Ik ben het helemaal eens met Wiseger, fraude met een kopie ID is zo gepleegd in bepaalde situaties, noemen ze identiteitsfraude. Dan zit je als slachtoffer echt met een serieus probleem, je hebt alle schijn tegen en JIJ moet dan zien te bewijzen dat iemand anders een aankoop, abonnement of iets heeft afgesloten/gehuurd op jouw naam, ondanks dat die instantie een kopie van je legitimatie heeft liggen.
Veel mensen zijn hier niet echt van bewust en dagelijks ciruculeren er steeds meer en meer kopies van ID's van mensen bij verschillende bedrijven. Je zou eens bij jezelf moeten nagaan voor wie je allemaal een kopie hebt laten maken van je ID.
Wat ook al werd genoemd, banken en cc maatschappijen hebben online ook al hun eigen beveiligingsmaatsregelen zoals Veriefied by Visa, MasterSecure, etc. om de zowel de koper als verkoper zoveel mogelijk te beschermen tegen misbruik.
College Bescherming Persoongegevens is niet voor niets in het leven geroepen en hard bezig richtlijnen en handhaving hiervoor in te richten. Zoals het altijd gaat met dit soort dingen, de crimineel is vaak veel verder gevorderd dan dat de wetgever kan bijhouden.....als het kalf verdonken is dan..dan....wachten men tot er meerdere kalfen verdonken zijn om dan pas de put te dempen
In geval van Dixons staat er verder niets op hun site in de voorwaarden over kopie van je ID afgeven en dat een koop hierop kan worden ontbonden. Een voorstel om het ID te tonen aan de deur bij aflevering werd niet geaccepteerd.
Voor zover mijn juridische kennis gaat, kun je niet een koopovereenkomst (eenzijdig) ontbinden op grond van een kopie ID, wat ze niet eens mogen eisen (met al irrelevante persoonsgegevens onafgescherm).
In dit digitale tijdperk, lijkt me een digitaal kopie ID (bv een scan van je ID) een een stuk fraude gevoeliger dan een papieren kopie, waar je nog e.e.a. kunt door kunt krassen en opmerkingen op kunt schrijven om fraude door derde zoveel mogelijk te voorkomen.