en ander maakt echter niet uit voor de conclusie
het is schandalig dat twee volwassen mensen ruzie maken over de rug van de kinderen
omdat ze van ze houden????
hoeveel verdriet zouden die kinderen er dagelijks van hebben????

orakel
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 feb 2012 12:34

Re: Fraude tip1: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ongelezen bericht door orakel »

U brengt in uw topic 3 zaken naar voren:

1. U ziet dat er fraude gepleegd wordt door een ZZP-er. Dit stoort u en daarom maakt u er een melding van bij de betreffende instanties. Als de instanties verder niet acteren is dat vervelend. U rest alleen om de geconstateerde fraude wereldkundig te maken.

2. U bent het niet eens dat uw ex meer vermogen tot haar beschikking heeft om te procederen. U vindt dat bij een procedure beide partijen dezelfde middelen tot hun beschikking moeten hebben. Dat kan u vinden, helaas vindt de BV Nederland (en bijna de hele wereld) dit niet. Legio voorbeelden van rechtzaken waarbij door de kapitaal draagkrachtige wordt getraineerd (denk aan de rechtzaken met sigarettenfabrikanten in de VS).
Een optie zou kunnen zijn om een advocaat zo gek te krijgen dat hij de zaak voert vanuit zijn rechtsgevoel, de mediawaarde of op basis no cure no pay.
Als dit niet gebeurt, is het helaas pindakaas.

3. Tenslotte laat u in de correspondentie met de RvR zien waarom u bovenstaande twee punten zo erg vindt.
U vindt dat u onrecht wordt aangedaan. Aangezien wij niet het hele verhaal kennen en niet beide kanten hebben gehoord, kunnen wij hier niets mee. Ik snap dat het vervelend is dat u uw kinderen niet mag zien, maar ik kan er niets mee. Ik krijg het gevoel dat u een "ik ben zielig en mij wordt zwaar onrecht" kaart speelt in de hoop dat u geholpen wordt in uw strijd.
Ik kan me voorstellen dat RvR hier niet op reageert. Wellicht hebben ze uw signaal van fraude wel doorgegeven aan andere instanties.

Ik wens u succes in uw strijd met uw ex.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Fraude tip1: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ongelezen bericht door ruud_a »

orakel schreef:U brengt in uw topic 3 zaken naar voren:

1. U ziet dat er fraude gepleegd wordt door een ZZP-er. Dit stoort u en daarom maakt u er een melding van bij de betreffende instanties. Als de instanties verder niet acteren is dat vervelend. U rest alleen om de geconstateerde fraude wereldkundig te maken.

2. U bent het niet eens dat uw ex meer vermogen tot haar beschikking heeft om te procederen. U vindt dat bij een procedure beide partijen dezelfde middelen tot hun beschikking moeten hebben. Dat kan u vinden, helaas vindt de BV Nederland (en bijna de hele wereld) dit niet. Legio voorbeelden van rechtzaken waarbij door de kapitaal draagkrachtige wordt getraineerd (denk aan de rechtzaken met sigarettenfabrikanten in de VS).
Een optie zou kunnen zijn om een advocaat zo gek te krijgen dat hij de zaak voert vanuit zijn rechtsgevoel, de mediawaarde of op basis no cure no pay.
Als dit niet gebeurt, is het helaas pindakaas.


3. Tenslotte laat u in de correspondentie met de RvR zien waarom u bovenstaande twee punten zo erg vindt.
U vindt dat u onrecht wordt aangedaan. Aangezien wij niet het hele verhaal kennen en niet beide kanten hebben gehoord, kunnen wij hier niets mee. Ik snap dat het vervelend is dat u uw kinderen niet mag zien, maar ik kan er niets mee. Ik krijg het gevoel dat u een "ik ben zielig en mij wordt zwaar onrecht" kaart speelt in de hoop dat u geholpen wordt in uw strijd.
Ik kan me voorstellen dat RvR hier niet op reageert. Wellicht hebben ze uw signaal van fraude wel doorgegeven aan andere instanties.

