LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belofte maakt schuld

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Hoky
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2012 14:39

Belofte maakt schuld

Ongelezen bericht door Hoky »

Ongeveer 10 jaar geleden kochten wij een piano. De winkel had als service dat deze piano altijd weer terug gekocht zou worden, als we hem niet meer wilden hebben. Dit is mondeling overeengekomen en in hun brochure staat: "....wilt u uw huidige instrument weer verkopen zonder dat u een nieuw exemplaar koopt, dan doen wij u altijd een redelijk bod".

Ik wil de piano nu wegdoen en heb de winkel benaderd met de vraag wat deze nog waard is. Het antwoord was: 1.000 tot 1.500 euro. Op mijn vraag om een redelijk bod werd gezegd dat men de piano niet meer wilde hebben. Er is op dit moment onvoldoende vraag, het is crisis enz. Gelukkig heb ik de brochure nog en omdat daar duidelijk in staat dat ze altijd een redelijk bod doen kwamen ze uiteindelijk met een bod van 600 euro.
Maar ik vind 600 euro voor een piano waarvan ze zelf aangeven dat die veel meer waard is niet redelijk. Ik hoef er geen 1.500 voor, maar het moet toch wel in de buurt van de 1.000 euro liggen.
Om zich nu te verschuilen achter crisis vind ik niet reëel, dit bedrijf bestaat al bijna 80 jaar en heeft meerdere crises meegemaakt. Dan moet je ervan op de hoogte zijn dat na goede tijden slechte tijden volgen. Als je een belofte alleen nakomt als dat voor jezelf goed uitkomt, kun je beter geen beloften doen.

Kan ik, behalve een rechtszaak, nog wat doen?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Belofte maakt schuld

Ongelezen bericht door Brainless »

Tja, als de piano 1000E verkoop is, dan is 600E zeker een redelijk bod.
Ze moeten de piano opnieuw afstemmen, in de verkoop zetten (hopen op een koper) en weer garantie geven.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Belofte maakt schuld

Ongelezen bericht door nevermind »

Gelukkig heb ik de brochure nog en omdat daar duidelijk in staat dat ze altijd een redelijk bod doen kwamen ze uiteindelijk met een bod van 600 euro.
Maar ik vind 600 euro voor een piano waarvan ze zelf aangeven dat die veel meer waard is niet redelijk. Ik hoef er geen 1.500 voor, maar het moet toch wel in de buurt van de 1.000 euro liggen.
Voor hun is dit een redelijk bod.
Voor jouw is het geen redelijk bod.
In de brochure staat alleen redelijk bod, maar er is vermoedelijk niets beschreven, dat er een minimum prijs betaald wordt.
Ga eens naar het juridisch loket, dan weet je meteen, dat je nergens op kunt bouwen.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Belofte maakt schuld

Ongelezen bericht door witte angora »

Brainless schreef:Tja, als de piano 1000E verkoop is, dan is 600E zeker een redelijk bod.
Ze moeten de piano opnieuw afstemmen, in de verkoop zetten (hopen op een koper) en weer garantie geven.
Ik heb hier niets aan toe te voegen, volkomen waar. Als je er meer voor wilt hebben, zul je hem zelf moeten verkopen.

Natuurlijk zal er na een mindere periode weer een betere periode komen. Maar wat moeten ze dan in de tussentijd doen met al die piano's die ze aan de straatstenen niet kwijt raken?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Belofte maakt schuld

Ongelezen bericht door tenormin »

Heb zelf enige jaren geleden een electronisch orgel gekocht met dezelfde voorwaarden. Maar bij verhuizing (toen ik hem kwijt wilde) gaven ze niet thuis. Heel veel geprobeerd, maar instrument was "uit de tijd". Heb hem toen aan een verzorgingshuis geschonken; achteraf prettig want de speler (en het koor) zijn er nog steeds heel blij mee.

Hoky
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2012 14:39

Re: Belofte maakt schuld

Ongelezen bericht door Hoky »

Het is niet dat ik de piano kwijt wil, maar ik heb het geld hard nodig. Mijn man is onlangs overleden en heeft nogal wat schulden nagelaten. Ik moet alles verkopen wat ik niet hard nodig heb. Toen we hem kochten wilden ze alles beloven, nu kan er opeens niets meer.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Belofte maakt schuld

Ongelezen bericht door tenormin »

Donna schreef:........
......

?????

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Belofte maakt schuld

Ongelezen bericht door tenormin »

Hoky schreef:Het is niet dat ik de piano kwijt wil, maar ik heb het geld hard nodig. Mijn man is onlangs overleden en heeft nogal wat schulden nagelaten. Ik moet alles verkopen wat ik niet hard nodig heb. Toen we hem kochten wilden ze alles beloven, nu kan er opeens niets meer.
Eerst nog gecondoleerd met het verlies van je man. Ja, begrijp dat je alles wilt verkopen wat je kunt verkopen. Maar tweedehands piano's zijn niet al te verhandelbaar. Misschien toch het bod van de pianohandelaar overwegen, brengt iets op. Of je aanmelden op www.buurtlink.nl en je profiel aanmaken. Dat gaat op postcode en, als je daarvoor kiest, ook landelijk. Daar kun je gratis adverteren; ook in de diverse supers kun je kaartjes ophangen. Ik zou zo vlug niet nog iets anders kunnen verzinnen. Wens je veel succes en sterkte.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Belofte maakt schuld

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@Hoky,
Gecondoleerd met het verlies van uw man en veel sterkte gewenst.
Donna schreef:Er ging wat mis eerder met mijn berichtje. Heb je overwogen om de fabrikant te vragen een (ruime) schatting van de waarde te geven? Ik moet zeggen dat ik de afstand tussen 600 en 1000 à 1500 ook wel groot vind.
Eerlijk gezegd vind ik dat verschil niet zo groot en best begrijpelijk. 600,- is best een redelijk bod te noemen. TS kan in mijn optiek niet verwachten er tegen de 1000,- voor te krijgen (van de pianohandelaar) als de waarde maar tussen de 1000 en 1500 ligt. Aangezien het crisistijd is, laten we ervan uitgaan dat de pianohandelaar er 1000,- voor krijgt uiteindelijk. Dan lijdt hij er zwaar verlies op.

Zo zal er een hoop werk aan zijn zoals stemmen wat al gezegd is. Verkoopklaar maken, mooi poetsen enz. De plaats die de piano inneemt zal ook ergens van betaald moeten worden. Het werk dat eraan besteed wordt kost ook geld. Geld dat geïnvesteerd is in goederen kost op dat moment ook geld. Op de bank levert het tenminste nog rente op.

Het zou getuigen van niet zo'n best ondernemerschap als het bod tegen de 1000 aan zou zitten. Dan zou de handelaar de crisis niet overleven. Kans is redelijk aanwezig dat er meer van dit soort verzoeken zijn zoals TS.

Natuurlijk ging ik er in dit verhaal wel vanuit dat de waarde indicatie klopt, zoals deze gegeven is. Ik zou TS eerst eens willen adviseren daarover ook een advies van een andere partij in te winnen. Misschien kan TS dan ook eens contact opnemen met andere handelaren die misschien interesse hebben voor een leuk bod of eerst proberen zelf te verkopen. Misschien zelfs eens contact opnemen met een conservatorium ofzo. Misschien hebben ze tips of kan ze een briefje ophangen ofzo voor geïnteresseerde studenten. Of eens op zoek naar specifieke fora of sites om dit soort dingen aan te bieden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Belofte maakt schuld

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bijkomend probleem met piano's is dat de markt volkomen is ingestort. Digitale piano's zijn zo goed geworden, weliswaar nog steeds niet vergelijkbaar met akoestische piano's dat steeds meer particulieren daarvoor kiezen. In de gemiddelde Nederlandse woning zijn die digitale dingen veel praktischer. En als je dan ziet hoe weinig digitale piano's nieuw kosten, is de markt voor betaalbare akoestische piano's er vrijwel niet meer. Met als gevolg erg lage inruilprijzen.

Gesloten