Ik wens u succes in uw strijd met uw ex.
Een vader die in loondienst werkt, en procedeert om zijn kinderen te mogen blijven zien.
nog iemand die niet gelezen heeft

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Fraude tip1: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Lezen schijnt inderdaad erg moeilijk te zijn. Waar het om gaat is dat er misbruik wordt gemaakt van een toegevoegde advocaat, die kosteloos kan blijven procederen, ook als de wederpartij eigenlijk gelijk heeft. Hoe rechtvaardig is het om de ene partij continue te dagvaarden (het kost mij toch niets) en de wederpartij telkenmale om een futiliteit een dure advocaat moet inzetten om zich te "verdedigen" ?

Dat heeft niets te maken met het uitvechten over de hoofden van de kinderen, het gaat om de onredelijkheid van "gratis" procederen versus duur betaald in de verdediging te worden gedwongen om te voorkomen dat er onrecht ontstaat. Tot het moment komt dat het financieel niet meer mogelijk is en dan zal je het moeten accepteren. Recht is soms heel krom.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Fraude tip1: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ongelezen bericht door ruud_a »

Ex-beheerder schreef:Lezen schijnt inderdaad erg moeilijk te zijn. Waar het om gaat is dat er misbruik wordt gemaakt van een toegevoegde advocaat, die kosteloos kan blijven procederen, ook als de wederpartij eigenlijk gelijk heeft. Hoe rechtvaardig is het om de ene partij continue te dagvaarden (het kost mij toch niets) en de wederpartij telkenmale om een futiliteit een dure advocaat moet inzetten om zich te "verdedigen" ?

Dat heeft niets te maken met het uitvechten over de hoofden van de kinderen, het gaat om de onredelijkheid van "gratis" procederen versus duur betaald in de verdediging te worden gedwongen om te voorkomen dat er onrecht ontstaat. Tot het moment komt dat het financieel niet meer mogelijk is en dan zal je het moeten accepteren. Recht is soms heel krom.
dat is inderdaad waar het over gaat, maar niet waar het over zou moeten gaan
als de ouders zich als liefhebbende ouders zouden opstellen in plaats als elkaar de tent uitvechtende expartners zouden al die rechtzaken niet nodig zijn geweest

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Fraude tip1: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ongelezen bericht door ciske »

dat is inderdaad waar het over gaat, maar niet waar het over zou moeten gaan
als de ouders zich als liefhebbende ouders zouden opstellen in plaats als elkaar de tent uitvechtende expartners zouden al die rechtzaken niet nodig zijn geweest
Gaan we weer, altijd met je oordeel klaar staan, altijd slecht lezen.
Waarschijnlijk heb je zelf geen kids? Man , afkoelen is de boodschap.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fraude tip1: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ongelezen bericht door ArneLH »

Ex-beheerder schreef:Lezen schijnt inderdaad erg moeilijk te zijn. Waar het om gaat is dat er misbruik wordt gemaakt van een toegevoegde advocaat, die kosteloos kan blijven procederen, ook als de wederpartij eigenlijk gelijk heeft. Hoe rechtvaardig is het om de ene partij continue te dagvaarden (het kost mij toch niets) en de wederpartij telkenmale om een futiliteit een dure advocaat moet inzetten om zich te "verdedigen" ?
Hoezo kost niets? Nooit van een eigen bijdrage gehoord? Als er herhaaldelijke over 'niets' wordt geprocedeerd kun je het altijd gooien op 'misbruik van (proces)recht'.

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Fraude tip1: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Ja, "misbruik" inderdaad, dat kan, na 10 rechtszaken dringt dat pas door. En met voor "niks" noem ik dat luttele bedrag van eigen bijdrage ten opzichte van een advocaat ad € 240,- p/u exclusief BTW. Een mailtje of een telefoontje kost dan al € 33,- excl, dus alleen het voorbereiden kost dan al meer dan het luttele bedrag wat de tegenpartij moet betalen, dat ben je al kwijt aan 3 emailtjes.

En natuurlijk betrek jij de kinderen er niet bij, dat doet de andere partij wel.

Kritiek leveren is eenvoudig tot je het zelf meemaakt en je tienduizenden euro's verder bent om een normale omgangsregeling te kunnen treffen. Is dat gerechtigheid?

Scorpio-8891
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2012 21:57

Re: Fraude tip1: ZZP'ers die een rechtsbijstanduitkering willen

Ongelezen bericht door Scorpio-8891 »

Inderdaad ... Ex-beheerder begrijpt exact hoe het werkt.

Voorbeeld: je hebt ruzie met je buurman. Om hem terug te pakken stel jezelf een professioneel ogende overeenkomst op waarin staat vermeld dat je buurman €10.000,- van je heeft geleend en dat hij het geld op een bepaalde datum terug moet betalen.

Handtekening is niet eens nodig, naam en adres zijn ruim voldoende.

Jij krijgt een toevoeging omdat je onder de grens zit en je buurman heeft een vet salaris en zit boven de toevoegingsgrens.

Je start een civiele procedure om je buurman dwars te liggen en eist die €10.000,- terug.
Zonder advocaat mag je geen processtukken overleggen of zelf contact opnemen met de rechtbank (dit volgt uit het procesreglement). Je buurman is dus verplicht om een advocaat in de arm te nemen om het tegendeel te bewijzen.

..Of je nu wel of niet in je gelijk wordt gesteld.. je buurman is duidenden euro's proceskosten kwijt en jij niet....
Krijg je geen gelijk dan ga je in hogerberoep..en je verzint er nog veel onzin bij waartegen je buurman zich weer moet verdedigen... als je het goed aanpakt kan je dit jaren rekken.

Op een gegeven moment zit je buurman financieel helemaal aan de grond en kan zijn advocaat niet meer betalen, en dus mag hij zichzelf ook niet meer verdedigen. Hij moet gedwongen stoppen en hierdoor is de kans erg groot dat jij in je gelijk wordt gesteld.
De rechtbank verondersteld simpelweg dat de buurman is gestopt omdat hij zelf ook vindt dat hij ongelijk heeft... want anders was hij toch wel doorgegaan...!!

De uitspraak:
"De buurman heeft hiertegen geen verweer gevoerd of niet betwist" dit betekend dus net zoiets als het door jou gestelde is waar...

Jij krijgt je €10.000,- toegewezen en je buurman kan in de rij gaan staan bij de voedselbank...
--------------------------------------------------------
Mijn situatie:
Mijn vriendin en ik zijn ondertussen beschuldigd van:
  • -kindermisbruik.
    -kindermishandeling.
    -gokverslaving.
    -online-game verslaving.
    -wij leiden een bizar en morbide leven.
    -verwaarlozing van de kinderen.
    -meineed
    -alcoholverslaving
    -ongeoorloofd verzuim werk
    -€1500,- p/m meer verdien dan ik heb opgegeven
    -etc.
Er is inbreuk gemaakt op onze privacy door ex en haar ict vriendjes.
  • -email adressen gehacked.
    -onze internet wandelgangen zijn nagetrokken.
Koste wat kost wil zij nu nog steeds dat mijn sexleven door een (forensisch) deskundige onderzocht wordt.
Tot slot heeft zij ook nog de kinderen tot twee keer toe aan mijn ouderlijk gezag onttrokken. Ze vertelde de kinderen dat dat moest van de rechter.

En ja bizar genoeg...ik heb me overal "gemotiveerd" tegen moeten verdedigen.

Mijn ex is nergens op aangesproken door de rechtbank of het gerechtshof, ondanks dat ik wel door de Rvk, kantongerecht, kortgeding, GGD, Basisschool en de kinderpsycholoog overal in mijn gelijk gesteld ben omdat ik alles van wat zij aandroeg, gemotiveerd het tegendeel kon bewijzen. Maar toen ik melde aan het gerechtshof dat ik het voorschot van €2500,- echt niet meer kon betalen voor forensisch mediation... zei het gerechtshof dat ik degene ben die niet in het belang van de kinderen handel... de uitspraak laat zich raden!!!

Hoe krom kan het recht zijn...

Soms voel ik mij net als Don Quichot, alleen ik ben een vader die om zijn kinderen geeft, ze graag wil zien en die vecht tegen een narcist.
Ik doe er alles aan om de kinderen buiten de rechtzaak te houden maar geloof me het sterkste wapen van de narcist is de kinderen in de strijd gooien.

Gesloten